بررسیمادربرد

بررسی مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 

مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 یکی از مادربردهای سری پرایم ایسوس با چیپست H610 مناسب برای کاربرهای عمومی، روزمره و اداریه. این مادربرد برای کاربرهایی تولید شده که زمان استفاده سیستم رو تحت فشار زیادی نمیذارن و صرفا یک سری کاربری ساده دارن. البته منظورم این نیست که مادربرد H610M-A WiFi D4 کیفیت خوبی نداره. درحال حاضر بیشتر سیستم‌های به‌روزی که برای کاربری‌های مخصوصاً اداری یا گیمینگ اقتصادی بسته میشن از این مادربردها استفاده می‌کنن. در این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی مادربرد ASUS PRIME H610M-A D4 بپردازیم و درباره نکاتی صحبت کنیم که پیش از خرید باید اون‌ها رو بدونید. بنابراین اگر قصد خرید مادربرد ASUS PRIME H610M-A D4 رو دارید تا انتهای این مطلب با بنچفا همراه باشید. 

بررسی مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 

نگاه نزدیک و اولیه به مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 

مادربرد ASUS PRIME H610M-A D4 از سوکت LGA1700ـ استفاده می‌کنه. به این معنی که شما می‌تونید از پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل روی این مادربرد استفاده کنید. البته برای اینکه پردازنده نسل ۱۳ رو روی این سوکت نصب کنید، نیاز به آپدیت بایوس دارید. برای این کار هم پیشنهاد می‌کنم اگر با فضای بایوس آشنا نیستید اجازه بدید یه شخصی دیگه که به این کار مسلطه این آپدیت رو انجام بده. 

بررسی مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 

در حال حاضر که من در حال نوشتن این مقاله هستم هنوز نسل بعدی این مادربرد یعنی H710 معرفی نشده. بنابراین اگر شما قصد خرید مادربردی با چیپست پایین‌رده و برای کاربری عمومی رو داشته باشید، این مادربرد جز ارزون‌ترین گزینه‌های پیش روتونه. 

مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 از رنگ مشکی و نقره‌ای استفاده می‌کنه و ظاهر کاملا معمولیی داره. هرچند توی این رنج قیمتی نباید انتظارات زیاد و عجیبی از این مادربرد داشته باشیم. اما درباره عملکرد باید بگیم که مادربرد ASUS PRIME H610M-A D4 عملکرد پایدار و خوبی داره. البته در صورتی که با پردازنده مناسب خودش ترکیب بشه. 

نگاه نزدیک و اولیه به مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 

در ادامه بیشتر به مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 می‌پردازیم. 

چه پردازنده‌ای برای مادربرد H610M-A WiFi D4 مناسبه؟

از نسل ۱۲ می‌تونید پردازنده های i3 12100 و i3 12100F رو انتخاب کنید. همچنین پردازنده i5 12400 و i5 12400F هم می‌تونه با این مادربرد استفاده بشه. در نسل ۱۳ هم می‌تونید از i3 13100 و i3 13100F استفاده کنید اما به این نکته توجه کنید که قبل از نصب این پردازنده های نسل ۱۳ روی این مادربرد، به آپدیت بایوس نیاز دارید و ترجیحا باید یک پردازنده نسل ۱۲ هم در اختیارتون باشه تا بتونید آپدیت بایوس و درایور Intel ME رو باهاش انجام بدید.

تفاوت مادربرد H610M-A WiFi D4 با مادربرد H610M-k

  • PRIME H610M-A D4 برد بهتریه با امکانات بیشتری داره. در ادامه لیستی از امکانات مادربرد H610M-A WiFi D4 که مدل با پسوند K فاقد اونه رو برای شما قرار دادیم:
  • هیت سینک
  • یک M.2 اضافه‌تر (در مجموع دو تا)
  • دو عدد usb 10gbps (در مقابل ۵gbps نسخه K)
  • خروجی display port
  • داری ۳ هدر ۳ پین ARGB و دو ۴ پین RGB (نسخه k فقط یک هدر ۴ پین RGB داره)
  • فاصله ۳ اسلات بین دو اسلات PCI-E

در نسخه k دو اسلات بینشون فاصله داره که درصورت استفاده از کارت گرافیک‌های بزرگ امکان استفاده از این اسلات وجود نداره چون توسط گرافیک پوشونده میشه. البته کسی روی مادربرهای پایین‌رده کارت گرافیک بزرگ و قوی نباید بذاره)

هدرهای مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 

این مادربرد ایسوس، یک هدر ۴ پین برای فن پردازنده و ۲ هدر چهارپین برای فن کیس داره. هرکدوم از این هدرها می‌تونن متناسب با دما عمل کنن تا براساس بار سیستم و دمای پردازنده سرعتشون بالاپایین بشه (از طریق نرم‌افزار Ai Suite ایسوس یا بایوس مادربرد میشه حساسیتشون به دما رو تنظیم کرد).

پشتیبانی از حافظه RAM

مادربرد ایسوس PRIME H610M-A D4، از حافظه‌ی دو کاناله با دو ماژول رم DDR4 و با حداکثر ظرفیت ۶۴ گیگابایت پشتیبانی می‌کنه. این مادربرد اسلات‌های M.2 نسل سوم PCIe داره و با RAID هم سازگاره. از اسلات‌های حافظه PCIe 4.0 استفاده کنید و از سرعت بالای انتقال داده لذت ببرید. حداکثر فرکانس پشتیبانی شده توسط این مادربرد ۳۲۰۰ مگاهرتز هست و حداقل فرکانس پشتیبانی شده توسط اسلات‌های DDR4 این مادربرد ۲۱۳۳ مگاهرتزه. این محصول از پروفایل حافظه XMP اینتل و همچنین فناوری OptiMem II ایسوس پشتیبانی می‌کنه.

فضای ذخیره‌سازی: علاوه بر ۴ درگاه SATA با سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه، دو عدد اسلات M.2 با نوع M Key هم داره که با سرعت انتقال داده ۳۲ گیگابیت (معادل ۴ گیگابایت) بر ثانیه کار می‌کنن.

پورت‌های USB در مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 

پورت‌های USB

این مادربرد به‌طور کلی شش درگاه USB در بخش پشتی داره، شامل ۲ درگاه USB 3.2 نسل دو (تایپ A) و ۴ درگاه USB 2.0 (تایپ A).

اسلات‌های توسعه

  • اسلات‌های توسعه این مادربرد شامل:
  • یک اسلات PCIe نسل چهار X16 متصل به پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل.
  • یک اسلات PCIe نسل سه (x1) متصل به چیپست H610 اینتل.

پشتیباین از PCIe 4.0

مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 به‌طور اختصاصی برای پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل طراحی شده و با رابط PCIe 4.0 سازگاری داره، که به شما امکان پشتیبانی از جدیدترین کارت‌های گرافیک رو می‌ده. پهنای باند بزرگ و سرعت بالای انتقال داده به شما اجازه میده تا از پیشرفته‌ترین قطعات موجود در بازار استفاده کنید و یک سیستم قدرتمند بسازید که به راحتی با نیازهای شما سازگار باشه.

سنسورهای گرمای متعدد

هر هدر موجود بر روی این مادربرد می‌تونه با سه حسگر حرارت ارتباط برقرار کنه. با استفاده از Fan Xpert، شما می‌تونید دمای کارت‌ گرافیک‌های ایسوس رو (در صورت پشتیبانی نرم‌افزار) مشاهده کنید و در هنگام انجام فعالیت‌های مهم با بار پردازشی و گرافیکی بالا، درجه حرارت پردازنده و کارت گرافیک رو مدیریت کنید.

سیستم خنک‌کننده VRM و پد حرارتی

سیستم خنک‌کننده VRM و پد حرارتی

حضور هیت‌سینک و پد حرارتی در مادربرد ایسوس PRIME H610M-A D4 که به طور اختصاصی برای ماژول تنظیم ولتاژ (VRM) طراحی شده باعث میشه گرما به شیوه‌ای کارآمد از ماسفت‌ها و چوک‌ها دور بشه و عملکرد مادربرد در معرض افزایش حرارت تحت هیچ شرایطی کم نشه. البته به شرطی که پردازنده های پرمصرف اینتل رو با این مادربرد استفاده نکنید. اگر می‌خواید اطلاعات بیشتری درمورد مدار تنظیم کننده ولتاژ مادربرد کسب کنید، پیشنهاد می‌کنم به مقاله‌ی «ولتاژ رگولاتور ماژول (VRM) چیست؟» مراجعه کنید. 😎

پشتیبانی از WiFi و بلوتوث

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 داشتن وایفایه. لازمه که همینجا بگم که این مادربرد یه مدل بدون وای‌فای هم داره که تنها تفاوتشون توی همین بخشه. ASUS PRIME H610M-A D4 یک سوکت V-M.2 داره که از بعضی از کارت‌ها پشتیبانی می‌کنه. کارت‌هایی هم که به این بخش برای اتصال به اینترنت وصل میشن توی بازار ایران خیلی کمیابن و ممکنه که کالای باکیفیتی پیدا نکنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر نیاز به وای‌فای دارید، حتماً مدل ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 رو تهیه کنید که نیازی به خرید قطعه جانبی نداشته باشید. 

بایوس UEFI

بایوس معروف و محبوب مادربردهای ایسوس همه امکاناتی رو که برای تنظیم و تقویت سیستمتون نیاز دارید، بهتون میده. گزینه‌های هوشمند و ساده‌سازی شده‌ش برای آسان‌تر کردن ساخت سیستم، برای افراد تازه‌کار بهترین راهه و گزینه‌های پیشرفته‌اش هم کارشناسان حرفه‌ای رو راضی می‌کنه.

حالت آسون (EZ Mode): توی این حالت، تنظیمات و اطلاعات اصلی روی صفحه نمایش داده می‌شه و راهنمایی‌هایی که درونش قرار داره، بهتون کمک می‌کنه تا به راحتی تنظیمات موردنیازتون رو اعمال کنید. برای مثال، می‌تونید با استفاده از یک رابط کاربری آسون، عملکرد فن‌ها رو با چرخوندن یک منحنی تنظیم کنید یا با یک کلیک ساده، عملکرد ماژول‌های حافظه رم رو افزایش بدید (یا همون XMP رو فعال کنید).

حالت پیشرفته (Advanced Mode): UEFI با رابط کاربری آسون و پیشرفته‌اش، کنترل کامل سیستم رو در اختیارتون می‌ذاره و قابلیت‌های پیچیده‌ترش به شما اجازه میدن (اگه اطلاعات کافی داشته باشید) که با دستکاری سیستم، از حداکثر تواناییش استفاده کنید. می‌تونید با استفاده از قابلیت جستجو، تنظیمات دلخواهتون رو پیدا کنید و با استفاده از پروفایل کاربری ایسوس، تنظیمات سیستمتون رو به نسخه‌های دیگه‌ بایوس یا سیستم‌های دیگه‌ی کاربران منتقل کنید.

جمع‌بندی نویسنده از بررسی مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4

جمع‌بندی نویسنده از بررسی مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4

تو این بررسی با مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 آشنا شدید. این یک مادربرد با قیمت پایین و چیپست پایین‌رده‌ست که برای کاربری‌های عمومی، اداری و گیمینگ اقتصادی تولید شده. با استفاده از یک پردازنده i3 یا i5 نسل ۱۲ یا ۱۳ و همچنین یک کارت گرافیک مناسب مثل GTX1650 یا RTX3050 می‌تونید به راحتی اکثر بازی های روز دنیارو با کیفیت، رزولوشن و FPS قابل قبولی اجرا کنید.

این مادربرد در حال حاضر با قیمت حدودی ۵ الی ۵.۵ میلیون تومن عرضه میشه که اون رو به یکی از ارزون‌ترین و پرفروش‌ترین مادربردهای بازار تبدیل کرده. همونطور که قبل‌تر هم گفتم اگر قصد خرید مادربرد ایسوس PRIME H610M-A D4 رو دارید حتما نسخه وای‌فای با نام ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 رو تهیه کنید تا برای اتصال به وای‌فای و بلوتوث دچار مشکل نشید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲۶ نظر

  1. سلام
    من سی پی یو i3 12100f رو روی این مادربرد بستم منتها الان برام سوال پیش اومده من میتونم در اینده سی پی یو های پرچم دار نسل ۱۲ مثل i7 ۱۲۷۰۰k رو روی این مادر برد بزارم یا خیر؟

    1. سلام وقتتون به‌خیر.
      نه امکانش نیست، این مادربرد نهایتا مناسب i5 12400 یا i3 13100 هستش.
      برای قراردادن پردازنده‌های نسل ۱۳ نیاز به آپدیت بایوس و درایور Intel ME دارید.

    2. سلام من ۱۳۴۰۰f رو دارم رو این می‌بندم …… مشکلی ندارد دیگه؟
      چه کاری باید بکنم؟ پردازنده نسل ۱۲هم ندارم نمیشه با همون پردازنده یجوری آپدیتش کرد؟

      1. سلام ممکنه به مشکل بخورید، آپدیت بایوس که باید انجام بشه آپدیت درایور اینتل ME درصورت بروز مشکل باید انجام بشه.

    3. سلام بله امکانش هست ولی پیشنهاد نمیشه چون مادربرد از چیپست ضعیف ای برخوردار هست پیشنهادم نهایت تا i5 12400f هست بالا تر از این پردازنده پیشنهاد نمیشه در مجموع مادربرد میتونه از پردازنده مورد نظر استفاده کنه ولی ارزش نداره پیشنهاد من برای پردازنده یه Z690 هست که با پردازنده قابلیت اورکلاک داشته باشه یا نهایت مادربرد B660 خوبه

  2. سلام وقت بخیر محبت کنید برای امسال من که زیاد وارد نیستیم رم و پاور و هارد سازگار با این مین برد رو هم بگید و اینکه گرافیک انبرد داره یا نه و اگه داره مشخصاتش چیه
    ممنون از شما

    1. سلام مهدی عزیز. عملا جایگزین خاصی وجود نداره. با این چیپست یا باید ایسوس بگیرید یا MSI. مدل‌های دیگه قیمت بیشتری هم دارن.

    2. سلام دوست عزیر
      کلی asus سری داره، که هم رده همین هستند, مثلا mc, me, md, mk
      که کاملترین اینها mc، هستش، مادربورد فوق العاده ای هستش شما میتونید با ۱۶ گیگ رم dd43200, هارد ssd m.2 nvme کارایی بالایی از این بکشی، شاید نتونه بازی های سنگین اجرا کنه ولی برای کارهای حرفه ای هم پاسخگوه

  3. سلام این مادر برد از کارت گرافیک ۳۰۶۰ ti یا ۳۰۷۰ می‌تونه پشتیبانی کنه بدون مشکل یا تواناییش رو نداره

    1. برای همراهی این گرافیک‌ها بهتره از پردازنده‌های قوی‌تر استفاده کنید که برای اونها مادربرد قوی‌تر و بهتر نیاز دارید. اما مثلا با پردازنده ۱۲۴۰۰ اوکیه و مشکلی نداره ولی کمتر از این امکان گلوگاه یا ۳۰۷۰ وجود داره.

  4. سلام
    مادربورد h610 میتونه از کارت گرافیک رده بالایی مثل rx6800xt یا rtx3080ti پشتیبانی کنه بدون مشکل؟

    1. سلام حسین عزیز. این مادربرد نهایتا تا پردازنده ۱۲۴۰۰ ساپورت می‌کنه. به همین دلیل اگه از ۱۲۴۰۰ هم استفاده کنید با کارت گرافیک‌هایی که گفتید گلوگاه ایجاد می‌کنه. بنابراین کلا منطقی نیست که روی این مادربرد نصب بشه.

  5. متأسفانه این مادربرد سنسور دمای vrm نداره و نمیشه فهمید دمای vrm چنده ولی تو چندتا تست دیده بودم با ۱۲۴۰۰ فول لود ۹۰ درجه میشه که همچین جالب نیست
    ای کاش یه تومن بیشتر هزینه میکردم و B660M-A می‌گرفتم .

  6. مادر برد h610 wi fi رو تازه گرفتم ولی برای اتصال به مودم خیلی ضعیف هست حتما مودم باید خیلی نزدیک باشه ، آیا مادر برد مشکل داره؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×