محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

کارت گرافیک RTX 4060 ROG Strix ایسوس از یک خنک کننده ۳ اسلاتی مانند RTX 4090 ROG STRIX استفاده می‌کند

ایسوس اخیراً از کارت گرافیک GeForce RTX 4060 با ۸ گیگابایت VRAM و سری ROG STRIX با ۳ اسلات رونمایی کرد. ایسوس یک خنک‌کننده عظیم استفاده شده در RTX 4090 رو روی کارت گرافیک ۱۱۵ واتی NVIDIA GeForce RTX 4060 ROG STRIX قرار داده که انتخاب عجیبی به‌نظر میاد. تا آخر این خبر با بنچفا همره باشید


کارت گرافیک ASUS GeForce RTX 4060 ROG STRIX معرفی شد

سری ROG STRIX نسخه‌های گیمینگ و پریمیوم ایسوس محسوب میشه. بنابراین انتظار میره که محصولات این لاین بهترین کیفیت و عملکرد رو داشته باشن. حالای روی کارت گرافیک ASUS GeForce RTX 4060 ROG STRIX که یک کارت گرافیک میان‌رده محسوب میشه از خنک کننده‌ای استفاده شده که برای کارت گرافیک RTX 4090 استفاده شده بود. همونطور که می‌دونید RTX 4090 کارت پرچمدار این‌روزهای انویدیاست که عملکردی بسیار بسیار قوی‌تر از RTX 4060 داره. اما باید ببینیم دلیل ایسوس از انتخاب این خنک کننده روی یک کارت ۱۱۵ واتی چی بوده.

کارت گرافیک RTX 4060 ROG Strix ایسوس از یک خنک کننده 3 اسلاتی مانند RTX 4090 ROG STRIX استفاده می‌کند


کارت گرافیک ASUS GeForce RTX 4060 ROG STRIX دارای همون پردازنده گرافیکی GPU AD107-400 با ۳۰۷۲ هسته به عنوان نسخه مرجعه. این همون کارتیه که در انواع کوچک و جمع‌و‌جور ITX در دسترس خواهد بود، اما ایسوس حالا از حالا از RTX 4060 یک نسخه غول‌پیکر رونمایی کرده.

خنک‌کننده ROG STRIX ایسوس برای GeForce RTX 4060 دارای طراحی سه اسلاتیه و یک مجموعه هیت سینک عظیم داره که توسط چندین لوله حرارتی در زیر به هم متصل شدن. این کارت همچنین از طراحی سه فن استفاده کرده و توسط یک کانکتور ۸ پین تغذیه میشه. این مدل در هر دو نسخه OC و Non-Overclock عرضه میشه، اما نوع استاندارد آن TDP 115W رو حفظ می‌کنه. البته بدون شک هیت سینک داخلی شبیه به مدل پرچمدار یعنی کارت گرافیک ASUS GeForce RTX 4060 ROG STRIX نیست. چون استفاده از همون هیت سینک ۴۰۹۰ به این معنیه که هزینه این کارت بسیار بیشتر از MSRP اونه.

کارت گرافیک RTX 4060 ROG Strix ایسوس از یک خنک کننده 3 اسلاتی مانند RTX 4090 ROG STRIX استفاده می‌کند


اما حتی با وجود تمام کاهش هزینه‌ها، ASUS ROG STRIX یک مدل پریمیوم باقی می‌مونه و باید حدود ۱۰۰ دلار بیشتر از قیمت مرجع ۲۹۹ دلار آمریکا قیمت داشته باشه. انتظار می‌ره که این کارت واقعاً خنک و بی‌صدا کار کنه، در غیر این صورت هیچ مزیت قابل‌توجهی از طراحی خنک‌کننده سه شیار و سه فن که توسط این نوع استفاده شده نسبت به طراحی مرجع دریافت نمی‌کنید. ایسوس ویژگی‌های زیر رو برای این کارت مشخص کرده:

  • NVIDIA Ada Lovelace Streaming: تا ۲ برابر عملکرد و راندمان انرژی
  • هسته‌های تانسور نسل چهارم: عملکرد تا ۴ برابر با DLSS 3 در مقابل رندر brute-force
  • هسته‌های RT نسل سوم: عملکرد ردیابی پرتو تا ۲ برابر
  • طراحی فن با فناوری محوری دارای یک هاب فن کوچک‌تر برای افزایش جریان هوا
  • طراحی ۳.۱ اسلات: طراحی پره‌های عظیم بهینه شده برای جریان هوا از سه فن Axial-Tech.
  • صفحه پشتی دارای تهویه پشت سر هم با فن های پیشرفته Axial-tech برای به حداکثر رساندن اتلاف گرما کار می‌کنه.
  • مدار تغذیه با قدرت جریان بالا و خازن های ۱۵K برای تامین حداکثر عملکرد
  • قابلیت Auto-Extreme برای قابلیت اطمینان بالاتر
  • نرم افزار GPU Tweak III بهینه‌سازی عملکرد بصری، کنترل‌های حرارتی و نظارت بر سیستم رو فراهم می‌کنه


یک مدل دو اسلاتی و دو فن باید این کار رو به خوبی انجام بده. اما طی سال‌های گذشته دیدیم که با توجه به اختلاف عملکرد کم و اختلاف قیمت زیاد همچنان سری کارت‌های ROG Strix بازار خوبی داشتن. بنابراین میشه حدس زد که چرا ایسوس این کارت رو تولید کرده. اما کاش طراحی منحصربه‌فرد و فشرده‌تری رو روی این کارت می‌دیدیم.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×