محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

اینتل از پردازنده Meteor Lake با VPU اختصاصی برای عملکرد بهتر هوش مصنوعی رونمایی کرد

اینتل، زمان رونمایی از پردازنده مرکزی Meteor Lake، اعلام کرد که این پردازنده اولین محصولش برای کامپیوترهای شخصیه که دارای VPU اختصاصی برای سرعت دادن به مدل‌های هوش مصنوعی در ویندوز ۱۱ست. با توجه به اینکه هوش مصنوعی این روزها خیلی داغ شده و در این زمینه پیشرفت زیادی صورت گرفته، این خبر از اینتل به عنوان یک کمپانی پیشرو اصلاً شگفت‌انگیز نیست. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


رونمایی اینتل از پردازنده Meteor Lake با VPU اختصاصی

پردازنده‌های Meteor Lake اینتل اولین SoCهایی هستن که طراحی کاشی‌شده (تراشه‌ای) رو ارائه میدن و از IPهای مختلف استفاده می‌کنن. این تراشه‌ها یک عنوان اختصاصی محاسباتی، گرافیکی، SoC و I/O ارائه می‌کنن که از استراتژی اینتل برای معماری تفکیک‌شده تراشه‌های آینده خبر میده. یکی از اجزای کلیدی در این پردازنده‌های جدید Meteor Lake، همون VPUـه که روی تراشه SoC قرار می‌گیره و از شتاب‌دهنده‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تقویت مدل‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق در نسخه نسل بعدی ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنه.

VPU که در پردازنده‌های Meteor Lake وجود داره، یک موتور اختصاصی هوش مصنوعیه که در تراشه تلفیق شده و همراه با شتاب‌دهنده‌های اضافی موجود در CPU و GPU می‌تونه عملکرد رو بهبود بده و تجربه کاربر رو در اجرای چندین برنامه مرتبط با هوش مصنوعی بهتر کنه، از جمله استفاده از ویژگی‌های چند رسانه‌ای جدید در Adobe Premiere Pro.

رونمایی اینتل از پردازنده Meteor Lake با VPU اختصاصی

آقای پاوان داوولوری، معاون شرکت Windows Silicon & System Integration مایکروسافت، گفته از این که Meteor Lake وارد اکوسیستم رایانه شخصی ویندوز میشه، خیلی هیجان زده هستن و از همکاری با اینتل در زمینه هوش مصنوعی خوشحالن. اون‌ها با هم، به توسعه‌دهندها اجازه میدن که از ONNX Runtime و ابزارهای مرتبط دیگه برای اجرای بهینه مدل‌های هوش مصنوعی خودشون روی پلتفرم ویندوز استفاده کنن.

علاوه بر ONNX-RT، توسعه‌دهنده‌های Meteor Lake می‌تونن منتظر چیزای دیگه هم باشن که در ادامه به اون‌ها اشاره کردیم:

استفاده از ابزارهای توسعه، از جمله پشتیبانی ONNX Runtime که از طریق OpenVino-EP و DirectML-EP هم فعال میشه.
یادگیری ماشینی بهتر در WinML/DirectML برای شتاب دادن به VPU و GPU.
از قابلیت‌های مختلف مایکروسافت استودیو افکت، مثل پیش زمینه آبشاری، فوکوس خودکار روی چشم و فوکوس صدا.


البته هنوز اینتل تایید نکرده که Meteor Lake دقیقاً کی عرضه میشه. اما امیدوارن که تو سال آینده میلادی میلیون‌ها تراشه جدید رو روانه بازار کنن. انتظار میره که اینتل تو جلسه Intel BUILD 2023 جزئیات بیشتری در مورد پردازنده‌های Meteor Lake و بهبودهای ویندوز ۱۱ رو معرفی کنه.

به علاوه از اعلام رسمی، بنچمارک پردازنده مرکزی Core Ultra 7 1003H اینتل هم در پایگاه داده Pugetsystem منتشر شده. این یک تراشه مربوط به نسل بعدی اینتله که نام تجاری جدیدی داره. این همون تراشه‌ایه که قبلاً خبرش به بیرون درز کرده بود و از اون زمان تا حالا شاهد نشت چندین بنچمارک از پردازنده Meteor Lake-P بودیم.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×