بررسیمادربرد

بررسی مادربرد MSI Pro Z690-A Wifi DDR4؛ پرچمدار اقتصادی

با موفقیت چشمگیر پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lake اینتل، خیلی از گیمرها و علاقه‌مندان به خرید مادربردهای سازگار با LGA1700 هجوم آوردن مخصوصاً که پردازنده‌های نسل بعدی یعنی نسل سیزدهم هم با این سوکت سازگار هستن. خیلی از افراد هم برای خرید مادربردی با چیپست پرچمدار دست روی مادربردهایی می‌ذارن که قیمت خیلی زیادی دارن. با این حال، اگر برنامه‌ای برای خرید  Core i9-12900K یا Core i9-13900K ندارید (که البته شایدم داشته باشید)، برای بهره‌گیری از عملکرد CPU خودتون نیازی به خرید یک مادربرد بسیار گرون قیمت نیست. ما توی این مقاله از رسانه بنچفا قصد داریم به بررسی مادربرد MSI pro z690-a wifi ddr4 بپردازیم. اگر قصد خرید مادربرد MSI Pro Z690-A Wifi DDR4 رو دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 


نگاه اولیه به مادربرد MSI Pro Z690-A Wifi DDR4

مادربرد MSI PRO Z690-A WiFi DDR4 با قیمت مناسب که برای استفاده از پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ طراحی شده، می‌تونه حتی پردازنده Core i9-12900K قدرتمند رو بدون هیچ گونه کاهشی در عملکرد، در خودش جا بده. در ادامه با بررسی مادربرد MSI pro z690-a wifi ddr4 به طور جزئی‌تر با ما همراه باشید.

MSI PRO Z690-A WiFi DDR4 و Z690-A DDR4 در مقابل Z690-A WiFi DDR5 و Z690-A DDR5

MSI چهار مدل مجزا از PRO Z690-A رو با نام‌هایی که کاملاً مشخص کننده نوع مدل هستن تولید کرده. Z690-A DDR4 با Z690-A WiFi DDR4 کاملا یکسانه، با این تفاوت که یکی WiFi و بلوتوث داره و یکی نداره. اختلاف قیمت این دو تا مادربرد یه چیزی حدود ۱۰ یا ۲۰ دلاره که پیشنهاد می‌کنم اگر از وای‌فای و بلوتوث استفاده می‌کنید، حتماً مدل WiFi رو تهیه کنید تا برای اتصال به اینترنت بی‌سیم و بلوتوث نیازمند خرید دانگل نباشید. 

همچنین دو مدل دیگه برای استفاده با رم DDR5 وجود داره، یکی با وای‌فای و دیگری بدون وای‌فای. توصیه می‌کنیم اگر نیاز شدیدی به رم DDR5 ندارید فعلا از این مورد دوری کنید، چون رم DDR5 هنوز خیلی گرونه و تقریبا دو برابر رم DDR4 قیمت داره.

با توجه به چیزایی که گفتیم این مدل‌ها جدا از تفاوت‌هایی که در بالا ذکر شد، شبیه به هم هستن. به این ترتیب، این بررسی به طور خاص برای MSI PRO Z690-A WiFi DDR4 نوشته شده اما تقریباً تمام اطلاعات به غیر از حافظه رم یا WiFi مربوط به هر یک از این چهار مدل یکیه.

نگاه اولیه به مادربرد MSI Pro Z690-A Wifi DDR4

مشخصات مادربرد MSI Pro Z690-A WiFi DDR4

Form FactorATX
ابعاد۱۲in x 9.6in (30.5cm x 24.4cm)
سازگارینسل ۱۲ و ۱۳ اینتل
چیپستIntel Z690
نوع سوکتLGA 1700
USB Ports۷ x USB-A (1 x USB 3.2 Gen 2, 2 x USB 3.2 Gen 1, 4 x USB 2.0), 1 x USB-C 3.2 Gen 2×2
Max RAM Capacity۱۲۸GB
RAM Slots۴
RAM SpeedUp to 5200MHz
SATA Ports۶ (۶Gb/s)
PCIe Slots۱ x PCIe 5.0 x16, 2 x PCIe 3.0 x16, 1 x PCIe 3.0 x1
M.2 Ports۳ x Gen4 x4, 1 x Gen3 x4
پشتیبانی XMP دارد

بسته‌بندی مادربرد MSI Pro Z690-A WiFi DDR4

شما می‌تونید مادربرد PRO Z690-A WiFi DDR4 رو با قیمتی حدود ۲۰۰ دلار (تا ۲۲۰ دلار یا ۲۳۰ دلار) خریداری کنید که برای چیپست Z690 قیمت مناسبی محسوب میشه.

مادربرد MSI pro z690-a wifi ddr4 در جعبه‌ای با طراحی ساده عرضه میشه، بدون هیچ اشاره‌ای به تم گیمینگ که در بردهای Aorus، MPG یا ROG رده‌بالا بینیم.

بسته‌بندی مادربرد MSI Pro Z690-A WiFi DDR4

درون جعبه مادربرد PRO Z690-A WiFI DDR4 شامل:

  • دفترچه راهنمای کاربر
  • دوشاخه اتصالات پنل عقب
  • دو عدد کابل SATA 3  شش گیگابیت بر ثانیه
  • پیچ برای نصب M.2 SSD
  • دیسک با درایورها و برنامه‌های اختصاصی
  • دو آنتن برای ماژول WiFi

طراحی و ظاهر مادربرد MSI Pro Z690-A Wifi DDR4

مادربرد Pro Z690-A DDR4 با یک برد مدار چاپی (PCB) مشکی ۶ لایه در اندازه کامل ATX ساخته شده. ظاهر این مادربرد توسط رنگ خاکستری‌ سیاه و تیره پوشیده شده و همچنین چندین عنصر نقره‌ای از جمله اسلات PCIe و خازن‌های زرد به چشم می‌خوره. به‌طور کلی همون‌طور که پیش‌تر اشاره کردم مادربرد MSI PRO Z690-A WiFi DDR4 یک چیپست بالارده داره و قیمت اون حدود دویست دلاره بنابراین نباید از اون انتظار ظاهر خیلی خفن گیمینگ همراه با RGB و متعلقاتش رو داشته باشیم. 

این مادربرد در حالی که فاقد ویژگی‌های پر زرق‌و‌برق مانند نورپردازی RGBـه چند هیت سینک بزرگ (و کاربردی) روی VRMها، اسلات اصلی M.2 و چیپست داره که به زیبایی ظاهری این برد اضافه کرده. PRO Z690-A WiFi DDR4 شیک و کاربردی به نظر می‌رسه. همچنین روی اون ۹ جای پیچ برای نصب در کیس دلخواه وجود داره.

پنل ورودی/خروجی در مادربرد MSI Pro Z690-A Wifi DDR4

در پنل ورودی/خروجی پشت مادربرد، کاربر موارد زیر رو پیدا خواهد کرد:

  • دکمه فلش BIOS برای به‌روزرسانی بایوس
  • پورت PS/2 برای ماوس یا کیبورد
  • خروجی HDMI
  • خروجی DisplayPort
  • چهار پورت USB 2.0
  • دو پورت USB 3.2 Gen 1
  • یک پورت USB 3.2 Gen 2
  • یک پورت USB 3.2 Gen 2×۲ Type-C
  • ۲.۵ گیگابیت LAN
  • شش جک ۳.۵ میلی‌متری با کاربرد های مختلف
  • اتصالات برای آنتن خارجی ماژول ارتباط بی سیم (Intel WiFi 6 / Bluetooth 5.2)

این مادربرد به چهار اسلات DDR4 DIMM مجهز شده و از اورکلاک حافظه تا ۵۲۰۰ مگاهرتز و حداکثر ۱۲۸ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کنه.

PRO Z690-A DDR4 شامل یک اسلات PCIe 5.0 x16 مجهز به یک قاب فلزی برای کارت گرافیکه که یک باند طولانی برای سازگاری با نسل‌های آینده کارت‌های ویدیویی رو اضافه می‌کنه. در زیر اون یک PCIe 3.0 x1 و یک جفت اسلات PCIe 3.0 x16 برای گسترش بیشتر در دسترس قرار گرفته.

از نظر سازگاری با قطعات مربوط ذخیره‌سازی هم باید بگیم که مادربرد Pro Z690-A DDR4 چهار کانکتور M.2 ارائه میده که یکی از اونها مجهز به هیت‌سینک FROZR با طراحی ساده برای حداکثر کارایی طراحی شده و روی این برد قرار گرفته.

این اسلات M.2 اساساً با تمام اندازه‌های M.2 (2242/2260/2280/22110) سازگاره و سرعت PCIe 4.0 رو ارائه می‌کنه. یکی دیگه از کانکتورهای M.2 هم از دستگاه های PCIe 4.0 x4، اما با اندازه‌های ۲۲۴۲/۲۲۶۰/۲۲۸۰ پشتیبانی می‌کنه. سومین و چهارمین M.2 برای نصب درایوهای PCI Express و SATA طراحی شده.

حقیقتاً، استفاده از چیزی غیر از درایو M.2 2280 بسیار نادره. بنابراین سازگاری این برد در این زمینه‌ها برای اکثر افراد یک امتیاز غیرضروری به حساب میاد. در حالی که تا حدودی ناامید کننده‌ست که Z690-A PRO WiFi پشتیبانی PCIe 5.0 رو برای M.2 SSD ارائه نمی‌کنه.

از نظر هارددیسک هم مادربرد Z690-A PRO DDR4 اتصالاتی به تعداد کافی رو با ۶ پورت در دسترس کاربران قرار داده.

برای اتصال سیستم‌های خنک کننده و فن‌های کیس، مادربرد هشت کانکتور ۴ پین PWM داره که شش تای اون‌ها برای دسترسی راحت در نزدیکی سوکت پردازنده قرار دارن.

فازهای برق و اورکلاکینگ در بررسی مادربرد MSI Z690-A PRO WiFi

فازهای برق رسانی و اورکلاکینگ در بررسی مادربرد MSI Z690-A PRO WiFi

اگرچه PRO Z690-A DDR4 یک پیشنهاد اولیه برای پردازنده‌های نسل دوازده و سیزده اینتل محسوب میشه، اما مدار تغذیه و تنظیم ولتاژ این برد با در نظر گرفتن پردازنده‌های پرچمدار طراحی شده. در زیر هیت‌سینک‌ها، یک پیکربندی ۱۴ + ۱ + ۱ از فازهای برق آلفا و امگا AOZ5016QI 55A قرار داره. پس ۱۴ فاز ۵۵ آمپر داریم که یعنی چیزی در حدود ۸۰۰-۹۰۰ وات کشش داره. اگر می‌خواید اطلاعات بیشتری درمورد VRM مادربرد کسب کنید، پیشنهاد می‌کنم به مقاله‌ی «ولتاژ رگولاتور ماژول (VRM) چیست؟» مراجعه کنید. 😎

البته چهارده فاز به ارائه ولتاژ ثابت به CPU اختصاص داده شدن اما دو فاز دیگه به ترتیب برای iGPU (در صورت وجود) و تامین انرژی اجزای کمکی در نظر گرفته شده. یک جفت کانکتور برق ۸ پین که طبق معمول در گوشه سمت چپ بالا قرار گرفته به گونه‌ای طراحی شده که برق رو به پردازنده ارائه کنن.

VRM این مادربرد حتی برای Core i9-12900K اینتل کافیه و به پردازنده اجازه میده تا بدون نوسان و به صورت پایدار کار کنه. این VRM نسبت به برخی از بردهای رده بالاتر (مانند Asus TUF Z690-Plus WiFi D4) کمی دمای بالاتری داره و به همین دلیل برای علاقه‌مندان به اورکلاک گزینه خوبی نیست.

با این حال، برای اورکلاک‌های کوچک، به خصوص در ارتباط با Core i5-12600K یا Core i7-12700K و همچنین نسخه‌های بدون گرافیگ مجتمع، این مادربرد مناسبه. نکته مهم اینه که این عملکرد رو با هزینه نسبتاً پایین ارائه می‌کنه.

بهترین پردازنده‌ها برای استفاده در مادربرد MSI Z690-A PRO WiFi

بهترین پردازنده‌ها برای استفاده در مادربرد MSI Z690-A PRO WiFi

به عنوان یک برد با چیپست Z690، این مادربرد از MSI برای استفاده با CPUهای قابل اورکلاک سری K مانند Core i5-12600K، Core i7-12700K و Core i9-12900K توصیه شده. پتانسیل اون تا حد زیادی روی تراشه‌های غیر K تلف می‌شه، چون این تراشه‌ها برای استفاده با برد B660 مناسب‌تر هستن.

هر یک از این پردازنده‌ها نسخه مشابهی دارن که فاقد گرافیک یکپارچه هستند (بنابراین به یک کارت گرافیک مجزا نیاز دارن)، که معمولاً با قیمت کمتری به فروش می‌رسن. Core i5-12600KF، Core i7-12700KF و Core i9-12900KF هم انتخاب های خوبی هستن و اگر کارت گرافیک دارید معمولاً گزینه بهتری محسوب میشن. نسل ۱۳ همین پردازنده ها بجز i9 رو هم می‌تونید با این مادربرد استفاده کنید. مثل Core i5-13600K – Core i7 13700K

صرف نظر از اینکه کدوم یکی از این پردازنده‌ها رو انتخاب می‌کنید، با یک کارت گرافیک خوب می‌تونید بازی‌ها رو حداقل با سرعت ۱۴۴ فریم در ثانیه اجرا کنید و در اکثر عناوین اگر کارت گرافیک شما بتونه با CPU شما همگام بشه، به‌راحتی ۲۴۰ فریم بر ثانیه ثابت دریافت می‌کنید.

جمع‌بندی از بررسی مادربرد MSI Z690-A PRO WiFi DDR4

مادربرد MSI Z690-A PRO WiFi DDR4 یک مادربرد با طراحی خوبه که می‌تونه همه چیز رو به جز اورکلاک شدید با قیمتی عالی انجام بده. چه یک گیمر باشید و چه کسی که به دنبال ساخت دستگاهی با ویژگی‌هایی که چیپست B660 نمی‌تون به اون‌ها دست پیدا کنه، Z690-A PRO WiFi DDR4 (یا همتای فاقد وای فای اون) گزینه‌های مناسبی هستن.

البته Pro Z690-A DDR4 دارای معایب جزئی هم هست. مثل فقدان نور پس‌زمینه RGB (که ممکنه برای برخی اصلاً یک نقطه ضعف نباشه) و عدم پشتیبانی از PCIe 5.0 SSD. اما با توجه به هزینه این برد کاملاً منطقیه و نمیشه خیلی بهش ایراد گرفت.

مزایا و معایب مادربرد MSI pro z690-a WiFi DDR4 

مزایا:

  • قیمت رقابتی
  • اتصال WiFi 6 و بلوتوث ۵.۲
  • طراحی فاز ۱۴+۱+۱
  • سرعت حافظه DDR4 تا ۵۲۰۰ مگاهرتز
  • پشتیبانی از اورکلاک CPU
  • اتصالات فراوان

معایب:

  • زیبایی‌شناسی ساده
  • برای اورکلاک شدید مناسب نیست
  • بدون اسلات PCIe 5.0 M.2

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

  1. سلام
    ممنون از مطلب خوبتون
    چه کارت گرافیکی رو برای این مادربورد حدود قیمتی ۱۰ میلیون پیشنهاد می دید

    1. سلام، قربان شما
      ترتیب درست اینجوری هست که شما اول بهترین کارت گرافیکی که میتونید بخرید رو انتخاب میکنید، بعد متناسب باهاش یک پردازنده ای که بتونه گرافیک رو تغذیه کنه انتخاب میکنید، و در نهایت یک مادربردی که بتونه از پردازنده شما پشتیبانی کنه و درست تغذیه اش کنه انتخاب میکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×