محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزارمقالات

از نمایشگاه Computex 2023 چه انتظاراتی داریم؟

کامپیوتکس یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های تجاری فناوری در جهان محسوب میشه که به‌طور ویژه روی سخت‌افزار در صنعت کامپیوتر تمرکز داره. حالا پس از پایان پاندمی این نمایشگاه به‌طور کامل با همه شرکت‌کننده‌های خودش در شهر تایوان که قطب تولید لوازم الکترونیکیه از تاریخ ۳۰ می تا ۲ ژوئن برگزار میشه. 

اما از کامپیوتکس ۲۰۲۳ چه انتظاراتی داریم؟ ما توی این مطلب از بنچفا می‌خوایم به شایعات و اخباری بپردازیم که شرکت‌های بزرگ درباره کامپیوتکس ۲۰۲۳ منتشر کردن.

از نمایشگاه Computex 2023 چه انتظاراتی داریم؟

امسال ما قصد داریم تا مهم‌ترین اخبار مربوط به نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۳ رو پوشش بدیم، بنابراین اگر این اخبار و رویداد براتون مهم و هیجان‌انگیره توی هفته آینده هر روز به بنچفا سر بزنید. 

انویدیا در Computex 2023

انویدیا در Computex 2023

انویدیا تایید کرده که در کامپیوتکس ۲۰۲۳ قراره یک سخنرانی مهم داشته باشه و مؤسس و مدیرعامل این شرکت یعنی جنسن هوانگ در این رویداد شرکت و سخنرانی می‌کنه.

اول فکر می‌کردیم که انویدیا توی کامپیوتکس ۲۰۲۳ یه کارت گرافیک جدید معرفی کنه، ولی الان که این تولیدکننده پردازنده گرافیکی فقط هفته گذشته مدل RTX 4060 و RTX 4060 Ti رو معرفی کرده، این احتمال پایین میاد. البته همچنان ممکنه که صحبت‌هایی درباره RTX 4090 Ti بشه یا از اون برای اولین بار رونمایی کنن. ولی کامپیوتکس این‌طور اشاره کرده که انویدیا بیشتر روی هوش مصنوعی تمرکز خواهد کرد.

کامپیوتکس ادعا کرده که سخنرانی انویدیا درباره پیشرفت‌هایی در زمینه محاسبات سریع و هوش مصنوعی خواهد بود. این یعنی که انویدیا بیشتر روی نرم‌افزار تمرکز می‌کنه تا سخت‌افزار، ولی باز هم ارزش داره سخنرانی رو تماشا کنیم، شاید کمپانی سازنده پردازنده گرافیکی یه سورپرایز جدید برامون داشته باشه.

AMD در Computex 2023

AMD در Computex 2023

اگه شایعات درست باشن، به نظر میاد که AMD یه هفته خیلی پرکار در کامپیوتکس ۲۰۲۳ داشته باشه. طبق گزارش‌های لاب ایگور، ای‌ام‌دی قراره کارت گرافیک میان‌رده Radeon RX 7600 رو در کامپیوتکس معرفی کنه و حتی ممکنه اعلامیه‌ای درباره RX 7700 XT هم ببینیم.

خیلی منطقیه که AMD این اعلان‌ها رو در کامپیوتکس ۲۰۲۳ انجام بده، چون تا الان فقط کارت‌ گرافیک‌های دسکتاپ نسل Radeon RX 7000 رو با مدل‌های بسیار گران‌قیمت Radeon RX 7900 XTX و Radeon RX 7900 XT معرفی کرده.

برای مقایسه، انویدیا تا الان مدل‌های RTX 4090، RTX 4080، RTX 4070 Ti، RTX 4070، RTX 4060 Ti و RTX 4060 رو معرفی کرده – واضحه که ای‌ام‌دی باید برای رسیدن به این تنوع در نسل جدید تلاش بیشتری داشته باشه و شاهد رونمایی از محصولات جدید اون باشیم.

همچنین احتمالاً ای‌ام‌دی برای پردازنده‌ها هم خبری داره، که به‌نظر میاد یه فرصت عالی باشه که نسبت به اینتل برتری کسب کنه. به نظر میاد که امسال اینتل در کامپیوتکس حضور نداره.

لپتاپ‌ها و لوازم جانبی‌ها از سایر برندها

لپتاپ‌ها و لوازم جانبی‌ها از سایر برندها

ایسر و ایسوس هر دو تایید کردن که در کامپیوتکس ۲۰۲۳ حضور خواهند داشت و حتی ایسر یه سخنرانی هم برگزار می‌کنه.

هیچ گزارشی که نشون بده چه محصولات خاصی رو از هر برند می‌بینیم، توی اینترنت پیدا نشده. ولی ما هنوز مطمئنیم که طراحی‌های جدید لپتاپ و لوازم جانبی رو خواهیم دید.

SSD های PCI Express 5.0 Rev Up

SSDهای PCI Express 5.0 Rev Up

در کامپیوتکس ۲۰۲۳ ما احتمالا قطعاتی رو ببینیم که به‌طور کامل از پی سی آی اکسپرس ۵.۰ پشتیبانی می‌کنن. درایوهای اس اس دی پی سی آی اکسپرس ۵.۰ (همچنین به عنوان نسل پنج شناخته می‌شن) دو برابر سریع‌تر از اسلات‌های پی سی آی اکسپرس ۴.۰ هستن که گیمرها و سازندگان محتوا به سخت‌افزاری برای پشتیبانی ازشون نیاز دارن. سیستم لازم برای درایوهای اس اس دی نسل ۵ حتی درست‌تر هم هست و ممکنه برای استفاده از یکی از این درایوها، به یه سیستم کاملاً جدید با آخرین سخت‌افزار نیاز داشته باشید. برای مثال تغییر مادربرد و پردازنده. همچنین برای کاهش گرمایی که توسط این دستگاه‌های سریع تولید میشه، به یه هیت‌سینک موثر نیاز دارید. یعنی یا درایو خودش یک هیت‌سینک داشته باشه یا مادربرد یه هیت‌سینک برای اس اس دی در نظر گرفته باشه.

تو CES 2023 که چند ماه پیش برگزار شد، چهارتا درایو اولیه PCI-e Gen 5 دیدیم: دوتا از MSI (MSI Spatium M570 و M570 Pro)، یکی از ADATA/XPG و یکی دیگه از گیگابایت. تنها SSD دوم یعنی Gigabyte Aorus 10000 Gen 5  وارد بازار شده، هرچند ممکنه به زودی بیشتر این SSD‌ها وارد بازار بشن. ADATA دو مدل نسل ۵ در حال توسعه داره که هردو تو سرعت خوندن متوالی به حداکثر سرعت تئوری ۱۴۰۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسن: یکیش، که به عنوان Project Nighthawk معروفه، از کنترلر SMA استفاده می‌کنه و دیگری که Project Blackbird نام داره، از کنترلر InnoGrit استفاده می‌کنه. Aorus 10000 و چندتا محصول نسل ۵ دیگه که دیدیم از کنترلر PS5026-E26 Gen 5 Phison استفاده می‌کنن.

احتمالا بعضی از این درایوهایی که گفته شد و همچنین درایوهای نوپای PCI-e دیگه – هم اونایی که در مرحله پیش تولیدن و هم محصولات نهایی – رو تو کامپیوتکس می‌بینیم. یه تعداد از این درایوهای نسل ۵ جدید، شاید به زودی محبوب بشن، اگرچه به دلیل قیمت بالا که این درایوها قراره داشته باشن و سخت‌افزار و خنک‌کننده‌هایی که لازم دارن، شاید خیلی زود هم مورد توجه کاربرها قرار نگیرن. اما به‌هرحال ما حسابی خوشحالیم که درایوهای پی سی آی اکسپرس ۵.۰ بیشتری رو توی این نمایشگاه می‌بینیم. چون همونطور که اشاره شد PCI-e Gen 5 سرعتی دوبرابر بیشتر از نسل قبلی خودش داره.

امسال ما قصد داریم در این هفته و هفته آینده مهم‌ترین اخبار مربوط به نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۳ رو پوشش بدیم، بنابراین اگر می‌خواید اخبار این نمایشگاه رو دنبال کنید توی هفته آینده هر روز به بنچفا سر بزنید. 

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×