محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

Immortalis G720 | نسل جدید پردازشگرهای گرافیکی ARM معرفی شد

شرکت ARM در رویداد کامپیوتکس (Computex 2023) از پردازشگرهای گرافیکی جدیدی رونمایی کرده که نسل پنجم این شرکت محسوب می‌شن. این‌ها علاوه‌بر هسته‌های پردازشی جدید، پردازشگرهای گرافیکی با عملکرد بهتری هم دارن. طبق گزارش‌ها این پردازشگرها نسبت به نسل قبلی تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری دارن و پهنای باند حافظه رو تا ۴۰ درصد کمتر اشغال می‌کنن. جالبه که این GPUها در تعداد هسته‌های مختلفی موجود هستن و تو تولیدشون می‌شه براساس نیاز سازنده، تعداد هسته‌ها رو مشخص کرد. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


شرکت ARM توی این پردازشگرهای گرافیکی، اهمیت زیادی به بهره‌وری انرژی داده. GPU پرچمدار به اسم Immortalis G720 می‌تونه از ۱۰ تا ۱۶ هسته گرافیکی پشتیبانی کنه و مدل Mali G720 هم ۶ تا ۹ هسته گرافیکی داره. پردازشگر گرافیکی Mali-G620 هم توی نسخه بالاترش می‌تونه حداکثر ۵ هسته رو پشتیبانی کنه.

Immortalis G720 می‌تونه از 10 تا 16 هسته گرافیکی پشتیبانی کنه

تکنولوژی DVS استفاده شده در پردازشگرهای گرافیکی جدید ARM

یه تحول بزرگی توی این پردازشگرهای گرافیکی جدید اتفاق افتاده که اسمش Deferred Vertex Shading یا به اختصار DVS هست. این تکنولوژی باعث بهبود پهنای باند و کاهش مصرف انرژی می‌شه. با تغییراتی که ARM توی این پردازشگرهای جدید اعمال کرده، توانایی ۱۵ درصد عملکرد بیشتر در حداکثر حالت یا ۱۵ درصد کارایی بیشتر در توان مصرفی داریم.

طبق گفته‌های این شرکت، Immortalis G720 نسبت به G715 تا ۲۰ درصد پیشرفت داشته که بخش زیادی ازش به بهره‌وری بهتر در پهنای باند برمی‌گرده، به لطف DVS. این صرفه‌جویی توی پهنای باند باعث میشه افکت‌های گرافیکی مثل نورپردازی پویا و عمق میدان روی گوشی‌های هوشمند هم استفاده بشن. یعنی موتور Unreal Engine 5 توی ادامه امسال به دنیای اندروید وارد میشه.

با اینکه ARM روی بهره‌وری انرژی هسته‌های پردازشی و گرافیکیش تمرکز کرده، امیدواریم که باتری گوشی‌های هوشمند توی سال آینده میلادی به طرز چشمگیری بهتر بشن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×