بررسیفن و خنک کننده

بررسی خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III

با تمرکز مداوم بر دسکتاپ‌های پیشرفته و CPUهای پرقدرت، نبرد هسته‌های پردازنده و برتری عملکرد کلی بین AMD و اینتل هر روز داغ‌تر میشه. اما با تعداد هسته‌ها و سرعت‌های کلاک بالاتر، تولید گرمای بیشتری با تراشه‌های پیشرفته مدرن به وجود میاد.

خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III یکی از ایرکولرهای برند دیپ کوله که توی بازار ایران هم تونسته فروش خوبی داشته باشه. به همین دلیل توی این مطلب قصد داریم به بررسی خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III بپردازیم. بنابراین اگر قصد خرید خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III رو دارید تا انتهای این مطلب با بنچفا همراه باشید.


این ایرکولر بزرگ با مجموعه‌ای از لوازم جانبی از جمله پیچ گوشتی مغناطیسی، خمیر حرارتی، کارت پخش‌کننده خمیر، پد الکلی، کابل تقسیم‌کننده PWM، دوتا کابل برای کاهش حداکثر دور فن‌ها و موارد دیگه که به نصب کولر کمک می‌کنه ارائه میشه. تمام سوکت‌های فعلی AMD و CPU اینتل هم توسط خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III پشتیبانی میشه.

خود برند دیپ کول خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III رو به مدت ۵ سال ضمانت برای این کولر در نظر گرفته که البته توی ایران نمی‌تونید اون رو با ۵ سال گارانتی تهیه کنید. معمولاً زمان گارانتی کوتاه‌تره.

 خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III

ویژگی‌های خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III

فن۲ عدد فن ۱۴۰ میلی‌متری
کانکتور۴ پین PWM
وزن۱۴۶۴ گرم
سوکت اینتلLGA2066/2011-v3/2011/1700/LGA1200/1151/1150/1155
سوکت AMDAM5/AM4
گارانتی دیپ کول۵ سال
قیمت۹۰ دلار

ابعاد کولر Assassin III

طول۱۶۱ میلی‌متر
عرض۱۴۰ میلی‌متر
ارتفاع۱۶۵ میلی‌متر
ابعاد خنک کننده اساسین ۳ همراه با فن

قدرت خنک کنندگی

هفت هیت‌پایپ بخش عمده‌ای از قدرت خنک کنندگی Assassin III رو تشکیل میدن که هر کدوم از این لوله‌ها کاملا نیکل اندود شدن.

Assassin III از یک صفحه پیچشی (fixed torsion plate) ثابت در بالای پایه خنک کننده استفاده می‌کنه که با پیچ‌هایی مرسوم به پیچ‌های کششی (tension screws) به میله‌های متقاطع صفحه در هنگام نصب وصل میشه. اتصال دائمی این صفحه پیچشی به طور هوشمندانه از ناهماهنگی کولر بزرگ در هنگام نصب جلوگیری می‌کنه. همچنین خیالتون رو از بابت نصب یک هیت‌سینک بزرگ روی پردازنده راحت می‌‎کنه.

 بررسی خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III

جریان هوا در خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III توسط یک جفت فن Deepcool GamerStorm TF-140S با حداکثر سرعت ۱۴۰۰ دور بر دقیقه امکان‌پذیر شده. تیغه‌های فن دارای قوس‌هایی روی هر تیغه هستن در حالی که روکش ساتن دارن.

هر دو فن با استفاده از گیره‌های فنری سیمی به هیت سینک متصل می‌شن. یک فن، هوا رو از جلوی برج خنک کننده اول به حرکت در میاره و دیگری که در مرکز قرار داره هوا رو از جلو به سمت برج دوم حرکت میده. این مورد هم باید بهش اشاره بشه که فقط دو مجموعه سیم گیره همراه با این خنک کننده ارسال میشه، بنابراین کسایی که قصد دارن فن سومی رو در پشت کولر اضافه کنن، باید مقداری روحیه DIY داشته باشن و خودشون برای نصب فن سوم دست به‌کار بشن. :)) البته فن سوم تاثیر خاصی روی عملکرد این کولر نداره.

پایه خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III از چندین قطعه تشکیل شده جایی که مجموعه‎‌ای از هفت لوله حرارتی (هیت‌پایپ) بین بلوک پایه و خود صفحه پایه قرار گرفته. 


نصب خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III

نصب Deep Cool Assassin III نسبتاً ساده‌ست و بسته به اینکه آیا سیستم شما نیاز به استفاده از صفحه پشتی ارائه شده داره یا نه، بقیه قسمت‌های نصب کولر از همین رویه پیروی می‌کنن. برای نصب خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III پیچ‌های مربوطه رو روی سوراخ‌های قرار داده شده تراز و با پیچ گوشتی آهنربایی که درون جعبه قرار داده شده محکم کنید. همچنین بین دو هیت سینک یک صفحه دیگه به همراه دو پیچ قرار داره که دیپ کول از این مکانیسم نصب برای خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III استفاده کرده. این باعث میشه تا کولر با اطمینان خاطر نصب بشه و با توجه به سنگین بودن کولر و هیت سینک‌ها نگرانی از بابت نصب اون نداشته باشیم.

گیره‌های فن امکان تنظیم عمودی فن‌های خنک کننده رو فراهم می‌کنن. حتما موقع خرید خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III به این نکته توجه کنید که ارتفاع و نحوه قرارگیری این کولر با اندازه رم‌ها همخونی داشته باشه. چون در صورتی که از رم‌های پایه‌ بلند استفاده کنید با فن نصب شده روی کولر برخورد می‌کنه و بنابراین باید فن رو جدا کنید. اگر می‌خواید بهترین عملکرد خنک‌کننده پردازنده رو داشته باشید، باید هر دو فن در جای خودشون قرار داشته باشن.


بنچمارک خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III

ما برای نوشتن این بررسی از تست‌ها و آزمایش‌های انجام شده توسط TomsHardware استفاده کردیم. در ادامه مشخصات سیستم تست استفاده شده برای این کولر رو می‌بینید.

خنک کننده پردازنده DeepCool GamerStorm Assassin III روی سیستم آزمایشی Intel i7-5930K تست شده، با کلاک ۴.۲ گیگاهرتز در ۱.۲۰ ولت. طبق معمول، مادربرد، حافظه، کیس و فن‌های کیس همگی یکسان هستن. باقی قطعات شامل X99S XPower AC MSI، شانزده گیگابایت Crucial Ballistix DDR4-2400 و یک کیس Corsair Graphite 760T میشه. خمیر حرارتی مورد استفاده برای این تست Arctic MX-4‌ هستش.


(Image credit: Tom’s Hardware)

اختلاف دما با محیط

بار حرارتی روی محیط به ما نشون میده که خنک کننده Assassin III به صورت مو به مو با be quiet عملکرد یکسانی داره! کولرهای دیگه که با این کولر مقایسه شدن یکی دارک راک پرو ۴ـه که یک خنک کننده عالی در نوع خودش محسوب میشه. کولر بعدی Scythe Ninja 5 به‌دلیل اندازه هیت سینک بزرگ در نظر گرفته شده. در آخر هم کولر Noctua NH-U12A که کمی کوچک‌تره اما در مقایسه با سایر کولرها به عنوان گرون‌ترین خنک کننده در لیست کولرهای مقرون به صرفه، شناخته میشه. اینجا می‌بینیم که کولر اساسین ۳ درحالت سرعت فن روی ۵۰ درصد، بهترین عملکرد رو داشته.


سرعت فن

Deepcool GamerStorm Assassin III تنها خنک کننده این گروهه که از یک جفت فن ۱۴۰ میلی‌متری در ساختار خودش استفاده کرده، در حالی که دارک راک پرو ۴ از یک مجموعه فن ۱۳۵ و ۱۲۰ میلی‌متری بهره می‌بره. دو کولر Scythe Ninja 5 و Noctua NH-U12A از دو فن خنک کننده ۱۲۰ میلی‌متری استفاده می‌کنن. قطر بزرگ‌تر فن ۱۳۵ و ۱۴۰ میلی‌متری معمولاً باعث کاهش دور در دقیقه فن میشه و این روند رو می‌تونید در نمودار سرعت فن هم ببینید.


میزان نویز

سرعت پایین‌تر فن معمولاً منجر به تولید نویز کمتر میشه، اما این بیشتر یک «تجربه» توی بررسی محصولات محسوب میشه تا یک «قانون». اما در این تست می‌بینیم که فن‌های خنک کننده Assassin III دیپ کول بااینکه دور پایینتری دارن، نویز بیشتری رو ثبت کردن. ولی به‌صورت کلی نتایج تمام تست‌ها زیر ۳۰ دسیبل بوده و این مقدار به اندازه‌ای کم هست که اذیت کننده نباشه.


کارایی (با نسبت میزان صدا به قیمت)

وقتی قیمت رو در نظر بگیریم هم Deepcool Assassin III و هم Be quiet! Dark Rock Pro 4 بسیار منطقی‌تر به نظر رسیدن. Scythe Ninja 5 به‌دلیل داشتن کمترین قیمت با اختلاف از همه جلو زده. در حالی که Noctua NH-U12A به علت داشتن بالاترین قیمت، با میزان بیشتری به اعداد منفی سقوط می‌کنه.


تفاوت خنک کننده GamerStorm Assassin III با Assassin III

جا داره که همینجا به تفاوت خنک کننده Deep Cool GamerStorm Assassin III با Deepcool Assassin III بپردازیم. همین اول بگیم که این دوتا کولر از نظر مشخصات و عملکرد هیچ تفاوتی با هم ندارن! پس تفاوت کجاست؟؟

تفاوت این دو خنک کننده در بسته بندی و ظاهر فن ها هستش. مدل گیمراستورم جعبه خوشگل‌تری داره و لوگوی GamerStorm به جای لوگوی DeepCool روی فن ها خورده. البته تفاوت کوچیکی هم در مدل خمیر حرارتی و کاردک مخصوص پخش کردنش وجود داره.


جمع بندی

Deep Cool GamerStorm Assassin III یک جایگزین عالی برای مدل‌های قابل توجه‌تر در بازار بزرگ خنک کننده پردازنده‌ست. Deepcool با تولید یک هیولای دفع کننده گرما با هفت لوله و دو برج خنک کننده، گزینه خوبی به حساب میاد که ممکنه برای کسایی که به RGB یا هر نوع نورپردازی علاقه ندارن مناسب باشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×