محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 ایسوس معرفی شد

ایسوس در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۳ کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 رو معرفی کرد که از یه سیستم خنک کننده مایع بهره می‌بره. ایسوس در این کارت از یه رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری با سه فن ROG MF-12S ARGB استفاده کرده. با این سیستم خنک کننده، دمای کارت گرافیک تو محدوده ۶۰ درجه سانتی‌گراد باقی می‌مونه. البته هنوز بنچمارکی از این کارت منتشر نشده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


ایسوس گفته که در این خنک کننده به جای خمیر حرارتی، از فلز مایع استفاده کرده تا گرمای کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 رو بهتر منتقل کنه. همچنین گفته که قسمتی از کارت گرافیک که مربوط به GPU، حافظه و VRM هست رو با یه صفحه فلزی پوشش داده که گیمرها بتونن بی‌نگرانی اورکلاکش کنن.

کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 ایسوس معرفی شد

این اولین بار نیست که برای انتقال گرما در یه قطعه الکترونیکی از فلز مایع استفاده میشه، اما این رابط حرارتی رساناست و برای استفاده از اون به نظارت و دقت بالایی نیازه تا از روی قطعات اصلی خارج نشه. این دو دلیل داره؛ اول اینکه مثل خمیر حرارتی درزهای رو پر نمیکنه و باید دقیق اعمال بشه تا سطح سیلیکون رو به خوبی بپوشونه، و دوم اینکه به دلیل رسانا بودن در صورت تماس برقرار کردن با PCB و قطعات دیگه، می‌تونه باعث صدمات زیادی به کارت بشه. سونی برای پلی استیشن ۵ از فلز مایع استفاده کرد، و برای می‌خواست این محصول رو به صورت گسترده تولید کنه، از میزان زیادی فلز مایع استفاده می‌کنه و دقت کمی در اعمال اون داره، و به جای اون دور چیپ موادی مثل اسفنج قرار داده تا جلوی سرازیر شدن اون رو بگیره.

همچنین فن‌های این کارت، با کانکتورهای مغناطیسی بدون کابل به هم متصل میشن تا مدیریت کابل رو راحت کنه. این فن‌ها هم با نورپردازی ARGB سازگارن و طبق ادعای ایسوس، می‌تونن با سرعت کمتر از هزار دور در دقیقه دمای کارت گرافیک با توان TGP 450 وات رو تو محدوده ۶۰ درجه سانتی‌گراد نگه دارن.

کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 ایسوس

این کارت گرافیک جدید ایسوس، همون مشخصات مدل‌های دیگه RTX 4090 رو داره، حافظه ۲۴ گیگابایتی GDDR6X داره. به عنوان کارت پرچمدار، ROG Matrix RTX 4090 یه سوئیچ Dual BIOS هم داره که به گیمرها اجازه میده بین حالت Quiet و Performance جابه‌جا بشن.

کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 ایسوس

از لحاظ ظاهری، کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 یک رادیاتور استاندارد ۳۶۰ میلی‌متری داره که توسط ۲ لوله ضخیم با طول تقریبا ۵۰۰ میلی‌متر به کارت گرافیک متصل شدن، که به خاطر محل اتصال این لوله‌ها با کارت شما می‌تونید اونو به هر دو جهت افقی یا عمودی نصب کنید. واحد اصلی کارت گرافیک، نسبتا کوچیکه و به اندازه ۲ اسلات توسعه فضا می‌گیره. طبق تصاویر، احتمالا پمپ این کولر در خود واحد کارت گرافیک باشه، پس بهتره که رادیاتور رو روی دیوار جلویی یا کناری یا بالای کیس نصب کنید، چون پایین نصب کردن اون باعث میشه پمپ خشک کار کنه و عمرش کم بشه.

به گفته ایسوس، این کارت گرافیک در طول سه ماه آینده با عنوان «نسخه کلکسیونی» وارد بازار میشه. یه نکته جالب درباره‌ی کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 اینه که قراره تو آینده‌ای نزدیک با قیمتی حیرت‌انگیز نزدیک به ۲۰۰۰ دلار عرضه بشه. :)

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×