محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

کارت گرافیک ASUS RTX 4070 بدون نیاز به کابل برق!

در جریان کامپیوتکس ۲۰۲۳ شاهد نوآوری‌ها و محصولات جالبی از شرکت‌های مختلفی بودیم، و خاص‌ترین محصول ایسوس در این نمایشگاه، نسخه‌ای از کارت گرافیک RTX 4070 بود که کانکتور برق نداشت و به جای اون، از کانکتور خاصی روی مادربرد برق می‌گرفت. برای نگاه بهتری به این محصول با بنچفا همراه باشید.

ایسوس داره روی طرحی برای کارت گرافیک های سری RTX 40 انویدیا کار می‌کنه که دیگه نیازی به کانکتور برق جلوی کارت گرافیک نباشه، و برق کارت توسط یه کانکتور برق از روی مادربرد تامین شه. این طرح هنوز نهایی نشده و حتی به مرحله تایید هم نرسیده، و ایسوس فقط یک کارت گرافیک RTX 4070 با یه مادربرد Z790 با استفاده از این کانکتور معرفی کرده، طرحی که کمی جالب به نظر می‌رسه اما ممکنه هیچوقت به تولید انبوه نرسه!

کانکتور برق ۱۲VHPWR انویدیا از زمان عرضه کارت گرافیک های سری ۴۰ با سوختن کانکتورهای رو برد و کابل برق، سروصدای زیادی به پا کردن. انویدیا این مشکل رو به «خطای انسانی» ربط داد و گفت که این مشکل تنها زمانی رخ میده که کاربران کابل رو به صورت کامل نصب نکرده باشن و بخشی از کارت بیرون باشه. بعد از بررسی‌ها از طرف رسانه‌ها مختلف، مشخص شد که صحبت انویدیا درست بود و این مشکل تنها زمانی رخ میده که کاربر کابل رو به صورت کامل نصب نکرده باشه؛ حالا مشکل اینجاست که چطور شرکتی به بزرگی انویدیا ممکنه کانکتوری تولید و عرضه کنه که در صورت خطای انسانی دچار مشکل میشه! بعد از این اتفاقات، هر شرکتی به دنبال رفع این مشکل به روش خودش رفت و هرکی روش خودش برای این کار رو عرضه کرد. برخی شرکت‌ها کانکتورهای قوی‌تری تولید کردن و MSI یک کانکتور عرضه کرد که دو رنگ داره و در صورتی که کامل نصب نشده باشه، شما می‌تونید متوجهش بشید.

راه حل ایسوس با مادربرد TUF BTF

روش ایسوس جالب‌تره، همینطور سخت‌تر و عجیب‌تر. ایسوس یه مادربرد سری TUF BTF معرفی کرده، که تمام کانکتورهای روی اون، از جمله کانکتورهای برق و SATA و نورپردازی، از جلوی مادربرد به پشت اون منتقل شدن. ایسوس در کنار تمام کانکتورهای مادربرد، سه کانکتور ۸ پین PCIe و یه کانکتور ۱۲VHPWR هم اضافه کرده! در کنار درگاه اصلی PCIe x16 این مادربرد هم یه کانکتور اضافه‌تر هست که برای انتقال برق این کانکتورها به کارت گرافیکه. طبق گفته ایسوس، کانکتور برق کارت گرافیک روی این مادربرد، توانایی انتقال ۶۰۰ وات برق رو داره، برابر با توان مصرفی RTX 4090، اگه ایسوس این کارت رو با این کانکتور تولید کنه. تنها مشکلی که اینجا هست، گرم شدن PCB مادربرده. این مادربرد از چیپست Z790 بهره می‌بره، و می‌تونه پردازنده ۳۰۰ واتی ۱۳۹۰۰K رو تغذیه کنه، حالا کنار این ۳۰۰ وات، ۶۰۰ وات برای کارت گرافیک هم به این برد اضافه شده، به کنار مصرف تمام قطعات دیگه‌ای که برقشون رو از مادربرد می‌گیرن! این فشار خیلی زیادی برای مادربرده و با توجه به تصاویر اون، ایسوس برنامه داره کل اون رو با هیت‌سینک برای خنک کردنش بپوشونه. یه نکته جالب این مادربرد، اینه که کاربران می‌تونن با توجه به سلیقه و پاورشون، یا از سه کانکتور ۸ پین یا کانکتور ۱۲VHPWR استفاده کنن و نیازی به استفاده از همه اون‌ها نیست.

کارت گرافیک بدون نیاز به کابل برق ایسوس

و اما کارت گرافیک. ایسوس کارت گرافیک GeForce RTX 4070 Megalodon رو با استفاده از همون کانکتور اضافه‌تر معرفی کرده. مدل عادی این کارت گرافیک با کانکتور برق ۸ پین برای بازار آسیای شرقی معرفی شده بود، اما دمویی که ایسوس در کامپیوتکس ۲۰۲۳ به نمایش گذاشت، کانکتور ۸ پین نداره و برقش رو از کانکتور اضافه روی مادربرد می‌گیره. این اولین کارت گرافیکیه که از این کانکتور استفاده می‌کنه، و ایسوس نامی برای اون نداشت. از لحاظ ظاهری، به جز نبود کانکتور برق در جلوی اون، تفاوت دیگه‌ای دیده نمیشه. ایسوس هنوز نامی برای این کانکتور نداره، و گفته در زمان عرضه اون نامش رو مشخص می‌کنه، البته اگه واقعا به عرضه برسه.

جمع بندی

تنها نکته باقی مونده که ایسوس درباره اون صحبت نکرده، اینه که آیا حق استفاده از این پتنت و کانکتور رو به تولید کننده‌ها دیگه مادربرد هم میده یا نه. اگر نه، برای استفاده از این قابلیت به تنها چند کارت گرافیک و چند مادربرد که همگی ایسوس هستن محدود خواهید بود. فعلا که خبری از استفاده شرکت‌های دیگه از این کانکتور نیست، باید ببینیم که آیا در آینده این تغییر می‌کنه یا نه.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×