محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار تکنولوژیمقالات

MacBook Air 15-inch با پردازنده M2: هرچیزی که باید بدونید

اپل در جریان رویداد WWDC 2023 از جدیدترین لپتاپش، اولین مدل ۱۵ اینچی Mac Book Air به همراه کلی محصول دیگه رونمایی کرد. این لپتاپ از همون پردازنده M2 اپل سیلیکون بهره می‌بره، و بزرگ‌ترین MacBook Air تاریخ به حساب میاد. با بنچفا همراه باشید تا نگاهی به این لپتاپ داشته باشیم.

رنگ بندی مک بوک ایر M2

مک بوک ایر ۱۵ اینچی اپل

مک بوک های سری ایر اپل همیشه به کم‌مصرف و سبک بودن معروف بودن و نهایت سازشون، ۱۳ اینچ بود. ۱۳ اینچ برای مخاطبای این لپتاپ سایز خوبیه، اما اگه نمایشگر بزرگ‌تر می‌خواستید باید سراغ مک بوک پرو می‌رفتید، که قیمت خیلی بالاتری دارن. حالا کسایی که قدرت بالاتری مک بوک پرو رو لازم ندارن اما صفحه نمایش بزرگ‌تری می‌خوان، می‌تونن با تنها ۱۰۰ دلار هزینه بیشتر، مدل ۱۵ اینچی مک بوک ایر رو خریداری کنید. این مدل مک بوک ایر قرار بود از زمان استیو جابز فقید تولید بشه، منتها لولاهای مک بوک ضعیف بودن و تحمل نمایشگر ۱۵ اینچی رو نداشت برای همین مک بوک ایر تنها در دو مدل ۱۱ و ۱۳ اینچی تولید شد.

مک بوک ایر ۱۵ اینچی از همون طراحی آشنای مک بوک ایر بهره می‌بره، ۱۱.۵ میلی متر ضخامت داره، که به گفته اپل نازک‌ترین لپتاپ ۱۵ اینچی دنیاست. این لپتاپ ۳۰۴ میلی‌متر طول و ۲۱۵ میلی‌متر عرض، و تنها ۱.۵ کیلوگرم وزن داره، هر اینچ ۱۰۰ گرم، که اپل میگه از پرفروش‌ترین لپتاپ با استفاده از Core i7 اینتل هم سبک‌تره. مشخص نیست منظور اپل کدوم لپتاپه، اما پردازنده i7 لپتاپ به هرحال پردازنده پرقدرتیه و مثل M2 به صورت پسیو خنک نمیشه. اگه Core i7 13700H پردازنده مورد نظر اپل باشه، این پردازنده قدرتمندتر از M2 اپله، اما به دلیل لیتوگرافی ۱۰ نانومتری و معماری اینتل، مصرف برق بالاتری داره.



پردازنده M2 با معماری هیبرید در MacBook Air

پردازنده M2 اپل، یه SoC‍ه در رویداد WWDC 2022 معرفی شد، و از معماری هیبرید بهره می‌بره، با ۴ هسته پرقدرت “Avalanche” و ۴ هسته بهینه “Blizzard”.همچنین ۸ یا ۱۰ هسته گرافیکی، و ۱۶ هسته Neural Engine، هسته‌های هوش مصنوعی اپل که توانایی انجام بیش از ۱۵ تریلیون عملیات بر ثانیه رو دارن. این معماری با معماری پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل برابره، منتها چون M2 رو اپل برای استفاده در دستگاه‌های خودش طراحی کرده، سیستم عامل بهتر تشخیص میده کدوم عملیات‌ها رو به کدوم هسته‌ها بسپاره. این پردازنده از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC بهره می‌بره، و بیش از ۲۰ میلیارد ترانزیستور داره. چیپ‌های حافظه M2 هم روی پکیج اون در کنارش قرار می‌گیره، تا بالاترین سرعت رو ارائه بده. مک بوک ایر، در سه مدل با ۸ گیگابایت، ۱۶ گیگابایت و یا ۲۴ گیگابایت حافظه در دسترسه. برای حافظه هم لپتاپ‌های اپل سال‌هاست که از حافظه داخلی قابل افزایش استفاده نمی‌کنن و چندسالیه تنها با حافظه SSD در دسترس هستن. این برای بالا بردن امنیت دستگاهه، و همچنین پرداخت مستقیم به اپل برای دریافت حافظه بیشتر! مک بوک ایر ۱۵ اینچی در ۴ مدل ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت در دسترسه.

صفحه نمایش MacBook Air 15-inch

صفحه‌نمایش MacBook Air نسخه ۱۵ اینچی از نظر مشخصات با مدل ۱۳ اینچی برابره؛ هر دو از صفحه نمایش با تکنولوژی رتینای مایع (Liquid Retina) بهره می‌برن، که یک صفحه نمایش با نورپردازی IPS LED‍ه. رزولوشن دو مدل با هم متفاوته، اما هر دو ۲۲۴ پیکسل بر هر اینچ دارن. این نمایشگر از یک میلیارد رنگ و تکنولوژی True Tone پشتیبانی می‌کنه، و تا ۵۰۰ نیت روشنایی داره. همچنین می‌تونید یه نمایشگر خارجی با نهایت رزولوشن ۶K به این لپتاپ وصل کنید. صفحه نمایش رتینا جواب اپل در سال ۲۰۱۰ به بالا رفتن رزولوشن مانیتورهای گوشی و لپتاپ بود، که در این تکنولوژی هرچقدر صفحه بزرگ یا کوچیک باشه، تعداد پیکسل بر اینچ صفحه نمایش روی عددی ثابت با وضوح بالا می‌مونه. اینطوری دیگه لازم نیست اپل مثل سونی صفحه نمایش ۴K روی گوشی نصب کنه که بیش از ۶۰۰ پیکسل بر اینچ به نمایش می‌ذاره!


از نظر بقیه آپشن‌ها و قابلیت‌ها، مدل ۱۵ اینچی و ۱۳ اینچی مک بوک ایر M2 تفاوت زیادی با هم ندارن. هر دو یک دوربین ۱۰۸۰p Facetime HD دارن و سه میکروفن برای تشخیص موقعیت صدا؛ از نظر رزولوشن دوربین مک بوک ایر با دوربین بقیه لپتاپ‌های بازار برابره، اما به دلیل پردازش بهتر، این دوربین کیفیت بالاتری نسبت به اون‌ها داره. همچنین از قابلیت‌های دیگه اپل برای بهتر کردن کیفیت تماس و کنفرانس بهره می‌بره. چیزی که مدل ۱۵ اینچی رو متمایز می‌کنه، اسپیکر بهتر اونه. مدل ۱۳ اینچی مک بوک ایر ۴ اسپیکر داشت، که مدل ۱۵ اینچی ۶ اسپیکر داره. کیفیت این اسپیکرها خیلی خوبه، اما با دو اسپیکر اضافه، صدای استریوی بهتری ارائه میده، و بیس بیشتری داره.

تغییر دیگه، اینه که با بزرگ شدن لپتاپ، باتری هم بزرگ شده. مدل ۱۳ اینچی مک بوک ایر M2 یه باتری ۵۲.۶ وات ساعتی داره، و مدل ۱۵ اینچی یه باتری ۶۶.۵ وات ساعتی داره؛ هر دو توانایی استریم ویدیو تا ۱۸ ساعت (از طریق اپ Apple TV) رو دارن، اما زمان استندبای مدل ۱۵ اینچی بالاتره. علت برابری زمان پخش اون‌ها با توجه به بزرگ شدن باتری، بزرگ شدن صفحه نمایشه، که برق بیشتری برای روشن بودن مصرف می‌کنه.

تفاوت اندازه مدل ۱۳ اینچی و ۱۵ اینچی مک بوک ایر M2

قیمت MacBook Air نسخه ۱۵ اینچ

مدل پایه مک بوک ایر ۱۵ اینچی با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه، ۱۳۰۰ دلار، و برای ۲۵۶ گیگابایت حافظه بیشتر، باید ۲۰۰ دلار بیشتر یعنی ۱۵۰۰ دلار برای مدل ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه هزینه کنید. گرون‌ترین مدل مک بوک ایر ۱۵ اینچی، با ۲۴ گیگابایت رم و ۲ ترابایت حافظه، ۲۵۰۰ دلاره. مک بوک ایر ۱۳ اینچی با M2 با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه هم همچنان با ۱۱۰۰ دلار در دسترسه، و قیمت اون تا ۲۴۰۰ دلار بالا میره. مک بوک ایر با M1 هم همچنان تولید میشه، با قیمت پایه ۱۰۰۰ دلار برای ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه. گرون‌ترین مدل مک بوک ایر M1 با ۱۶ گیگابایت رم و ۲ ترابایت حافظه هم ۲۰۰۰ دلار قیمت داره. انتخاب بین این مدل‌ها یا چندین مدل لپتاپ غیر مک دیگه‌ای که تو بازاره، به استفاده شما مربوطه. اگه از اپلیکیشن‌های اپل استفاده می‌کنید و همین الان در اکوسیستمش هستید، انتخاب یه مک بوک انتخاب عاقلانه‌ایه. اما اگه مک بوک به کارتون نمیاد، یا قصد بازی با لپتاپتون رو دارید، مک بوک انتخاب خوبی برای شما نیست.


تاریخ عرضه مک بوک ایر ۱۵ اینچ

لپتاپ مک بوک ایر ۱۵ اینچی با M2 از ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) عرضه میشه، و زمان ورود اون به بازار ایران مشخص نیست. همچنین باید ببینیم فروشنده‌های گرامی ایرانی چه تصمیمی برای قیمت این لپتاپ‌ها می‌گیرن!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×