محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X 12G

در این مقاله می‌خوایم به بررسی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X بپردازیم. یک کارت گرافیک میان‌رده، پرطرفدار و پرفروش در ایران! اگر قصد خرید RTX 3060 GAMING X از برند MSI رو دارید، در ادامه با بنچفا همراه باشید.


بررسی MSI RTX 3060 GAMING X در یک نگاه


پورت های کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X
پشتیبانی از سه DisplayPort و یک HDMI

مشخصات فنی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X 12G

Boost: 1837 MHzCORE CLOCKS
۳۵۸۴CUDA CORES
۱۵Gbps
MEMORY SPEED
۱۲GB GDDR6
MEMORY
۱۹۲bit
MEMORY BUS
۱۷۰W
POWER CONSUMPTION
۵۵۰W
RECOMMENDED PSU
(MM)276x131x51CARD DIMENSION (MM)

کارت گرافیک RTX 3060 12G قویتره یا RTX 3060 TI 8G؟

درسته که RTX 3060 دوازده گیگه و RTX 3060 TI هشت گیگ، اما پردازنده گرافیکی ۳۰۶۰ ضعیف‌تر از ۳۰۶۰ تی‌آیه. تا زمانی که اون ۴ گیگ اضافه‌ی ۳۰۶۰ به کار نیاد، RTX 3060 TI عملکرد بهتری رو از خودش نشون میده.

اما در شرایطی که ۸ گیگ رم برامون کم باشه و به اون ۴ گیگ اضافه نیاز داشته باشیم، عملکرد ۳۰۶۰ از نسخه Ti اش می‌تونه جلو بزنه. در بازی های جدید شاهد این هستیم که مصرف VRAM داره رفته‌رفته بیشتر و بیشتر میشه و ممکنه همچین اتفاقی در اونها پیش بیاد که نیاز بیشتر به VRAM، قدرت بیشتر RTX 3060 TI رو نادیده بگیره و باعث بشه ۳۰۶۰ عملکرد بهتری از خودش نشون بده. البته با کاهش رزولوشن و تنظیمات گرافیکی بازی ها، میشه مصرف VRAM رو کاهش داد تا مشکلی از این بابت نداشته باشیم.


طراحی سری GAMING X

کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X از یک خنک‌کننده ۲ فن با فن‌های TORX FAN 4.0 اسفاده می‌کنه. بک پلیت این کارت فلزیه و فلزی بودنش کمک می‌کنه تا گرما راحت‌تر از بک پلیت خارج بشه. برای نورپردازی، MSI از دو بخش در کنار فن‌ها استفاده کرده. همچنین لوگوی MSI در کنار کارت هم با نورپردازی تزئین شده.


بنچمارک کارت گرافیک RTX 3060 GAMING X

برای تست و بنچمارک کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X ما از اطلاعات رسانه محبوب PCGAMER استفاده کردیم. رسانه پیسی-گیمر این کارت گرافیک رو در رزولوشن‌های مختلف تست کرده و در ادامه عملکردش رو باهم می‌بینیم و تحلیل می‌کنیم.


بنچمارک های گیمینگ RTX 3060 GAMING X با رزولوشن ۱۰۸۰p

ما در کنار ۳۰۶۰، RTX 3060 TI رو به عنوان یک کارت قوی‌تر داریم. همچنین RTX 2070 Super هم به عنوان یک کارت قوی‌تر از نسل قبل اینجا حضور داره. کارت گرافیک RX 6800 هم به عنوان قوی‌ترین کارت، اینجا قدرت‌نمایی می‌کنه.

در این بنچمارک‌ها می‌بینیم که کارت گرافیک RTX 2070 Super انویدیا بین ۳۰۶۰ و ۳۰۶۰Ti قرار می‌گیره و همچنین RTX 3060 TI در تمام این تست‌ها از ۳۰۶۰ بهتر عمل کرده. کارت گرافیک RX 6800 هم از AMD از هرسه اینها قوی‌تر ظاهر شده. اما چرا در این مقایسه ما RX 6800 رو می‌بینیم؟ چون میشه تقریبا با قیمت MSI RTX 3060 GAMING X یک کارت گرافیک RX 6800 خرید که نتایج خیلی بهتری رو ثبت کرده. (البته قیمتشون بسته به مدل و گارانتی می‌تونه یکسان نباشه)


بنچمارک های گیمینگ RTX 3060 GAMING X با رزولوشن ۱۴۴۰p

در رزولوشن ۱۴۴۰p با سنگین‌تر شدن پردازش، می‌بینیم که FPS تمام کارت گرافیک ها افت محسوسی داشتن، اما اختلاف و رتبه‌بندی کارت گرافیک ها همچنان حفظ شده و RX 6800 با اختلاف، از همشون بهتره.


دمای کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X

با توجه به اینکه RTX 2070 Super قدیمی‌تر از سه کارت گرافیک دیگه‌اس، برای ارائه پرفورمنس در حدود این کارت گرافیک ها، برق بیشتری مصرف می‌کنه و درنتیجه دماش هم بالاتر میره. به‌صورت کلی وقتی پردازنده ها (چه CPU چه GPU) رشد می‌کنن و نسلشون میاد بالاتر، به ازای یک کارایی یکسان، انرژی کمتری مصرف می‌کنن و دمای کمتری هم تولید می‌کنن.

در این لیست می‌بینیم که کارت گرافیک RTX 3060 از سری گیمینگ ایکسِ برند MSI با دمای ۶۳ درجه، از همه بهتر عمل کرده. طبیعی هم هست، چون پردازنده گرافیکیش از همه کم‌مصرف‌تره. اما دمای MSI RTX 3060 TI GAMING X Trio و AMD Radeon RX 6800 هم خیلی خوبه.


بررسی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X

آیا MSI RTX 3060 GAMING X ارزش خرید داره؟

همونطور که مشاهده کردید، این کارت گرافیک با توجه به عملکردی که داره، باید ۲۰ الی ۳۰ درصد ارزون‌تر از RX 6800 باشه. اگر موقع خریدتون این اختلاف قیمت وجود داشت، خرید MSI RTX 3060 GAMING X می‌تونه منطقی باشه، اما اگر این اختلاف کمتر بود و یا حتی برابر بودن، وارد شرایط خاصی می‌شیم که در ادامه توضیح میدم.


پشتیبانی از DLSS

همونطور که می‌دونید، کارت گرافیک های انویدیا از DLSS پشتیبانی می‌کنن. DLSS یک قابلیت نرم‌افزاری-سخت‌افزاری هستش و درواقع نرم‌افزاریه که توسط سخت‌افزار مخصوص انویدیا، یعنی تنسور کور ها پردازش میشه. این تکنولوژی به بازی ها کمک می‌کنه که با استفاده از هوش مصنوعی، FPS رو افزایش بدن و شما تجربه بهتری از بازی ها داشته باشید. البته بسته به نوع پروفایل DLSS که در تنظیمات بازی فعال می‌کنید، می‌تونه تاثیرش روی کاهش کیفیت بازی از کم تا متوسط تغییر کنه.

AMD هم برای رقابت با انویدیا از FSR رونمایی کرد که اونم عملکردش بدک نیست اما به DLSS نمی‌رسه. مهمترین تفاوتی که DLSS و FSR دارن، اختلاف کاراییشون نیست، بلکه پشتیبانیشون از بازی های روز و پرطرفداره. میزان بازی هایی که از DLSS پشتیبانی می‌کنن خیلی بیشتر از FSRـره و در نتیجه شما در بازی های بیشتری امکان فعال‌سازی این قابلیت رو دارید.


عملکرد بهتر در ری‌تریسینگ

تمام بنچمارک هایی که مشاهده کردید در حالت بدون DLSS و بدون ری تریسینگ بودن. در بازی هایی که داخلش ری‌تریسینگ فعال بشه، کارت گرافیک های انویدیا از AMD جلو می‌زنن. علتش هم اینه که پایپ‌لاین پردازش ری‌تریسینگ در انویدیا خیلی بهینه‌تر از AMD هستش. در نتیجه اگر از دسته کاربرانی هستید که تنظیمات مربوط به ری‌تریسینگ رو داخل بازی ها فعال می‌کنید، خصوصا اگر همراه با DLSS باشه، کارت گرافیک RTX 3060 انویدیا می‌تونه تجربه بهتری رو نسبت به RX6800 رقم بزنه. اما در شرایط عادی و خام، برتری قطعا در دستان RX 6800ـه.


نرم افزار های Adobe

انویدیا به واسطه رابط نرم‌افزاری CUDA، با نرم افزارهای ادوبی بهینه‌تر کار می‌کنه. درنتیجه اگر تولید‌کننده محتوا هستید یا از نرم‌افزار‌های Adobe زیاد استفاده می‌کنید، کارت گرافیک های انویدیا می‌تونن انتخاب بهتری باشن. نه که AMD خوب نباشه، صرفا انویدیا بهینه‌تره.


بررسی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X

جمع‌بندی

با توجه به توضیحاتی که ارائه دادم، شاید در اکثر مواقع کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X در مقایسه با رقباش تو AMD مثل RX 6800 انتخاب بهتری نباشه. اما مهمترین فاکتور در اینجا، قیمته.

ما در این بررسی متوجه شدیم که این کارت گرافیک از برند MSI عملکرد خوبی داره، طراحی زیبا و باکیفیتی داره. دمای این کارت هم نهایت تا حدود ۶۳ درجه بالا میره. پس با کارت گرافیک خوبی طرف هستیم و بی‌شک یکی از بهترین RTX 3060 هایی هست که برای خرید می‌تونیم انتخابش کنیم.

اما بحث اصلی، سر برند سازنده RTX 3060 یعنی MSI نیست، بلکه سر انتخاب بین انویدیا و AMDـه. با توجه به توضیحات بالا و در نظر گرفتن اختلاف قیمتی، اگر تصمیم به خرید RTX 3060 گرفتید، کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X می‌تونه یکی از بهترین انتخاب‌های RTX 3060 با توجه به کیفیت ساخت و عملکرد باشه. اما از نظر قیمتی یک مقدار نسبت به مدل‌های دیگه‌ی ۳۰۶۰ گرون‌تره، که خب طبیعی هم هست، هرچقدر متریال بهتری در ساخت یک کالا استفاده بشه، قیمتش رو هم افزایش میده.

در نهایت امیدوارم این مقاله بررسی از بنچفا تونسته باشه شمارو در خرید کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X راهنمایی کرده باشه و اگر هرسوالی براتون پیش اومد، در قسمت کامنت‌ها بپرسید، حتما همه رو پاسخ میدیم. ❤️

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×