بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک ASUS Dual RTX 3060 TI OC 8GB

در این مقاله می‌خوایم به بررسی کارت گرافیک ASUS Dual RTX 3060 TI OC 8GB بپردازیم. یک کارت گرافیک میان‌رده، پرطرفدار و پرفروش در ایران! اگر قصد خرید RTX 3060 TI OC 8GB DUAL از برند ASUS رو دارید، در ادامه با بنچفا همراه باشید.


بررسی ASUS Dual RTX 3060 TI OC در یک نگاه


پشتیبانی از سه DisplayPort و دو HDMI

مشخصات فنی کارت گرافیک ASUS Dual RTX 3060 TI OC 8G

OC Mode – 1740 MHz (Boost Clock)CORE CLOCK
۴۸۶۴CUDA CORES
۱۴GbpsMemory Speed
۸GB GDDR6MEMORY
۲۵۶bitMemory Bus
۲۰۰WPOWER CONSUMPTION
۷۵۰WRECOMMENDED PSU
(MM)269x136x52DIMENSIONS

کارت گرافیک RTX 3060 12G قویتره یا RTX 3060 TI 8G؟

درسته که RTX 3060 دوازده گیگه و RTX 3060 TI هشت گیگ، اما پردازنده گرافیکی ۳۰۶۰ ضعیف‌تر از ۳۰۶۰ تی‌آیه. تا زمانی که اون ۴ گیگ اضافه‌ی ۳۰۶۰ به کار نیاد، RTX 3060 TI عملکرد بهتری رو از خودش نشون میده.

اما در شرایطی که ۸ گیگ رم برامون کم باشه و به اون ۴ گیگ اضافه نیاز داشته باشیم، عملکرد ۳۰۶۰ از نسخه Ti اش می‌تونه جلو بزنه. در بازی های جدید شاهد این هستیم که مصرف VRAM داره رفته‌رفته بیشتر و بیشتر میشه و ممکنه همچین اتفاقی در اونها پیش بیاد که نیاز بیشتر به VRAM، قدرت بیشتر RTX 3060 TI رو نادیده بگیره و باعث بشه ۳۰۶۰ عملکرد بهتری از خودش نشون بده. البته با کاهش رزولوشن و تنظیمات گرافیکی بازی ها، میشه مصرف VRAM رو کاهش داد تا مشکلی از این بابت نداشته باشیم.


طراحی سری ASUS Dual

کارت گرافیک ASUS Dual RTX 3060 TI OC از یک خنک‌کننده ۲ فن با فن‌های Axial-tech اسفاده می‌کنه. بک پلیت این کارت فلزیه و فلزی بودنش کمک می‌کنه تا گرما راحت‌تر از بک پلیت خارج بشه. برای نورپردازی، ASUS از یک نوار نورپردازی با رنگ ثابت در کنار لوگوی خودش در قسمت سفید رنگ کارت استفاده کرده. نکته جالبش اینه که نه میتونید رنگش رو تغییر بدید و نه میتونید خاموشش کنید!


بنچمارک کارت گرافیک RTX 3060 Ti Dual

برای تست و بنچمارک کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X ما از اطلاعات سایت GPU Monkey استفاده کردیم. ما کارت گرافیک های مختلفی رو از این سایت انتخاب کردیم و اطلاعاتشون رو استخراج کردیم. در ادامه بریم ببینیم RTX 3060 TI dual در کنار اونها چه عملکردی داره و نتایج رو تحلیل کنیم.


بنچمارک های گیمینگ RTX 3060 TI Dual با رزولوشن ۱۰۸۰p

در تست‌های ۱۰۸۰p می‌بینیم که دو کارت گرافیک RTX 3060 TI و RX 6700XT رقابت تنگاتنگی باهم دارن، اما به‌صورت کلی اختلافی که RX 6700 XT در بازی Battlefield V با RTX 3060 TI پیدا کرده، باعث میشه بصورت میانگین در تست ۱۰۸۰p بهترین کارت این لیست بشه.


بنچمارک های گیمینگ RTX 3060 TI Dual با رزولوشن ۱۴۴۰p

در تست با رزولوشن ۲K یا همون ۱۴۴۰p هم کارت گرافیک RX 6700 XT به طور میانگین بهتر از RTX 3060 TI عمل کرده.


بنچمارک های گیمینگ RTX 3060 TI Dual با رزولوشن ۲۱۶۰p

مشابه دو تست قبلی، اختلاف فریمی که RX 6700 XT در بتل‌فیلد ۵ ثبت می‌کنه باعث میشه جلو بندازتش. علتش می‌تونه بهینه بودن این بازی برای پردازنده‌های گرافیکی AMD باشه. اما رقابت خیلی نزدیکه و این اختلاف فریم‌ها خیلی به چشم نمیاد.


بنچمارک های ۳DMark کارت گرافیک RTX 3060 TI Dual

تست TimeSpy به ما میگه که قدرت خام کارت گرافیک RX 6700 XT از کارت گرافیک RTX 3060 TI بیشتره اما در پردازش ری‌تریسینگ که تست PortRoyal هستش، کارت گرافیک RX 6700 XT ضعیف‌تر از RTX 2070 Super میشه و اختلاف زیادی با RTX 3060 TI پیدا می‌کنه. در ادامه بیشتر درموردش توضیح میدم.


Credit: Benchfa

دمای کارت گرافیک ASUS Dual RTX 3060 TI OC

با توجه به تست‌هایی که خودم از این کارت گرافیک گرفتم، دمای این کارت در محدوده ۶۵ تا ۷۲ درجه‌اس و بسته به نوع بازی و رزولوشن و تنظیمات، بالا پایین میشه. البته اگر دور فن‌هاشو دستی بالا ببرید یک مقدار دماش کمتر میشه و دیگه از محدوده ۶۵-۶۶ بالاتر نمیره.


آیا ASUS Dual RTX 3060 TI OC ارزش خرید داره؟

با توجه به بنچمارک ها، دیدیم که این کارت گرافیک در اکثر مواقع با رقیب خودش یعنی RX 6700 XT نتایج نزدیکی داشته. گاها ۶۷۰۰XT بالاتر بوده و گاها RTX 3060 TI. در این شرایط میشه گفت اونی بهتره که قیمت بهتری داره. کارت گرافیک RTX 3060 TI با برندهای مختلفی تولید شده و ما مدل DUAL از ایسوس رو مورد بررسی قرار دادیم که دمای کاریش در حدود ۶۵-۷۲ درجه‌اس.

اگر سراغ مدل‌های ROG یا TUF اش برید، دما به ۵۹-۶۲ کاهش پیدا می‌کنه. اما کارت گرافیک های NVIDIA یک سری ویژگی‌های خاص هم دارن که چندتا از کاربردی‌ترین‌هاشون رو در ادامه توضیح میدم. اگر این ویژگی‌ها براتون کارایی داشت، کارت گرافیک RTX 3060 TI می‌تونه حتی با مقداری قیمت بالاتر نسبت به RX 6700 XT ارزش خرید داشته باشه، اما فقط به شرطی که مواردی که در ادامه آوردم براتون مهم باشه.


پشتیبانی از DLSS

همونطور که می‌دونید، کارت گرافیک های انویدیا از DLSS پشتیبانی می‌کنن. DLSS یک قابلیت نرم‌افزاری-سخت‌افزاری هستش و درواقع نرم‌افزاریه که توسط سخت‌افزار مخصوص انویدیا، یعنی تنسور کور ها پردازش میشه. این تکنولوژی به بازی ها کمک می‌کنه که با استفاده از هوش مصنوعی، FPS رو افزایش بدن و شما تجربه بهتری از بازی ها داشته باشید. البته بسته به نوع پروفایل DLSS که در تنظیمات بازی فعال می‌کنید، می‌تونه تاثیرش روی کاهش کیفیت بازی از کم تا متوسط تغییر کنه.

AMD هم برای رقابت با انویدیا از FSR رونمایی کرد که اونم عملکردش بدک نیست اما به DLSS نمی‌رسه. مهمترین تفاوتی که DLSS و FSR دارن، اختلاف کاراییشون نیست، بلکه پشتیبانیشون از بازی های روز و پرطرفداره. میزان بازی هایی که از DLSS پشتیبانی می‌کنن خیلی بیشتر از FSRـره و در نتیجه شما در بازی های بیشتری امکان فعال‌سازی این قابلیت رو دارید.


عملکرد بهتر در ری‌تریسینگ

تمام بنچمارک هایی که مشاهده کردید در حالت بدون DLSS و بدون ری تریسینگ بودن. در بازی هایی که داخلش ری‌تریسینگ فعال بشه، کارت گرافیک های انویدیا از AMD جلو می‌زنن. علتش هم اینه که پایپ‌لاین پردازش ری‌تریسینگ در انویدیا خیلی بهینه‌تر از AMD هستش.

اگر به بنچمارک PortRoyal از ۳DMark دقت کنید، می‌بینید که کارت گرافیک RX6700XT افت شدیدی می‌کنه و امتیازش از ۲۰۷۰Super هم کمتر میشه. علتش اینه که بنچمارک پورت‌رویال مخصوص به چالش کشیدن کارت گرافیک در پردازش ری‌تریسینگه و برای همین امتیاز کارت گرافیک های انویدیا از AMD جلو میزنه.

در نتیجه اگر از دسته کاربرانی هستید که تنظیمات مربوط به ری‌تریسینگ رو داخل بازی ها فعال می‌کنید، خصوصا اگر همراه با DLSS باشه، کارت گرافیک RTX 3060 TI انویدیا می‌تونه تجربه خیلی بهتری رو نسبت به RX 6700 XT رقم بزنه.


نرم افزار های Adobe

انویدیا به واسطه رابط نرم‌افزاری CUDA، با نرم افزارهای ادوبی بهینه‌تر کار می‌کنه. درنتیجه اگر تولید‌کننده محتوا هستید یا از نرم‌افزار‌های Adobe زیاد استفاده می‌کنید، کارت گرافیک های انویدیا می‌تونن انتخاب بهتری باشن. نه که AMD خوب نباشه، صرفا انویدیا بهینه‌تره.


Credit: Benchfa

جمع‌بندی

با توجه به توضیحاتی که ارائه دادم، شاید در اکثر مواقع کارت گرافیک ASUS Dual RTX 3060 TI OC در مقایسه با رقباش تو AMD مثل RX 6700 XT یا RX 6800 انتخاب بهتری باشه. اما مهمترین فاکتور در اینجا، قیمته.

ما در این بررسی متوجه شدیم که این کارت گرافیک از برند ایسوس عملکرد خوبی داره، طراحی خوبی داره. دمای این کارت هم در حدود ۶۵-۷۲ درجه‌اس. پس با کارت گرافیک خوبی طرف هستیم و بی‌شک یکی از بهترین RTX 3060 TI هایی هست که با یک قیمت نسبتا مناسب و بدون خرج کردن برای تجملات، می‌تونیم بخریمش.

اما بحث اصلی، سر برند سازنده RTX 3060 TI یعنی ASUS نیست، بلکه سر انتخاب بین انویدیا و AMDـه. این کارت گرافیک از نظر قدرتی و با توجه به مواردی مثل DLSS، ری تریسینگ و رندرینگ که بالاتر توضیح دادم، رقیب خودش رو در AMD یعنی RX 6700 XT رو شکست میده. اما بحث سر قیمت کارت گرافیک هاست. کارت گرافیک های انویدیا همیشه تو بازار نسبت به رقباشون گرون‌تر هستن و شما باید با توجه به قیمت کارت‌های AMD و عملکرد ۳۰۶۰TI و آپشن‌هایی که بهتون ارائه میده، یک تصمیم درست بگیرید.

در نهایت امیدوارم این مقاله بررسی از بنچفا تونسته باشه شمارو در خرید کارت گرافیک ASUS Dual RTX 3060 TI OC راهنمایی کرده باشه و اگر هرسوالی براتون پیش اومد، در قسمت کامنت‌ها بپرسید، حتما همه رو پاسخ میدیم. ❤️

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×