محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار تکنولوژی

خداحافظی اینتل با نام گذاری پردازنده‌های Intel core i!

اینتل امروز اعلام کرد که از نسل بعد، نام‌گذاری core i رو کنار می‌ذاره و برای بهتر نشون دادن پیشرفت‌‎ها و تغییرات بین نسلی، نام جدیدی روی پردازنده‌ها می‌ذاره. این پایانی برای نام‌گذاری core i تلقی میشه، که برای ۱۵ سال ادامه داشت. برای اطلاع از نام‌گذاری جدید و گیج‌کننده پردازنده‌های اینتل، با بنچفا همراه باشید.

سال ۲۰۰۸، اینتل از پردازنده‌های سری Core i رونمایی کرد که پایانی برای پردازنده‌های سری core و core 2 محسوب میشد. حالا بعد از ۱۵ سال، این شرکت تصمیم گرفته که این نام رو کنار بذاره و سیستم نام‌گذاری جدیدی رو جایگزین کنه، که به شفافیت و انتخاب راحت‌تر پردازنده کمک می‌کنه.

از این به بعد پردازنده‌های سری core اینتل، در دو مدل معمولی، و بالا رده با نام Ultra عرضه میشن. پردازنده‌های Ultra مدل‌های بالارده و جدیدتر اینتل خواهند بود، درحالی که سری معمولی Core مدل‌های پایین‌رده و گاها با معماری قدیمی هستن که این شرکت نمی‌خواد هنوز تولیدشون رو متوقف کنه.

پردازنده‌های پایین‌رده Core شامل سه رده میشن؛ Core 3، Core 5 و Core 7. پردازنده‌های بالارده Ultra هم سه رده دارن؛ Core Ultra 5، Core Ultra 7 و Core Ultra 9. به این دسته‌بندی میشه به عنوان مدل ساده‌تر مدل قبلی نگاه کرد، که پردازنده‌های Ultra همون پردازنده‌های سری K هستن. پردازنده‌های سری Core هم همون پردازنده‌های دیگه هر نسل هستن، منتها نام‌گذاری ساده‌تر شده و در مجموع اینتل پردازنده کمتری عرضه می‌کنه، چون دیگه پردازنده پایین رده سری ۹ نداره. اگه بخوام مثال براتون بزنم، پردازنده Core i7 13700K در نسل‌های بعد، قراره Core Ultra 7 نام بگیره. اینتل همچنان عدد کاملی برای معرفی و نام‌گذاری پردازنده‌ها و تشخیص نسلشون ارائه میده، اما تشخیص پردازنده‌ها از هم و اشاره کردن به پردازنده‌ها راحت‌تر میشه.

این تغییرات قراره از نسل بعد پردازنده‌های اینتل، یعنی سری Meteor Lake اعمال بشن. طبق اطلاعات قبلی، اینتل قصد نداره که تولید پردازنده‌های نسل ۱۳ رو متوقف کنه و به جاش، تصمیم داره که این پردازنده‌ها به عنوان مدل‌های پایین‌رده نسل بعد معرفی کنه. اینطوری کاربران می‌تونن تشخیص بدن که کدوم پردازنده‌ها جدیدترن، و کدوم قدیمی‌تر.

نقشه راه پردازنده‌های کلاینت ما نشان می‌دهد که چگونه اینتل با محصولاتی مانند Meteor Lake، که بر بهره‌وری انرژی و هوش مصنوعی متمرکز است، نوآوری و رهبری فناوری را در اولویت قرار می‌دهد. برای همراستایی بهتر با استراتژی‌های محصول خود، ساختار نام تجاری را معرفی می‌کنیم که به خریداران رایانه‌های شخصی کمک می‌کند تا پردازنده‌های قدرتمند ما را راحت‌تر متمایز کنند.

کیتلین اندرسون، معاون رییس کل اینتل

اینتل برای یکپارچه کردن محصولات جدیدش، لوگو و نام باقی محصولاتش رو هم تغییر داد. Intel Evo، پردازنده‌های لپتاپی کم‌مصرف اینتل هستن، سری vPRO هم پردازنده‌های بیزینس و تبلیغاتی جدید اینتلن. همچنین اینتل لوگوهای جدیدی برای CPUها و GPUهای لپتاپی معرفی کرد.

اینتل در پردازنده‌های Meteor Lake قراره که از لیتوگرافی ۴ نانومتری استفاده کنه، که پیشرفت بزرگی از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری پردازنده‌های نسل ۱۰ و ۱۱ محسوب میشه. این پردازنده‌ها قراره در پایان ۲۰۲۳ و یا ۲۰۲۴ راهی بازار بشن.

نظرتون درباره این تغییر نام چیه؟ آیا فهمیدید چی به چیه یا نه؟ اگه نه تو کامنتا بگید تا دوباره توضیح بدیمD:.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×