محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

زمان احتمالی عرضه کارت گرافیک‌های RTX 50 مشخص شد

تولید کننده‌ کارت‌ گرافیک، برنامه‌های خودش رو برای سری بعد از Ada Lovelace تایید کرد. نام کد مرموز “Ada Lovelace Next” اسمیه که NVIDIA برای معماری پردازنده گرافیکی نسل بعدی خودش توصیف می‌کنه.

یکی از شایعاتی که درباره RTX 50 منتشر شده اینه که این سری از کارت گرافیک‌های انویدیا قراره به جای انتشار در سال ۲۰۲۴، اوایل سال ۲۰۲۵ عرضه بشن. به طور معمول انویدیا هر دو سال یک بار از یک معماری جدید برای پردازنده‌های گرافیکیش رونمایی می‌کنه اما این بار گویا قراره این دوره ۲۴ ماهه به ۳۰ برسه و احتمالا یک تاخیر کوچیک رو در عرضه GPUهای جدید شاهد باشیم. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید. 


کارت گرافیک‌های RTX 50 در اوایل سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شوند

اگر این نقشه‌ راه مشخص شده درست باشه و برنامه های کمپانی طبق همین نقشه حرکت کنه احتمالا NVIDIA معماری جدیدی در یک سری جدید معرفی کنه. البته این فقط در حد حدس و گمانه. چند هفته اخیر خبری رو در بنچفا پوشش دادیم درباره اینکه احتمالا انویدیا نسخه SUPER برخی از پردازنده‌های گرافیکی خودش رو تولید و روانه بازار کنه حالا با توجه به شایعاتی که درباره زمان عرضه کارت گرافیک RTX 50 منتشر شده، این گفته قوت می‌گیره. تا به امروز هیچ نشونه‌ای برای راه‌اندازی سری SUPER وجود نداشته اما تا الان تعدادی نسخه Ti رو برای بعضی از مدل‌ها دیدیم. NVIDIA ممکنه گزینه‌های بیشتری رو برای کاربران در نظر داشته باشه. 

کارت گرافیک‌های RTX 50 در اوایل سال 2025 عرضه می‌شوند

به عنوان بخشی از اعلام نتایج آموزش ML Commons،  انویدیا در یک جلسه توضیحی نقشه‌ای جالب از تراشه‌ها و معماری‌های آینده‌ش ارائه کرد. از نیمه دوم سال ۲۰۲۳، قراره Grace و Grace Hopper در بخش CPU و «سوپرچیپ» رهبری رو به‌عهده بگیرن.  این سوپرچیپ‌های Grace و Grace Hopper برای تحقق آرزوهای محاسبات فوق‌العاده بالا و هوش مصنوعی NVIDIA طراحی شدن. 

اما بخشی از این گزارش‌ها که درباره «Grace Next» و به ویژه «Ada Lovelace Next» هستن جالبن.

همونطور که در ابتدا اشاره کردیم «Ada Lovelace Next» براساس این نقشه‌ی راه برای انتشار در سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده. البته این برنامه برای مدل‌های GeForce هم صادقه. در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ و همچنین در سال ۲۰۲۴ نسل جدیدی از GeForce معرفی نخواهد شد.

الگوی قبلی به این صورت بود:

  • Ada Lovelace: اکتبر ۲۰۲۲
  • Amps: مه ۲۰۲۰
  • Turing: سپتامبر ۲۰۱۸
  • Pascal: مه ۲۰۱۶
  • Maxwell: فوریه ۲۰۱۴
  • Kepler: آوریل ۲۰۱۲

تا الان NVIDIA تقریباً الگویی ۲۴ ماهه رو دنبال کرده. اما حالا درباره ۳۰ ماه صحبت می‌کنیم و این روند به نظر می‌رهد ادامه پیدا کنه. 

علاوه بر این، به نظر می‌رسه NVIDIA بیشتر منابعش رو به کسب‌وکار مرکز داده اختصاص داده. شتاب‌دهنده‌های H100 بر اساس معماری Hopper در حال حاضر مستقیماً از کارخانه به مشتریان فروخته می‌شن. از سوی دیگه به نظر می‌رسه NVIDIA هنوز هم یک پرچمدار با نسخه GeForce RTX 4090 Ti یا Titan در نظر داره. محدوده‌ محصول Ada Lovelace از GeForce RTX 4060 تا GeForce RTX 4090 در حال حاضر به پایان رسیده. 

شما فکر می‌کنید سری کارت گرافیک‌های سری RTX 50 چند درصد بهبود عملکرد رو ارائه میدن؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×