محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

پردازنده AMD Ryzen 5 5600X3D رسماً با قیمت ۲۲۹ دلار در آمریکا عرضه شد

با پردازنده‌های جدید AMD که حافظه کش سه بعدی دارن، آشنا هستید. هر روز، بیشتر از روزهای قبل مشتاقیم تا مدل‌های جدید این پردازنده‌ها وارد بازار بشن. روز گذشته قیمت و مشخصات پردازنده Ryzen 5 5600X3D اعلام شد. این سی پی یو می‌تونه برای خیلی کاربرا یه گزینه‌ فوق‌العاده باشه. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید. 


قبلاً درباره‌ی پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای AMD Ryzen 5 5600X3D چیزایی شنیده بودیم، که بیشتر از همه، قیمت و مشخصاتش جالب توجه بود. این اطلاعات رو اولین بار یکی از خبرنگارهای حرفه‌ای حوزه‌ی سخت‌افزار منتشر کرده بود که نشون می‌داد یک پردازنده‌ی ارزون‌قیمت از AMD توی رقابت با یه مدل جذاب از خانواده‌ی ۳D V-Cache آماده ورود به بازاره. حالا باید ببینیم توی بخش میان‌رده این پردازنده چی کار می‌کنه و از رقبا چقدر بهتره.

پردازنده AMD Ryzen 5 5600X3D در انحصار فروشگاه MicroCenter

با توجه به مدل‌هایی که تیم قرمز معرفی کرده، باید بگم که پردازنده Ryzen 5 5600X3D پردازنده‌های خانواده X3D که برای بازی ساخته شدن رو تکمیل می‌کنه. این پردازنده‌های AMD در حال حاضر قیمتشون از ۲۲۹ تا ۶۶۹ دلاره و می‌تونه برای کاربرهای مختلف با بودجه‌های متفاوت گزینه خوبی باشه. 

پردازنده AMD Ryzen 5 5600X3D رسماً با قیمت 229 دلار در آمریکا عرضه شد

خبری که روز گذشته توسط Tom’s Hardware منتشر شده، اینه که AMD تصمیم گرفته پردازنده‌ی Ryzen 5 5600X3D رو فقط از طریق فروشگاه MicroCenter به بازار برسونه و این یعنی به زودی و در ماه مرداد این پردازنده توی این فروشگاه آمریکایی در دسترس قرار می‌گیره. احتمالاً میشه گفت که برای چند ماه آینده، این پردازنده توی هیچ کشور دیگه‌ای به صورت مستقیم موجود نمیشه.

با توجه به اطلاعاتی که منتشر شده، Ryzen 5 5600X3D که توی دسته گیمینگ قرار داره، از ۶ هسته و ۱۲ رشته استفاده می‌کنه. این CPU دارای ۳ مگابایت حافظه نهان L2 و ۹۶ مگابایت حافظه نهان L3 هست که به طور مجموع ۹۹ مگابایت کش داره و با تکنولوژی ۳D V-Cache بهترین گزینه برای گیمینگ میان‌رده توی بازاره.

پردازنده ۵۶۰۰X3D برای سوکت AM4 طراحی شده و از حافظه DDR4 هم پشتیبانی می‌کنه که نشون می‌ده که AMD توی این محصول هدفش این بوده که یه CPU گیمینگ خیلی خوب توی گروه میان‌رده تولید کنه. 

پردازنده AMD Ryzen 5 5600X3D رسماً با قیمت 229 دلار در آمریکا عرضه شد

فروشگاه میکروسنتر هم از ۷ جولای (۱۶ مرداد ماه) کامپیوترهای باندل با این پردازنده رو عرضه می‌کنه و حتماً بعد از اون می‌تونیم نتایج بنچمارک و عملکرد این پردازنده رو ببینیم.

وبسایت MicroCenter هم تایید کرده که فرکانس پایه هر هسته تو این پردازنده ۳.۳ گیگاهرتزه و فرکانس بوست هم ۴.۴ گیگاهرتز خواهد بود؛ این مشخصات با اطلاعاتی در گزارش‌های اخیر منتشر شد همخونی داره.

همونطور که مشخصه فرکانس‌های هسته‌های این پردازنده با مدل‌های مشابه اینتل تو گروه‌های هم‌رده کمتره. به نظر میاد AMD مجبور شده که فرکانس‌ها رو پایین‌تر بیاره تا با قوانین سخت و سنگینی که برای طراحی حافظه‌های کش سه بعدی هست، سازگاری پیدا کنه. 

پردازنده AMD Ryzen 5 5600X3D توان TDP حدود ۱۰۵ وات داره، که این عدد با پردازنده ۵۸۰۰X3D یکیه، ولی ۴۰ وات بیشتر از پردازنده ۶۵۰۰X بدون رم سه بعدیه.

پردازنده AMD Ryzen 5 5600X3D در زمان عرضه قیمت حدود ۲۲۹ دلار داره و کلا ۷۰ دلار ارزون‌تر از مدل بدون کش سه بعدی ۵۶۰۰X بود. البته باید به یاد داشته باشیم که مدل قبلی این پردازنده که تو آخرین ماه‌های سال ۲۰۲۰ عرضه شده بود، جانشینی به نام ۷۶۰۰X داره که با شش هسته Zen4 با حدود ۲۱۸ دلار عرضه می‌شه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×