محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

پردازنده Core i9-14900K اینتل انتظارات را برآورده نمی‌کند

اگه منتظر پردازنده‌های نسل چهاردهمی Raptor Lake refresh هستید، بهتره خیلی امیدوار نباشید. یوتیوبر مشهوری به اسم Moore’s Law is Dead (MLID) میگه که پردازنده پرچمدار Core i9-14900K اونقدری که فکر می‌کردن قوی نیست. حالا این حرفا به این دلیل مطرح می‌شن که قبلاً شایعاتی درباره افزایش زیاد فرکانس هسته توی پردازنده‌های Raptor Lake Refresh پخش شده بود. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

پردازنده Core i9-14900K ضعیف‌تر از انتظارات

توی اون شایعات قبلی می‌گفتن که فرکانس پردازنده‌های نسل چهاردهمی نسبت به نسل سیزدهمشون به طرز قابل توجهی بالاتره و فرکانس‌ها به ۶.۴ یا حتی ۶.۵ گیگاهرتز هم میرسه، ولی حالا میگن که بیشترین فرکانس بوست حداکثر به ۶.۲ یا ۶.۳ گیگاهرتز میرسه و از اون بیشتر هم دیگه نمی‌تونه تحمل کنه.

یوتیوبر MLID میگه که نسل چهاردهم پردازنده‌های دسکتاپ اینتل چیز خاصی برامون ندارن. اصلاً کارایی IPC بهبود نداشته و فقط افزایش فرکانس‌هاشون با نسل قبل فرق می‌کنه. MLID میگه که حدوداً ۴ تا ۸ درصد افزایش عملکرد تک هسته و ۸ تا ۱۵ درصد افزایش عملکرد چند هسته‌ای رو توی نسل چهاردهم میشه انتظار داشت.

هرچند MLID به افزایش کارایی قوی توی نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل باور نداره، ولی میگه بازم کافیه که به عنوان یه نسل جدید معرفی بشن. حتی گفته نسخه Core i9-14900KS هم شاید وجود نداشته باشه، چون مدل Core i9-14900K به حداکثر اورکلاک رسیده و محدودیت‌های انرژی و گرما اجازه نمیدن که یه مدل سریع‌تر رو هم معرفی کنن.

به نظر میاد Raptor Lake Refresh یه ریزمعماری میان نسلیه که هیچ پیشرفت یا بهبود قابل توجهی نداره و همه چیز به افزایش فرکانس‌ها مربوط میشه. البته احتمالاً تغییرات کوچیکی توی بخش UnCore وجود داره که شامل ساپورت حافظه سریع‌تر و گرافیک داخلی بهتر و موارد مشابه باشه. ولی حواستون باشه که این حرفا هنوز شایعه‌ هستن و تایید رسمی نشدن. بنابراین همین اطلاعاتی که الان درباره اون‌ها صحبت کردیم هم ممکنه که تغییر کنن و هنوز اطلاعات قطعی وجود نداره.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×