محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

بنچمارک پردازنده Intel Core i7-14700K با ۲۰ هسته منتشر شد؛ تا ۱۵٪ سریع‌تر از ۱۳۷۰۰K

برای اولین بار بنچمارک‌هایی ادعایی پردازنده اینتل نسل ۱۴ با نام تجاری “Core i7-14700K” با ۲۰ هسته و سرعت بالا منتشر شده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


توی بنچمارک‌هایی که در @wxnod فاش شده، برای اولین بار شاهد اینیم که پردازنده‌های نسل ۱۴ Raptor Lake-S Refresh اینتل روی مادربردهای Intel Z790 در حال اجرا هستن. میدونیم که تمام پردازنده‌های Raptor Lake-S Refresh با مادربردهای سری‌های ۶۰۰ و ۷۰۰ سازگاری دارن و برای این تراشه‌های آینده، BIOS هایی با پشتیبانی اولیه هم از قبل موجوده.

با این حال، بنچمارک‌ها و تصویر از CPU-z برای پردازنده اینتل Core i7-14700K هم در دسترس قرار گرفته که بهمون یه چیزایی از مشخصاتش میگه. این پردازنده از فرآیند Intel 7 (10nm ESF) استفاده می‌کنه و با یه ترکیب ۸+۱۲، می‌تونه ۲۰ هسته و ۲۸ رشته پردازشی داشته باشه. سرعت کلاک پایه پردازنده گزارش نشده ولی یه نفر دیگه ۲۸ مگابایت L2 کش و ۳۳ مگابایت L3 کش رو اشاره کرده که به ترتیب ۱۶.۶٪ و ۱۰٪ بیشتر از ۱۳۷۰۰K هستن. به نظر میاد این تراشه هم با سرعت کلاک پایه ۱۳۷۰۰K که ۳.۴ گیگاهرتزه، اجرا میشه، اما هنوز سرعت کلاک افزایشی مشخص نشده. 

برای مقایسه، مشخصات مختلف بین سه تا تراشه هیبریدی رو می‌تونین در زیر ببینین:

  • Core i7-14700K تعداد ۲۰ هسته / ۲۸ رشته / سرعت پایه ۳.۴ گیگاهرتز / ۲۸ مگابایت L2 کش / ۳۳ مگابایت L3 کش
  • Core i7-13700K تعداد ۱۶ هسته / ۲۴ رشته / سرعت پایه ۳.۴ گیگاهرتز / ۲۴ مگابایت L2 کش / ۳۰ مگابایت L3 کش
  •  Core i7-12700K تعداد ۱۲ هسته / ۲۰ رشته / سرعت پایه ۳.۶ گیگاهرتز / ۱۲ مگابایت L2 کش / ۲۵ مگابایت L3 کش
بنچمارک پردازنده Intel Core i7-14700K با ۲۰ هسته منتشر شد؛ تا ۱۵٪ سریع‌تر از 13700K

بنچمارک پردازنده Intel Core i7-14700K با ۲۰ هسته منتشر شد؛ تا ۱۵٪ سریع‌تر از 13700K

پردازنده اینتل نسل ۱۴ Raptor Lake-S Refresh Core i7-14700K رو تو سه بنچمارک تست کردن. تو بنچمارک اول، از Cinebench R23 استفاده شده که تو اون پردازنده امتیاز ۳۶۲۹۲ در حالت مولتی‌کور و امتیاز ۲۱۹۲ در سینگل‌کور گرفته. این یعنی که عملکرد در مولتی‌کور ۱۵٪ بهبود داشته و ۴٪ در تست سینگل ترد نسبت به Core i7-13700K بهتر شده. امتیازهای CPU-z هم ۹۰۵ امتیاز در سینگل‌کور و ۱۴۹۸۸ امتیاز در مولتی‌کور نشون میدن که تقریباً ۱۴٪ بهبود در مد مولتی‌کور و ۲٪ بهبود در تست سینگل ترد رو نشون میده.

بنچمارک پردازنده Intel Core i7-14700K
بنچمارک پردازنده Intel Core i7-14700K

با توجه به نتایج بنچمارک‌ها میشه دید که بیشتر پیشرفت تو بخش مولتی‌کوره. دلیلش هم اینه که i7-14700K تعداد هسته و رشته بیشتری داره. به‌هرحال، بهبود سرعت کلاک به اندازه کافی نیست و این رو میشه تو بهبود عملکرد سینگل ترد مشاهده کرد. برای یه نسخه رفرش، این بهبودها خوبن ولی ما همچنین نیاز داریم بدونیم چقدر بیشتر از انرژی استفاده می‌کنه و قیمت‌گذاری این تراشه‌ها چطوری مشخص میشه. علاوه بر این، پردازنده‌های دسکتاپ Raptor Lake-S Refresh همچنان از عنوانگذاری نسل ۱۴ استفاده خواهند کرد. این یعنی متفاوت از تراشه‌های Meteor Lake که از برندینگ جدید Core Ultra استفاده می‌کنن.

جدا از اینا، نتایج بنچمارک Cache و حافظه AIDA64 رو هم داریم که در اون امتیاز ۱۱۳.۶۶ گیگابایت بر ثانیه سرعت خواندن و ۶۵.۳ نانوثانیه تاخیر رو کسب کرده. جزئیاتی درباره تنظیمات حافظه مورد استفاده اینجا آورده نشده، اما گفته میشه پردازنده‌های Raptor Lake-S Refresh سازگاری بهتری با کیت‌های حافظه بRR5 دارن. پس به طور خلاصه، در ادامه همه چیزی که از پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۴ Raptor Lake Refresh اینتل رو می‌تونین ببینین:

  • همون طراحی‌های Raptor Lake (پی‌کورهای Raptor Cove + ای‌کورهای Gracemont)
  • همون نود فرآیند Raptor Lake (Intel 7 معروف به ۱۰ نانومتر++)
  • سرعت ساعت بالاتر از ۶.۰ گیگاهرتز
  • پشتیبانی از حافظه DDR5 سریع‌تر
  • مصرف برق بسیار بالا (تقریباً نزدیک به ۳۰۰ وات)
  • سازگاری با مادربردهای سوکت LGA 1700/1800 موجود

مشخصات Intel Raptor Lake-S Refresh Desktop CPU:

بنچمارک پردازنده Intel Core i7-14700K

انتظار میره پردازنده دسکتاپ نسل ۱۴ Raptor Lake در ماه اکتبر ۲۰۲۳ عرضه بشن و برای هر دو نوع مادربرد موجود و مادربردهای رفرش جدید سوکت LGA 1700/1800 در دسترس قرار بگیرن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×