بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 580 + بنچمارک بازی [تماشا کنید]

کارت گرافیک Radeon RX 580 یکی از کارت‌های محبوب در سال ۲۰۱۷ یعنی همون سالی بود که این کارت به بازار عرضه شد. با توجه به این که کارت گرافیک Radeon RX 580 هنوز توی ایران فروش میره و بعضی از کاربرها هستن که این کارت رو انتخاب می‌کنن ما تصمیم گرفتیم تا یک بررسی از اون روی وب سایت بنچفا قرار بدیم. بنابراین ما در ادامه این مطلب به بررسی کارت گرافیک Radeon RX 580 می‌پردازیم بنابراین اگر قصد خرید این کارت رو دارید تا انتها با ما همراه باشید. 


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


ویدیو بررسی کارت گرافیک Radeon RX 580

ممنون که با دیدن این ویدیو در یوتوب از بنچفا حمایت می‌کنید.

همونطور که اشاره شد این کارت گرافیک یکی از کارت‌های محبوب و پرطرفدار سال‌های اخیر بوده و در حال حاضر هم گیمرهای زیادی هستند که این کارت رو روی سیستمشون دارن. علاوه بر این بازار دست دوم این کارت گرافیک هم خیلی خوبه و میشه اون رو به صورت دست دوم و با قیمتی بسیار پایین‌تر از مقدار واقعی تهیه کرد. 

البته یکی از دلایل محبوبیت این کارت گرافیک هم این بود که کارت‌های سری ۳۰۰۰ به دلیل داستان ماینینگ توی بازار بسیار کمیاب شده بود و باید برای یک کارت گرافیکی مثل GeForce RTX 3070 که ۵۰۰ دلار قیمت داشت گاهی باید تا ۱۰۰۰ دلار هزینه کرد. حالا که ماجرای ماینینگ تقریبا جمع شده و به اندازه قبل بازارش گرم نیست میشه خیلی از کارت گرافیک‌ها رو با قیمت واقعیشون خرید. با این حال تبدیل قیمت دلاری به پول ما باعث میشه قیمت کارت‌های بالارده سر به فلک بکشه. بنابراین پیدا کردن یه کارت Radeon RX 580 تمیز برای بازی با کیفیت متوسط رو پایین شاید ایده بدی نباشه.

حالا که کارت گرافیک Radeon RX 580 می‌تونه جزو گزینه‌های گیمرهای اقتصادی باشه بیاید در ادامه بنچمارک‌های این کارت رو توی بازی‌های مختلف ببینیم. 


بنچمارک بازی در بررسی کارت گرافیک Radeon RX 580

خب حالا می‌رسیم به بخش بنچمارک‌ها و نتایج آزمایش و بررسی کارت گرافیک Radeon RX 580. در ادامه می‌تونیم تعداد فریم دریافتی از این کارت رو در بازی‌های محبوب ببینیم. بازی با کیفیت‌های مختلف در رزولوشن ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p تست شدن. تست‌ها هم روی سیستم آزمایشی با مشخصات پردازنده Ryzen 9 5950X و ۳۲ گیگابایت حافظه DDR4-3200 CL14 انجام شده. به این ترتیب نتایج کاملاً به کارت گرافیک وابسته خواهند بود.


بازی Assassin’s Creed Valhalla

خب، اولین بازی تست شده یکی از سنگین‌ترین بازی‌های گرافیکیه که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده یعنی بازی «Assassin’s Creed Valhalla». اگه قراره رزولوشن بازی رو ۱۰۸۰p بذارید، با RX 580 می‌تونید توی تنظیمات کیفیت متوسط بیش از ۶۰ فریم بر ثانیه (FPS) بگیرید و با کمترین تنظیمات کیفیت، بیش از ۷۰FPS به دست میاد.

اگه تنظیمات کیفیت رو هم بالا ببرید، تعادل خوبی از نمای ظاهری و عملکرد به دست میارید. تو این تنظیمات حدود ۵۲FPS میانگین فریم ریته. یه نرخ فریم که اکثر گیمرها برای این نوع بازی‌های تک‌نفره قابل قبول می‌دونن. اگه می‌خواید تو بازی‌ رزولوشن ۱۴۴۰p رو انتخاب کنید، بهتره که از تنظیمات کیفیت متوسط یا کمتر استفاده کنید، چون با تنظیمات کیفیت بالا، میانگین فریم‌ریت حدود ۳۸FPS میشه. اما تنظیمات کیفیت خیلی بالا یا اولترا کلا تست نشده چون برای RX 580 مناسب نیست و درواقع این کارت برای این تنظیمات تولید نشده.

خلاصه‌اش اینه که با انتخاب تنظیمات کیفیت متوسط، هنوزم بازی خیلی قشنگ به نظر میاد و می‌تونید با RX 580 از این بازی لذت ببرید.


بازی Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

خب، اگه دنبال تجربه‌ی رقابتی هستید، با RX 580 توی بازی «Tom Clancy’s Rainbow Six Siege» این حس رو تجربه می‌کنید. چون حتی با رزولوشن ۱۴۴۰p و تنظیمات کیفیت بالا، میانگین فریم ریت به دست اومده از این بازی بیش از ۱۰۰FPS میشه.

برای دوستانی که صفحه‌های نمایش با فرکانس بروزرسانی بالا و رزولوشن ۱۰۸۰p دارن، تنظیمات کیفیت متوسط حدود ۲۰۰FPS میانگین فریم‌ریت و فقط ۱٪ از فریم‌ها از این عدد کمتره، یعنی ۱۵۹FPS. اکثر گیمرها ترجیح میدن Rainbow Six Siege رو با ترکیبی از تنظیمات کیفیت متوسط تا کم اجرا کنن، پس RX 580 کاملاً قدرتش رو داره.


بازی Horizon Zero Dawn

«Horizon Zero Dawn» هم یک بازی زیبا و از نظر گرافیکی سنگینه. ولی با RX 580 توی رزولوشن ۱۰۸۰p به خوبی اجرا میشه. با فعال کردن حالت Favour Performance کارت گرافیک RX 580 توی رزولوشن ۱۰۸۰p حدود ۷۹ فریم بر ثانیه (FPS) و توی رزولوشن ۱۴۴۰p حدود ۵۷FPS میده که هر دوش برای این نوع بازی‌ها خوب و قابل قبوله. حالت پیش‌فرض می‌تونه رزولوشن ۱۰۸۰p رو با ۷۰FPS اجرا کنه، ولی نتایج رزولوشن ۱۴۴۰p یه کم خوب نیست و حدود ۴۹FPS میشه. اگه دنبال کیفیت بالا هستید، پیشنهاد می‌کنم توی رزولوشن ۱۰۸۰p بازی کنید، چون توی این حالت RX 580 هنوزم می‌تونه ۵۸FPS ارائه بده.


بازی Shadow of the Tomb Raider

بازی «Shadow of the Tomb Raider» در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، یعنی این بازی خیلیم جدید نیست، ولی هنوزم گرافیک خوبی داره و خیلی از گیمرها هستن که علاقه زیادی به این بازی دارن. مثل باقی بازی‌ها حالت‌های کیفیت بالا و بیشتر انجام نشده و به جاش تنظیمات کیفیت کم، پایین و متوسط با استفاده از این کارت گرافیک آزمایش شده. مثل اکثر این بازی‌ها، از نظر گرافیکی همچنان خوب به نظر میاد حتی با تنظیمات متوسط.

کارت گرافیک RX 580 با رزولوشن ۱۰۸۰p حدود ۶۲ فریم بر ثانیه (FPS) تولید می‌کنه و با رزولوشن ۱۴۴۰p حدود ۴۴FPS ارائه میده. بهتره که تنظیمات کیفیت رو به حالت کیفیت کم ببرید، چون این کار باعث میشه که عملکرد بازی حدود ۳۰٪ توی هر دو رزولوشن بهتر بشه و به این ترتیب، توی رزولوشن ۱۰۸۰p حدود ۷۹FPS و توی رزولوشن ۱۴۴۰p حدود ۵۷FPS به دست میاد. 


بازی Doom Eternal

«Doom Eternal» نه تنها گرافیک قوی‌ای داره، بلکه بازی به طرز عجیبی بهینه شده. از حالت «نایتمر» که دومین حالت کیفیته، RX 580 توی رزولوشن ۱۰۸۰p حدود ۱۲۵ فریم بر ثانیه (FPS) و توی رزولوشن ۱۴۴۰p حدود ۹۳FPS اجرا میشه. پس با اکثر تنظیمات بالا این بازی، توی رزولوشن ۱۴۴۰p بازی بی‌نقصیه.


بازی Death Stranding

«Death Stranding» در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، ولی هنوزم توی لیست بازی‌های محبوب جای خاصی داره. سه حالت کیفیت تصویر یعنی پیش‌فرض، متوسط و کم، برای این بازی تست شده.

حتی با حالت کیفیت پیش‌فرض، کارت گرافیک RX 580 توی رزولوشن ۱۰۸۰p حدود ۷۸FPS و توی رزولوشن ۱۴۴۰p حدود ۵۶FPS ارائه میده.


بازی Fortnite 

Fortnite کمی شبیه بازی «Rainbow Six Siege» محسوب میشه که یعنی یه بازی چندنفره رقابتیه که نیاز به تعداد فریم بالا داره و اکثرا با ترکیبی از تنظیمات کیفیت پایین تا متوسط بازی میشه. این بازی برای کسایی که میخوان با RX 580 تهیه کنن یه برد بزرگ به حساب میاد. چرا؟ چون با تنظیمات کیفیت متوسط، رزولوشن ۱۰۸۰p حدود ۱۶۱ فریم بر ثانیه (FPS) رو دارن و با تنظیمات کیفیت کم، حدود ۲۳۸FPS. 

حتی توی رزولوشن ۱۴۴۰p، کارت گرافیک RX 580 توی حالت کیفیت متوسط، حدود ۱۰۲FPS و با حالت کیفیت کم، حدود ۱۶۰FPS ارائه می‌کنه. پس برای بازی‌های رقابتی که نیاز به فریم‌های بالا دارن، RX 580 می‌تونه گزینه مناسبی باشه.


بازی Watch Dogs: Legion 

Watch Dogs: Legion در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. کارت گرافیک RX 580 توی رزولوشن ۱۰۸۰p حدود ۵۸ فریم بر ثانیه (FPS) و توی رزولوشن ۱۴۴۰p حدود ۴۰FPS ارائه می‌کنه.

با حالت کیفیت متوسط، با حدود ۲۰% افزایش کیفیت، فریم‌ها به ۷۰FPS توی رزولوشن ۱۰۸۰p و ۴۸FPS توی رزولوشن ۱۴۴۰p افزایش پیدا می‌کنن. اما با کاهش کیفیت به حالت کم، فقط حدود ۱۰% افزایش داده میشن، پس حالت متوسط احتمالا اینجا بهترین گزینه‌ست.


بازی Cyberpunk 2077

یکی از بازی‌های خیلی سنگین که قراره تست اون رو با این کارت گرافیک بینید بازی «سایبرپانک ۲۰۷۷» هست، حتی با کمترین تنظیمات کیفیت ممکن، اجرای این بازی روی سخت‌افزارهای قدیمی سخته. با حالت کیفیت کم، که پایین‌ترین حالتشه، RX 580 8GB حدود ۵۵ فریم بر ثانیه (FPS) توی رزولوشن ۱۰۸۰p رو تحویل می‌ده. بازی قابل بازی کردنه، ولی اونقدری که باید زیبا نیست. این بازی با رزولوشن ۱۴۴۰p نتایج خوبی نداره و با استفاده از این کارت بهترین تنظیمات گرافیکی رو ۱۰۸۰pـه.


جمع‌بندی بررسی کارت گرافیک Radeon RX 580

کارت گرافیک Radeon RX 580 یک کارت قدیمیه که شاید امروز اگه اون رو با قیمت پایین پیدا کنید ارزش خرید داشته باشه. مخصوصا که از ۸ گیگابایت VRAM برخورداره.

به طور کلی اگه قصد خرید یک کارت گرافیک جدید و میان رده رو دارید، بدون شک بهتره برید سراغ میان‌رده‌های سری ۳۰۰۰ انویدیا و سری ۶۰۰۰ ای‌ام‌دی. برای مثال در حال حاضر کارت گرافیک RTX 3050 و RX 6600X ارزش خرید بالایی دارن. اما اگه قصد خرید یه سیستم دست دوم که از کارت  Radeon RX 580  استفاده می‌کنه یا خرید دست‌دوم کارت گرافیک Radeon RX 580 به تنهایی با قیمت مناسب رو دارید باید با نتایج این سخت افزار توی بازی‌های مختلف آشنا باشید تا انتظارتون به واقعیت عملکرد این کارت گرافیک نزدیک باشه. 

حتما نظرتون رو در بخش کامنت‌ها برامون بنویسید و بگید در حال حاضر به نظرتون نوی کارت گرافیک Radeon RX 580 ارزش خرید داره؟ یا اصلا پیدا میشه؟ 😅

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۳۹ نظر

  1. عاالی بود.
    تو تست های بعدی وارزون ۲ هم بزارید. من هنوز در عجبم از این کارت گرافیک. تو بازار با دو تومن میشه خریدش

    1. سلام امیر. ما هم همیشه شگفت زده می‌کنه :)))) با ۸ گیگ حافظه واقعا می‌تونه رو کانفیگ‌های میان‌رده عاااالی باشه با این قیمت.

    1. سلام حمید عزیز. این کارت وارزون ۲ رو روی تنظیمات ۱۰۸۰p باید تا ۷۰ فریم اجرا کنه.

      1. اونوقت کارت گرافیک های low profile چی هستن؟ کلا من میخوام یه کارت گرافیک برای مینی کیسم بگیرم میخواستم بدونم چی مناسبه

  2. سلام ببخشید من یه مشکلی دارم من کارت گرافیک رو با موفقیت نصب کردم ولی کامپیوتر هیچ صدایی نداره و هرچی رو هم فعال یا غیرفعال کردم درست نشد میشه کسی بگه مشکل از چی میتونه باشه ؟

    1. سلام روزتون بخیر. از نصب و آپدیت بودن تمام درایورها مطمئن بشید. می‌تونید از نرم افزارهایی مثل درایور بوستر هم استفاده کنید.

  3. متاسفم شما این کارت گرافیک همش برای بازی در نظر می گیرد
    ولی برای نرم اهفزارهای ادیت فیلم و طراحی در نظر نمی گیرید

  4. سلام من این کارت گرافیک Rx 580 رو خریدم میخوام دراورش رو نصب کنم ارور ۱۸۲ میده
    میخواستم بدونم چه سیستمی با این کارت گرافیک سازگار هست؟؟
    رم و CPU و مادربرد قدیمی دارم میخوام ارتقا بدم چی پیشنهاد میکنین که با این کارت گرافیک سازگار باشه؟؟؟

    با تشکر…

  5. سلام وقت بخیر
    من پردازنده I3 12100 دارم با گرافیک GTX 1650 4GB و از طرفی ۱۶ گیگ رم ۳۲۰۰ DDR4 اما تو گیم فورتنایت تو رزولوشن ۱۰۸۰ و تنظیمات مدیوم گیم بین ۷۰ تا ۸۰ اف پی اس دارم ، به نظر شما چی رو ارتقا بدم تا بتونم حداقل یکمی بهتر اف پی اس بگیرم ؟ تازه گاهی اوقات سریع ماوس رو توی گیم تکون میدم اف پی اس یهو میاد روی ۲۰ و بر میگرده باز روی ۸۰ به نظر شما مشکل چیه ؟ تمام قطعات هم آکبند هستن و دو ماهه داره کار می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×