محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

به نظر میاد انویدیا برنامه‌ای برای عرضه کارت گرافیک RTX 4090 Ti نداره

یک سری شایعات درباره انویدیا وجود داره که می‌گه اونا دارن یه سری جدید از کارت‌ گرافیک‌های RTX 4060 و RTX 4070 رو طراحی و تولید می‌کنن، ولی به نظر نمیاد که خبری از عرضه RTX 4090 Ti باشه. انویدیا تا به امروز هیچ خبری از تولید کارت گرافیک RTX 4090 Ti نداده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


انویدیا برنامه‌ای برای عرضه کارت گرافیک RTX 4090 Ti نداره

از وقتی سری RTX 40 انویدیا عرضه شد، طرفدارها کنجکاو شدند که این شرکت چه برنامه‌هایی برای کارت گرافیک RTX 4090 Ti داره. این کارت گرافیک بالارده‌ترین پردازنده گرافیکی انویدیا محسوب میشه که دیگه غول مرحله آخره و عملکرد گرافیکی حرفه‌ای و شگفت‌انگیزی رو ارائه میده. حالا براساس شایعات جدید، به‌نظر میاد که انویدیا دیگه نمی‌خواد کارت گرافیک RTX 4090 Ti رو بسازه. اما در همین زمان شایعاتی درباره تولید مدل‌های جدیدی از RTX 4060 و RTX 4070 در رسانه‌های خارجی منتشر شده.

از اون جایی که انویدیا در کارت گرافیک RTX 4090 از تمام قابلیت‌های هسته AD102 خودش استفاده نکرد، این امکان وجود داره که یه کارت گرافیک قوی‌تر از سری Ampere رو بسازه که دارای حافظه L2 بیشتر، ROP بیشتر، هسته‌های CUDA بیشتر و حافظه GDDR6X سریع‌تری باشه. فردی که اطلاعات و اخبار مهمی راجع به کارت‌گرافیک منتشر می‌کنه یعنی @kopite7kimi، می‌گه که انویدیا دیگه برنامه‌ای برای تولید مدل Ti پردازنده گرافیکی پرچم‌دار خودش نداره.

آیا حتماً باید RTX 4090 جایگزین بشه؟

حالا اینکه انویدیا یه کارت گرافیک با سطح بالاتر از خانواده RTX 40 رو تولید کنه، به نظر خیلی ممکن میاد. اما عرضه‌ یه RTX 4090 Ti ممکنه گزینه‌ خوبی توی بازار کارت‌ گرافیک امروزی نباشه. اگه انویدیا بخواد RTX 4090 Ti رو عرضه کنه، یا باید قیمتش رو بالاتر از RTX 4090 بگذاره، یا قیمت محصولات پرچم‌دار دیگه‌ سری RTX 40 کم کنه.

به‌دلیل اینکه کارت گرافیک‌های RTX 4080 و RTX 4090 در حال حاضر دارن بیشتر از ۱۰۰۰ پوند به خریدارها فروخته می‌شن، عرضه‌ یه کارت گرافیک جدید که بیشتر از ۱۵۰۰ پوند قیمت داشته باشه، به احتمال زیاد تقاضای محصولات پرچم‌دار RTX 40 رو به شدت کاهش می‌ده. خلاصه اینکه خریدارهای کارت‌گرافیکی با ارزش بیشتر از ۱۰۰۰ پوند، می‌خوان بهترین کارت گرافیک رو بگیرن و این یکی از دلایلیه که کارت گرافیکی RTX 4080 انویدیا در زمان عرضه‌اش به اندازه‌ی کافی موفق نشد بفروشه. به نظر میاد انویدیا تأثیری که RTX 4090 Ti روی فروش محصولاتش داشته باشه رو ارزیابی کرده و تصمیم گرفته که ممکنه ضرر بیشتری بهش وارد بشه تا اینکه سودآور باشه.

شما می‌تونید بررسی کارت گرافیک RTX 4090 رو در بنچفا بخونید.

آیا حتماً باید RTX 4090 جایگزین بشه؟

فاکتور دیگه‌ای که باید بهش فکر کنیم اینه که آیا انویدیا حتماً باید RTX 4090 Ti رو عرضه کنه یا نه؟! خب به سادگی باید بگم که RTX 4090 انویدیا به حد کافی قویه و همه‌ کارت‌گرافیک‌های نسل فعلی AMD (یا اینتل) رو شکست میده. پس انویدیا به هیچ دلیلی نیازی نداره که یه محصول قوی‌تر رو عرضه کنه.

زمانی که انویدیا RTX 20 SUPER رو عرضه کرد، RTX 2080 Ti رو با مدل SUPER بهبودیافته‌ای جایگزین نکرد و این کمپانی می‌تونه برای سری RTX 40 هم یه آپگرید مشابه برنامه‌ریزی کنه. انویدیا قابلیت اینو داره که RTX 4090 رو به عنوان پرچم‌دار خودش حفظ کنه تا زمانی که محصول نسل بعدی خودش رو آماده و وارد بازار کنه. اگه هم شرایط بازار تغییر کنه و نیاز به یک کارت قوی‌تر احساس بشه، اون موقع می‌تونه RTX 4090 Ti رو هم بسازه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×