محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

احتمالا کارت گرافیک RTX 5090 حافظه‌ ۵۱۲ بیتی و ۳۲ گیگابایت VRAM خواهد داشت

اگه شما هم با شنیدن شایعات درباره‌ اینکه کارت گرافیک RTX 4090 Ti عرضه نمیشه نگران هستین، یه خبر خوب براتون دارم. یکی از افشاگران معروف خبر داده که سری RTX 50 داره با انقلاب و بهبودهای بزرگی طراحی میشه و برای اولین بار مدل پرچم‌دار RTX 5090 رو با حافظه‌ ۵۱۲ بیتی می‌بینیم. تا آخر این خبر درباره شایعات کارت گرافیک RTX 5090 با بنچفا همراه باشید. 


کارت گرافیک RTX 5090 با حافظه ویدئویی 32 گیگابایتی

شایعات مربوط به کارت گرافیک RTX 5090

اولین شایعات از RTX 5090 حاکی از اینه که نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا با اسم مستعار Blackwell که در سال ۲۰۲۵ روانه بازار میشن، با عملکرد فوق‌العاده‌ای عرضه میشن. گفته میشه انویدیا در سری RTX 50 از حافظه ویدئویی نسل بعدی GDDR7 با رابط ۵۱۲ بیتی استفاده می‌کنه.

انویدیا در نسل بعدی ریزمعماری گرافیکی خودش از طراحی چیپلت برای ساخت پردازنده‌های گرافیکی استفاده می‌کنه و احتمالاً شاهد جداسازی کنترلر حافظه از GPU خواهیم بود. اگه مشخصات  Radeon RX 7900 یادتون باشه می‌دونید که یک نمونه‌ش در این پردازنده گرافیکی دیده میشد. البته، به‌دلیل تاخیر در طراحی‌های چیپلت، بخش پردازنده گرافیکی باید فعلاً از یه Die تشکیل شده باشه.

همون‌طور که می‌دونین، افشاگر معروف به kopite7kimi تأیید کرده که انویدیا هیچ برنامه‌ای برای عرضه GeForce RTX 4090 Ti نداره و پیش‌تر هم خبر کنسل شدن پروژه RTX Titan جدید منتشر شده بود. اون علاوه‌بر این احتمال عرضه‌ نسخه Super کارت‌های RTX 4060 و RTX 4070 رو مطرح کرده، که با توجه به وضعیت فعلی محصولات انویدیا و بازار، قابل تصور به نظر می‌رسه.

kopite7kimi در آخرین توییتش، ادعا کرده که با تجمیع منابع مختلف، اطلاع داره پرچم‌دار کارت‌ گرافیک‌های نسل بعدی انویدیا دارای حافظه ۵۱۲ بیتیه که ممکنه همون RTX 5090 باشه. البته، قبلاً شایعه برخورداری RTX 5090 از حافظه ۵۱۲ بیتی GDDR7 هم پخش شده بود، اما این بار به نظر می‌رسه قوی‌تر و قابل‌اعتماد‌تر باشه.

شایعات مربوط به کارت گرافیک RTX 5090

کارت گرافیک RTX 5090 با حافظه ویدئویی ۳۲ گیگابایتی

با توجه به آخرین خبرها، RTX 5090 یه ارتقاء مهم در بخش حافظه‌ VRAM می‌گیره.  همونطور که پیش‌تر گفتیم می‌گفتن این GPU دارای پهنای باند حافظه‌ ۵۱۲ بیتی خیلی بزرگ‌تر نسبت به کارت‌ گرافیک‌های RTX 3090 و ۴۰۹۰ محسوب میشه که پهنای باند حافظه‌ اون‌ها ۳۸۴ بیت بود. از طرفی حافظه این پرچمدار جدید طبق شایعات ۳۲ گیگابایت نسبت به ۲۴ گیگابایت حافظه‌ GDDR6X که روی ۴۰۹۰ و ۳۰۹۰ بوده در نظر گرفته شده.

یه نقطه‌ حائز اهمیت اینه که ۳۰۹۰ و ۴۰۹۰ تقریباً توی مشخصات حافظه‌شون خیلی شبیه هم هستن. بنابراین این ویژگی جدید در کارت گرافیک بالارده انویدیا یه جهش بزرگ به حساب میاد. 

علاوه‌بر RTX 5090، تمام لاین‌آپ «Blackwell» هم که در آینده وارد بازار می‌شن ارتقاء عظیمی در اندازه‌ VRAM خواهند داشت.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×