محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

RTX 4060 Ti 16GB تقریباً ۴۰% سریع‌تر از مدل ۸GB در رزولوشن‌های بالاتر است

در چند ماه اخیر کارت گرافیک RTX 4060 Ti با حافظه رم ۸ گیگابایت عرضه شد. این کارت گرافیک اصلا مورد توجه کاربران قرار نگرفت. یکی از مهم‌ترین دلیل های این موضوع حافظه ویدئویی کم این پردازنده گرافیکی بود. با فاصله کمی انویدیا با توجه به عدم استقبال کاربران نسخه دیگه ای از این پردازنده گرافیکی رو با حافظه ویدئویی ۱۶ گیگابایتی وارد بازار کرد. اما سوال اصلی اینه که این حافظه بیشتر چقدر برای ما مفیده؟ چون باید بدونید که این نسخه از نسخه پایه ۱۰۰ دلار گرون‌تره. به هر حال، تست‌های اون نشون داده که تعداد زیادی از بازی‌های ۲۰۲۳ از بیشتر از ۸GB حافظه بهره می‌برن. یکی از کاربران حرفه‌ای تکنولوژی (Daniel Owen) این دو تا کارت رو توی یک سری بازی محبوب تست کرده و نتایج اون رو هم در یوتوب منتشر کرده. ما بر اساس این آزمایش این مطلب رو نوشتیم. اگه قصد دارید تفاوت کارت گرافیک RTX 4060 Ti 8GB و RTX 4060 Ti 16 GB رو بدونید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید. 


مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 Ti 8GB و RTX 4060 Ti 16GB

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 Ti 8GB و RTX 4060 Ti 16GB

این کاربر تکنولوژی (Daniel Owen) هم مدل ۱۶GB از RTX 4060 Ti با مدل ۸GB رو توی هفت بازی AAA مدرن ۲۰۲۳ مقایسه کرده، از جمله بازی‌های Rachet and Clank: Rift Apart، Jedi Survivor، Forespoken، Cyberpunk 2077، Resident Evil 4، Remnant 2 و The Last of Us Part 1. تست‌ها هم در رزولوشن‌های ۱۰۸۰p، ۱۴۴۰p و ۴K با تنظیمات مختلف بازی (شامل تنظیمات RT) انجام شده تا ببینه این پردازنده‌ها چطوری تو شرایط مختلف عمل می‌کنن.

مخصوصاً بازی Rachet and Clank: Rift Apart یکی از بازی‌هاست که به ظرفیت حافظه اضافی ۱۶GB از ۴۰۶۰ Ti حساسه. تو رزولوشن ۱۰۸۰p با تنظیمات Very High و RT روشن، مدل ۱۶GB 34% سریع‌تر از مدل ۸GB بوده. تو ۱۴۴۰p، این تفاوت به ۴۳% افزایش پیدا کرده و تو ۴K، مدل ۱۶GB حتی ۸۵% سریع‌تر از مدل ۸GB بوده. وقتی RT رو خاموش کنیم، مدل ۱۶GB یه کم از تفاوتش کم می‌شه ولی تو ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p به‌ترتیب بیش از ۳۰% و تو ۴K بیش از ۵۰% سریع‌تر از مدل ۸GB بوده.

کاهش تنظیمات کیفیت گرافیکی به حالت High (بدون RT) باعث شده که مدل ۱۶GB حافظه در رزولوشن ۱۰۸۰p حتی ۵۰% سریع‌تر از مدل ۸GB باشه. البته نمی‌دونیم چطور این امکان پذیره، اما ممکنه یه باگ بازی باشه. پس نتیجه رو برای همه بازی ها در نظر نگیرید. 

یک بازی حساس به حافظه بیشتر هم Resident Evil 4 2023 هست، که مدل ۱۶GB از RTX 4060 Ti تو رزولوشن ۱۰۸۰p سرعت ۱۲% بیشتری نسبت به مدل ۸GB داشته، تو ۱۴۴۰p این تفاوت به ۹% افزایش پیدا کرده و تو ۴K حتی ۲۴% سریع‌تر بوده (با تنظیمات حداکثر بازی و RT روشن). 

هرچند، همه بازی‌های جدید ۲۰۲۳ به بیشتر از ۸GB حافظه نیاز ندارن تا به خوبی عمل کنن. این کاربر میگه که کارت گرافیک RTX 4060 Ti 16GB تو بازی‌هایی مثل Remant 2 و Jedi: Survivor تو رزولوشن‌های ۱۰۸۰p یا ۱۴۴۰p بهبود قابل توجهی در عملکرد نداره. حتی وقتی بازی‌ها با تنظیمات گرافیکی بالا اجرا می‌شن (حتی RT هم توی Survivor روشنه). تنها استثنا تو رزولوشن ۴K دیده میشه که مدل ۱۶GB حافظه ۷% سریع‌تر تو Remant 2 و ۱۴% بهتر تو بازی Jedi: Survivor نسبت به مدل ۸GB وجود داره.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 Ti 8GB و RTX 4060 Ti 16GB
(Image credit: YouTube – Daniel Owen)

در مورد استفاده از حافظه VRAM، همه بازی‌هایی که عملکرد بهتری روی مدل ۱۶GB دارن، تمام حافظه ۱۶GB رو مصرف نمی‌کنن. مصرف بیشترین حافظه تو بازی Resident Evil 4 بوده که حدود ۱۲.۱GB از حافظه رو تو تنظیمات حداکثر بازی تو رزولوشن ۴K استفاده می‌کنه. بقیه بازی‌ها (و رزولوشن‌ها) زیر ۱۲GB هستن، و بیشتر تو محدوده ۹GB تا ۱۱GB حرکت می‌کنن. 

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 Ti 8GB و RTX 4060 Ti 16GB
(Image credit: YouTube – Daniel Owen)

نسخه DLSS 3 Frame Gen حافظه بیشتری مصرف می‌کنه

در این تست، مصرف حافظه VRAM رو با افزایش رزولوشن برای دیدن اینکه چطور می‌تونه به RTX 4060 Ti حافظه ۸GB کمک کنه انجام شده. به طرز جالبی اوون پیدا کرده که نسخه DLSS 3 frame generation مصرف حافظه رو بدتر می‌کنه و حافظه ویدئویی بیشتری رو نسبت به مدل استاندارد DLSS با غیرفعال کردن frame generation مصرف می‌کنه.

تو تست بازی Cyberpunk 2077، بازی تو رزولوشن ۱۴۴۰p با تنظیمات RT Ultra، حدود ۸۴۲۶MB حافظه VRAM رو در مدل ۱۶GB 4060 Ti مصرف می‌کنه. با تنظیمات DLSS Quality، مصرف حافظه به بیش از ۱ گیگابایت به حدود ۷۲۴۹MB کاهش پیدا می‌کنه، اما با فعال کردن Frame Generation، مصرف حافظه به ۸GB (یا ۸۰۰۰MB) می‌ره.

مدل ۸GB از RTX 4060 Ti هم مشکل مشابهی داره، ولی کمتر چون بازی به ۸GB محدود شده. حافظه ۸GB هنوز یه مانعه و حتی با فعال کردن DLSS هم کمتر FPS ارائه می‌کنه نسبت به مدل ۱۶GB. (برای روشن شدن، حالت کیفیت DLSS تفاوت عملکرد نزدیک‌تری بین دو کارت داشته.) 

به‌طور کلی، از این تست نتیجه می گیریم که مدل گران‌تر RTX 4060 Ti با حافظه ۱۶GB ممکنه تو برخی بازی‌ها، به ویژه در رزولوشن‌های ۴K، از نسخه ۸GB سریع‌تر باشه و نشون داده که ۸GB حافظه‌ای می‌تونه یه مانع حتی تو GPU میان‌رده مثل ۴۰۶۰ Ti باشه. با این حال، نتایج نشون میده که ظرفیت اضافی ۱۶GB حافظه تو همه بازی‌ها مفید نیست، حداقل برای الان. جالبه که ببینیم با گذر زمان چطور بازی‌ها تکامل پیدا می‌کنن و اگر بازی‌ها از بیش از ۸GB حافظه بهره ببرن، تفاوت عملکرد بین دو کارت بیشتر میشه یا نه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×