آموزشآموزش سخت‌ افزارآموزش نرم افزارمقالات

۶ دلیل عدم چرخش فن کارت گرافیک + راه حل

فن‌های کارت گرافیک بخشی از سیستم این قطعه سخت افزاری محسوب می‌شن و با چرخش به خنک‌سازی پردازنده گرافیکی کمک می‌کنن. اما یه وقتایی ممکنه ببینید که فن‌ها به هر دلیلی نمی‌چرخن. اون موقع چیکار باید کرد؟ و اصلا دلیل نچرخیدن فن‌های کارت گرافیک چیه؟ توی این مطلب از بنچفا قصد داریم به به دلیل عدم چرخش فن کارت گرافیک بپردازیم. تا آخر این مطلب با ما همراه باشید. 


دلایل عدم چرخش فن کارت گرافیک 

زمانی که متوجه شدید فن کارت گرافیک نمی‌چرخه اول باید دلیل اون رو پیدا کنید تا بعدش بتونیم مشکل رو برطرف کنیم. در ادامه به ۶ مورد از دلایل عدم چرخش فن کارت گرافیک اشاره می‌کنیم و درباره هرکدوم توضیحاتی میدیم. اگه شما هم با این مشکل مواجه شدید این مطلب رو از دست ندید.

عدم چرخش فن می‌تونه یه قابلیت باشه

توجه داشته باشید که عدم چرخش فن کارت گرافیک می‌تونه یه قابلیت یا همون فیچر باشه. در این حالت معمولا وقتی کارت گرافیک در حال کار سنگین نیست فن‌هاش روشن نمیشن و زمانی که زیر فشار قرار می‌گیره و دما از یک اندازه‌ای بیشتر میشه فن‌ها به‌صورت خودکار شروع به چرخش می‌کنن. اگه نچرخیدن فن‌ها به این دلیل باشه باید تنظیمات پنل کنترل کارت گرافیک رو بررسی کنید تا ببینید می‌تونید دستی فن‌ها رو کنترل کنید یا نه.

حتی ممکنه برای بعضی کارت‌ها محدودیت‌های فن‌ها تو framware باشه که به ما کاربرا نشون داده نمیشن. ولی به هر حال، اگه فن‌ها زمانی که کارت زیر بار قرار می‌گیره شروع به چرخیدن می‌کنن، مشکلی برای حل کردن وجود نداره.

تنظیمات فن‌ها رو به حالت اولیه برگردونید!

در حال حاضر اکثر کارت‌‌گرافیک‌ها رو میشه با یه نرم‌افزار مدیریت کرد که یه نمونه خیلی پر کاربردش نرم‌افزار MSI Afterburner هستش. توی این نرم‌افزار میشه به خیلی موارد زیادی از جمله سرعت چرخش فن‌ها و کلی چیز دیگه اشاره کرد. مثلا شما می‌تونید مشخص کنید توی چه بازه‌ای از دما فن‌ها با چه سرعتی چرخش کنن. حالا با توجه به این همه تنظیمات ممکنه که یه بخش‌هاییش تغییر کرده باشه. برای همین می‌تونید تنظیمات رو به حالت پیش فرض برگردونید. در این حالت ببینید فن‌ها دوباره نرمال میشن یا نه.

سیستم رو ریبوت و درایورها رو آپدیت کنید

سیستم رو ریبوت و درایورها رو آپدیت کنید

یکی از دلایل نچرخیدن کارت گرافیک یا افزایش سرعت وقتی که دما بالا میره می‌تونه مربوط به مشکلات نرم افزاری باشه و با آپدیت کردن درایورها مشکل برطرف بشه. 

اولین قدم اینه که کامپیوتر رو ریبوت کنید و ببینید مشکل حل میشه یا نه. اگه این کارو قبلا انجام دادید و نسخه‌ی جدیدتری از ویندوز یا نرم‌افزار درایور دردسترسه بهتره که اون هارو آپدیت کنید و ببینید مشکل حل میشه یا نه.

اگه نسخه‌ جدیدتری از درایورها در دسترس نیست، دوباره درایورهای GPU رو نصب کنید. اینجوری بعضی از تنظیمات ممکنه ریست بشن. توجه داشته باشید که حتما از وب‌سایت NVIDIA یا AMD آخرین درایورهای کارتتون رو دانلود کنید.

پاکسازی گرد و غبار 

علاوه بر موردی که گفته شد یکی دیگه از دلایل نچرخیدن فن‌های کارت گرافیک می‌تونه گرد و غبار باشه. البته این یعنی باید این همه آلودگی و خاک با بررسی ظاهری کارت گرافیک مشخص باشه. همونطور که می‌دونید داخل فن گرد و غبار زیادی جمع میشه و هر چند وقت یک بار باید یه دستی به سیستمتون بکشید و خاک اون رو بگیرید. چون توی طولانی مدت می‌تونه باعث آسیب رسیدن به قطعات بشه. 

پاکسازی گردوغبار  یکی از دلایل عدم چرخش فن کارت گرافیک

چک کردن کابل‌های پاور

بعضی از کارت‌ گرافیک‌ها، کابل اضافی برای برق گرفتن ندارن و همه‌ی برق مصرفیشون رو از اسلات PCI Express می‌گیرن. اما کارت‌ گرافیک‌های دیگه که توان مصرفیشون از ۷۵ وات بیشتره، معمولاً یک یا حتی دو کابل ۶ و ۸ پین دارن. اگه این کابل‌ها دچار خرابی باشن ممکنه باعث عدم چرخش فن کارت گرافیک بشه. تو این مواقع باید کابل‌ها رو عوض کنید.

خرابی فن‌های کارت گرافیک 

خراب شدن موتور فن‌های کارت گرافیک یکی دیگه از دلایل عدم چرخش فن این قطعه سخت افزاریه. اگه موقع چرخیدن یا قبل از اینکه به طور کامل از کار بیوفتن صدای عجیب و غیرطبیعی تولید می‌کردن، می‌تونه یکی از علل خرابی همین موتور فن‌ها باشه. وقتی این بخش آسیب ببینه وسط فن هم خیلی داغ میشه چون جریان برق به‌جای اینکه به موتور برسه، انرژی توش جمع میشه.

کارت گرافیک رو روی یه سیستم دیگه امتحان کنید

اگه فن‌های کارت گرافیک نمی‌چرخن و هیچکدوم از مراحل بالا مشکل رو حل نمی‌کنن، شاید خود کارت گرافیک خراب باشه. در این صورت، لازم می‌شه که کارت گرافیک رو تعمیر یا یه کارت جدید بگیرید. برای این که مطمئن بشید مشکل از خود کارت گرافیکه، اون رو از روی اسلات مادربرد جدا کنید و روی یک سیستم دیگه تست کنید. اگه باز هم فن‌ها شروع به چرخش نمی‌کردن دیگه مطمئن می‌شیم که مشکل از خود قطعه‌ست. 

جمع بندی 

در این مطلب به ۶ دلیل مختلف باری عدم چرخش فن کارت گرافیک پراختیم. اگه فن‌های کارتتون به مشکل خورده احتمالا به دلیل یکی از مواردیه که بالا گفته شد. برای هر کدوم از این موارد راه حلی وجود داره که می‌تونید با انجام دادن اون‌ها این مشکل رو برطرف کنید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×