محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

گزارش سه ماهه دوم ۲۰۲۳ اینتل و AMD منتشر شد؛ بهبود بازار CPU دسکتاپ

توی این گزارش قصد داریم درباره پردازنده مرکزی یا CPU، که در سیستم های دسکتاپ استفاده میشه صحبت کنیم. در چند سال اخیر، این بخش به‌دلیل همه گیری کرونا و اوضاع اقتصادی سیر نزولی داشته و فروش اون‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده. غول‌های اینتل و ای‌ام‌دی هم به عنوان رهبران این بازار با مشکل کاهش فروش مواجه شدن! در ادامه می‌خوایم درباره گزارشی که از فروش این شرکت‌ها تا سه ماهه دوم ۲۰۲۳ منتشر شده، صحبت کنیم. با بنچفا همراه باشید.

گزارش سه ماهه دوم ۲۰۲۳ اینتل و AMD منتشر شد

مطالعه‌ای که توسط Jon Peddie Research انجام داده، نشون می‌ده که اینتل تونسته سهم بازارش رو تا ۲۳ درصد افزایش بده در حالی که ای‌ام‌دی ۵.۳ درصد کاهش داشته. این تقریبا برخلاف باوری بود که تا سال پیش از فروش این کمپانی داشتیم. با توجه به عرضه پردازنده های قدرتمند و با قیمت های رقابتی پیش بینی می‌شد که این شرکت بتونه سهم بازر بیشتری رو از اینتل بگیره اما همینطور که از این گزارش و نتایج مشخصه، کاربران همچنان به اینتل اعتماد بیشتری دارن.

گزارش سه ماهه دوم 2023 اینتل و AMD منتشر شد

پردازنده‌های Raptor Lake اینتل که یه قسمت از خانواده Core Gen13 هستن، نقشی مهمی توی این رشد داشتن. همچنین پردازنده‌های Core Gen12 اینتل (Alder Lake) هم که هنوز تو بازار هستن، می‌تونن کمک کنن که سهم بازار این دو نسل رشد کنه. 

مطالعه Jon Peddie Research نشون داده که چه طور CPU‌ها تو دوره‌های مختلف ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رفتار کردن. تفاوت بین پردازنده‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ رو هم نشون می‌ده. خلاصه اینکه تو سه ماهه دوم ۲۰۲۲، ۷۰ میلیون واحد CPU فروش رفته که ۷۲ درصدشون برای لپ‌تاپ و ۲۸ درصدش برای دسکتاپه. تو سه ماهه اول ۲۰۲۳، این عدد به ۴۶ میلیون کاهش پیدا کرده، که ۶۹ درصدش برای لپ‌تاپ و ۳۱ درصدش برای دسکتاپه. ولی بازم تو سه ماهه دوم ۲۰۲۳، با ۵۴ میلیون واحد فروش، داره رشد می‌کنه. نسبت‌ها هم دقیقا مثل قبله، ۷۲ درصد لپ‌تاپ و ۲۸ درصد دسکتاپ.

در این مطلب به گزارش سه ماهه دوم ۲۰۲۳ اینتل و AMD پرداختیم. با این تحلیل‌ها، می‌شه گفت هر دو شرکت اینتل و ای‌ام‌دی به نتایج مثبتی برای سه ماهه آینده نگاه می‌کنن، ولی با احتیاط. شما فکر می‎‌کنید در یک سال آینده با داغ شدن بازار هوش مصنوعی، فروش پردازنده‌های مرکزی چقدر رشد می کنه؟!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×