محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

اینتل تاندربولت ۵ را با پهنای باند ۱۲۰ گیگابیت، شارژ ۲۴۰ وات، ۸K تا ۵۴۰ هرتز معرفی کرد

اینتل روز گذشته تایید کرده که تاندربولت ۵ (Thunderbolt 5) با وعده‌ سرعت تا ۱۲۰ گیگابایت بر ثانیه، پشتیبانی از مانیتورهای گیمینگ ۵۴۰ هرتز، توان شارژ تا ۲۴۰ وات و موارد بسیار دیگه رو رسماً معرفی کرد. اگرچه مشخصات Thunderbolt 5 اکنون رسمی شده، اما لوازم جانبی و کامپیوترها با پشتیبانی از Thunderbolt 5 تا سال ۲۰۲۴ عرضه نخواهند شد. تا آخر این خبر با مشخصات تادربولت ۵ با بنچفا همراه باشید.


معرفی تاندربولت ۵ توسط اینتل با پیشرفت قابل توجه

با توجه به استفاده اینتل از USB4 v2، تاندربولت ۵ سازگاری با نسخه‌های قبلی Thunderbolt و USB رو داره. در حالی که Thunderbolt 4 حداکثر سرعت ۴۰ گیگابایت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کرد، Thunderbolt 5 می‌تونه داده‌ها رو با سرعت ۸۰ گیگابایت بر ثانیه یا تا ۱۲۰ گیگابایت بر ثانیه در حالت Bandwidth Boost انتقال بده. این حالت نیاز به یک نمایشگر با پهنای باند بالا داره. Thunderbolt 5 سرعت‌های دو طرفه ۸۰ گیگابایت بر ثانیه رو پشتیبانی می‌کنه.

اینتل تاندربولت 5 را معرفی کرد

Thunderbolt 5 به نظر میاد برای اتصال لپتاپ‌ها به چندین نمایشگر ایده‌آل باشه، به خصوص برای اتصال به مانیتور ۸K، سه مانیتور ۴K با نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز (به جای دو مانیتور ۴K با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز با Thunderbolt 4) و ارائه حداقل شارژ ۱۴۰ وات یا تا ۲۴۰ وات.

تاندربولت 5 رونمایی شد

تاندربولت ۵، بازی با پنل‌هایی با نرخ تازه‌سازی ۵۴۰ هرتز هم برای بازیکنان امکان پذیر می‌کنه. پشتیبانی تا ۲۴۰ وات به معنای اینه که تولیدکنندگان لپتاپ‌های گیمینگ ممکنه در دستگاه‌های آتی پورت جداگانه برق رو در نظر نگیرن. Thunderbolt 5 همچنین از DisplayPort 2.1 پشتیبانی می‌کنه.

Thunderbolt 5 عملکرد و قابلیت بسیار بهتری رو برای اتصال کامپیوترها به مانیتورها، داک‌ها، ذخیره‌سازی و موارد دیگر ارائه میده. Thunderbolt در حال حاضر پورت رایج برای اتصال در کامپیوترهای قابل حمله و ارائه نسل بعدی با عنوان Thunderbolt 5 قابلیت بیشتری برای کاربران فراهم خواهد کرد.

مشخصات تاندربولت 5

مایکروسافت همکاری نزدیکی رو با اینتل برای پشتیبانی از USB4 در ویندوز انجام داده و Thunderbolt 5 به طور کامل با استاندارد USB 80 گیگابایت بر ثانیه سازگاه. اینتل به دلیل فناوری جدید سیگنال‌دهی PAM-3 که در USB4 v2 پشتیبانی می‌شه، به افزایش پهنای باند دست پیدا کرده.

ما در حال حاضر منتظریم که ببینیم کدوم لوازم جانبی از Thunderbolt 5 پشتیبانی خواهند کرد، اما به نظر میاد داک‌ها، مانیتورها و درایوهای ذخیره‌سازی از اولین دستگاه‌هایی با اتصال Thunderbolt 5 در سال ۲۰۲۴ باشند.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×