محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

شایعه: کارت گرافیک NVIDIA RTX 5090 کلاک بوست ۲.۹ گیگاهرتز، پهنای باند ۱.۵ ترابایت بر ثانیه و ۱۲۸ مگابایت حافظه کش L2 دارد

Panzerlied اولین فردی بود که ابتدا اعلام کرد NVIDIA قصد داره در سری محصولات گیمینگ خودش از GPU کلاس XXX04 استفاده نکنه. بعد از این اعلام، رسانه videocardz با Kopite7kimi، یک فاش کننده NVIDIA، تماس گرفت و این اطلاعات رو تأیید کرد. Kopite7kimi گفت که در سری آینده NVIDIA RTX 50 از قالب نامگذاری GB2XX استفاده می‌شه. تا آخر این خبر با شایعات عملکرد کارت گرافیک NVIDIA RTX 5090 با بنچفا همراه باشید.


شایعات مربوط به عملکرد کارت گرافیک NVIDIA RTX 5090

روز گذشته، Kopite7kimi جزئیات جدیدی در مورد سری Blackwell رو به اشتراک گذاشته که به عنوان نام مستعار برای مجموعه GPU نسل بعدی NVIDIA عمل می‌کنه. انتظار می‌ره که Blackwell هم شامل سری‌های مرتبط با مراکز داده و هم بازی‌ها باشه. اما برای این دو سری GPU نام‌گذاری‌های متمایزی وجود خواهد داشت، با GB1XX برای محاسبات عالی‌توانایی (HPC) و GB2XX برای GPU‌های گیمینگ.

در همین حال، Panzerlied تعدادی دیدگاه راجع‌به انتظارات علاقه‌مندان به گرافیک رو در اجزای مختلف خانواده Blackwell به اشتراک می‌گذاره.
NVIDIA RTX 5090 در مقابل RTX 4090

  • ۵۰٪ افزایش در مقیاس (احتمالاً هسته‌ها)
  • ۵۲٪ افزایش در پهنای باند حافظه
  • افزایش ۷۸٪ در حافظه کش (احتمالاً حافظه L2)
  • افزایش ۱۵٪ در فرکانس (احتمالاً GPU boost)
  • بهبود ۱.۷ برابر (احتمالاً عملکرد)
شایعات مربوط به عملکرد کارت گرافیک NVIDIA RTX 5090

Panzerlied بعداً در یک تاپیک توضیح داده که این ادعاها به مشخصات RTX 4090 مربوط می‌شن، نه AD102. اگر در نظر بگیریم که RTX 4090 با حافظه ۲۱ گیگابایتی به ۳۲ گیگابایت ارتقاء پیدا می‌کنه (یعنی افزایش ۵۲.۴٪)، این نشون می‌ده که سری RTX 50 ممکنه از فناوری GDDR7 استفاده کنه. لازم به ذکره که جانشین AD102 هم با توجه به شایعات دارای یک اتصال حافظه ۵۱۲ بیتی باشه، اما شاید نه لزوماً برای RTX 5090 خاص؛ ممکنه برای TITAN/کارگاه RTX یا نسخه‌های آینده ۵۰۹۰Ti رزرو بشه.

احتمالش کم نیست که NVIDIA از سریع‌ترین حافظه GDDR7 در کارت‌هاش استفاده نکنه. اگر در نظر بگیریم که ادعاهای دیگه هم بر اساس RTX 4090 به عنوان نقطه مرجع باشن، افزایش ۱۵٪ در فرکانس به معنای دستیابی به کلاک ۲.۹ گیگاهرتزی به‌عنوان Boost Clockـه (احتمالاً در واقعیت برای بارهای کاری واقعی می‌تونه به کلاک ۳.۰ گیگاهرتز یا بالاتر برسه). علاوه‌براین، افزایش ۷۸٪ در حافظه کش نشون می‌ده که GPU GB202 دارای ۱۲۸ مگابایت حافظه L2 خواهد بود.

مشخصات کارت گرافیک NVIDIA RTX 5090

ما بیش از یک سال با عرضه سری GeForce فاصله داریم، اما اگر بخوایم مشخصات این گرافیک RTX 5090 احتمالی رو پیش‌بینی کنیم، شاید به این صورت باشه:

مشخصات کارت گرافیک NVIDIA RTX 5090

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×