محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

سوکت Intel LGA 1851 برای پردازنده های نسل بعدی Arrow Lake در رندرهای سه بعدی رونمایی شد

آخرین گزارش‌های اینتل در جریان «Innovation 2023» مشخص کرد که شرکت برنامه‌هایی برای محصولات آینده‌ش مثل پردازنده‌های Arrow Lake برای دسکتاپ داره، ولی جزئیات در مورد سوکت Intel LGA 1851 کم بود. با این حال، آیگورز لب (Igor’s Lab) اعلام کرده چه امکاناتی در این سوکت جدید قرار داره و واقعا جذابه. تا آخر این خبر با مشخصات سوکت LGA 1851 با بنچفا همراه باشید.


رندرهای سوکت Intel LGA 1851 برای پردازنده های Arrow Lake

اینتل داره با ارتقاء‌ زیادی در  I/O Interfaces در برد‌های نسل بعدی LGA 1851 سعی داره فاصله‌اش رو با سوکت AMD رفع کنه. برای کسانی که هنوز نمی‌دونن، LGA 1851 نسل بعدی سوکت پردازنده‌های دسکتاپ اینتله که اولین پشتیبانی‌اش از پردازنده‌های Arrow Lake به حساب میاد که در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد بود. هر چند که تا زمان انتشار هنوز یک سال فاصله داریم اما اخبار فاش شده اطلاعات نسل جدید اینتل رو تا حدی مشخص می‌کنه، به ویژه در زمینه انتقال داده و استانداردهای ورودی و خروجی. آیگورز لب اولین نسخه‌های نهایی مکانیزم بارگذاری مستقل (ILM) و نمودارهای سه‌بعدی سوکت LGA 1851 رو اعلام کرده.

سوکت Intel LGA 1851 برای پردازنده های نسل بعدی Arrow Lake در رندرهای سه بعدی رونمایی شد

مکانیزم بارگذاری مستقل (Independent Loading Mechanism) با نسل‌های قبلی زیاد تغییر نکرده، که به هر دو صورت خوبه. با این حال، آیگورز لب میگه که اینتل نقشه‌های بزرگی برای ارتقاء واسط‌های ورودی و خروجی در پردازنده‌های نسل بعدیش داره، که شاید تلاشی باشه برای پر کردن فاصله ایجاد شده با سوکت AM5 نسل بعدی ای‌ام‌دی که در پشتیبانی از PCIe Gen 5.0 جلوه‌گری می‌کنه.

پشتیبانی‌های سوکت Intel LGA 1851

در همین حال، تیم آبی باید مسیرهای ورودی و خروجی رو از مسیرهای dGPU به Gen5x4 بازگردونه تا پشتیبانی از Gen5 SSD بهتری داشته باشیم. منبع می‌گه که اتصال SSD به Gen5 بهبود چشمگیری خواهد داشت، که این به معنی افزایش سرعت‌های انتقال با استاندارد جدید LGA 1851 خواهد بود.

این افزایش سرعت اتصال SSD به این معناست که پردازنده‌های سوکت LGA 1851 دارن مسیرهای PCIe Gen 5.0 اختصاصی خواهند داشت. علاوه بر این، شما همچنین یک شیار PCIe 5.0 x16 جداگانه برای اتصال GPU خواهید داشت. با وجود اینکه PCIe Gen 5.0 هنوز توسط رهبران صنعت مثل NVIDIA، اینتل و ای‌ام‌دی پذیرفته نشده، اما از آنجایی که انتشار این سوکت تقریباً یک سال از انتشار PCIe Gen 5.0 جلوه‌گری می‌کنه، ممکنه تغییراتی در صنعت به وجود بیاره.

مشخصات سوکت Intel LGA 1851

در مورد چیپست‌های مادربرد LGA 1851، اینتل دوباره قصد داره یک مجموعه گسترده از مدل‌هایی مثل Z890 ،B860 و H810 عرضه کنه. همچنین لازم به ذکره که سازگاری با حافظه DDR4 کاملاً با سوکت LGA 1851 حذف خواهد شد، که نشان می‌دهد صنعت واقعاً به سمت استفاده از DDR5 به عنوان استاندارد بعدی در حال حرکته.

 مسیرهای ورودی و خروجی پلتفرم به صورت زیر تقسیم می‌شن:

  • Z890 – مجموع ۸۰ مسیر HSIO (26 CPU / 34 PCH)
  • B860 – مجموع ۴۴ مسیر HSIO (26 CPU / 18 PCH)
  • H810 – مجموع ۳۲ مسیر HSIO (26 CPU / 6 PCH)
مشخصات سوکت Intel LGA 1851

زمان عرضه سوکت Intel LGA 1851

در ابتدا شنیده شده بود که اینتل قرار بوده با پردازنده Meteor Lake-S سوکت LGA 1851 رو معرفی کنه، ولی به نظر میاد که برنامه‌ها تغییر کرده و انتظار می‌ره که این سوکت با پردازنده‌های Arrow Lake ادغام بشه که در حدود ۲۰۲۴ عرضه خواهند شد.

گفته شده بود که سوکت LGA 1851 تا سال ۲۰۲۶ به عنوان استاندارد باقی خواهد ماند، که به نظر معقول میاد چون بهبودهایی که داره برای آینده برنامه‌ریزی شده. همچنین نیازی به نگرانی در مورد راه‌حل‌های خنک‌کننده برای این سوکت نیست، چون شرکت‌هایی مثل Noctua از یک سال قبل شروع به آماده‌سازی محصولاتشون کردن..

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×