محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

مقایسه پردازنده Ryzen 5 5600X و Ryzen 5 7600X + بنچمارک بازی

امروز می‌خوایم دوتا از محبوب‌ترین پردازنده‌های چند سال اخیر AMD، یعنی Ryzen 5 5600X و Ryzen 5 7600X رو با هم مقایسه کنیم. هر دوی این پردازنده‌ها با قیمت‌های یکسان عرضه شدن، اما تفاوت‌های خیلی زیادی با هم دارن. در برخی شرایط، انتخاب سی پی یو Ryzen 5 7600X جدیدتر بدتر از انتخاب پردازنده ۵۶۰۰X‍ه، و برای همین بررسی این دو خیلی مهمه. برای مقایسه عملکرد این دو پردازنده با بنچفا همراه باشید.


مقایسه مشخصات پردازنده های ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X از AMD

در مشخصات تفاوت‌های خیلی کمی بین ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X وجود داره، اما همون تفاوت‌های کوچیک بیشترین تغییرات رو به وجود آوردن.

AMD Ryzen 5 5600XAMD Ryzen 7 5800XAMD Ryzen 5 7600XAMD Ryzen 7 7700XBenchfa.com
AM4AM4AM5AM5پلتفرم
۶۸۶۸تعداد هسته
۱۲۱۶۱۲۱۶تعداد ترد
CCD: 7 nm
IOD: 12 nm
CCD: 7 nm
IOD: 12 nm
CCD: 5 nm
IOD: 6 nm
CCD: 5 nm
IOD: 6 nm
لیتوگرافی
۳.۷ GHz۳.۸ GHz۴.۷ GHz۴.۵ GHzسرعت پایه
۴.۶ GHz۴.۷ GHz۵.۳ GHz۵.۴ GHzسرعت بوست
L2: 512 KB per core
L3: 32 MB shared
L2: 512 KB per core
L3: 32 MB shared
L2: 1 MB per core
L3: 32 MB shared
L2: 1 MB per core
L3: 32 MB shared
کش
DDR4-3200 MHz
Dual-channel
DDR4-3200 MHz
Dual-channel
DDR5-5200 MHz
Dual-channel
DDR5-5200 MHz
Dual-channel
ساپورت رم
۵۱.۲ GB/s۵۱.۲ GB/s۸۳.۲ GB/s۸۳.۲ GB/sپهنای باند رم
۳۰۰ دلار۴۵۰ دلار۳۰۰ دلار۴۰۰ دلارقیمت پایه

تعداد هسته پردازنده‌های ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X برابره، اما خیلی چیزهای دیگه تغییر کرده. اول از همه، استفاده از لیتوگرافی به روزتر ۷ نانومتری برای CCDها و لیتوگرافی ۶ نانومتری برای IOD، که مصرف برق رو پایین میاره و باعث میشه در مساحت یکسان، تعداد ترانزیستورها بیشتر بشه.

پردازنده Ryzen 5 7600X

دوم سرعت پردازنده‌هاست. پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ به طور کلی سرعت خیلی بیشتری نسبت به نسل قبل دارن، که در بررسی خواهیم دید چه تاثیری روی عملکرد می‌ذارن. به جز سرعت، میزان کش L2 در این سری بیشتر شده. کش L2 داخل هسته پردازنده‌ست، و به خاطر همین سرعتش از کش L3 بیشتره، که در این سری تغییری نداشته.

و آخرین تغییر، ارتقا به رم DDR5 به جای رم DDR4‍ه. این یه ارتقا خوب، اما بد موقعه؛ پردازنده‌های جدید با توجه به پهنای باند بالایی که دارن، به خوبی از سرعت بالاتر رم بهره می‌برن و می‌تونن عملکرد خوبی رو در استفاده از رم پرسرعت به نمایش بذارن. در سری ۷۰۰۰ شرکت AMD از EXPO هم رونمایی کرد، که مثل XMP می‌تونه سرعت رو بالا ببره، و در بنچمارک‌ها تفاوت عملکرد شدیدی رو به وجود میاره. مشکل اینجاست که پردازنده ۷۶۰۰X یک پردازنده میان‌رده‌ست که ۳۰۰ دلار قیمت داره. حالا برای این پردازنده خوش قیمت، شما باید هزینه زیادی بکنید و رم پرسرعتی رو تهیه کنید. البته قیمت رم DDR5 در چند وقت اخیر پایین اومده، اما همچنان DDR4 قیمت پایین‌تری داره که می‌تونست برای این پردازنده بهتر باشه.

جعبه پردازنده Ryzen 5 5600X

نکات دیگری درباره قیمت این پردازنده‌ها هست، که در آخر این مطلب درباره‌شون صحبت خواهیم کرد. فعلا بریم به بنچمارک‌های جذاب برسیم.

مقایسه عملکرد پردازنده ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X

برای مقایسه این دو پردازنده‌، از داده‌های سایت Techspot برای تست‌های گیمینگ و از داده‌های Gamers Nexus برای تست‌های کاری استفاده کردیم. هدف از این مطلب صرفا مقایسه این دو پردازنده با همه و نمی‌خوایم برای باقی کارها وقتی بذاریم. اگه می‌خواید ببینید باقی پردازنده‌ها چه کار کردن، می‌تونید به سراغ تمام بررسی‌های پردازنده بنچفا برید، جایی که به خیلی از پردازنده‌ها سر زدیم.

در بنچمارک‌های تک‌اسپات، پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل و سری ۷۰۰۰ به ۳۲ گیگابایت رم DDR5-6000 مجهز شدن و برای باقی پردازنده‌ها ۳۲ گیگابایت رم DDR4-3200 استفاده شده. کارت گرافیک این تست‌ها هم RTX 4090 بوده، تا محدودیت توسط کارت گرافیک به حداقل برسه. گیمرز نکسوس هم سیستم مشابهی داره، و مشخصات سیستم رو می‌تونید در بالای تست‌های این رسانه ببینید.

مقایسه عملکرد پردازنده ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X در بازی

در این قسمت فقط می‌خوایم نگاه کوتاهی به عملکرد دو پردازنده ۷۶۰۰X و ۵۶۰۰X در بازی‌های مختلف داشته باشیم. رزولوشن هدفمون هم ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p‍ه، به این دلیل که بتونیم بهتر تفاوت‌های دو پردازنده رو ببینیم و توسط کارت گرافیک محدود نشیم.

مقایسه پردازنده ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X در Hitman 3

اول سراغ Hitman 3 و تست بازی‌ها میریم. در رزولوشن ۱۰۸۰p، می‌بینیم که پردازنده R5 7600X تونسته با ۲۲۷ فریم بر ثانیه، یکی از بهترین آمار باشه و عملکردی برابر با ۱۳۷۰۰K به نمایش بذاره. نسبت به آمار ۱۷۰ فریم بر ثانیه R5 5600X، این برتری ۳۳% بوده، که نشون دهنده پیشرفت خیلی خوبی بین یک نسله.

در رزولوشن ۱۴۴۰p، این برتری به ۳۶% می‌رسه. دلیل این افزایش برتری، می‌تونه حافظه کش بیشتر و یا طراحی بهتر پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ برای رزولوشن‌های بالاتره. در هر حال، این پیشرفت خیلی خوبی اونم با ملاحظه قیمت یکسان این دو پردازنده‌ست.

مقایسه عملکرد پردازنده ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X در Horizon Zero Dawn

موتور بازی Horizon Zero Dawn طوریه که پردازنده‌های AMD عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌های اینتل دارن، که البته برای مقایسه ما اهمیتی نداره. در رزولوشن ۱۰۸۰p در این بازی پردازنده ۷۶۰۰X با ۲۴۹ فریم بر ثانیه، تونسته حدود ۲۵% بهتر از ۵۶۰۰X باشه، و در رزولوشن ۱۴۴۰p این برتری به حدود ۲۳% کاهش پیدا می‌کنه. به طور کلی فریم ریت در این بازی خیلی خوبه، البته به اینم توجه داشته باشید که تست‌ها به وسیله RTX 4090 انجام شده.

در بازی Cyberpunk 2077 فاصله‌ها فاحش‌تره، دلیلش هم اینه که این بازی به سرعت پردازنده و تعداد هسته بیشتر اهمیت میده.

در این بازی در رزولوشن ۱۰۸۰p، پردازنده ۷۶۰۰X با ۱۹۷ فریم بر ثانیه، حدود ۴۶% قوی‌تر از ۵۶۰۰X بوده، که برتری برتری کاملا مشخصیه. در رزولوشن ۱۴۴۰p کارت‌های ۵۸۰۰X3D و بالاتر توسط کارت گرافیک محدود شدن، و به خاطر همین برتری ۷۶۰۰X به ۴۳% رسیده. این برتری همچنان زیاده، اما میزانش کاهش پیدا کرده که به خاطر باتلنک خارجیه. در رزولوشن ۴K فشار کاملا به کارت گرافیک منتقل میشه و ۵۶۰۰X نتایج بهتری رو می‌تونه به نمایش بذاره.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X در عملیات های کاری

بخش دیگری که باید بهش بپردازیم، عملکرد این دو پردازنده در عملیات‌های کاری و غیر گیمینگه. بخش زیادی از کاربران یا کلا استفاده گیمینگ ندارن، و یا در کنار استفاده گیمینگ استفاده‌های دیگه هم از سیستم‌شون دارن، که این نمودارها کمک می‌کنه تفاوت‌ها رو نشون بدیم.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X در Blender

مقایسه پردازنده 5600X و 7600X

گیمرز نکسوس برای بلندر یک تست مخصوص داره که لوگوی خودشون توسط پردازنده رندر میشه. این تست رو پردازنده ۷۶۰۰X در حدودا ۱۶ دقیقه به پایان رسونده، که حدود ۳۰% سریع‌تر از ۵۶۰۰X بوده. در این تست استفاده از رم DDR4 یا DDR5 تفاوت خاصی به وجود نمیاره، و بخش زیادی از این پیشرفت صرفا به خاطر IPC و سرعت بیشتر پردازنده‌های سری ۷۰۰۰‍ه.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X در کامپایل کد

مقایسه پردازنده 5600X و 7600X

در تست کامپایل کد، سورس کد کرومیوم توسط پردازنده کامپایل شده. پردازنده ۵۶۰۰X این کد رو در ۱۱۶ دقیقه کامپایک کرده، که کندتر از i5 12400 بوده، و ۳۰% کندتر از ۷۶۰۰X.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X در استخراج و فشرده سازی داده

مقایسه پردازنده 5600X و 7600X

تست ۷-zip خیلی سنگینه، و در کارهای روزمره دسته کمی از افراد قرار داره. در تست فشرده سازی داده، که معیار مقایسه MIPS یا Millions of instructions per second‍ه، پردازنده ۷۶۰۰X آمار ۹۶۱۵۵ رو ثبت کرده، که با ۱۲۶۰۰K برابر بوده و حدود ۲۹% سریع‌تر از ۵۶۰۰X.

در استخراج داده پردازنده‌های AMD قوی‌تر عمل می‌کنن و اینجا ۷۶۰۰X بین ۱۲۶۰۰K و ۱۲۷۰۰K قرار گرفته. ۵۶۰۰X تونسته آمار ۸۹۹۲۳ رو ثبت کنه، که ۲۱% ضعیف‌تر از ۷۶۰۰X بوده. در این تست استفاده از DDR5 می‌تونه پیشرفت نسبتا بزرگی نسبت به DDR4 ایجاد کنه، اما از طرفی، محدود بودن این دو پردازنده به ۶ هسته، افت عملکرد شدیدی رو به وجود میاره.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X در Premiere Pro

پریمیر اپلیکیشنیه که حتی اگه پردازنده پایین‌رده داشته باشید هم ممکنه ازش استفاده کنید. برای تست این اپلیکیشن از بنچمارک Pugetbench استفاده شده که تست‌ها و عملیات‌های متفاوتی رو انجام میده و یک امتیاز ارائه میده. پردازنده ۷۶۰۰X تونسته با ۹۱۲ امتیاز، ۲۳% سریع‌تر از ۵۶۰۰X باشه.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X در Photoshop

آخرین تست هم فتوشاپه که به وسیله PugetBench انجام شده. اینجا ۷۶۰۰X با ۱۴۱۱ امتیاز تونسته ۲۶% سریع‌تر از ۵۶۰۰X باشه، اما نمی‌دونم این امتیاز چه میزان برتری در فتوشاپ ایجاد می‌کنه.

میزان مصرف برق پردازنده ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X

مصرف برق پردازنده های 12400 i5 و 13400 i5 اینتل

پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ بر عکس سری ۵۰۰۰ چندان در مصرف برق بهینه نبودن، و این نمودار به خوبی اینو نشون میده. ۷۶۰۰X حدودا ۱۱۶ وات مصرف برق داشته، که اونو تقریبا برابر با ۵۹۵۰X می‌کنه، با این تفاوت که اون پردازنده ۱۶ هسته داشت و در برخی عملیات‌ها همچنان قدرتمنده! ۵۶۰۰X تنها ۶۷ وات برق مصرف می‌کنه، و میشه گفت با توجه به عملکردی که داره، از بهینه‌ترین پردازنده‌های بازاره که به راحتی هم خنک میشه.

کلام آخر: بین ۵۶۰۰X و ۷۶۰۰X کدوم انتخاب بهتریه؟

با اوصافی که دیدیم، میشه گفت هیچکدوم از این پردازنده‌ها انتخاب خوبی نیستن، و برای هر کدوم دلیلی هست. در حال حاضر، پردازنده ۵۶۰۰X حدود ۱۵۰ دلار قیمت داره، که حدودا ۸ میلیون تومان میشه. قیمت پردازنده ۷۶۰۰X در زمان عرضه ۳۰۰ دلار بود، الان حدود ۲۵۰ دلاره که میشه نزدیک ۱۳ میلیون تومان. حالا مشکل کجاست؟

پردازنده Ryzen 5 7600X در سوکت AM5

پردازنده ۷۶۰۰X قیمت مناسبی داره، اما پردازنده ۵۶۰۰X با وجود اینکه زمان زیادی از عرضه اون می‌گذره، داخل ایران بالای ۱۰ میلیون تومان قیمت داره! اون هم در حالی که مادربردهای AM4 در ایران خیلی کمیاب شدن. این باعث میشه هر جوری حساب کنید، ۷۶۰۰X انتخاب بهتری باشه، حتی با وجود الزام به خرید رم DDR5. البته زمانی هم هست که خرید ۵۶۰۰X انتخاب بهتریه، مثلا اگه پردازنده‌ای از سری ۳۰۰۰ یا ۲۰۰۰ دارید و با یه آپدیت بایوس، می‌تونید از این پردازنده استفاده کنید. در این صورت، انتخاب ۵۶۰۰X می‌تونه ارتقای خیلی خوبی برای شما باشه.

پردازنده Ryzen 5 5600X در سوکت AM4

حالا بین این دو، ۷۶۰۰X درسته انتخاب بهتریه، اما یک انتخاب بهتر هم وجود داره، که در نمودارها دیدید. پردازنده Ryzen 5 7600 دقیقا همون ۷۶۰۰X‍ه، منتها قیمت پایین‌تر و همچنین مصرف برق کمتری داره، که باعث میشه انتخاب خیلی بهتری باشه. یه نکته مهم دیگه هم که این پردازنده داره، اینه که کولر استوک داره، و نیازی به خرید کولر قدرتمند برعکس ۷۶۰۰X ندارید. در ضمن، ۷۶۰۰ با استفاده از قابلیت PBO که روی مادربردهای B650 و X670 موجوده، می‌تونه برق مصرفی پردازنده رو افزایش بده و در نتیجه، ۷۶۰۰ با قیمت پایین‌تر عملکرد یکسانی با ۷۶۰۰X داره!


خیلی ممنون که با ما همراه بودید. نظر شما درباره این دو پردازنده چیه؟ سابقه استفاده از پردازنده‌های Ryzen رو دارید؟ آیا این پردازنده‌ها رو به کسی پیشنهاد می‌دید یا نه؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۳ نظر

  1. خیلی خوبه ولی توی مقایسه ها اول مقاله اون جدوله فکر کنم اشتباه تایپی هست چون رایزن ۵ رو با ۷ مقایسه کردید ولی درکل خیلی خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×