محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

شکست پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل در بازی Factorio توسط AMD Ryzen 7000X3D و ۵۰۰۰X3D

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل Raptor Lake Refresh در بازی Factorio تست شدن اما عملکرد اون‌ها در مقایسه با پردازنده‌های Ryzen 3D V-Cache ای‌ام‌دی به شدت ضعیف‌تر ثبت شده. تا آخر این خبر با عملکرد پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل و مقایسه پردازنده‌های دسکتاپ با بنچفا همراه باشید.


در تست بازی Factorio، نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل کمترین ارتقاء رو نسبت به چیپ‌های نسل قبل خودشون نشون میدن و در مقایسه با پردازنده‌های Ryzen 3D V-Cache ای‌ام‌دی کاملاً شکست خوردن.

این نتایج توسط افرادی از سایت Computerbase ارائه شده که اطلاعات مختلفی رو برای چندین نوع CPU شامل چیپ‌های نسل چهاردهم و نسل سیزدهم اینتل و چیپ‌های Ryzen 7000 و Ryzen 5000 3D V-Cache ای‌ام‌دی گردآوری کردن. چیپ‌های نسل چهاردهم شامل Core i9-14900K، Core i7-14700K و Core i5-14600K هستن. این سی‌پی‌یوها در هفته اینده معرفی میشن و تقریباً هرچیزی که باید در مورد این چیپ‌ها بدونیم، مشخص شده. در واقع، این پردازنده‌های دسکتاپ در حال حاضر قبل از معرفی به مشتریان فروخته شدن و همچنین در دسترس منتقدها هم قرار گرفتن.

شکست پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل در بازی Factorio توسط AMD Ryzen 7000X3D و 5000X3D

چرا مقایسه پردازنده‌ها با بازی Factorio انجام شده؟

در مورد نتایج تست‌ها، Factorio عنوانی نیست که نیاز به سخت‌افزار گرافیکی یا پردازنده بسیار قدرتمند داشته باشه و بیشتر دارای یک چشم‌انداز دوبعدی با برخی عناصر سه‌بعدی میشه. با این حال، بازی Factorio از یک معیار به نام UPS (به معنای به‌روزرسانی در هر ثانیه) استفاده می‌کنه که اصولاً سرعتی که یک پردازنده می‌تونه محاسبات رو انجام بده تعیین می‌کنه. هر چه UPS بیشتر باشه، بازی شما در ثانیه‌های واقعی سریع‌تر اجرا خواهد شد در مقایسه با میزان کم‌UPS.

بنابراین در اصطلاح عملکرد، پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم Raptor Lake Refresh به مقدار کمی نسبت به چیپ‌های نسل سیزدهم پیشرفت داشتن. مثلاً پردازنده Core i9-14900K نسبت به i9-13900K به اندازه +۳.۷٪ سریع‌تر و پردازنده Core i7-14700K نسبت به i7-13700K به اندازه +۶.۸٪ سریع‌تره و سی پی یو Core i5-14600K نسبت به i5-13600K به اندازه +۱.۲٪ سریع‌تر ظاهر شده. اما این وب‌سایت همچنین این پردازندنده‌های دسکتاپ رو با چیپ‌های Ryzen 7000 و Ryzen 5000 3D V-Cache ای‌ام‌دی مقایسه و نتایج رو منتشر کرده.

مقایسه AMD Ryzen 7000X3D و ۵۰۰۰X3D با نسل ۱۴ اینتل

پردازنده AMD Ryzen 7 7800X3D نسبت به Intel Core i9-14900K، یعنی سریع‌ترین چیپ نسل چهاردهم اینتل، ۶۳٪ سریع‌تر و Ryzen 7 5800X3D هم ۲۳٪ سریع‌تر از پرچم‌دار نسل چهاردهم اینتل عمل می‌کنه. این تفاوت عملکرد بزرگی به حساب میاد و یکی از دلایل این تفاوت زیاد در عملکرد می‌تونه به‌دلیل فناوری ۳D V-Cache یا همون کش سه بعدی باشه که این بازی از اون بهره می‌بره. در اینجا مقایسه‌ای برای پردازنده‌های بدون ۳D V-Cache ارائه نشده، بنابراین نمی‌تونیم با اطمینان بگییم که این ارتقاء عملکرد به دلیل تکنولوژی ۳D V-Cacheـه یا چیز دیگه. ممکنه بهینه‌سازی عمومی برای چیپ‌های ای‌ام‌دی انجام شده باشه که البته توسط توسعه‌دهندگان Factorio هیچ اشاره خاصی به بهینه‌سازی برای یک تولیدکننده خاص نکردن.

اسلایدهای رسمی اینتل نشون دادن که میانگین اختلاف عملکرد +۲.۵۶٪ بین Core i9-14900K و Ryzen 9 7950X3D ای‌ام‌دی دیده شده. این نتایج از طریق بازی‌های مختلف گردآوری شدن و مشخص می‌کنن که ۱۴۹۰۰K در برخی موارد تا +۲۳٪ سریع‌تر از ۷۹۵۰X3D عمل می‌کنه و در برخی موارد دیگه حدود -۲۳٪ به اون می‌بازه. در واقع، پردازنده i9-14900K تقریباً همانند ۱۳۹۰۰K خواهد بود اما با برخی ارتقاءها در برنامه‌ها که از سرعت کلاک بالاتر بهره می‌برن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×