محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

بنچمارک پردازنده Core i5-14400 در Geekbench دیده شد

اینتل در هفته گذشته چند پردازنده خانواده پردازنده‌های نسل ۱۴ را عرضه کرد. این پردازنده‌ها TDP 125W داشتن. انتظار می‌ره مدل‌های ۶۵ واتی و پایین‌تر در اوایل سال آینده عرضه بشن. یکی از این پردازنده‌های مورد انتظار پردازنده Core i5-14400 یعنی میان‌رده این نسله که نسخه‌های نسل قبلی مانند i5 12400 و i5 13400 با استقبال خوبی روبه‌رو شدن و ارزش خرید خوبی داشتن. اخبار تازه‌ای از مشخصات و بنچمارک پردازنده Core i5-14400 منتشر شده که در ادامه این خبر بهش می‌پردازیم. با بنچفا همراه باشید.

مشخصات پردازنده Core i5-14400 اینتل

در میان نسل جدید سی پی یوهای اینتل، پردازنده Core i5-14400 یک مدل میان‌رده بسیار محبوبه. در مرحله ارزیابی، یعنی چندماه گذشته تایید شد که دو نوع از این پردازنده وجود داره که از سیلیکون‌های C0 یا B0 استفاده می‌کنن. در حالی که این سیلیکون‌ها تفاوت‌های قابل‌توجهی لازم به ذکره که C0 از قالب قدیمی‌تر Alder Lake top SKU استفاده می‌کنه که دارای ۸ هسته P و ۸ هسته E، با ۲ هسته P و نیمی از هسته‌های الکترونیکی غیرفعال میشه.

مشخصات پردازنده Core i5-14400

نسخه ای که روز گذشته در Geekbench ظاهر شد هنوز نامشخصه، اما این آزمایش جدیدی از این پردازنده‌ست که روی مادربرد Colorful’s B760 Mini-ITX Frozen انجام شده. این نشون میده که این پردازنده‌ها در حال حاضر در مرحله آزمایشی در میان شرکای هیئت مدیره هستن، که احتمالاً یکی از اولین نمونه‌های واجد شرایط (QS) یا حتی نمونه‌های خرده‌فروشی تحت ارزیابی رو مشخص می‌کنه. این CPU در مجموع دارای ۱۰ هسته با ۶ هسته P و ۴ هسته Eـه که در مجموع ۱۶ رشته داره که از فناوری Hyper-threading پشتیبانی می‌کنن. طبق گزارش‌ها، این پردازنده دارای کلاک پایه ۲.۵ گیگاهرتزه و می‌تونه تا ۴.۷ گیگاهرتز در حالت بوست برسه.

بنچمارک پردازنده Core i5-14400

حالا می‌رسیم به بنچمارک پردازنده Core i5-14400 که در گیک‌بنج منتشر شده. با کسب امتیاز ۲۴۶۴ در بنچمارک تک هسته‌ای و امتیاز ۱۳۳۷۳ در تست‌های چند هسته‌ای Geekbench، واضحه که این CPU نسبت به نسل‌های قبل خودش مانند ۱۳۴۰۰ که از پیکربندی یکسانی استفاده می‌کن اما کلاک بوست ۱۰۰ مگاهرتز کمتری دارن، بهتر عمل می‌کنه.

بنچمارک پردازنده Core i5-14400

بر اساس داده‌های معیار رسمی، به نظر می‌رسه مدل جدید در عملکرد تک هسته‌ای حدود ۸.۵ درصد سریع‌تر و در عملکرد چند هسته‌ای ۲۸ درصد سریع‌تر از مدل ۱۳۴۰۰ باشه. امتیاز نسبتاً بالای چند هسته‌ای احتمالا دلایل دیگه‌ای داره چون افزایش صرف ۱۰۰ مگاهرتز در سرعت کلاک معمولاً چنین بهبود قابل توجهی در عملکرد ایجاد نمی‌کنه. علاوه بر این،سی پی یو Core i5-14400 توسط i5-13490F، یک نسخه ویژه که برای بازار چین با کلاک بوست ۴.۸ گیگاهرتز طراحی شده، تحت الشعاع قرار گرفته.

بنچمارک پردازنده Core i5-14400

این قطعه قدیمی‌تر هنوز عملکرد تک هسته‌ای خوبی هنگام آزمایش روی پلتفرم مشابه، از جمله مادربرد یکسان نشون می‌ده و امتیاز MT هم مشابه به دست اومده. با نگاهی به آینده، عرضه Core i5-14400 و سایر پردازنده‌های دسکتاپ ۶۵ واتی در اوایل سال ۲۰۲۴، هم نشون‌دهنده پایان پلتفرم سوکت LGA1700 و هم این شیوه نام‌گذاری اینتله. اینتل در حال آماده شدن برای سری Arrow Lake خودشه. این سری قراره تا پایان سال آینده در کنار پلتفرم LGA1851 معرفی بشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×