@benchfa_team
اخباراخبار سخت افزار

اپل پردازنده M3 ،M3 Pro و M3 Max را با فناوری ۳ نانومتری معرفی کرد

Apple در شب گذشته به وقت ایران، پردازنده‌های M3، M3 Pro و M3 Max رو معرفی کرد که اولین چیپ‌های ۳ نانومتری برای مک‌ها هستن. این پردازنده‌ها تا ۹۲ میلیارد ترانزیستور‌ دارن و کارآیی فوق‌العاده و پیشرفت زیادی ارائه میدن. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


این برای اولین باره که اپل در رویداد «Scary Fast» روز ۳۰ اکتبر خودش نه یک، نه دوتا، بلکه سه چیپ‌ جدید معرفی کرده؛ M3 ،M3 Pro و M3 Max. تمامی این چیپ‌ها با استفاده از معماری ۳ نانومتری پیشرفته تولید شدن و این اولین خانواده‌ از چیپ‌ها هستن که با فرآیند ساخت نسل بعدی تولید شدن. با استفاده از این تکنولوژی بهبود یافته، اپل نه تنها قادر به تجهیز هر یک از اعضای خانواده M3 با هسته‌های بالاتری از نظر CPU و GPUـه، بلکه می‌تونه تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای به اونها بده، که در اینجا به تفصیل در مورد اون‌ها صحبت خواهیم کرد.

اپل پردازنده M3، M3 Pro و M3 Max را با فناوری 3 نانومتری معرفی کرد

پشتیبانی از ری‌تریسینگ و سایه‌دهی در چیپ M3

همه تراشه‌های M3 پشتیبانی از ردیابی نوری (Ray Tracing) سایه‌دهی سخت‌افزاری و ویژگی‌های گرافیکی دیگه‌ای دارن. تراشه‌های M3 ،M3 Pro و M3 Max مشخصات متفاوتی دارن، اما همه از یک خانواده هستن و از فناوری مشابهی استفاده می‌کنن، مانند پشتیبانی از ردیابی نوری سخت‌افزاری و سایه‌دهی مش سخت‌افزاری. یک تغییر دیگه که اپل به این چیپ‌ها آورده اینه که حافظه لوکال به GPU اختصاص داده شده و تنها مقدار دقیق مورد نیاز برای یک وظیفه خاص توسط سخت‌افزار تخصیص داده میشه. در معماری‌های سنتی، نرم‌افزار مقدار حافظه مورد نیاز GPU رو تعیین می‌کرد. تراشه‌های M3 ،M3 Pro و M3 Max اپل همچنین از انواع کدک‌ها مانند H.264 ،HEVC ،ProRes و ProRes RAW و AV1 پشتیبانی می‌کنن.

مشخصات چیپ M3 اپل

چیپ M3 اپل تعداد مشابهی از هسته‌های CPU رو که در M1 و M2 وجود داشت داره، اما بهبود‌های قابل توجهی در عملکرد و کارآیی ارائه میده. M3 Pro و M3 Max هسته‌های CPU و GPU بیشتری دارن. در M3، به تعداد ۲۵ میلیارد ترانزیستور و پشتیبانی از حافظه ۲۴ گیگابایتی وجود داره. اپل چیپ‌های جدید خودش رو به یک CPU با ۸ هسته‌ (چهار هسته عملکردی و چهار هسته کارآمدی) محدود کرده مثل M1، اما شرکت ادعا می‌کنه که این پیکربندی تا ۳۵ درصد سریع‌تر از M1 و تا ۲۰ درصد سریع‌تر از M2 خواهد بود. GPU هم با ۱۰ هسته‌ پشتیبانی از حافظه کش پویا (Dynamic Caching) بهره می‌بره و تا ۶۵ درصد سریع‌تر از M1 و تا ۲۰ درصد سریع‌تر از M2 ظاهر میشه.

اپل پردازنده M3، M3 Pro و M3 Max را با فناوری 3 نانومتری معرفی کرد

مشخصات چیپ M3 Pro اپل

در مورد تراشه M3 Pro، اپل تعداد ترانزیستورها رو به ۳۷ میلیارد افزایش داده و پشتیبانی از حافظه تا ۳۶ گیگابایت رو ارائه میده. CPU با ۱۲ هسته‌ از شش هسته عملکرد و شش هسته کارآمد تشکیل شده و اپل میگه که ۲۰ درصد سریع‌تر از M1 Pro عمل می‌کنه. تراشه M3 Pro مثل M3 از تکنولوژی‌هایی مانند Dynamic Caching پشتیبانی می‌کنه و تا ۴۰ درصد سریع‌تر از M1 Pro و تنها ۱۰ درصد سریع‌تر از M2 Proست.

مشخصات چیپ M3 Pro اپل

مشخصات چیپ M3 Max اپل

و در آخرین مورد، تراشه M3 Max که ۹۷ میلیارد ترانزیستور داره و پشتیبانی از حافظه تا ۱۲۸ گیگابایت رو ارائه میده. CPU با ۱۶ هسته‌ شامل ۱۲ هسته عملکردی و چهار هسته کارآمده و با اختلاف‌ زیادی نسبت به چیپ‌های نسل قبلی، تا ۸۰ درصد سریع‌تر از M2 Max و تا ۵۰ درصد سریع‌تر از M2 Max ظاهر میشه. اما در مورد GPU با ۴۰ هسته‌، این پردازنده ۵۰ درصد سریع‌تر از M1 Max و تا ۲۰ درصد سریع‌تر از M2 Max عمل می‌کنه.

چیپ‌های M3 اپل همچنین دارای یک موتور عصبی سریعتر و کارآمدتر هستن، با ادعای این شرکت که تا ۶۰ درصد سریعتر از خانواده M1 کارایی دارن. به‌دلیل تولید این سه چیپ در فرآیند ۳ نانومتری، افزایش عملکرد به ازای هر وات انجام شده.

اپل پردازنده M3، M3 Pro و M3 Max را با فناوری 3 نانومتری معرفی کرد

خانواده M3 به عنوان اولین تراشه‌های ۳ نانومتری توی دنیای کامپیوترها حساب می‌شن، سری M1 و M2 با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته شدن. استفاده از لیتوگرافی ۳ نانومتری یعنی افزایش تعداد ترانزیستورها و در نتیجه بهبود در عملکرد و کاهش مصرف انرژی. به گفته اپل، هسته‌های قوی M3 تا ۱۵ درصد و هسته‌های کارآمد تا ۳۰ درصد سریع‌تر از هسته‌های M2 سریع‌تر هستن.

این سه چیپ سفارشی در مدل‌های جدید مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی اپل قرار خواهند گرفت، که با رنگ مشکی مات جدیدی عرضه شدن و قیمت مدل پایه اون‌ها ۱,۵۹۹ دلاره. کل رویداد اپل بسیار کوتاه بود، اما با شایعات انتشار M3 ،M3 Pro و M3 Max در سال ۲۰۲۴، ما خوشحالیم که این چیپ‌ها در امسال رونمایی شدن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×