محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

WiFi 7 تا اوایل ۲۰۲۴ با ۵ برابر سرعت بیشتر نسبت به وای‌فای ۶ در دسترس قرار خواهد گرفت

وای‌فای ۷ (WiFi 7) تا اوایل سال ۲۰۲۴ با ۵ برابر سرعت بیشتر نسبت به وای‌فای ۶ پنج در دسترس قرار خواهد گرفت. چرا این موضوع مهمه؟ چون تولیدکننده‌های سخت‌افزار از گذشته دستگاه‌هایی که قابلیت اجرای وای‌فای ۷ رو داشتن رو بر اساس مشخصات پیش‌نویس ارائه می‌دادن. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


منتظر انتشار نسخه نهایی این استاندارد برای سال ۲۰۲۴ بودیم و حالا که زمانبندی واضح‌تر شده، انتظار می‌ره بیشتر تولیدکننده‌ها مثل اینتل به زودی محصولاتی رو معرفی کنن که از پهنای باند و پایداری بهبودیافته وای فای ۷ استفاده می‌کنن.

اتحادیه WiFi تایید کرده که استاندارد نهایی وای فای ۷ قبل از پایان فصل اول سال ۲۰۲۴ منتشر می‌شه. این اتحادیه وعده داده که سرعت‌های چند گیگابیتی و بهبودهای دیگه‌ای رو نسبت به استاندارد فعلی وای فای ۶ ارائه بده.

استفاده از وای‌فای ۷ توسط اینتل و برادکام

اینتل و برادکام (Broadcom) سال قبل درباره سرعت‌های وای‌فای ۷ رو (همچنین به نام ۸۰۲.۱۱be شناخته می‌شه) تا ۵ گیگابیت بر ثانیه صحبت کردن – که به طور قابل توجهی از حداکثر معمول فای وای ۶ حدود ۱.۷ گیگابیت بر ثانیه فراتر می‌رفت. این دستاورد برای این بود که به دستگاه‌های سازگار این امکان رو بده که بین فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز به‌صورت بی‌وقفه جابه‌جا بشن.

علاوه‌بر این، طیف ۶ گیگاهرتز دسترسی به کانال‌های ۳۲۰ مگاهرتزی رو فراهم می‌کنه که دوبرابر پهنای باند فای وای ۶ به حساب میاد (یکی از عوامل اصلی در افزایش سرعت). استاندارد جدید هم از ۱۰۲۴ QAM به ۴K QAM ارتقاء پیدا کرده که باعث افزایش ۲۰ درصدی در نرخ انتقال می‌شه.

WiFi 7 تا اوایل 2024 با 5 برابر سرعت بیشتر نسبت به وای فای 6 پنج در دسترس قرار خواهد گرفت

پایداری و مشخصات WiFi 7

قراره اتصالات وای‌فای ۷ هم پایدارتر از مشخصات قبلی باشه. عملکرد multi-link به‌خوبی باعث متعادل کردن ترافیک میشه و به شبکه این امکان رو می‌ده که به بهترین شکل ممکن بیشترین دستگاه‌ها رو پشتیبانی کنه. اتحادیه می‌گه که این استاندارد جدید برای برنامه‌های واقعیت افزوده و مجازی بهترین گزینه‌ست. تصویب اخیر FCC برای تترینگ وای‌فای فوق‌سریع در طیف ۶ گیگاهرتز یک گام مهم به سوی اینده استفاده از وای فای ۷ برای تجهیزات واقعیت افزوده و مجازیه.

تاریخ عرضه در سال ۲۰۲۴ به طور تقریبی با پیش‌بینی‌های اینتل از سال ۲۰۲۲ همخوونی داره. شرکت قصد داره که از سال آینده کامپیوترها رو با پشتیبانی فای وای ۷ عرضه کنه و در سال ۲۰۲۵ بازار گسترده‌ای داشته باشه. کوالکام هم مثل اینتل امیدوار به وای فای ۷ بوده و اون رو در کنار ۵G به برنامه FastConnect خودش اضافه کرده.

از سال گذشته، تولیدکننده‌های دیگه هم با استفاده از مشخصات پیش‌نویس، از جمله Netgear، TP-Link، Asus، Amazon و Gigabyte، به زودی‌تر از زمان رسمی از وای فای ۷ استفاده کردن. امازون ماه سپتامبر مودم Eero Max 7 رو با هزینه ۶۰۰ دلار معرفی کرد، که سرعت بی‌سیم تا ۴.۳ گیگابیت بر ثانیه داشت.

آداپتور PCIe گیگابایت

برای افرادی که می‌خوان سیستمشون رو به WiFi 7 ارتقا بدن، گیگابایت یک آداپتور PCIe معرفی کرده که می‌تونه جزو گزینه‌ها باشه. این کارت سرعت تا ۵.۸ گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌ده و همه ویژگی‌های مشخصات رسمی از طرف اتحادیه رو داره، هرچند قیمت و دسترسی به بازار هنوز تایید نشده‌. برای افرادی که قصد خرید یه سیستم جدید رو داشته باشن مادربردهایی که از وای فای ۷ پشتیبانی می‌کنن از حالا در دسترس هستن. برای مثال مادربرد گیگابایت آئورس Z790 Aorus Maste X از وای فای ۷ پشتیبانی می‌کنه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×