محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

اینتل: عملکرد گرافیک مجتمع Meteor Lake به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد سریع‌تر از Raptor Lake است

ارائه و معرفی اینتل برای نسل جدید پردازنده‌های Meteor Lake، عمدتاً بر این تمرکز داشت که چگونه واحدهای پردازش عصبی (NPU) اون‌ها بار کاری هوش مصنوعی لوکال رو افزایش می‌ده. با این حال، این شرکت همچنین ادعاهای بلندپروازانه‌ای در مورد بهبود عملکرد گرافیک یکپارچه داشت. حالا اینتل ادعا می‌کنه که عملکرد گرافیک مجتمع Meteor Lake به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد سریع‌تر از Raptor Lake خواهد بود. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


اینتل ادعا می‌کنه که تراشه‌های گرافیکی یکپارچه در پردازنده‌های موبایل Meteor Lake (همون Core Ultra) که به‌تازگی معرفی شدن، نسبت به پردازنده‌های نوت‌بوک Raptor Lake، عملکرد رو تا دو برابر افزایش میدن. این شرکت همچنین جزئیات جدیدی در مورد اینکه چگونه ارتقاء مقیاس XeSS مبتنی بر یادگیری ماشینی می‌تونه عملکرد iGPU رو افزایش بده، ارائه کرد.

عملکرد و بنچمارک‌ پردازنده‌های Meteor Lake اینتل

اینتل: عملکرد گرافیک مجتمع Meteor Lake به اندازه 50 تا 100 درصد سریعتر از Raptor Lake است.

بنچمارک‌های ارائه‌ شده در رونمایی Meteor Lake نرخ فریم دقیقی رو ارائه نمی‌کنن و به‌طور کلی هم نتایج در بنچمارک‌های گرفته شده توسط خود تولیدکننده همیشه با کمی بزرگ‌نمایی همراهه. با در نظر گرفتن این موضوع، نمودارها نشون می‌دن که Core Ultra 7 165H جدید به طرز چشمگیری بهتر از Core i7-1370P عمل می‌کنه. بازی‌هایی مانند Baldur’s Gate 3، Resident Evil Village، و Mount & Blade II: Bannerlord در تنظیمات گرافیکی متوسط، تقریباً دو برابر با کیفیت اصلی ۱۰۸۰p اجرا خواهند شد. در همین حال، عناوینی مانند Counter-Strike 2 ،Far Cry 6 و League of Legends تقریباً ۵۰ درصد بهبود عملکرد رو تجربه می‌کنن.
با این حال، این بهبود نسلی، XeSS، پاسخ اینتل به DLSS و FSR رو به حساب نمیاره. این شرکت گفت که راه‌حل ارتقاء مقیاس اون‌ها می‌تونه نرخ فریم رو به‌طور متوسط ۳۹ درصد بهبود ببخشه. با این حال، بسیاری از بازی‌ها مانند F1 2023، Call of Duty: Modern Warfare II ،Marvel’s Spider-Man Remastered و The Witcher 3 دستاوردهای قابل‌توجه‌تری دارن.

مقایسه پردازنده‌های Meteor Lake با Raptor Lake

تنها مقایسه موجود در حال حاضر ویدئویی هستش که اینتل در ماه اکتبر منتشر کرد. در این ویدیو نشون می‌داد که بازی Dying Light 2 روی یک iGPU Meteor Lake با و بدون XeSS اجرا می‌شد. این بنچمارک همچنین نرخ فریم دقیقی ارائه نمی‌کرد، اما بازی به‌طور محسوسی نرم‌تر به‌نظر می‌رسید.

اینتل به Tom’s Hardware گفت که iGPUهای Meteor Lake XeSS رو در حالت DP4a اجرا می‌کنن. یعنی یک نسخه جایگزین برای تراشه‌های گرافیکی که هسته‌های XMX موجود در پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی Intel Arc رو ندارن. این شرکت گفته که استفاده از فناوری‌های پیچیده و جدید باعث شده تا به‌طور قابل توجهی بهتر از زمانی که XeSS در سال ۲۰۲۲ معرفی شد عمل کنه.

سخت افزار گرافیکی یکپارچه Meteor Lake هم نشان‌دهنده بهبود مدیریت درایور اینتله. درایورها یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعفی هستن که پردازنده‌های گرافیکی Arc با اونها روبه‌رو هستن، اما به‌روزرسانی‌ها عملکرد رو به‌طور چشمگیری بهبود بخشیده‌. این شرکت به PC Gamer هم گفته که نسخه‌های درایور اختصاصی و یکپارچه‌ش اکنون باید همزمان در دسترس قرار بگیرن، اگرچه OEM‌های لپ‌تاپ ممکنه باعث اختلال در این تصمیم‌گیری بشن. در چنین مواردی، کاربران می‌تونن به‌صورت اختیاری درایورهای عمومی iGPU رو دانلود کنن.

این شرکت همچنین ادعا می‌کنه که گرافیک‌های یکپارچه جدید اون نسبت به Ryzen 7 7840U AMD عملکرد بهتری دارن. Core Ultra 7 165H در MSI Prestige 16 که به‌طور میانگین در ۱۸ عنوان از جمله Apex Legends ،DOTA 2 ،Final Fantasy XIV ،Fortnite و Overwatch 2 عرضه شده، ظاهراً نتیجخ بهتری از Lenovo Thinkpad T16 مجهز به پردازنده Zen 4 رو ارائه میده.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×