محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

بنچمارک همه پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل سری غیر K در Geekbench دیده شد

در CES 2024 ، اینتل قراره خانواده پردازنده‌های نسل ۱۴ از سری Non-K رو برای پلتفرم دسکتاپ معرفی کنه که با نام «Raptor Lake Refresh» شناخته میشه. این سری شامل چیپ‌های مختلفی با TDP 65 وات Non-K، سری T و همچنین سری F بدون IGPU هم هست. در کل، مشخصات این چیپ‌ها خیلی شبیه به خانواده نسل ۱۳ هستن، با این تفاوت که برخی از مدل‌ها مثل Core i7-14700 تعداد بیشتری Efficiency Cores دارن. در چند وقت اخیر بنچمارک‌های زیادی از این CPUها منتشر شد. در ساعات گذشته هم بنچمارک همه پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل سری غیر K در Geekbench دیده شد. تا انتهای این خبر سخت افزار با بنچفا همراه باشید.


لیست پردازنده های نسل ۱۴ اینتل سری Non-K

لیست پردازنده های نسل ۱۴ اینتل سری Non-K با TDP 65 وات که بنچمارک اونها در گیک‌بنچ لو رفته عبارتند از: Core i9-14900 ،Core i7-14700 ،Core i5-14600 ،Core i5-14500 ،Core i5-14400 و Core i5-14100.
سری F هم تقریباً همون عملکرد رو دارن، با این تفاوت که بدون IGPU هستن، پس اونقدر تغییرات محسوسی در عملکرد اونها دیده نمیشه. همچنین سری T با TDP پایین‌تر، همچنین محدوده MTP کمتری دارن که ممکنه باعث عملکرد ضعیف‌تر اونها بشه. ولی در عوض این چیپ‌ها انتخاب خیلی خوبی برای کاربری‌های اداری‌، کسب‌وکارها و کامپیوترهای کوچیکه.

مشخصات سیستم تست برای هر CPU:

بنچمارک پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل سری غیر K

حالا بریم ببینیم عملکرد پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل سری غیر K چطوره. اولش نتایج single-core رو داریم که میانگین ۱۰٪ بهبود در مقایسه با خانواده نسل ۱۳ سری Non-K رو نشون میده. با توجه به اینکه قیمت‌های این سری و نسل قبل تقریبا یکسانه، میشه گفت بهبود خوبی رو در بخش عملکرد تک هسته داشتیم.

مقایسه خانواده نسل 13 سری Non-K با نسل 14

برای عملکرد پردازنده multi-thread ،Core i9-14900 با پروفایل «Balanced» کار می‌کرد، پس این امتیازی که داریم نشون‌دهنده حداکثر عملکرد این پردازنده نیست. با این حال، حدود ۵٪ سریع‌تر از Core i9-13900 ظاهر شد. همچنین i7-14700 هم حدود ۵٪ سریع‌تره، اما پردازنده‌های Core i5 و Core i3 از ۲۰ تا ۳۰٪ سریعتر از سی‌پی‌یوهای نسل ۱۳ هستن که تفاوت خیلی قابل توجهیه.

یه سوالی که به وجود میاد اینه که آیا مادربردها از Non-K OC یا base clock/power OC استفاده می‌کنن یا خیر، اما متاسفانه بنچمارک این اطلاعات رو نشون نمیده.

مقایسه خانواده نسل 13 سری Non-K با نسل 14


باید یادآوری کنم که این امتیازات بر اساس بهترین نتایج پردازنده‌های نسل ۱۴ و نتایج میانگین برای خانواده نسل ۱۳ هستن، پس تفاوت عملکرد واقعی ممکنه حدود ۵ تا ۱۰٪ باشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×