اخباراخبار تکنولوژیمقالات

لیست ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ پس از دریافت به‌روزرسانی Moment 5

مایکروسافت داره برای عرضه به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز ۱۱ در اوایل سال ۲۰۲۴ آماده میشه که با نام «Moment 5» یا «February 24 Moment» هم شناخته میشه. تمرکز اصلی این آپدیت روی ایجاد تغییرات لازم در سیستم عامل برای مطابقت با قانون بازارهای دیجیتال (DMA)ـه.

با این اوصاف، تعدادی بهبود و تغییرات همراه با به‌روزرسانی Moment 5 وجود داره که انتظار داریم در اواخر فوریه یا اوایل مارس ۲۰۲۴ عرضه بشه و اونها رو در نسخه جدید ویندوز ۱۱ ببینیم. مایکروسافت در حال کار روی ارتقاء برخی از ویژگی‌های دسترسی داخلی ویندوز ۱۱ هم هست. برای مثال بهبودهایی در ادغام سیستم‌های ابری Windows 365 و توانایی حذف اخبار از صفحه ابزارک‌ها و Bing از صفحه جستجوی ویندوز.

ما در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین تغییرات و ویژگی‌هایی بپردازیم که قراره در فوریه طی آپدیت Moment 5 ببینیم. پس اگه قصد دارید از آخرین تغییرات ویندوز ۱۱ مطلع باشید، تا انتهای این مطلب با بنچفا ما همراه باشید. 

زمان عرضه آپدیت Moment 5

طبق منابع، به‌روزرسانی بعدی Windows 11 Moment در اوایل فوریه نهایی میشه و قراره چند هفته بعد از اون هم عرضه بشه. مایکروسافت همچنین این ویژگی رو «لحظه فوریه ۲۰۲۴» هم نامیده وبه این معنیه که در ماه فوریه در دسترس عموم قرار می‌گیره.

درست مانند به‌روزرسانی‌های قبلی Moment، به روزرسانی Moment 5 به‌عنوان یک به‌روزرسانی تجمعی از طریق Windows Update ارائه می‌شه که احتمالاً پس از در دسترس قرار گرفتن به‌عنوان یک به‌روزرسانی پیش‌نمایشی اختیاری در اواخر فوریه، در مارس ۲۰۲۴ منتشر میشه. به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای برای همیشه اختیاری باقی نمی‌مونن، بنابراین Windows Update در نهایت اگر به‌صورت دستی اون رو نصب نکنید، به‌روزرسانی Moment 5 رو به‌طور خودکار نصب می‌کنه.

Moment 5 فقط برای کاربرانی که از ویندوز ۱۱ نسخه ۲۳H2 استفاده می‌کنن ارائه می‌شه، به این معنی که اگر می‌خواید آخرین ویژگی‌ها رو داشته باشید، باید ابتدا سیستم رو به ویندوز ۱۱ نسخه ۲۲H2 ارتقا بدید؛ البته اگه قبلاً این کار رو نکردید. انتظار می‌ره آپدیت Moment 5 آخرین به‌روزرسانی Moment برای کاربران ویندوز ۱۱ در سال ۲۰۲۴ باشه، چون به‌روزرسانی بزرگ بعدی سیستم‌عامل با کد Hudson Valley اواخر سال بعد عرضه میشه.

به‌رورسانی‌های کلی 

به‌روزسانی‌های کلی 

به‌روزرسانی Moment 5 برای ویندوز ۱۱ تعدادی بهبود و تغییر به همراه داره، مثل امکان جوهر مستقیم در text boxes در سراسر سیستم عامل. این قابلیتیه که در دیگر پلتفرم‌ها از قبل وجود داره و حالا بالاخره به ویندوز رسیده. این کار استفاده از سیستم‌عامل با قلم دیجیتال رو بسیار ساده‌تر می‌کنه، چون دیگه نیازی به وارد کردن بخش دست‌نویس اختصاصی برای تایپ نیست.

به‌عنوان بخشی از تغییراتی که در سیستم عامل برای مطابقت با DMA ایجاد میشه، مایکروسافت اجازه حذف برنامه‌های بیشتری رو میده که به‌صورت پیش‌فرض در ویندوز هستن. این برنامه‌ها عبارتند از Edge ،Cortana ،Camera و Photos. بله، این یعنی که برای اولین بار، مرورگر Edge رو اگه بهش نیاز نداشته باشید می‌تونید کلا حذف کنید.

در همین راستا، مایکروسافت همچنین پنجره جستجوی ویندوز رو قابل اجرا می‌کنه. به این معنی که ارائه‌دهنده‌های جستجوی شخص ثالث مانند گوگل یا یاهو می‌تونن افزونه‌ای برای صفحه جستجوی ویندوز بسازن تا در صورت تمایل به کاربران اجازه بده از Bing به ارائه دهنده جستجوی دیگری تغییر مکان بدن. در حال حاضر، این قابلیت و قابلیت حذف مایکروسافت اج در انحصار رایانه های شخصی ویندوز ۱۱ست که Moment 5 رو در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) اجرا می‌کنن.

ویژگی Nearby Share در ویندوز

در جای دیگه‌ای از سیستم عامل، مایکروسافت داره تغییراتی در ویژگی فوق‌العاده مفید Nearby Share ایجاد می‌کنه که در اصل همون AirDropـه اما برای رایانه‌های ویندوزی. Nearby Share اکنون از «friendly name» پشتیبانی می‌کنه، به این معنی که می‌تونید در منوی Nearby Share اسمی خواناتر مانند «Mehrana’s Laptop» به رایانه شخصی خودتون اختصاص بدید. زمانی که کامپیوتر دیگه‌ای سعی کنه با استفاده از Nearby Share یک فایل رو با شما به اشتراک بذاره، این پیام نشون داده میشه. مایکروسافت همچنین با آپدیت Moment 5 بهبود سرعت انتقال داده رو مطرح کرده.

به‌رورسانی‌های کلی 

مایکروسافت همچنین میگه که ویژگی Windows Spotlight که پس‌زمینه روز رو از Bing دریافت می‌کنه با شروع به‌روزرسانی Moment 5 به‌‎عنوان تنظیمات پیش‌فرض تصویر زمینه تنظیم میشه. این تنظیم تنها زمانی اعمال میشه که از یکی از بک‌گراندهای داخلی ویندوز استفاده می‌کنید، اگه از بکگراند سفارشی استفاده می‌کنید، گزینه Windows Spotlight به‌طور خودکار تغییر نمی‌کنه. جالبه نه؟

جای تعجب نیست که اولین کاهش ویژگی (feature drop) ویندوز ۱۱ پس از راه‌اندازی Copilot با تعدادی بهبود برای این ویژگی همراه باشه. Copilot حالا می‌تونه با ویژگی «undocked» به برنامه‌ها اجازه بده به جای اینکه مجبور باشن در کنار اون نمایش داده بشن، در زیر نوار کناری Copilot وجود داشته باشن. رابط Copilot اکنون در منوی ALT+TAB ویندوز هم نشون داده میشه و جابه‌جایی اون رو با استفاده از میانبر صفحه‌کلید سریع و ساده می‌کنه. Copilot اکنون در چندین نمایشگر هم کار می کنه، بنابراین می‌تونید در هر کجا که دلتون بخواد اونو باز کنید.

مایکروسافت همچنین استفاده از ویژگی Cast رو زمانی که سیستم عامل تشخیص داد کاربر در حال انجام چند کار با جابه‌جایی مداوم بین چندین پنجره‌ست، اضافه کرده.

مدیریت ابزارک‌ها

مدیریت ابزارک‌ها (WIDGETS BOARD)

همونطور که در ابتدا اشاره شد icrosoft داره تغییراتی در Widgets Board در ویندوز ۱۱ برای مطابقت با DMA ایجاد می‌کنه. بزرگ‌ترین تغییر، امکان غیرفعال کردن ادغام اخبار مایکروسافت در ویجت‌هاست که به کاربران این امکان رو می‌ده تا فید خبری «Microsoft Start» رو در صفحه تنظیمات خاموش کنن.

این یعنی کاربران می‌تونن برای اولین بار فقط ویجت‌ها رو در این بخش ببینن. این خبر بسیار خوبی برای کسایی به حساب میاد که به خبرهایی که از طریق سیستم عامل نشون داده میشن اهمیتی نمی‌دن.

این شرکت علاوه‌بر غیرفعال کردن مایکروسافت استارت، قابلیت همکاری ویجت‌ها رو هم با باقی شرکت‌ها فراهم می‌کنه. به این معنی که سرویس‌های خبری شخص ثالث می‌تونن افزونه‌ای بسازن که با ویجت‌ها ادغام بشه. به‌عنوان مثال، Google News یا Apple News می‌تونن برای Windows Widgets Board پشتیبانی ایجاد کنن و کاربران می‌تونن در صورتی که اون خدمات رو به Microsoft News ترجیح بدن، اون افزونه رو نصب کنن.

برخلاف برخی دیگر از تغییرات DMA، به نظر می رسه این یکی جهانیه به این معنی که برای دسترسی به اون نیازی به حضور در منطقه EEA ندارید.

به‌روزرسانی‌های برنامه

به‌روزرسانی‌های برنامه

با به‌روزرسانی Moment 5، پیشرفت‌های بیشتری برای برنامه‌های in-box در راهه. شروع این تغییرات با Notepadـه که اکنون شامل یک تعداد کاراکتر در پایین برنامه‌ست. حالا یک میانبر «ویرایش با دفترچه یادداشت» در منوهای زمینه هنگام کلیک راست روی انواع فایل ظاهر می شه که می‌تونه خیلی کاربردی باشه.

فروشگاه مایکروسافت همچنین با یک تب جدید «Arcade» به‌روز شده که به شما این امکان رو میده تا بازی‌هایی که نیاز به دانلود و نصب ندارن رو اجرا کنید. البته این بازی‌ها خیلی ابتدایی هستن، اما برای چند دقیقه تجربه می‌تونن خیلی جذاب باشن مخصوصا که نیاز به دانلود و نصب طولانی ندارن.

این برنامه همچنین تغییراتی برای بهتر شدن رابط کاربری داشته مثل رابط کاربری غنی‌تری که وقتی ماوس رو روی یک برنامه در صفحه اصلی فروشگاه می‌کشید ظاهر میشه. این برنامه اکنون سریع‌تر هم اجرا میشه. بنابراین می تونید سریع‌تر برنامه های مورد علاقه خودتون رو دانلود کنید.

ویندوز 365

ویندوز ۳۶۵ در به‌روزرسانی Moment 5

مایکروسافت همچنان داره روی ادغام ویندوز ۳۶۵ در سیستم عامل ویندوز ۱۱ کار می‌کنه. با Moment 5، مایکروسافت گام‌های بیشتری برای بهبود این تجربه برداشته مثل اضافه کردن قابلیت سازمانی برای شخصی‌سازی صفحه ورود با لوگوی اختصاصی برای کارمندهایی که Cloud PC رو دریافت کردن.

همچنین یک دکمه قطع اتصال جدید در Task View وجود داره که به کاربران اجازه میده هنگام استفاده از دسکتاپ لوکال ویندوز ۱۱ اتصال رایانه Cloud رو قطع کنن. در سیستم Cloud هم حالا یک دکمه قطع اتصال، مستقیماً در منوی Start وجود داره که شما رو به دسکتاپ محلی برمی‌گردونه. این باعث تفکیک بهتر دوتا فضا شده و برای کاربرهایی که همزمان از دو بخش استفاده می‌کنن کاربرد بسیار زیادی داره. 

Task View هم حالا نشانگرهایی بهش اضافه شده که هر وقت که بین دسکتاپ لوکال یا کامپیوتر Cloud جابه‌جا بشید دقیقاً بالای نوار وظیفه ظاهر میشه. به‌علاوه، کاربران حالا می‌تونن با استفاده از یک دکمه اختصاصی برای باز کردن تنظیمات ویندوز در برنامه تنظیمات ویندوز Cloud PC، تنظیمات دستگاه رو به‌راحتی پیکربندی کنن.

درنهایت، مایکروسافت حالت جدیدی رو برای بوت ویندوز ۳۶۵ به نام Dedicated Mode راه‌اندازی می‌کنه، که می‌تونه از طریق دستگاه اختصاصی متعلق به شرکت شما، روی رایانه‌های ابری Windows 365 راه‌اندازی بشه. شما قادر خواهید بود با استفاده از روش‌های احراز هویت بدون رمز عبور مانند Windows Hello for Business، از صفحه ورود به سیستم ویندوز ۱۱، بدون معطلی وارد رایانه شخصی Windows 365 Cloud بشید. این حالت همچنین با تجربه تعویض سریع حساب برای جابه‌جایی بی‌دردسر پروفایل ها برای ورود به سیستم، تجربه شخصی سازی شده با نام کاربری و رمز عبور، نمایش تصویر در صفحه قفل و ورود به سیستم، به خاطر سپردن نام کاربری و موارد دیگر همراه شده.

دسترسی‌های ویندوز 11

دسترسی‌های ویندوز ۱۱ در آپدیت Moment 5

در آخر، مایکروسافت در حال ایجاد بهبودهای بیشتری در برخی از ویژگی‌های دسترس‌پذیری داخلی ویندوزه. برای شروع، Voice Access حالا از مانیتورهای متعدد پشتیبانی می‌کنه، به این معنی که می‌تونید با استفاده از صدای خودتون در سیستم‌عامل دستورهایی رو اجرا کنید. اکنون نمایش داده شود علاوه بر این، مایکروسافت پشتیبانی از زبان های بیشتری را اضافه می کند که عبارتند از: فرانسوی (فرانسه)، فرانسوی (کانادا)، آلمانی، اسپانیایی (اسپانیا) و اسپانیایی (مکزیک).

Voice Access همچنین ویژگی جدیدی به نام «میانبرهای صوتی» داره که به شما این امکان رو میده دستورات سفارشی ایجاد کنید که از صدای شما برای فعال سازی استفاده می‌کنه. هنگامی که دسترسی صوتی فعاله فقط «چه می توانم بگویم» را فریاد بزنید و تب «میانبرهای صوتی» رو در پنجره ای که باز میشه انتخاب کنید. از اونجا، می‌تونید اقدامی رو بر اساس یک عبارت سفارشی ایجاد کنید و از میان مجموعه‌ای از اقدامات ارائه‌شده توسط برنامه دسترسی صوتی، انتخاب کنید.

به عنوان مثال، من می‌تونم میانبر صوتی رو تنظیم کنم که یک فایل خاص رو باز می‌کنه، و به اون میانبر دستور «فایل مورد علاقه‌ام را باز کن» بدم. سپس Voice Access فایلی رو که هر بار که اون کلمات رو می‌گید، باز می‌کنه!

همچنین این قابلیت در حال به‌روزرسانی‌هاییه مثلا توانایی پیش‌نمایش صدای طبیعی جدید قبل از دانلود. راوی اکنون همچنین می‌تونه از دسترسی صوتی برای باز کردن برنامه‌ها، دیکته متن و تعامل با عناصر روی صفحه با استفاده از صدا استفاده کنه. دستوراتی مانند «سریعتر صحبت کنید» و «خط بعدی را بخوانید» اکنون در ارتباط با دسترسی صوتی کار می کنه.

جمع‌بندی دریافت آپدیت Moment 5 برای ویندوز ۱۱

در این مطلب به لیستی از ویژگی‌هایی که ویندوز ۱۱ در آپدیت Moment 5 دریافت می‌کنه پرداختیم. میشه گفت تغییرات مهمی در این به‌روزرسانی دیده میشه که احتمالا بیشتر اون‌ها بر اساس هوش مصنوعی باشن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×