آموزشآموزش سخت‌ افزار

علت و تفاوت انواع بوق بایوس مادربردها + راه حل

اگه سیستم شما بازر داشته باشه،‌ موقع روشن شدن صدای مختلفی پخش می‌کنه. گاهی ممکنه الگوی این صدا متفاوت باشه که در این حالت خبر از وجود یه مشکل میده. هرکدوم از این الگوها مشخص‌کننده یه مشکل مشخص در سیستمه. بایوس مادربرد بعد از زدن دکمه پاور کیس، فعالیتش رو شروع می‌کنه و وقتی یه صدای بوق کوتاه می‌شنوید یعنی همه چیز سرجاشه و هیچ مشکلی وجود نداره. انواع بوق بایوس مادربرد نشون‌دهنده یه مشکل مشخصه.

در این حالت کامپیوتر به راحتی روشن میشه و ویندوز بالا میاد. اما اگه الگوی بوق مادربرد متفاوت بود مثلا یک بوق بلند دو تا کوتاه یا یک بوق بلند سه تا بوق کوتاه چی؟ در این حالت مشکل چیه؟ در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل توضیح بدیم که تفاوت انواع بوق بایوس مادربردها چیه. تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید. 


بایوس مادربرد چیست؟ 

همونطور که اشاره شد BIOS، اولین برنامه‌ایه که زمان  روشن شدن سیستم اجرا می‌شه. بایوس همون نرم‌افزاری هستش که بین سی‌پی‌یو و مادربرد ارتباط برقرار می‌کنه. مثلا بایوس مشخص می‌کنه چه میزان برقی به پردازنده برسه. یکی دیگه از وظایف بایوس اینه که سخت‌افزار سیستم رو از طریق برنامه (POST (POWER-ON SELF-TEST چک می‌کنه. این مرحله از استارت سیستم تنها در عرض چند ثانیه انجام میشه. در صورتی که سیستم شما مشکلی داشته باشه بعد از روشن شدن بایوس چند پیغام‌ یا ارور مختلف رو روی صفحه‌نمایش نشون میده. اما اگه به هر دلیلی امکان نمایش در صفحه‌نمایش وجود نداشته باشه چی؟

در این حالت سیستم از طریق صدای بوق پیامش رو به ما می‌رسونه. یه چیزی شبیه به مورس کد.  تعداد بوق‌ها و نوع بوق‌ها (کوتاه و بلند) با همدیگه متفاوت هستن، به‌طوری‌که هرکدوم نشان‌دهنده یه مشکل مشخص در مادربرد شماست. 

شناسایی ساختار و نوع بایوس 

در حال حاضر ساختار متفاوتی برای بایوس وجود داره که مادربردها و شرکت تولیدکننده از اون‌ها استفاده می‌کنن. نکته‌ای که وجود داره اینه که شما اول باید از نوع بایوس‌تون مطمئن بشید و بعد از اون به دنیال معنی الگوی‌های بوق اون بگردید چون هر کدوم از این مدل‌های بایوس بوق و الگوی مخصوص به خودش رو داره. در ادامه لیستی از انواع بایوس مادربرد آورده شده.

  •  بایوس (AMI (AMERICAN MEGATRENDS
  • بایوس AWARD
  • بایوس DELL
  • بایوس IBM BIOS
  • بایوس +COMPTIA A
  • بایوس PHOENIX

برای اینکه مدل بایوس رو متوجه بشید دوتا راه دارید. اول اینکه وارد صفحه مربوط به مادربردتون توی سایت سازنده بشید و از توی مشخصات ببینید از چه نوع و ورژن بایوسی استفاده می‌کنه. روش دیگه که خیلی راحت‌تره اینه که از توی سیستم این مورد رو بررسی کنید (البته اگه سیستم بالا میاد)

برای مشخص کردن ساختار بایوس اول باید از منوی استارت System information رو انتخاب کنید. بعد رو به روی گزینه BIOS version date ‌می‌تونید ببینید که مدل بایوس شما چیه. 

شناسایی ساختار و نوع بایوس 

حالا با مشخص شدن ساختار بایوس مادربرد می‌تونید جدول مربوط به انواع بوق بایوس مادربرد رو بررسی کنید. در ادامه با جدولی از الگوهای مختلف برای شما قرار دادیم. 

الگوی بوق بایوس مادربرد (AMI (AMERICAN MEGATRENDS

الگوی بوق بایوس مادربرد (AMI (AMERICAN MEGATRENDS

بایوس (AMI (AMERICAN MEGATRENDS رایج‌ترین نوع بایوس در بین مادربردهاییه که توی ابزار سخت افزار ایران وجود دارن. برای مثال بیشتر مادربردهای ایسوس از این نوع ساختار بایوس استفاده می‌کنن. بنابراین به احتمال زیاد مادربرد شما هم از نوع بایوس AMERICAN MEGATRENDSـه. بریم با انواع کد بوق‌های مادربرد بایوس AMI آشنا بشیم. 

نوع بوق مادربردترجم کد
۱ بوق کوتاهبدون مشکل
۲ بوق کوتاهمشکل در حافظه سیستم و توازن رم
۳ بوق کوتاهخرابی پایه ۶۴K رم
۴ بوق کوتاهخرابی تایمر سیستم
۵ بوق کوتاهخرابی CPU
۶ بوق کوتاهخطای کنترل کننده صفحه کلید
۷ بوق کوتاهخطای استثنایی حالت مجازی پردازنده
۸ بوق کوتاهخطای حافظه نمایش
۹ بوق کوتاهمشکل از BIOS ROM
۱۰ بوق کوتاهCMOS دچار مشکل شده
۱۱ بوق کوتاه حافظه کش دچار مشکل شده
۱ بوق طولانی/۲ بوق کوتاه
۱ بوق طولانی/۳ بوق کوتاهخطا در حافظه رم
۱ بوق طولانی/۸ بوق کوتاهخطا در تست نمایش
بوق مداوممادربرد رم را تشخیص نمی‌ده

اینجا جا داره به این نکته اشاره کنیم که براساس چیزی که دیدیم خیلی وقتا با توجه به اینکه این جدول توسط AMI منتشر شده، مثلا مادربردهای ایسوس ممکنه الگوی متفاوتی داشته باشن که معمولا بر اساس الگوی AWARD یا IBM باشه.

الگوی بوق بایوس مادربرد AWARD

الگوی بوق بایوس مادربرد AWARD

نوع بوق مادربردترجمه کد
۱ بوق طولانی/ ۲ بوق کوتاهیعنی یه خطای ویدیویی رخ‌داده و BIOS نمی‌تونه صفحه‌نمایش رو برای نمایش اولیه تنظیم کنه
۱بوق طولانی/ ۳ بوق کوتاهکارت گرافیک تشخیص داده نشده یا بد نصب‌شده
بوق های ممتدحافظه رم دچار مشکل شده
بوق‌های ممتد با صدا های کوتاه و بلندCPU دچار مشکل شده و احتمالاً آسیب‌دیده
بوق های ممتد فرکانس بالا در حالی کامپیوتر روشنهگرمای بیش‌ازحد CPU

الگوی بوق بایوس DELL

نوع بوق مادربردترجمه کد
۱ بوقBIOS ROM خراب‌شده
۲ بوقعدم‌تشخیص حافظه رم
۳ بوقمادربرد خراب‌شده
۴ بوقحافظه رم خراب‌شده
۵ بوقباتری CMOS خراب‌شده
۶ بوقخرابی کارت ویدیو
۷ بوق نصب بد پردازنده
انواع بوق بایوس مادربرد

الگوی بوق بایوس مادربرد IBM

نوع بوق مادربردترجمه کد
۱ بوق کوتاهکامپیوتر درست کار می‌کنه و مشکلی منداره
۲ بوق کوتاهعملیات POST دچار مشکل شده
بدون بوقمشکل در منبع تغذیه/ صفحه سیستم، قطع شدن پردازنده یا بلندگو
بوق کوتاه مداوممشکل در منبع تغذیه/ برد سیستم یا مشکل در رم
۱ بوق بلند، ۱ بوق کوتاهمشکل در مادربرد IBM
۱ بوق بلند، ۲ بوق کوتاهمشکل در آداپتور صفحه‌نمایش (MDA و CGA)
۱ بوق بلند، ۳ بوق کوتاهمشکل در آداپتور گرافیکی پیشرفته (EGA)
۳ بوق بلندکارت گرافیک دچار مشکل شده

جمع‌بندی انواع بوق بایوس مادربرد

در این مطلب به انواع بوق بایوس مادربرد پرداختیم. همچنین گفتیم که چطوری می‌تونید نوع بایوس رو تشخیص بدید و متناسب با اون ترجمه صدای بوق رو بررسی کنید. اگه شما تا الان با این مشکل روبه‌رو شدید از تجربه‌تون برامون بنویسید. همچنین اگه سوالی درباره انواع بوق مادربرد دارید، در بخش کامنت‌ها بپرسید. :)

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

  1. سلام وقت بخیر من یه کیس ایمبل کردم خواستم قبل از نصب ویندوز بایوس رو آپدیت کنم این خطا رو نشون میده
    please backup your bitlocker recovery key and suspend bitlocker encryption in the operating system before updating your bios
    مجبور شدم ویندوز نصب کنم ، مشکل چیه چجوری آپدیت کنم بایوس رو

    1. سلام وقت بخیر من یه کیس ایمبل کردم خواستم قبل از نصب ویندوز بایوس رو آپدیت کنم این خطا رو نشون میده
      please backup your bitlocker recovery key and suspend bitlocker encryption in the operating system before updating your bios
      مجبور شدم ویندوز نصب کنم ، مشکل چیه چجوری آپدیت کنم بایوس رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×