محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

AMD تکنولوژی Fluid Motion Frames را در اولین درایور رسمی سال ۲۰۲۴ برای تولید فریم در بازی‌های پشتیبانی شده توسط DX11/DX12 معرفی کرد

اولین درایور AMD در سال ۲۰۲۴ با پشتیبانی از دو بازی عرضه شد: Tekken 8 و Like a Dragon: Infinite Wealth. این درایور همچنین یک نسخه مهم برای کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT با ۱۶ گیگابایت VRAM خواهد بود که قراره امروز عرضه بشه. اما مهم‌تر از اون، این درایور اولین نسخه عمومی WHQL به‌حساب میاد که تکنولوژی AMD Fluid Motion Frames رو به‌طور رسمی معرفی کرده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


فعال‌سازی تکنولوژی AMD Fluid Motion Frames برای تولید فریم در بازی پشتیبانی شده DX11/DX12

از زمان معرفی Fluid Motion Frames در ماه‌های پیش، AMD سرانجام به وعده خودش عمل کرد و این فناوری رو در دسترس کاربران قرار داد. گیمرهای دارای سخت افزار سازگار می‌تونن از طریق فناوری HYPR-RX که یک ویژگی جدید در درایورهاست، فریم‌های هر بازی DirectX 11 یا DirectX 12 رو افزایش بدن. این شرکت وعده افزایش ۹۷ درصدی FPS رو داده. AMD برآوردهای عملکردی متفاوتی رو عنوان کرده که بر اساس پردازنده گرافیکی RX 7600 XT هستن. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

  • با استفاده از نرم‌افزار AMD: Adrenalin Edition™️ ۲۴.۱.۱، زمانی که AMD Fluid Motion Frames (AFMF) روشنه و با FidelityFX™ Super Resolution 2 (FSR 2)، تا ۹۷ درصد افزایش عملکرد در عناوین منتخب با وضوح ۱۰۸۰p در پردازنده گرافیکی Radeon™ RX 7600XT دیده میشه. این یعنی در مقابل زمانی که AFMF و FSR 2 خاموشه.
  • با استفاده از نرم‌افزار AMD: Adrenalin Edition™️ ۲۴.۱.۱، هنگامی که AMD Fluid Motion Frames (AFMF) روشنه و با FidelityFX™ Super Resolution 2 (FSR 2)، تا ۱۰۳ درصد افزایش عملکرد در عناوین منتخب با وضوح ۱۴۴۰p در پردازنده گرافیکی Radeon™ RX 7600XT دیده میشه. این یعنی در مقابل زمانی که مقیاس و FSR 2 خاموشه.

فناوری AFMF با پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ و موبایل Radeon RX 7000/RX 6000 و همچنین گرافیک‌های مجتمع Radeon 700M بر اساس معماری RDNA3 کار می‌کنه. لازم به ذکره که تا حالا هیچ اشاره‌ای به پشتیبانی از سایر سخت افزارها نشده.

کارت گرافیک RX 6800 XT مدل Refrence Design ایستاده روی جعبه

AMD توصیه می‌کنه AFMF رو در سیستم‌هایی فعال کنید که می‌تونن حداقل ۶۰ FPS رو پشتیبانی کنن. اگرچه بدون توجه به این توصیه هم کار خواهد کرد، اما ممکنه تجربه مورد نظر رو ارائه نکنه. علاوه‌بر این، از اونجایی که تولید فریم تاخیر رو بیشتر می‌کنه، گیمرها باید در صورت امکان فناوری Anti-Lag رو هم فعال کنن.
در حال حاضر، AFMF فقط در حالت تمام صفحه با V-Sync غیرفعال کار می‌کنه، بنابراین گیمرهایی که گیم پلی بدون حاشیه رو ترجیح میدن ممکنه نیاز به تغییر داشته باشن یا صبر کنن تا AMD درایور رو به‌روزرسانی کنه. همچنین مشکلی در مانیتور صحیح FPS وجود داره، چون برخی از برنامه‌ها پس از تولید فریم‌ اطلاعات رو به درستی منتقل نمی‌کنن و در نتیجه FPS کمتری گزارش شده . AMD توصیه می‌کنه که از درایور آدرنالین برای نظارت بر نرخ فریم استفاده کنید.

تکنولوژی Fluid Motion Frames

AMD بالاخره فناوری Video Upscaling رو در دسترس کاربرها قرار داد

AMD همانطور که وعده داده بود، پشتیبانی از Video Upscaling رو اضافه می‌کنه، حالا با گذشت چندین ماه این فناوری باید توسط اکثر برنامه های DirectX 11 پشتیبانی بشه. این تکنولوژی پاسخ AMD به ارتقای مقیاس ویدیو در کارت گرافیک‌های RTX از انویدیاست که باعث ارتقاء مقیاس به ویدیوها و بهبود کیفیت اونها میشه. ارتقای مقیاس ویدیو توسط مرورگرهای Google Chrome و Microsoft Edge پشتیبانی میشه، هرچند برای فعال کردن اون باید تنظیمات خاصی رو اجرا کنید. به‌نظر می‌رسه که این فناوری در حال حاضر تنها توسط سری Radeon RX 7000 پشتیبانی میشه.

درایور آدرنالین ۲۴.۱.۱

  • AMD Fluid Motion Frames (AFMF) AFMF رو می‌تونید با استفاده از HYPR-RX برای عنوان‌های DirectX® ۱۱ و ۱۲ فعال کنید.
  • AFMF ممکنه تاخیر بیشتری رو برای بازی‌ها ایجاد و تجربه خوبی رو برای عناوین رقابتی سریع ارائه نکنه. توصیه می‌شه AFMF با AMD Radeon™ Anti-Lag ترکیب بشه تا تاخیر در بازی کاهش پیدا کنه و در عین حال حداقل ۶۰ فریم در بازی حفظ بشه.
  • با توجه به تأثیر احتمالی تأخیر AFMF، باید به صورت دستی در تنظیمات هر بازی برای برخی از عناوین رقابتی فعال بشه، حتی اگر AFMF قبلاً در سطح جهانی فعال شده باشه. گیمرها آزاد هستن که AFMF رو در این عناوین بر اساس ترجیح و سبک بازی خودشون فعال کنن، با این حال، ممکنه عملکرد مطلوبی رو تجربه نکنن؛ به ویژه در نرخ فریم پایین‌تر.
  • AFMF استفاده از کلید میانبر پیش‌فرض Alt-Shift-G فعال یا غیرفعال میشه.
  • AFMF در حال حاضر نیاز به بازی در حالت تمام صفحه با غیرفعال بودن VSYNC داره.
  • برای سازگاری بهتر با عناوین تمام صفحه بدون حاشیه، کاربران ویندوز ۱۱ می‌تونن «بهینه‌سازی برای بازی‌های پنجره ای» رو فعال کنن.
  • برای تجربه بصری بهتر، توصیه میشه AFMF با نرخ نوسازی متغیر فعال استفاده بشه.
  • کاربران می‌تونن وضعیت تولید فریم AFMF رو با استفاده از نرم‌افزار AMD بررسی کنن: ابزار درون‌بازی Adrenalin Edition™.
  • AFMF فناوری تولید فریم رو برای تقویت FPS خارج از موتور بازی اضافه می‌کنه. کاربران می‌تونن از AMD Software Performance Metrics Overlay برای مشاهده FPS حاصل استفاده کنن.
  • پشتیبانی از ابزارهای نظارت بر عملکرد شخص ثالث در حال حاضر در دسترس نیست.
  • برای راه‌اندازی سیستم‌ها با استفاده از گرافیک هیبریدی (مانند لپ‌تاپ‌هایی که دارای یک GPU یکپارچه و مجزا هستن)، باید AFMF روی GPU نمایش‌دهنده پشتیبانی بشه تا بشه اون رو فعال کرد.

منتظر پیشرفت‌ها و نوآوری‌های آینده HYPR-RX با AFMF باشید که بر افزایش کیفیت، صافی و تأخیر تصویر تمرکز دارن از بازی با HYPR-RX لذت ببرید.

radeon RX 7800 XT

قابلیت ارتقاء تصویر (Video Upscaling) AMD

AMD Video Upscaling رو میشه برای اکثر برنامه های DirectX 11 فعال کرد تا کیفیت تصویر رو بالا ببره. با این حال، برخی از برنامه‌های کاربردی مانند Google Chrome و Microsoft Edge ممکنه به یک مرحله اضافی برای فعال کردن AMD Video Upscaling نیاز داشته باشن.
کاربران این قابلیت رو دارن که سطح وضوح اضافه شده توسط AMD Video Upscaling رو در بخش Graphics تنظیم کنن.

درایور آدرنالین ۲۴.۱.۱ را برای فعال‌‌سازی تکنولوژی Fluid Motion Frames از اینجا دانلود کنید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۳ نظر

  1. سلام این تکنولوژی برای بازی های داستانی بیشتر به درد میخوره چون بازی های شوتینگ معمولا fps. بالاتری ارایه میکنن مثلا تو وارزون با اومدن fsr3. با کارت گرافیک ۶۶۰۰xt که من دارم با رزولوشن فول اچ دی و رندر رزولوشن فورکی من دارم ۲۲۰ fps میگیرم که واقعا محشره در صورتی که اگه fsr3 رو با همین تنظیمات خاموش کنم fps. به ۶۰ الی ۷۰ میرسه ،amd داره کولاک می‌کنه به نظر من ،این واقعا عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×