بررسیلپ‌تاپ

بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024 [تماشا کنید]

در این مقاله قصد داریم به بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024 بپردازیم. لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 اولین لپ تاپ از خانواده سری LOQ محسوب میشه که در سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شد. حالا این لپ تاپ به دست ما رسیده تا بتونیم اون رو از نظر قدرت و عملکرد بررسی کنیم و ببینیم لپ تاپ اقتصادی امسال لنوو می‌تونه نمرات خوبی کسب کنه یا نه. مدل پارسال این دستگاه یعنی Lenovo LOQ 2023 یکی از بهترین انتخاب‌ها در اون بازه قیمتی بود و تونست در بین کاربران لپ تاپ‌های اقتصادی جایگاه بسیار خوبی کسب کنه. حالا نسل جدید اون با سخت افزار به روز وارد میدون شده تا جای مدل قبلی رو بگیره. تا آخر بررسی لپ تاپ Lenovo LOQ 2024 همراه بنچفا باشید. 


بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024

ویدئوی بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024

در ادامه ویدئوی بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024 رو مشاهده می‌کنید.


ممنون از اینکه با دیدن این ویدئو در یوتوب از ما حمایت می‌کنید.


این لپ تاپ رو افرا شاپ رو برای بررسی در اختیار ما قرار داده. افرا شاپ یک فروشگاه آنلاین و حضوری فروش لپ تاپ و لوازم جانبیه که تنوع بسیار خوبی از برندها و مدل‌هارو با قیمت مناسب دارن. توی سایتشون هم یه قابلیتی هست که بهتون اجازه میده تا پردازنده‌های مختلف رو باهمدیگه مقایسه کنید.

لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 و مدل‌های دیگه رو می‌تونید با کد تخفیف Benchfa از سایتشون تهیه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9

لپ تاپ Lenovo LOQ 2024 مثل سال گذشته تماما از پلاستیک ساخته شده و از نظر کیفیت ساخت میشه گفت کمی نسبت به سال گذشته پیشرفت کرده. هرچند وقتی محکم انگشتتون رو روی کیبورد یا پشت لپ تاپ قرار میدید، متوجه خم شدگی می‌شید. اما این جزو مواردی به حساب نمیاد که یک لپ تاپ میان‌رده بخواد در اون بهترین خودش باشه. بلکه معمولا در دستگاه‌های میان رده شاهد این هستیم که بیشتر هزینه روی قطعات سخت افزاری هزینه میشه و بعدش به کیفیت ساخت و متریال استفاده شده می‌رسیم.

بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024

با توجه به طراحی خاص و جدید Lenovo loq 2024 در امتداد نمایشگر، می‌تونیم با یک انگشت صفحه نمایش رو باز کنیم و به همون شکل هم اون رو ببندیم. همچنین لازم به ذکره که می‌تونید تا ۱۸۰ درجه صفحه نمایش رو باز و با کیبورد هم‌سطح کنید. 

نکته مهم دیگه درباره کیفیت ساخت لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 اینه که این دستگاه نسبت به نسل قبل خودش تغییرات زیادی در طراحی داشته و حالا میشه گفت طراحی اون کمی شبیه به سری لیجن این برند شده. همچنین تغییر در لولاهای لپ تاپ هم یک مورد مثبت به حساب میاد چون بدون شک لولاهای جدید کیفیت و عملکرد بهتری دارن. برای مثلا زمانی که به صورت پیوست در لپ تاپ را باز و بسته می‌کنیم، با عملکرد یکپارچه و باثباتی روبه‌رو میشیم. 

بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024

وزن این لپ تاپ ۲.۴ کیلوگرمه و شارژر اون هم ۳ کیلوگرم وزن داره. با توجه به وزن زیاد لپ تاپ‌های گیمینیگ لنوو لوک ۲۰۲۴ یک دستگاه متوسط به شمار میره و میشه گفت برای حمل و جابه‌جایی مشکل زیادی ایجاد نمی‌کنه. هرچند همه این موارد وابسته به شرایط کاربر داره. لازم به ذکره که این مدل نسبت به سال پیش یکمی باریک‌تره. این دستگاه با ابعاد ۳۵۹.۶×۲۶۴.۸×۲۵.۲ تولید شده.

بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024

دکمه پاور این لپ تاپ هم تغییراتی داشته و حالا با یک طراحی سه تکه بالای کیبورد جا خشک کرده. 

رنگ این دستگاه هم خاکستری تیره عنوان شده و برخلاف عنوان گیمینگ که روی این لپ تاپ قرار داره هیچگونه نور RGB روی بدنه و به جز کیبوردها دیده نمیشه. هرچند این رو جزو موارد منفی این لپ تاپ نمی‌دونم چون لنوو لوک ۲۰۲۴ اساسا یک دستگاه با طراحی ساده و شیک با رنگی خنثی انتخاب شده تا برای افرادی مناسب باشه که به دنبال یک لپ تاپ با ظاهری ساده و مشخصات قدرتمند می‌گردن.

لنوو در جعبه این لپ تاپ یک موس سیمی با لوگو LOQ هم قرار داده که حسابی با دستگاه از نظر ظاهر ست میشه. این موس ظاهر به نسبت ارگونومیکی داره اما خب نباید انتظار خیلی خاصی ازش داشته باشید. البته بهتون دکمه Back و Forward هم میده که می‌تونید اون‌ها رو شخصی‌سازی کنید.

بدون شک اگه گیمر هستید یا استفاده طولانی مدت از موس دارید، بهتره یک موس حرفه‌ای برای تجربه بهتر تهیه کنید.

در ادامه به مشخصات این لپ تاپ می‌پردازیم. 

بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024

مشخصات لپ‌تاپ LOQ 15IRX9

لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 امسال با مشخصات جدید و با استفاده از سخت افزار به‌روز وارد بازار شده. این لپ تاپ توسط افرا شاپ در اختیار ما برای بررسی قرار گرفته و در ادامه به مشخصات کامل اون اشاره کردیم. 

مدل پردازنده مرکزی Core i7 13650HX و پردازنده گرافیکی این لپ تاپ RTX 4060 از انویدیا با ۸ گیگابایت حافظه انتخاب شده. همین ترکیب باعث میشه تا در ابتدا بدونیک که با یک مشخصات میان‌رده اما به‌روز طرفیم. حافظه این دستگاه هم ۱۶ گیگابایت DDR5 با فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتزه که البته امکان ارتقای اون وجود داره و می‌تونید اون رو تا ۳۲ گیگابایت افزایش بدید. 

پردازنده Core i7 13650HX که روی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 قرار داره دارای ۱۴ هسته و ۲۰ رشته‌ست. فرکانس پایه هسته‌ها ۲.۴GHz و فرکانس افزایشی اون تا ۴.۹GHz بالا میره. فناوری ساخت این پردازنده ۱۰ نانومتری و مصرف برق ۵۵ واتی داره. 

مصرف برق کارت گرافیک این دستگاه هم ۱۱۵ وات گفته شده که توی تست‌های گرفته شده دیدیم که از تمام توان خودش استفاده می‌کنه. لازم به ذکره که این دستگاه یک نسخه دیگه هم داره که با کارت گرافیک RTX 4050 عرضه میشه و قیمت کمتری داره. 

در آخر هم ۱ ترابایت SSD NVME به باقی قطعات اضافه شده تا سرعت انتقال داده رو بیشتر کنه. 

(عکس باز دستگاه)

کیبورد و تاچ پد

به بخش کیبورد و تاچ پد و البته نورپردازی این دستگاه می‌رسیم. در ابتدا باید اشاره کنم که برای بک‌لایت کیبورد ۴ ناحیه رو داریم که به طور مجزا روشن میشن و می‌تونید این نورپس‌زمینه کیبورد رو با سه تا پروفایل مختلف از طریق دکمه میان‌بر FN+Space بین این پروفایل‌ها جابه‌جا بشید. 

بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024

روی کیبورد این دستگاه تمام حروف فارسی به صورت لیزری حک شده و نور از اونها عبور می‌کنه. بدون شک کیبورد لنوو لوک ۲۰۲۴ به خوبی کیبوردهای سری لیجن از لنوو نیست. اما این کیبورد جزیره‌ای از نظر طراحی ایراد اساسی نداره و تایپ کردن با اون لذت‌بخشه. مخصوصا که ما روی این سری کیبورد ۱۰۰ درصد رو داریم یعنی همه دکمه ها به همراه نام پد که می‌تونه برای بعضی از کاربرها بسیار مهم باشه. 

به تاچ پد می‌رسیم. بذارید اینجوری بگم که این تاچ پد کار خودشو می‌کنه؛ نه بیشتر نه کمتر. تاچ پد این لپ تاپ اندازه به نسبت بزرگی داره و از پلاستیک ساخته شده. تمام حالات حرکتی روی اون به نرمی کار می‌کنه و هرچیزی که در این بازه قیمتی نیاز دارید رو در اختیارتون قرار میده. 

دسترسی و پورت‌ها 

در یک لپ تاپ جدید یکی از مهم‌ترین مواردی که باید با توجه به کاربری خودمون بهش توجه زیادی بکنیم، تعداد و چینش پورت‌ها هستن. 

در سمت راست این لپ تاپ یک پورت USB 3.2 Gen2 Type، یک سوییچ قطع و وصل دوربین که لنوو خیلی دوسش داره و از قدیم روی بعضی لپ تاپ‌هاش هست، یک جک کمبو ۳.۵ میلی‌متری و یک درگاه USB 3.2 Type-A. این تمام چیزیه که سمت راست این دستگاه دیده میشه. یک نکته‌ای که نباید فراموش بشه اینه که پورت USB 3.2 Gen2 Type تاندربولت نیست اما می‌تونید برای اتصال دیسپلی از اون استفاده کنید. 

در مدل قبلی یعنی لنوو لوک ۲۰۲۳ در کناره‌های دستگاه‌ هم خروجی‌های هوا داشتیم که به چرخش هوا و کاهش دمای این دستگاه کمک می‌کرد. اما در مدل جدید تمام خروجی‌های هوا به بخش پشتی منتقل شدن.

با توجه به تغییراتی که لنوو در مادربرد و کولینگ این دستگاه جدید اعمال کرده، فکر می‌کنیم که باید فکر همه جارو کرده باشه و این سیستم خنک‌سازی جدید با خروجی هوا در یک سمت دستگاه به خوبی کارش رو انجام میده.

بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024

حالا نوبت به پورت‌های پشت دستگاه میرسه. در عقب لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 دو درگاه USB 3.2 Type-A، یک پورت ایترنت و یک HDMI 2.1 به همراه پورت شارژ قرار داره. تقریبا فرقی با سال گذشته نداره به جز چیدمان جدید پورت‌ها که در سال گذشته ما یک جک ۳.۵ میلی‌متری و یک درگاه USB هم در سمت راست لپ تاپ لنوو لوک داشتیم. 

نمایشگر لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9

نمایشگر لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 یک نمایشگر IPS و FHD یعنی با رزولوشن ۱۰۸۰p اما رفرش ریت ۱۴۴ هرتزیه. تنها نکته مهم درباره این نمایشگر اینه که ۱۰۰%SRGBـه و این باعث میشه تا علاوه بر گیمرها؛ یک گزینه اقتصادی برای طراحان هم باشه. چوت ترکیب پنل IPS و  100%SRGB می‌تونه برای کسانی که ادیت عکس و اصلاح رنگ انجام میدن اهمیت داشته باشه. 

روشنایی این نمایشگر تنها ۳۰۰ نیتزه. یعنی حداقل چیزی که میشه از یک لپ تاپ استناندارد و خوب انتظار داشت. این در حالیه که امروزه می‌بینیم روشنایی گوشی‌های همراه به ۲۰۰۰ نیتز می‌رسه. :))) ولی خب ۳۰۰ نیتز در لپ تاپ حداقل محسوب میشه و در این لپ تاپ هم با داشتن یک پنل خوب کارایی لازم رو به کاربر ارائه می‌کنه.

این Display همچنین از anti-glare display ,G-Sync ,Low Blue Light پشتیبانی می‌کنه.

اسپیکر لپ تاپ LOQ 15IRX9

اسپیکر لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 در دو سمت راست و چپ در جلوی دستگاه قرار گرفتن. صدای این این اسپیکرها برای یک لپ تاپ گیمینگ میان‌رده خوبه. باس زیادی نداره اما به قدر کافی صاف و بلند شنیده میشه. بدون شک اگه گیمر باشید برای بازی نیاز به یک هدفون گیمینگ حرفه‌ای دارید تا تمام صدا و جزئیات بازی رو بشنوید. 

عمر و عملکرد باتری در بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024

شاید بشه نقطه ضعف این دستگاه رو باتری اون دونست. البته اوضاع خیلی هم برای لنوو لوک ۲۰۲۴ خراب نیست. این لپ تاپ باتری ۴Cell 60WHr داره که نسخه ۸۰WHr هم وجود داره. اما نسخه‌ای که دست ماست باتری با ظرفیت کمتره. 

یک سری بهینه‌سازی‌ها برای عملکرد باتری در نرم افزار لنوو ونتیج دیده میشه. مثل زمانی که از طریق اپ Adaptive Refresh Rate رو انتخاب می‌کنید. در این حالت با قطع کردن شارژر به طور خودکار رفرش ریت صفحه نمایش به ۶۰ هرتز می‌رسه که این باعث صرفه‌جویی در انرژی مصرف شده میشه. 

همچنین یه قابلیت دیگه که می‌تونید اون رو فعال کنید اینه که باز از طریق نرم‌افزار قابلیت Conservation Mode رو فعال کنید. با فعال کردن این گزینه موقع شارژ کردن دستگاه میزان شارژ بین ۷۵ تا ۸۰ درصد باقی میمونه. 

لنوو لوک ۲۰۲۴ با مشخصات گفته شده چقدر باتری نگه می‌داره؟

هونطور که گفتم این لپ تاپ توی نگه داری شارژ بهترین نیست و در هنگام بازی تنها یک ساعت و زمان اجرای ویدئو با اتصال به اینترنت هم حدود ۴ ساعت شارژ نگه‌ میداره. به هرحال اگه شما به عنوان یک گیمر یا کسی که برای تولید محتوا از این لپ تاپ استفاده می‌کنه باید بدونید که برای دریافت بهترین FPS و بهترین زمان رندر باید با لپ تاپ در حالتی کار کنید که توی شارژ قرار داره. 

ارتقا پذیری لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9

رفته‌رفته لپ‌تاپ‌ها قابلیت ارتقا پذیری رو در برخی قطعات اضافه کردن و حالا می‌تونیم با اضافه کردن رم بیشتر یا SSD، پرفورمنس کلی رو افزایش بدیم. در اواسط بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 اشاره شد که رم این لپ تاپ تا ۳۲ گیگابایت DDR5 با فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز قابل ارتقاست. 

علاوه‌بر اسلات اضافه حافظه رم، یک اسلات اضافی هم برای حافظه SSD وجود داره که می‌تونید در آینده حافظه SSD رو ارتقا بدید. 

ارتقاپذیری این لپ تاپ مانند خیلی از لپ تاپ های همرده خودش همینجا به پایان میرسه. 

عمکلرد لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 در تست Blender

عمکلرد لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 در تست Blender

برای تست رندر بلندر از بلندر بنچمارک استفاده کردیم که می‌تونید به صورت رایگان دانلود و تست کنید. رندر بلندر بیشتر پردازنده محوره و به ازای هر ترد پردازنده، یک تایل رندر می‌کنه و هرچی تعداد هسته‌ها بیشتر و معماری به روزتر باشه، شاهد عملکرد بهتری در بلندر هستیم. در این تست سه رندر هست، مانستر، جانکشاپ و کلسروم که هر کدوم فشار متفاوتی روی پردازنده اعمال می‌کنن. در این بنچمارک در تست مانستر، شاهد امتیاز ۱۱۷، در جانکشاپ امتیاز ۷۴ و در کلسروم امتیاز ۵۱ بودیم. این تست‌ها به ترتیب انجام شدن و هرچی جلوتر میریم و لپتاپ گرم‌تر میشه و این می‌تونه روی تست‌ها تاثیر بذاره.

عمکلرد لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 در تست Cinebench R23

عمکلرد لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 در تست Cinebench R23

تست Cinebench R23 تست درستی برای مقایسه پردازنده نیست، چون عملکرد اپلیکیشن به اپلیکیشن در  سناریوهای مختلف متفاوته.

در تست Cinebench R23 در حالت پرفرومنس در حال شارژ، لپتاپ Lenovo LOQ 2024 با پردازنده ۱۳۶۵۰HX تونسته امتیاز ۱۶۲۹۹ رو در حالت چند هسته‌ای ثبت کنه. بین هر تست ما شاهد تلورانس نسبتا زیادی بودیم که برای یک لپتاپ عادیه، مثلا در یک تست نزدیک ۱۷۰۰۰ شدیم در یک تست حدود ۱۶۲۰۰. در پردازنده‌های دسکتاپ این عملکرد رو از ۱۲۶۰۰K می‌بینیم. این امتیاز رو با دمای ۹۸ درجه سانتیگراد با حداکثر توان مصرف ۱۳۰ وات ثبت کردیم که فشار خیلی زیادیه. امتیاز تک هسته‌ای هم ۱۶۶۲ بوده که فشار خیلی کمتری روی پردازنده بوده.

در حالت کوایت خارج از شارژ امتیاز چند هسته‌ای این لپتاپ به ۱۳۸۵۶ افت کرده با همون میزان دمای قبلی. حداکثر توان مصرفی هم در این حالت ۶۰ وات بوده. عملکرد تک هسته‌ای هم تفاوت زیادی با تست قبلی نداره و ۱۶۵۸ امتیاز ارائه داده.

عمکلرد لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 در بازی

برای تست بازی ما هدفمون این نیست که این لپتاپو با لپتاپای دیگه یا دسکتاپای دیگه مقایسه کنیم، چون اصلا تست استاندارد و بنچمارک دقیقی نیست. خیلی از متفیرها توسط خود لپتاپ تعیین میشن، تلورانس تست خیلی بالاتره در لپتاپ، دما تاثیر زیادی می‌ذاره و خیلی چیزای دیگه. اینجا صرفا می‌خوایم ببینیم این لپتاپ چه عملکردی داره و با تنظیمات مختلف در رزولوشن فول اچ دی که نمایشگر خودشه، چطور می‌تونیم یه تجربه خوب در بازی باهاش داشته باشیم.

بازی Cyberpunk 2022

اولین بازی‌مون سایبرپانکه که بازی خیلی سنگینیه تنظیمات گرافیکی زیادی هم داره. ما این بازی رو در چند حالت مختلف به وسیله بنچمارک خود بازی تست کردیم. در تست اول این بازی با پریست ری تریسینگ الترا و بدون آپسکیلینگ اجرا شده و شاهد عملکرد خام کارت هستیم. اینجا این لپتاپ تونسته ۳۴ فریم بر ثانیه به طور میانگین به نمایش بذاره، با ۱۷ فریم بر ثانیه ۱% لو و ۷ فریم بر ثانیه ۰.۱% لو. این عملکرد با یوسیج ۹۹% پردازنده به دست اومده و حداکثر دمای کارت هم ۷۹ درجه بوده. میزان مصرف پردازنده هم حداکثر ۴۳% بوده اما دمای اون هم ۸۲ درجه بوده.

در تست دوم همون پریست قبلی یعنی ری تریسینگ الترا رو داریم اما با اضافه شدن فریم جنریشن به بازی، بدون سوپر رزولوشن البته. اینجا فریم ریت خیلی بهتر شده و میانگین فریم ریتمون ۵۷ فریم بر ثانیه بوده، منتها ۱% لو و ۰.۱% لو بدتری داشتیم، به ترتیب ۱۱ و ۶ فریم بر ثانیه. میزان دما و مصرف گرافیک هم تغییری نداشته، اما دمای پردازنده به ۹۰ درجه رسیده.

بازی Cyberpunk 2022

و اما حالتی که خیلی از افراد استفاده می‌کنن، یعنی پریست ری تریسینگ الترا با سوپر رزولوشن اتو و فریم جنریشن. با این ترکیب عملکرد خیلی خوب میشه و به ۹۲ فریم بر ثانیه به طور میانگین بهمون میده، با ۶۳ فریم بر ثانیه ۱% لو و ۳۱ فریم بر ثانیه ۰.۱% لو. این عملکرد خیلی خوبیه و فشار روی گرافیک کمی کمتر شده، اما فشار روی پردازنده بیشتر شده. دمای گرافیک همچنان حدود ۷۹ درجه بوده، این بار با مصرف حدود ۹۱ تا ۹۹% بوده. دمای پردازنده هم حداکثر ۹۶ درجه بوده، که فاصله خیلی زیادی با گرافیکه با اینکه هر دو از یک هیت سینک استفاده می‌کنن. مصرفش هم ۲۰ تا ۲۸ درصد در طول تست بوده.

تست بعدی در حالت لو بدون استفاده از آپسکیله. اینجا شاهد ۷۲ فریم بر ثانیه به طور میانگین یعنی کمتر از حالت قبل و ۴۹ فریم بر ثانیه ۱% low و ۳۷ فریم بر ثانیه ۰.۱% لو بوده. اینجا پردازنده گرافیکی با ۹۸% مصرف، ۷۷ درجه دما داشته و پردازنده با حداکثر مصرف ۶۳% به ۸۰ درجه رسیده.

حالا ما در دوتا از تست‌های لو و ری تریسینگ الترا با فریم جنریشن و سوپر رزولوشن با استفاده از باتری هم تست کردیم تا هم ببینیم عملکرد چطوره و هم باتری لپتاپو محک بزنیم. در پریست لو بدون آپسکیل تونستیم ۷۲ فریم بر ثانیه بگیریم، که با باتری به ۶۴ فریم بر ثانیه کاهش پیدا کرده. ۱% لو هم به ۳۹ فریم بر ثانیه و ۰.۱% لو به ۲۵ فریم بر ثانیه رسیده که البته از تست قبلی بهتر بوده. مهم ترین تفاوتی که اینجا می‌بینیم در دماست، که خیلی بهتر شده و در نتیجه نویز سیستم خیلی پایین اومده. دمای پردازنده و گرافیک از ۸۰ و ۷۷ درجه در تست قبل، به ۶۲ و ۵۶ درجه رسیده که جامپ خیلی بزرگیه.

در تست آخر این بازی پریست ری تریسینگ الترا با سوپر رزولوشن و فریم جنریشن تست شده. اینجا میانگین و ۱% لو و ۰.۱% لومون به ترتیب ۶۶، ۳۶ و ۲۱ بوده. دما باز هم بهتر شده و حداکثر دمای پردازنده و گرافیک به ترتیب ۶۱ و ۷۳ درجه بوده.

حالا بحثی که هست اینه که باتری این لپتاپ اصلا توان بازی کردن نداره واقعا. موقع تست باتری سایبرپانک و چند اپ دیگه کرش کردن، که مشخصه باتری توان تغذیه قطعات رو نداره، به خصوص پردازنده. حتی اگه بازی‌ها رو اجرا کنید و بدون مشکل بالا بیاد، با محدودیت برقی که اعمال میشه، دیگه لپتاپ عملا از حالت گیمینگ خارج میشه و یه دستگاه پرتابل زیادی بزرگه. تو بازیا عملکرد باتری خیلی تعریفی نیست و با یه بازی سبک مثل لیگ آو لجندز با نور پایین و بدون اپ پس زمینه و باقی چیزا، تهه تهش براتون ۱ ساعت توانایی اجرای بازی رو داشته باشه. تو بازیای سنگین به نیم ساعت کاهش پیدا می‌کنه، که خیلی از استیم دک و الای ROG کمتره.

بنچمارک بازیای بعدی کوتاه‌تره. در گاد آو وار با پریست الترا بدون آپسکیل، این لپتاپ تونسته ۷۸ فریم بر ثانیه به طور میانگین به نمایش بذاره، ۱% low و ۰.۱% low هم ۵۵ و ۳۳ فریم بر ثانیه بوده. با استفاده از DLSS بالانس، میانگین فریم ریت به ۹۲ فریم بر ثانیه افزایش پیدا می‌کنه، ۱% لو هم به ۶۲ فریم بر ثانیه افزایش پیدا کرده، اما ۰.۱% لو با یه کاهش ۱۰ درصدی به ۳۰ فریم بر ثانیه رسیده، اما در بازی خیلی به چشم نمیاد.

بازی God of War 2016 و بازی Spiderman remasterd

بازی God of War 2016

کلا بازی God of War بازی خیلی بهینه‌ایه و نیازی به آپسکیل نداره. اگه دنبال یه تجربه بهترید یه پله پایین آوردن تنظیمات گرافیکی از DLSS احتمالا عملکرد بهتری میده، مخصوصا چون دیگه رزولوشن تغییر نمی‌کنه. در هر دو تست گاد آو وار، گرافیک ۱۰۰% در حال استفاده بوده و دمای ۸۲ درجه رو به نمایش گذاشته. پردازنده در حالتی که DLSS خاموش بود، با ۷۸% مصرف به ۹۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسید، اما وقتی DLSS روشن شد مصرف اون به ۵۷% کاهش پیدا کرد دماش هم اومد روی ۹۴ درجه.

بازی Spiderman remasterd

حالا به بازی Spider-man ریمسترد می‌رسیم. اینجا با پریست Very High بازی بدون آپسکیل، به صورت میانگین شاهد ۶۷ فریم بر ثانیه، در ۱% لو ۳۵ فریم بر ثانیه و در ۰.۱% لو شاهد ۷ فریم بر ثانیه هستیم. قطعا قابل بازیه، منتها این سطح از گرافیک با توجه به حافظه کم کارت ۴۰۶۰ خیلی سنگینه و پردازنده گرافیکی داره توسط حافظه‌ش محدود میشه. اینجا پردازنده و گرافیک به ترتیب با ۸۱ و ۱۰۰ درصد مصرف، به دمای ۹۰ و ۸۱ درجه رسیدن.

با روشن کردن DLSS میانگین فریم ریت تغییری نمیکنه و ۶۷ فریم بر ثانیه باقی می‌مونه، اما ۱% low به ۴۰ فریم بر ثانیه و ۰.۱% لو به ۲۵ فریم بر ثانیه افزایش پیدا می‌کنه. مصرف گرافیک اینجا ثابت میمونه و مصرف پردازنده به ۷۵% کاهش پیدا می‌کنه. دمای پردازنده و گرافیک هم ۹۲ و ۷۴ درجه رسیده.

تست‌های دما

در نمودارهای بالا نتایج دمایی تست و بنچمارک‌هایی که گرفتیم رو می‌بینید.

بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024

جمع‌بندی بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024

در این مطلب به بررسی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 2024 پرداختیم. آیا  لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 15IRX9 بهترین لپ تاپ میان‌رده بازاره؟ راستش هر پاسخی به این سوال به وضوح غلطه. چون ما در شروع سال ۲۰۲۴ هستیم و ممکنه در ماه‌های آینده لپ‌تاپ‌های با مشخصات بهتر وارد بازار بشن که عملکرد خوبی از خودشون نشون بدن. بنابراین نمیشه نظر قطعی در این باره داد. 

خب دیگه  درباره همه‌چیز این لپ تاپ صحبت کردیم. لپتاپ Lenovo LOQ 2024 انتخاب خیلی خوبیه اگر که دنبال یه لپتاپ میان رده با قطعات خوب هستید، بیشتر اوقات قراره تو شارژ از دستگاه استفاده کنید و نویز هم براتون مهم نیست. وقتی این دوتارو رو در نظر بگیرید، این لپتاپ کم کم وارد جنبه نه چندان خوب و متوسط میشه و خب باید بیشتر هم هزینه کنید برید سراغ مدل‌های بالارده‌تر. این مدل داره از قطعات به روزی استفاده می‌کنه، ظاهر ساده و جذابی داره و برای کاربری گیمینگ و حالا رندر توی سطح متوسط قرار می‌گیره. یعنی شما می‌تونید بازی های جدید رو به‌راحتی با بالا پایین کردن تنظیماتش اجرا کنید. ویدئو و عکس ادیت کنید و این چیزا. ولی برای ادیت ویدئو به این توجه کنید که نمایشگر این لپ تاپ رزولوشن ۱۰۸۰ داره و رو خودشم سخته چون کلا ۱۵ اینچه.

نظرتون درباره این لپ تاپ چیه؟! به نظرتون امسال هم مث پارسال، بازار لپ تاپ میان رده رو در دستش میگیره؟؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۵ نظر

  1. باسلام من یه لبتاب خریدم همین برند لنوو LOQ با رم ۳۲ و گرافیک ۶ گیگ ۴۰۵۰ و CPU i7 ولی برای بازی گادآف وار خیلی کنده. برای بازی Dota2 یه موقع هایی توی بازی لگ می‌گیره. هر چی دنبال دلیلش گشتم پیدا نکردم اگه کسی می‌دونه چجوری مشکلش برطرف میشه بهم اعلام کنه

    1. سلام داداش بنده هم از هم سری دارم . با گرافیک ۳۰۵۰ و i5 13420H ولی تا حالا برام چنین اتفاقی پیش نیومده و اینکه بنده حدودا ۱۰ساعت مداوم و بدون خاموش کردن لب تاب باهاش گیم مثل ردد ۲ یا گادآف وار می زنم و هیچ مشکلی هم ندارم البته به جز گرما شدید تولید می‌کنه باید یه کول پد عالی داشته باشی تا بتونه خنکش کنه و من هم یه مقدار فرم ریت محدود می کنم تا فشار کمتری بهش بیاد . خلاصه مشکل از لب تاپ نیست. به نظرم نسخه بازی تو تغییر بده و جدیده رو آپدیت کن . لپ تاب هم درایور گرافیک و آپدیت بایوس دانلود کن حتما درست میشه..
      خلاصه درایور آپدیت کن درست میشه ۱۰۰ درصد .
      سوال داشتی بپرس حتما .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×