اخباراخبار تکنولوژیبررسیمقالات

بررسی هدست Apple Vision Pro: انسان تنها‌تر از همیشه

در این مقاله قصد داریم به بررسی هدست Apple Vision Pro بپردازیم. البته این بررسی از نگاه رسانه‌های بزرگ تکنولوژی دنیا و ویدئوهای منتشر شده اونهاست. فشار زیادی روی اپل ویژن پرو جدید وجود داره. چون ورود اپل به دنیای کامپیوترهاییه که روی صورت کاربرها قرار می‌گیرن. تا آخر این بررسی با بنچفا همراه باشید.


اپل ادعا می‌کنه که هدست Vision Pro با قیمت ۳۴۹۹ دلار شروع چیزی به نام «محاسبات فضایی» به حساب میاد که اساساً به اجرای برنامه‌ها در اطراف شما خلاصه میشه. همونطور که دیدیم تبلیغات این شرکت زیاد از این فشار جلوگیری نمی‌کنه. این شرکت توی ویدئوهای تبلیغاتی خودش افرادی رو نشون میده که همیشه Vision Pro رو پوشیدن و روی صورت خودشون قرار دادن. در محل کار! در حال شستشوی لباس! بازی با بچه‌ها!

جاه‌طلبی بسیار زیادی به نظر میرسه. چون می‌دونیم که استفاده طولانی از این دیوایس‌ها چیزی به جز انزوا به همراه نداره. در این مورد صحبت‌های زیادی داریم. در ادامه قصد داریم به بررسی Apple Vision Pro از دید بزرگترین رسانه‌ های دنیا بپردازیم. 

بررسی هدست Apple Vision Pro: انسان تنها‌تر از همیشه

اپل ادعا می‌کنه که Vision Pro آغاز چیز جدیدیه؛ چون مردم بیش از یک دهه‌ست که از این نوع ابزارها استفاده می‌کنن. برای مثال در سال ۲۰۱۳ یک نمونه اولیه از اولین Oculus Rift عرضه شد. همه این پیشرفت‌ها به این معنیه که محصولات بسیار خوبی در بازار وجود داره: اولین Oculus به خط Quest در Meta اضافه شد که اکنون Quest 3 رو ارائه داده – یک هدست VR بسیار خوب با کتابخانه بسیرا بزرگی از بازی‌ها و برخی از ویژگی‌های AR یا همون واقعیت افزوده با قیمت ۵۰۰ دلار. یعنی به اندازه ۲۵۰۰ دلار کمتر از ویژن پرو. هرچند در ادامه وقتی بیشتر با مشخصات این هدست آشنا بشیم شاید تا حد زیادی قیمت رو توجیه کنه.

در این بین و در این سال‌ها، اپل، یعنی از زمان مدیریت تیم کوک به بعد، تا حد زیادی اصرار داره که واقعیت افزوده بسیار ارزشمندتر از واقعیت مجازی خواهد بود. یعنی AR ارزش بیشتری نسبت به VR داره.

Vision Pro اولین تلاش اپل برای ساختن یک کامپیوتر از تمام این ایده‌هاست. کامپیوتری که در فضای اطراف شما کار می‌کنه. هدف اینه که Vision Pro یک دستگاه کامل باشه که بتونه درست در کنار مک و آی‌پد در اکوسیستم دستگاه‌های اپل قرار بگیره و به شما اجازه بده کار واقعی انجام بدید. می‌تونید از Excel و Webex و Slack در Vision Pro استفاده کنید و همچنین می‌تونید در یک صفحه نمایش مجازی غول‌پیکر ۴K HDR به تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بنشینید. همچنین می‌تونید صفحه نمایش مک خودتون رو در فضا ببینید و فقط از Vision Pro برای نگاه کردن به مانیتور بزرگ و باکیفیتی که در فضای مجازی شناوره استفاده کنید.

بررسی هدست Apple Vision Pro: انسان تنها‌تر از همیشه

کانسپت Vision Pro شگفت‌انگیز به نظر می‌رسه و گاهی اوقات هم همینقدر شگفت‌انگیز ظاهر میشه. میشه گفت Vision Pro همچنین نشان‌دهنده مجموعه‌ای از تغییرات و نوآوری‌های واقعاً بزرگه. نوآوری‌هایی که نادیده گرفتن اونها غیرممکن به نظر می‌رسه. هرچند برخی از بخش‌های اپل ویژن پرو شاید خیلی جالب به نظر نرسن. برای مثال استفاده از این فناوری در یک هدست به این معنیه که وزن زیادی روی صورت شما وجود داره، بنابراین اپل تصمیم گرفت از بسته باتری خارجی متصل به یک کابل استفاده کنه که در برخورد اول خیلی احمقانه به‌نظر میرسه که همیشه از هدست شما یک کابل بافته شده آویزون باشه. اما چاره چیه؟ هنوز با تکنولوژی باتری با ظرفیت زیاد با اندازه کوچیک فاصله داریم. هرچند این هدست می‌تونه برای کمپانی به بزرگی اپل انگیزه باشه برای عرضه تکنولوژی‌های جدیدتر.

سوال‌های مهم درباره هدست Vision Pro

از اونجایی که در چند روز گذشته دیدیم که کارشناس‌های زیادی از سراسر دنیا از این دستگاه استفاده کردن، مدام یک سری سؤالات به طور مداوم مطرح شد. سؤالاتی در مورد اینکه آیا تغییرات و نوآوری‌ها ارزشش رو داره یا نه.

مثلا:

  • آیا استفاده از ویژن پرو اونقدر خوبه که هر بار که بعد هربار استفاده خراب شدن موهام رو به جون بخرم؟ 
  • آیا اونقدر خوبه که بخوام به جای کیف لپ تاپم اون رو در کیف بزرگش حمل کنم؟
  • آیا این قدر خوبه که بخوام به جای اینکه با چشمان خودم به دنیای اطرافم نگاه کنم از صفحه نمایشگر نگاه کنم؟
  • به نظر سوال‌های خیلی مهمی هستن. درسته؟! 

هرچند همه این موارد در طولانی مدت مشخص میشن و رفتار کاربران و صد البته نیاز اونها موفقیت یا شکست این دستگاه رو تعریف می‌کنن. 

بررسی هدست Apple Vision Pro: انسان تنها‌تر از همیشه

سخت افزار اپل Vision Pro 

اپل نمی‌خواد کسی Vision Pro رو به عنوان یک هدست واقعیت مجازی تصور کنه، اما حقیقت اینه که این دستگاه یه هدست واقعیت مجازیه که البته این هدست VR تقریباً به شما این امکان رو میده تا وانمود کنید که فقط یک هدست واقعیت مجازی نیست و چیزی فراتر از اونه.

شما اون رو به گونه‌ای روی سر خود قرار می‌دید که دید شما رو به‌طور کامل مسدود می‌کنه و سپس یک فید ویدیویی سه بعدی از دنیای اطرافتون رو از دوربین‌های جلویی به شما نشون می‌ده که انگار می‌تونید درست همه چی رو از طریق دستگاه ببینید.

اما علاوه‌بر این می‌تونه شما رو در واقعیت مجازی، در سطوح مختلف غرق کنه. مثلا می‌تونید مدتی رو به‌طور کامل روی ماه کار کنید و زمان زیادی رو در جنگل با نمای بسیار زیبای دریا بگذرونید. این که حالا میشه فرای تخیل با چشم خودمون غرق این فضا بشیم و به تسک‌های روزانه‌مون برسیم، بدون شک تجربه بسیار جذابیه. 

بررسی هدست Apple Vision Pro: انسان تنها‌تر از همیشه

Vision Pro در مقایسه با سایر هدست‌های واقعیت مجازی، که عمدتاً پلاستیکی هستن و اغلب ظاهری کاملاً احمقانه دارن، خیره‌کننده‌ست. در مقابل اونها، Vision Pro از منیزیم و فیبر کربن در یک محفظه آلومینیومی ساخته شده و کاملا زبان طراحی آشنای اپل رو داره.

تقریباً همه کسانی که این هدست رو برای اولین بار از نزدیک می‌بینن فکر می‌کنن که کوچکتر از چیزیه که انتظار داشتن. به خصوص در مقایسه با برخی از هدست‌های VR بزرگی که در دهه گذشته دیدیم.

نمایشگر جلویی ویژن پرو تلاشی برای جلوگیری از جدا شدن شما از سایر افراد در هنگام استفاده از این دستگاهه. در عکس‌های اپل، به نظر می‌رسه که ویدیویی از چشمان شما روی این نمایشگر نشون داده میشه تا اطرافیانتون بتونن چشم‌های شما رو ببینن تا در هنگام استفاده از هدست، احساس راحتی کنن و بتونن با شما صحبت کنن. این ویژگی به نام EyeSight بسیار جذابه. هرچند که در واقعیت، اصلا شبیه به چیزی نیست که در تبلیغات دیدیم. این نمایشگر یک OLED با رزولوشن پایین با یک پنل عدسی شکل در جلوی اونه که جلوه‌ای سه بعدی ارائه می‌کنه ولی اونقدر کم نوره و شیشه روی اون اونقدر انعکاس داره که به‌طور کلی اون کارکردی که انتظار داشتیم داشته باشه رو نداره. 

وقتی مردم چشمان شما رو می‌بینن، درواقع تصویری با وضوح پایین و شبح مانند از شما دریافت می‌کنن که شبیه CGI به نظر می‌رسه. ایده این کار واقعا جالبه. چون می‌دونیم با قرار دادن این هدست روی چشم عملا با دنیای بیرون ارتباطمون قطع میشه. این قابلیت درواقع پلی برای ایجاد ارتباط دوباره‌ست که متاسفانه در نسل اول این محصول به خوبی کار نمی‌کنه. همچنین هیچ کنترل یا نشانگری در visionOS برای این نمایشگر خارجی وجود نداره، بنابراین شما هرگز واقعا نمی‌دونید که دیگران دارن چی می‌بینن. تصور کنید که مستقیماً در چشمان شخصی نگاه کنید و با او صحبت کنید بدون اینکه بدونید آیا واقعا اون فرد می‌تونه چشمان شما رو ببینه یا نه.

اون شیشه نمایشگر جلویی یک پوشش برای مجموعه عظیمی از دوربین‌ها و سنسورهاست و اونها رو پنهان می‌کنه. کل چیزی که داخل این هدست قرار داره شامل دوربین و سنسورهایی میشه که در ادامه یکی یکی به اونها اشاره می‌کنیم. یک جفت دوربین جلویی با وضوح بالا برای عبور ویدیو، دوربین‌هایی که رو به پایین و به طرفین برای ردیابی دست‌های شما هستن، یک اسکنر لیدار و دوربین‌های TrueDepth برای ردیابی فضا و نورافکن مادون قرمز وجود داره تا همه چیز در نور کم کار کنه. در زیر همه اینها، شما یک پردازنده M2 و همپردازنده R1 جدید اپل و یک جفت فن دارید تا گرمای این همه فناوری رو به سمت بالا منتقل کنن. 

در لبه بالایی، چیزی شبیه به نسخه‌های بزرگ‌تر برخی از کنترل‌های آشنای اپل واچ رو خواهید دید که اپل بهش میگه دیحیتال کراون (Digital crown). یعنی یک تاج دیجیتال که هم صدا و هم سطح غوطه‌ور شدن واقعیت مجازی رو در سمت راست تنظیم می‌کنه.

بررسی هدست Apple Vision Pro: انسان تنها‌تر از همیشه

هدبند و لنزهای Vision Pro 

دو هدبند در جعبه اپل ویژن پرو دریافت می‌کنید. یک بند کشباف انفرادی و یک بند دو حلقه. این بندها بهراحتی به هدست متصل و جدا می‌شن. بدون شک بند انفرادی خنک‌تره و موهای شما رو کمتر به هم می زنه. 

اگر عینکی هستید احتمالا در استفاده از این دستگاه به مشکل می‌خورید. هرچند اپل برای افراد عینکی هم راه حل ارائه داده. برای این کار در زمان سفارش این دستگاه از سایت رسمی اپل می‌تونید روی لنز زایس سفارشی کلیک کنید. مشخص نیست که فروش لنزهای زایس ویژن پرو در ایران به شکل خواهد بود.

بررسی هدست Apple Vision Pro: انسان تنها‌تر از همیشه

اسپیکرهای اپل Vision Pro

بلندگوهای Vision Pro در بازوهای کناری قرار گرفتن و عملکرد بسیار خوب، بلندی و قانع‌کننده‌ای دارن. بلندگوها بسیار بلندن و همه اطرافیان شما می‌تونن چیزی رو که در حال انجام اون هستید بشنون، مگر اینکه از هدفون استفاده کنید. همچنین می‌تونید از هر هدفون بلوتوثی که می‌خواید استفاده کنید، اما اگر از جدیدترین AirPods Pro استفاده کنید، یک‌سری ویژگی‌های اضافی مثل تأخیر کمتر، صدای ۴۸ کیلوهرتز و سیستم صوتی تطبیقی اپل، که به‌طور خودکار صداهای دنیای واقعی رو به‌طور مناسب با هم ترکیب می‌کنه، دریافت خواهید کرد. همچنین درسته که اطرافیان ممکنه صدای اسپیکر رو بشنون اما به اندازه شما واضح و شفاف صدا رو دریافت نمی‌کنن. 

بررسی هدست Apple Vision Pro: انسان تنها‌تر از همیشه

وزن اپل ویژن پرو

خب برسیم به بخشی که ممکنه شما هم خیلی بهش فکر کرده باشید چون افراد مختلف هم در برخورد با این هدست به این مورد زیاد اشاره کردن. از اونجایی که بیشتر Vision Pro رو برای کارهای طولانی مدت استفاده می‌کنن وزن این هدست اهمیت زیادی داره. بنابراین اگر این هدست رو بیشتر از نیم ساعت روی صورت خودتون داشته باشید، پس از مدتی قابل توجه‌ترین چیز در مورد اون اینه که سنگینه. بسته به اینکه از چه بند و مهره استفاده می‌کنید، وزن هدست به تنهایی بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ گرمه. 

یه جورایی میشه گفت که Vision Pro یک iPad روی صورت شماست :))))) اما سنگین‌تر از یک iPad Pro 11 اینچی (۴۷۰ گرم) و نزدیک به iPad Pro با اندازه ۱۲.۹ اینچی (۶۸۲ گرم) محسوب میشه. بنابراین از این نظر هم واقعا یک iPad برای صورت شماست.

قابل ذکره که هدست Vision Pro به‌طور قابل ملاحظه‌ای سنگین‌تر از Quest 2 با وزن (۵۰۳ گرم) یا حتی سنگین‌تر Quest 3 (515 گرمه. توجه کنید اینها هدست‌هایی هستن که باتری داخلی دارن. اپل در مراسم رونمایی هدست ویژن پرو گفت که استفاده از باتری خارجی رو به‌طور خاص برای کاهش وزن هدست انتخاب کردن. خود باتری به سختی ارزش صحبت کردن داره. چون یه آجر نقره‌ایه که وزن اون به ۳۵۳ گرم می‌رسه و دارای یک پورت USB-C و یک LED فعاله که وقتی شارژ می‌شه سبز و وقتی شارژ نمی‌شه نارنجی رنگه. شما می‌تونید باتری‌های اضافی رو به قیمت ۱۹۹ دلار بخرید، اما نمی‌تونید اونها رو با هم وصل کنید یا اصلا وقتی شارژ یکی به انتها رسید سریعا دومی رو وصل کنید تا جایگزین باتری قبلی بشه. چون قطع کردن باتری از ویژن پرو، برق رو به طور کامل قطع می‌کنه. البته یک نکته‌ای درباره باتری و عمر باتری اپل ویژن پرو وجود داره. اینکه می‌تونید باتری رو مستقیم به برق شهری وصل کنید و این‌طوری نامحدود از اپل ویژن پرو استفاده کنید. البته مراقب گرمای هدست و گردن و سلامتتون باشید. :) 

راه‌اندازی اولیه Vision Pro 

راه‌اندازی اولیه Vision Pro بسیار ساده‌ست. تنظیمات هدبند فقط شامل تنظیمات دستی میشه. بقیه چیزها نرم‌افزاری و حسگر محور هستن. هدست در ابتدا از شما می‌خواد که تاج دیجیتال (Digital Crown) رو در ابتدا نگه دارید و لنزها رو جلوی چشم‌های خودتون تنظیم کنید و سپس تنظیمات استاندارد ردیابی چشم رو انجام بدید. بقیه تنظیمات تقریباً شبیه به سایر دستگاه‌های iOS هستن. اگر آیفون دارید، می‌تونید اون رو به Vision Pro نزدیک کنید تا تنظیمات شما به ویژن پرو منتقل بشن و برای همین باید با برخی شرایط و ضوابط موافقت کنید. اگر آیفون ندارید، باید رمزهای عبور و موارد دیگه رو به صورت دستی وارد کنید، اما توجه داشته باشید که اپل ویژن پرو به‌عنوان یک دستگاه مستقل به‌خوبی کار می‌کنه. 

نمایشگرهای داخلی و دوربین‌های ویژن پرو

اپل به نمایشگرهای داخلی ویژن پرو خیلی افتخار می‌کنه و برای اون هم دلیل خوبی داره. این نمایشگرها نشان‌دهنده یک جهش بزرگ در فناوری نمایشگر هستن. این دو نمایشگر MicroOLEDهای کوچیکی با مجموع ۲۳ میلیون پیکسل هستن که اندازه اونها فقط ۷.۵ میکرومتره که تقریباً به اندازه یک گلبول قرمز هستن. هر یک از این پیکسل‌های کوچک از سه زیرپیکسل RGB تشکیل شدن که طبق چیزی اپل گفته از الگوی S-stripe پیروی می‌کنه.

این نمایشگرها همچنین به‌طور کلی باورنکردنی به‌نظر می‌رسن چون به اندازه کافی برای خوندن متن بدون حتی فکر کردن واضحه و به اندازه کافی برای دیدن جزئیات فیلم‌ها روشنه. اپل اونها رو از نظر رنگی در کارخانه کالیبره می‌کنه. این دو نمایشگر بسیار کوچک هستن، اما اونقدر خوب کار می‌کنن که بزرگتر به نظر می‌رسن.

این نمایشگرها دلیل اصلی گرون بودن ویژن پرو هستن. این دو در قلب تجربه ویژن پرو قرار می‌گیرن و چیزی هستن که باعث میشه همه چیز به خوبی کار کنه. بالاخره شما همیشه دارید به اونها نگاه می‌کنید.

بررسی هدست Apple Vision Pro: انسان تنها‌تر از همیشه

یک هدست VR با بسته باتری خارجی احمقانه و نمایشگری که تصاویر شبح‌آلود از چشمان شما رو نشون میده هدف بزرگی نیست. درواقع هدف بزرگ AR یا واقعیت افزوده‌ست که اپل سعی به اجرای اون داشته. AR یک فناوری با پتانسیل تغییر واقعی بشریت به حساب میاد و تیم کوک، مدیر عامل اپل، سال‌ها در مورد اینکه هدست‌های واقعیت مجازی تا چه حد ایزوله هستن و درباره اهمیت واقعیت افزوده صحبت کرده.

مشکل اینه که فناوری ساخت یک صفحه نمایش واقعیت افزوده واقعی که به اندازه کافی خوب کار می کنه تا جایگزین رایانه های روزمره بشه، هنوز وجود نداره. Magic Leap 2 یک هدست AR نوریه که ارزان‌تر و کوچک‌تر از Vision Proـه اما از نظر میدان دید و کیفیت تصویر اختلالاتی داره که اکثر مردم هرگز اون رو نمی‌پذیرن.

بررسی هدست Apple Vision Pro

بنابراین اپل به ساخت یک هدست با این سطح از کیفیت و قابلیت رضایت داده. اپل میگه این یک هست VR/AR محسوب میشه. اما این یک هدست واقعیت مجازیه که به عنوان یک هدست واقعیت افزوده هم معرفی میشه. با توجه به ویدئوهای منتشر شده از بررسی‌های اپل ویژن پرو متوجه شدیم که عبور ویدیو در Vision Pro واقعاً خوبه و کار خودشو انجام میده! شما به محض قرار دادن هدست می‌بینید که صفحه‌نمایش روشن میشه و دقیقاً به همان جایی که بودید برمی‌گردید؛ تنها با تعدادی پنجره visionOS که در اطراف شناور هستن.

ساده به نظر می‌رسه، اما انجام اون در زمان واقعی، با وضوح بالا، در کامپیوتری که روی چشمان شما قرار می‌گیرن، یک دستاورد مهندسی شگفت‌انگیزه. اپل ادعا می‌کنه که بین اون چیزی که دوربین‌ها می‌بینن و نمایشگر فقط ۱۲ میلی‌ثانیه تأخیر وجود داره و این تأخیر شامل زمان نوردهی خود دوربین‌ها هم می‌شه. اپل همچنین می‌گه حتی یک فریم تأخیر هم وجود نداره. این یعنی فریم بعدی ویدیو قبل از اینکه آخرین فریم رو تموم کنید آماده‌ست.

بررسی هدست Apple Vision Pro

البته این نکته رو مورد توجه داشته باشید که دید ویژن پرو در نور کم بسیار افت کیفیت پیدا می‌کنه و تصاویر بسیار نویزی می‌شن.

Vision Pro نمی‌تونه بر ماهیت ذاتی دوربین‌ها و نمایشگرها غلبه کنه. وقتی سرتون رو در Vision Pro حرکت می‌دید، به‌راحتی می‌تونید تاری حرکت رو مشاهده کنید. تاری حرکتی که در نور کم بیشتر و منجر به تاب برداشتن خطوط مستقیم میشه. اگر با دوربین‌های حرفه‌ای یا حتی دوربین‌های گوشی با دقت کار کرده باشید می‌دونید که در زمان حرکت تصویر تار میشه. یکی از دلایل این اتفاق اینه که دوربین در اون میران حرمت نمیتونه فوکس رو به درستی انجام بده. به همین دلیل تصویر تار و شبح مانند دیده میشن.

اگر در اتاقی با نور متوسط هستید مثلاً شب‌در آشپزخانه‌ با چراغ‌ روشن نشستید در حالی که یک پنجره Google Docs شناور اطراف شما وجود داره، در این حالت متوجه خواهید شد که روشنایی صفحه نمایش به آرامی بالا و پایین میشه چون سیستم سعی می‌کنه میزان روشنایی هر چیزی رو که به اون نگاه می کنید رو به‌طور متوسط ​​از بین ببره. اپل در مشخصات ویژن پرو میگه که نمایشگر از ۹۲ درصد طیف رنگی DCI-P3 پشتیبانی می کنه، به این معنی که Vision Pro تنها می‌تونه ۴۹ درصد از رنگ هایی رو که چشمان شما واقعاً می‌بینن رو به شما نشون بده.

نمایشگرها محدودیت‌های دیگری هم دارن: میدان دید زیاد نیست و ماهیت اساسی نگاه کردن به نمایشگرهای کوچک از طریق لنز باعث می‌شه که میدان دید حتی کوچک‌تر هم بشه. اپل عدد دقیقی رو مشخص نکرده اما میدان دید ویژن پرو مطمئناً کوچکتر از ۱۱۰ درجه افقی Quest ـه. این یعنی که حاشیه‌های سیاه نسبتاً بزرگی در اطراف چیزی که می‌بینید وجود داره، کمی شبیه به اینکه با دوربین دوچشمی اطراف رو نگاه می‌کنید.

کنترل‌های Vision Pro

چیز دیگه‌ای که اپل به اون بسیار افتخار می‌کنه، سیستم کنترل ردیابی چشم و دستشه که به اندازه‌ چند صد سال نوری فراتر از هر سیستم ردیابی دست یا چشم دیگه‌ست که در هدست‌های رقیب وجود داره. درواقع اونها برای این کار یک قطعه جدا دارن. اما در ویژن پرو شما به هر چیزی که می‌خواید کنترل کنید نگاه می‌کنید، برای کنترل اون‌ها به انگشتانتون ضربه می‌زنید و به این ترتیب دستور شما اعمال میشه. شما دستتون رو دراز نمی‌کنید و میشه گفت چشم شما شبیه به ماوس عمل می‌کنه و انگشتان شما دکمه‌های موس هستن. یعنی دوتا انگشت رو به هم می‌زنید تا روی چیزی که به اون نگاه می کنید کلیک کنید.

اولین باری که از ردیابی دست و چشم در Vision Pro استفاده می‌کنید، بسیار شگفت‌انگیزه و مثل یه ابرقدرت به نظر می‌رسه. دوربین‌های خارجی Vision Pro فقط باید دست‌های شما رو ببینن تا کار کنن و می‌تونن دست‌های شما رو در یک ناحیه بسیار بزرگ در اطراف بدن دنبال کنن. در واقع همون اول که هدست رو روی صورتتون قرار میدید به صورت متوجه میشید نیازی نیست دستتون رو به طرز عجیبی جلوی دستگاه نگه دارید تا دستورات اعمال بشه. کافیه دست رو خیلی راحت کنار بدن قرار بدید تا بتونید به‌راحتی با هر برنامه‌ای که می‌خواید کار کنید.

بررسی هدست Apple Vision Pro

visionOS 

به‌نظر می‌رسه که visionOS برای یک سیستم ردیابی چشم طراحی شده تا کمی دقیق‌تر از چیزی که واقعاً هست باشه. اما باگ‌هایی هم داره. یعنی بسیاری از کنترل‌ها کمی بیش از حد کوچک و کمی نزدیک به هم هستن که جابه‌جایی بین اونها رو سخت می‌کنه. برای این کار باید اول مطمئن بشید که به چه چیزی نگاه می‌کنید و سپس ضربه بزنید، در غیر این صورت ممکنه روی چیز اشتباهی کلیک کنید. گاهی اوقات سریع‌ترین راه برای انتخاب چیزی که می‌خواید اینه که به‌طور کامل به اون نگاه و دوباره تلاش کنید.

یک سری از نرم افزاها هستن که به‌طور اختصاصی برای visionOS طراحی شدن و در این هدست قرار گرفتن. اما باقی نرم افزارها همه برنامه‌های اختصاصی آیپد هستن که حالا امکان تجربه اون‌ها روی ویژن پرو وجود داره. شما می‌تونید اون نرم افزارهای آیپد رو که ممکنه استفاده زیادی از اونها داشته باشید به‌صورت شناور در فضای اطراف خودتون ببینید و با ردیابی خوب چشم و دست تجربه جدیدی از کاربری رو داشته باشید. 

جمع‌بندی بررسی Vision Pro

Vision Pro یک محصول خیره کننده‌ست. این دستگاه نسل اول این هدست محسوب میشه و اپل نشون داد که تا چه حد می‌تونه نوآوری داشته باشه. از نمایشگر فوق‌العاده و مهندسی گرفته تا استفاده از کل اکوسیستم برای تجربه بهتر و حتی وادار کردن همه به نادیده گرفتن کل وضعیت باتری خارجی. 

راستش بخشی از من فکر می‌کنه که Vision Pro تنها برای این عرضه شد تا اپل بگه من به عنوان تنها کمپانی فناوری جهان می‌تونم نوآوری، اشکال و مهندسی رو با هم به کاربر ارائه بدم به طوری که خیلی هم ناراضی نباشه. بع هر حال باید در سال های آینده منتظر نسل‌های بعدی این هدست به همراه تعییراتشون باشیم. 

هدست واقعیت افزوده در ذات گجتی به حساب میاد که ارتباط شما رو با دنیای بیرون قطع می‌کنه. به همین دلیل در طولانی مدت باعث انزوای بیشتر آدم‌ها میشه. هرچند این نکته مهم به ذهن اپل رسیده و سعی کرده اون رو تا حدی با نشون دادن چشم کاربر روی نمایشگر جلویی برطرف کنه تا هرکس در هر زمانی که خواست با کاربر این هدست ارتباط برقرار کنه. اما این تصاویر اسکن شده از چشم خیلی جالب نیستن و خیلی اون حس ارتباط رو شکل نمیدن. به همین دلیل هرکس که این هدست رو روی چشمش قرار میده درسته که بیرون رو اگر بخواد می‌تونه ببینه اما معاشرت به معنای واقعی صورت نمی‌گیره…. شما چه فکری درباره Vision Pro دارید؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×