محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

بنچمارک سوپرتراشه NVIDIA GH200 Grace-Hopper با CPU ARM و ۷۲ هسته منتشر شد

سوپرتراشه NVIDIA GH200 Grace-Hopper با CPU  ARM و ۷۲ هسته آزمایش شده و عملکردی نزدیک به AMD EPYC و Intel Xeon داره. این پردازنده با ۷۲ هسته ARM Neoverse V2 به خوبی با Intel Xeon و AMD EPYC در اولین تست‌های سوپرتراشه GH200 Grace Hopper رقابت می‌کنه. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


پردازنده NVIDIA Grace جایگزینی برای CPUهای x86 سنتی در بخش سرور محسوب میشه و از معماری Arm استفاده می کنه. همچنین حداکثر ۱۴۴ هسته Neoverse V2 داره. CPU Grace در دو بسته ارائه می‌شه، یکی به عنوان سوپرتراشه Grace Hopper با پردازنده گرافیکی H200 و یک تراشه Grace با ۷۲ هسته با حافظه HBM، در حالی که مدل دوم Grace Superchipـه که دارای دو CPU Grace میشه که هر کدوم در مجموع دارای ۷۲ هسته هستن یعنی ۱۴۴ هسته با حافظه LPDDR5x. با این تراشه، NVIDIA انتظار داره به وابستگی خودش در بازار CPU x86 که شامل شرکت هایی مانند AMD و Intel میشه پایان بده تا راه حل و محصول خودش رو به مشتریان ارائه بده.

ویژگی‌های سوپرتراشه NVIDIA GH200 Grace-Hopper

برخی از برجسته‌ترین ویژگی‌های سوپرتراشه NVIDIA GH200 Grace-Hopper عبارتند از:

  • CPU با کارایی بالا برای HPC و رایانش ابری
  • طراحی فوق العاده تراشه با حداکثر ۱۴۴ هسته پردازنده Arm v9
  • اولین LPDDR5x جهان با حافظه ECC، پهنای باند کل ۱ ترابایت بر ثانیه
  • SPECrate2017_int_base بیش از ۷۴۰ (تخمینی)
  • رابط منسجم ۹۰۰ گیگابایت بر ثانیه، ۷ برابر سریع‌تر از PCIe Gen 5
  • ۲ برابر چگالی بسته بندی محلول های مبتنی بر DIMM
  • ۲ برابر عملکرد در هر وات پردازنده پیشرو امروزی

همچنین این پردازنده تمام پلتفرم‌های نرم افزار NVIDIA از جمله RTX ،HPC ،AI و Omniverse رو هم اجرا می‌کنه.

در بنچمارک‌های رسمی، NVIDIA اعلام کرد که CPU Grace تا ۲ برابر عملکرد در مقابل پردازنده‌های Intel Sapphire Rapids و AMD Genoa با همون قدرت ارائه می‌ده و همچنین کارایی ۳.۵ برابری نسبت به آخرین نسل CPUهای AMD EPYC Milan از خودش نشون میده.

عملکرد سوپرتراشه NVIDIA GH200 Grace-Hopper

بنچمارک سوپرتراشه NVIDIA GH200 Grace-Hopper با CPU ARM و 72 هسته منتشر شد

با نگاهی مستقیم به خلاصه عملکرد، به نظر می‌رسه که CPU NVIDIA Grace تقریباً همتراز با برترین CPU Emerald Rapids Xeon اینتل با ۶۰ هسته و تراشه های AMD 64 هسته‌ای EPYC Genoa باشه. از اونجایی که CPU Grace تعداد هسته‌های بالاتری از ۷۲ هسته ارائه می‌ده، باید انتظار زیادی داشت، اما از اونجایی که این یک تراشه جدیده می‌تونیم انتظار داشته باشیم که عملکرد در آینده بهت بشه چون معماری Arm توسط NVIDIA برای برنامه های HPC و سرور بهینه شده.

مهم‌ترین آزمایش که قدرت و کارایی تراشه رو نشون میده کنار گذاشته شد، چون رسانه‌های فناوری گزارش دادن که هنوز هیچ پشتیبانی مربوط به نظارت بر انرژی برای سوپرتراشه GH200 Grace Hopper در دسترس نیست، اما پس از رسیدن این پشتیبانی بدون شک این تست هم اضافه خواهد شد. Grace Superchip با دو پردازنده Grace و ۱۴۴ هسته تا ۵۰۰ وات رتبه بندی شده. بنابراین ما می تونیم توان ۲۰۰-۲۵۰ وات رو برای هر CPU حدس بزنیم که بسیار کمتر از TDP های ۳۲۰-۳۵۰ وات AMD EPYC و Intel Xeon به حساب میاد. 

به طور کلی، به نظر می‌رسه که پردازنده Grace NVIDIA شروع خوبی برای تیم سبز در بخش Arm CPU باشه. Grace Superchip با ۱۴۴ هسته‌ مقایسه جالب‌تری خواهد بود.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×