محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

معماری Maxwell پردازنده‌های گرافیکی انویدیا ۱۰ ساله شد

در حالی که بیشتر گیمرها ممکنه معماری Maxwell رو از سری GeForce GTX 900 به یاد داشته باشن. معماری Maxwell انویدیا در ۱۸ فوریه ۲۰۱۴ با سری GeForce GTX 750 معرفی شد. این کارت‌ گرافیک‌ها مجهز به پردازنده گرافیکی GM107 مبتنی بر نود پردازشی ۲۸ نانومتری بودن. تا آخر این مطلب درباره معماری Maxwell انویدیا و ۱۰ ساله شدن اون با بنچفا همراه باشید.

سری GTX 750 مدل‌های بودجه محور با قیمت ۱۱۹ تا ۱۴۹ دلار بودن. اولین کارت های دسکتاپ Maxwell مجهز به ۵۱۲ یا ۶۴۰ هسته CUDA و تنها ۱ گیگابایت ظرفیت حافظه ۲ گیگابایتی داشتن. از نظر فنی، به اتصالات برق هم نیاز نداشتن، چون TDP روی ۵۵W-60W تنظیم شده بود.

GTX 750

سری GTX 750 نسل اول Maxwell در نظر گرفته میشه، در حالی که مدل‌های نسل دوم باقی مانده به طور کلی بخشی از یک سری متفاوت محسوب میشدن. انویدیا تصمیم جالبی گرفت تا سری دسکتاپ GeForce GTX 800 رو کنار بگذاره و مدل های GTX 900 رو با سری GM20X GPU در ماه سپتامبر عرضه کنه.

حاشیه کارت گرافیک GeForce GTX 970 4GB

هنگام بحث درباره معماری Maxwell باید به پردازنده گرافیکی GTX 970 هم اشاره کرد. همونطور که گفته شد، کارت به ۴ گیگابایت حافظه مجهز بود، اما همانطور که بعداً کشف شد، تنها ۳.۵ گیگابایت از این حافظه با سرعت کامل قابل استفاده بود. ۰.۵ گیگابایت باقی مانده به دلیل طراحی پردازنده گرافیکی Maxwell GM204 با سرعت بسیار پایین‌تری کار می‌کرد.

این جنجال با یک شکایت دسته جمعی علیه NVIDIA به اتهام تبلیغات نادرست پایان یافت. NVIDIA این شکایت رو حل و فصل کرد و گفته شد هر کسی که GTX 970 داره می‌تونه ۳۰ دلار تخفیف یا حتی ۲۰ درصد بازپرداخت از طریق خرده فروش منتخب دریافت کنه.

کارت گرافیک GeForce GTX TITAN X و ۹۸۰ Ti

بالاترین پردازنده‌های گرافیکی رومیزی در دوران Maxwell دارای پردازنده گرافیکی GM200 بودند که دارای ۳۰۷۲ هسته CUDA بود. یکی از این کارت ها GeForce GTX TITAN X بود که با قیمت ۹۹۹ دلار وارد بازار شد. در آن زمان گیمرها نمی دانستند که هزینه مشابهی بعداً یک دهه بعد با GPU کلاس X800 همراه خواهد بود.

TITAN X به ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR5 مجهز بود، در حالی که همتای کوچک اون، GTX 980 Ti، دارای ۲۸۱۶ هسته CUDA و ۶ گیگابایت حافظه بود. این کارت‌ گرافیک‌ها اولین بار در سال ۲۰۱۵ عرضه شدن.

انتشار رسمی سخت‌افزار جدید نینتندو تا بهار سال 2024 به تأخیر افتاد

نینتندو سوییچ

جالب اینجاست که معماری Maxwell نه تنها خودش رو در گرافیک رایانه شخصی نشون داد بلکه در کنسول نینتندو سوییچ هم جای خودش رو پیدا کرد. از زمان عرضه اون در سال ۲۰۱۷، این سیستم دستی بر روی Tegra X1 با پردازنده گرافیکی Maxwell با ۲۵۶ هسته CUDA اجرا شده. این کنسول بعداً به نسخه Tegra X1+ به روز شد.

علیرغم استفاده از معماری سه ساله در هنگام عرضه، کنسول موفقیت تجاری زیادی به دست آورد. مجموع فروش مدل‌های اولیه و نسخه‌های به‌روزرسانی شده با صفحه‌نمایش OLED، که هر دو همچنان به SoC Tegra X1(+) مجهز هستن، از ۱۳۹ میلیون دستگاه فراتر رفته و اون رو به محبوب‌ترین محصول مبتنی بر Maxwell تا به امروز تبدیل کرده.

اکنون انتظار می ره که نینتندو از نسخه جدید سوییچ در اوایل سال ۲۰۲۵ رونمایی کنه که احتمالاً معماری NVIDIA Ampere داشته باشه. معماری Maxwell انویدیا در سال ۲۰۱۶ توسط پاسکال (سری GeForce GTX 10) جایگزین شد. 

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×