اخباربررسیلپ‌تاپ

بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA: قاتل مک‌بوک؟ [تماشا کنید]

در این مقاله قصد داریم به بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA بپردازیم. مدل جدید Zenbook با تغییرات زیادی از جمله تغییرات در باتری، عملکرد، صفحه نمایش و طراحی همراه بوده. این لپ تاپ نسبت به مدل سال پیش سبک‌تر و باریک‌تر شده و در تست و بررسی نتایج بسیار جالبی به نمایش گذاشته. لازم به ذکره که این لپ تاپ از نسل جدید پردازنده‌های لپ تاپ اینتل یعنی intel core ultra استفاده می‌کنه. این اولین پردازنده از این خانواده‌ست که ما در بنچفا به بررسی اون پرداختیم. بنابراین قصد داریم اون رو در تست‌هایی مختلف بسنجیم و بیشتر با عملکرد این پردازنده آشنا بشیم.

مشخصات اصلی لپ تاپ Zenbook 14 OLED 

بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA

لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA جدیدترین لپ تاپ این خانواده محسوب میشه و همونطور که در ابتدا اشاره کردیم تغییراتی نسبت به نسل قبل داشته. اما مهم‌ترین تفاوت این لپ تاپ با نسل قبل استفاده از پردازنده‌های جدید اینتل کور اولتراست. کاربری این لپ تاپ اداری, برنامه نویسی, حسابداری, دانشجویی, مالتی مدیا, آهنگسازی, مدیریتی مشخص شده. بدون معطلی به مشخصات می‌رسیم. 

لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA یک نوت بوک با صفحه نمایش Amoled و اندازه ۱۴ اینچه. نسبت تصویر این لپ تاپ هم ۱۶:۱۰ طراحی شده. پردازنده Intel core ultra 7 155H با ۱۶ هسته و ۲۲ رشته‌ست. فرکانس پایه این پردازنده ۳.۸GHz و فرکانس افزایشی اون ۴.۸GHz توسط اینتل مشخص شده. این CPU از ۲۴MB حافظه کش و فناوری ساخت ۷ نانومتری برخورداره و مصرف برق اون هم تنها ۲۸ واته. 

رم لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA ظرفیت ۱۶GB از نوع LPDDR5x داره که یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های مربوط به رم محسوب میشه. فرکانس این رم ۷۴۶۷ مگاهرتزه.

بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA

لپ تاپ Zenbook 14 OLED رو افرا شاپ رو برای بررسی در اختیار ما قرار داده. افرا شاپ یک فروشگاه آنلاین و حضوری فروش لپ تاپ و لوازم جانبیه که تنوع بسیار خوبی از برندها و مدل‌هارو با قیمت مناسب دارن. توی سایتشون هم یه قابلیتی هست که بهتون اجازه میده تا پردازنده‌های مختلف رو باهمدیگه مقایسه کنید.

سازنده پردازنده گرافیکی لپ تاپ زن بوک ۱۴ خود شرکت اینتله. اینتل ARC مدت‌هاست که در زمینه تولید پردازنده گرافیکی در دنیا شناخته شده اما با اختلاف زیادی از دو رقیب خودش یعنی AMD و انویدیا عقب می‌مونه. هرچند که شاهد پیشرفت زیادی در نسل‌ جدید این پردازنده‌ها بودیم. حجم این گرافیک به صورت مشترک تا ۱۰ گیگابایت مشخص شده (Up to 10GB Share). شاید این پردازنده گرافیکی مهم‌ترین نقطه ضعف این لپ تاپ محسوب بشه که در ادامه به اون می‌رسیم.

لپ تاپ Zenbook 14 OLED دارای یک SSD NVMe با ظرفیت یک ترابایته. 

ابعاد این دستگاه ۳۱۲.۴×۲۲۰.۱×۱۴.۹ و وزن اون تنها ۱.۲۹ کیلوگرمه. وزن این دستگاه به همراه کاور و قلم و شارژرش به ۱۶۹۱کیلوگرم میرسه. 

باتری این دستگاه یک باتری ۷۵وات ساعتی ۴ سلولیه که عمر نگه داری بسیار زیادی داره. در ادامه در بخش عمر باتری لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA درباره این موضوع بیشتر صحبت می‌کنیم.

درون جعبه لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA-MC یک کاور، لپ تاپ، قلم ایسوس و شارژر ۶۵ واتی، دانگل USB A به Ethernet قرار داره. 

Zenbook 14 OLED استاندارد Military A10 داره و از WIFI 6E و Bluetooth 5.3 پشتیبانی می‌کنه.

ویدئوی بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED

در ادامه ویدئوی بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA رو مشاهده می‌کنید.

ممنون از اینکه با دیدن این ویدئو در یوتوب از ما حمایت می‌کنید.


بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ

طراحی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA شباهت زیادی به مدل سال گذشته یعنی Zenbook 14 OLED 2023 داره. یعنی ما طراح های خطی قرار گرفته روی این لپ تاپ رو امسال هم می‌بینیم که با توجه به زیبا بودن اون به نظر میاد زن بوک به یک ثباتی در طراحی رسیده. اما این لپ تاپ نسبت به مدل سال گذشته کمی باریک‌تر و سبک‌تره. بیشتر پورت‌های این دستگاه در سمت راست اون قرار دارن. دوربین در بالای نمایشگر قرار داره و میشه دید اون رو با استفاده از پوششی که ایسوس برای اون قرار داده قطع کرد. 

بدنه این دستگاه از آلومینیوم و کمی پلاستیک ساخته شده و ظاهر و حسی که به کاربر میده کاملا یک دستگاه پرمیوم و خوش ساخت با متریال باکیفیته. 

این لپ‌تاپ جز باریک‌ترین لپ تاپ‌های حال حاضر دنیا محسوب میشه و از نظر طراحی و کیفیت ساخت می‌تونه با همرده‌های خودش از نظر قیمتی رقابت کنه. هرچند در بخش عملکرد مقایسه خیلی متفاوت میشه که در ادامه بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA به اون هم می‌رسیم. 

نکته آخر درباره این لپ تاپ اینه که بدنه اون به شدت به خودش اثر انگشت جذب می‌کنه.

بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA

تعداد پورت‌های لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA

در سمت چپ این دستگاه یک پورت USB 3.2 Type A Gen 1 و خروجی هوا قرار داره. در این سمت دیگه هیچ پورتی قرار نداره و باقی پورت‌ها در سمت راست قرار دارن. پورت‌های سمت راست شامل یک جک ۳.۵ کمبو، دو پورت تاندربولت ۴ Type C و یک HDMI 2.1 میشه. چینش و تعداد پورت های یک لپ تاپ به کاربری وابستگی زیادی داره. هرچند با داشتن تاندربولت ۴ که دستگاه از همین پورت هم شارژ میشه می‌تونید انتقال داده با سرعت بسیار بالا رو تجربه کنید. 

کیبورد و تاچ‌پد

به کیبورد و تاچ پد این لپ تاپ می‌رسیم. تاچ پد بسیار روون و نرم کار می‌کنه و تمام حالات حرکتی رو به راحتی اجرا میکنه. همچنین از جنس آلومینیوم ساخته شده. کیبورد هم شبیه به نسل قبلی این دستگاهه و طراحی مشابهی داره. این کیبورد کلیدهای نام پد رو نداره اما به جای اون تجربه یک نام پد جدید رو از طریق فعال‌سازی اون از روی تاچ پد در اختیارتون میذاره. همونطور که در عکس مشاهده می‌کنید بالا در سمت راست تاچ پد یک … دیده میشه که با لمس اون می تونید اعداد رو به همراه Enter روی تاچ پد مشاهده کنید و تجربه بهتری از وارد کردن اعداد داشته باشید. 

نمایشگر لپ‌تاپ 

نمایشگر لپ تاپ Zenbook 14 OLED کمترین تغییر رو نسبت به سال گذشته داشته. این نمایشگر ۱۴ اینچی OLED  رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ یعنی ۳K داره و نسبت تصویر اون هم ۱۶:۱۰ طراحی شده. زمان پاسخدهی این نمایشگر ۰.۲ میلی ثانیه‌ست. روشنایی هم در بیشترین حالت به ۵۵۰Nits میرسه. همچنین از HDR و DCI-P3 100% پشتیبانی می‌کنه. نرخ تازه سازی یا همون رفرش ریت هم ۱۲۰ هرتزه. این نمایشگر از نظر کیفیت و عمق رنگ، شارپ بودن تصویر و رنگ ها بسیار خوب عمل می‌کنه و برای کسایی که کاربری اونها به رنگ مربوط میشه مثلا طراح‌ها و کسایی که ادیت عکس انجام میدن. این نمایشگر لمسیه و پاسخدهی بسیار خوبی داره. اما زمانی که لپ تاپ باز باشه و قصد داشته باشید با انگشت روی نمایشگر رو لمس کنید، صفحه به شدت می لرزه و عقب و جلو میشه که تجربه خوبی از لمسی بودن نمایشگر در اختیارتون نمی‌ذاره.

یک قلم ASUS Pen 2.0  هم همراه این لپ تاپ وجود داره تا تجربه بهتری در اختیارتون قرار بده. هرچند فک می‌کنم ایسوس صرفا برای این که این لپ تاپ یک پکیج کامل باشه این قلم رو داخل جعبه قرار داده چون به تجربه کمکی نمی‌کنه (با توجه به اینکه نمایشگر ۳۶۰ درجه نمی‌چرخه). 

نمایشگر این لپ تاپ تا ۱۸۰ درجه خم میشه. این خیلی عجیبه چون با توجه به لمسی بودن باید بشه اون رو تا ۳۶۰ درچه چرخوند و مثل تبلت استفاده کرد تا تاچ بودن کاربردی‌تر باشه. 

در آخر اشاره کنم که ایسوس گفته که تا ۷۰ درصد این نمایشگر Blue light کمتری داره. 

بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA

اسپیکر

WOW. واقعا حیفه که در بررسی Zenbook 14 OLED نمی‌تونید صدای اسپیکرهای این لپ تاپ رو بشنوید. اسپیکرهای این دستگاه با همکاری Harman/Kardon ساخته شدن و کیفیت صدای بسیار بسیار بالایی در اختیارتون می‌ذارن. حجم صدای این لپ تاپ نسبت به اندازه‌ای که داره به شدت زیاده و با داشتن یک نمایشگر با کیفیت یک تجربه بی نظیر از تماشای ویدئو در اختیارتون قرار میده. Harman/Kardon جز بهترین و شناخته شده ترین کمپانی‌ها در زمینه صدا هستن و اسپیکرهای اونها در جهان بسیار محبوب هستن. البته کالاهای این شرکت پریمیوم به حساب میان و به تبع قیمت به نسبت زیادی هم دارن. هرچند اسپیکرهای این لپ تاپ به پای مک بوک پرو نمی‌رسه. اما کیفیت بسیار بالایی در رده خودش در اختیارتون قرار میده.

بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA

عمر و عملکرد باتری

عمر و عملکرد باتری لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA یکی از نقاط قوت این دستگاه محسوب میشه و اون رو تبدیل به یکی از بهترین لپ تاپ‌های ویندوزی در زمینه نگهداری باتری می‌کنه. این دستگاه در بیشترین حالت یعنی زمانی که کمترین لود روی اون قرار داره به میتونه تا ۱۵ ساعت هم شارژدهی داشته باشه. در استفاده روزانه ۱۳ ساعت و در زمان بازی تنها یک ساعت میتونه شارژ نگه داره. این عمر باتری برای یک لپ تاپ ویندوزی بسیار خوبه. همچنین لازم به ذکره که در مدل سال قبل در بیشترین حالت تنها ۹ ساعت عمر باتری داشت. پس در این مدل شاهد افزایش عمر باتری به واسطه پردازنده بهینه‌تر هستیم.

دوربین و میکروفون

دوربین Zenbook 14 OLED یک دوربین ۱۰۸۰p و ۳۰ فریم بر ثانیه‌ست و یک دوربین IR محسوب میشه یعنی میشه با استفاده از windows hello با تشخیص چهره Log in کنید. این دوربین قابلیت هایی مثل تار کردن پشت صحنه داره و میتونه با هوش مصنوعی تغییراتی در تصویر ایجاد کنه. مثلا می‌تونید با فعال کردن Eye Contact کاری کنید که حتی اگر چشمتون به دوربین نباشه اینطور به نظر برسه. این قابلیت ها با استفاده از NPU امکان پذیر شدن. البته به گفته اینتل :))) 

میکروفون این لپ تاپ هم یه میکروفون بسیار معمولی و با کیفیت متوسطه که برای برگذاری جلسه و کلاس کافیه. 

بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA

ارتقاپذیری لپ‌تاپ

به ارتقاپذیری لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA-MC می‌رسیم. رم این لپ تاپ توسط کاربر قابل تعویض نیست. این یعنی می تونید در ابتدا این لپ تاپ رو با ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت رم خریداری کنید. اما امکان ارتقای رم توسط کاربر با اضافه کردن ماژول جدید یا تعویض قبلی وجود نداره. 

برای ارتقای SSD لپ تاپ Zenbook 14 OLED اسلات اضافه در اختیار ندارید و برای این کار باید SSD قبلی رو بردارید و به جاش یه اس اس دی جدید با ظرفیت بالاتر نصب کنید. خب ارتقاپذیری این لپ تاپ همینجا به پایان می‌رسه. 

تست Cinebench R23 

تست Cinebench R23 

تست Cinebench R23 نتایج جالبی برامون داشت. این لپ تاپ از پردازنده intel core ultra 7 155H استفاده می‌کنه که باید بنچمارک و امتیاز مشخصی داشته باشه. در تست اولی که این از این لپ تاپ گرفته شد امتیاز تست چند هسته‌ای حدود ۹۰۰۰ شد که خیلی از چیزی که فک می‌کردیم پایین‌تر بود. برای همین دوباره و دوباره تست رو تکرار کردیم تا تونستیم با برخی تغییرات به نتیجه مورد نظر برسیم. اما چه تغییراتی؟
لپتاپ ASUS zenbook 2024 در تست Cinebench R23 هنگام استفاده از باتری تونست امتیاز ۸۷۰۰ رو ثبت کنه. هنگام اتصال به شارژر امتیاز این لپتاپ به ۱۰۷۰۰ می‌رسید. این عدد هم از نظر ما امتیاز مناسبی نبود، به خاطر همین در مرحله بعد از یه استند کولر هم استفاده کردیم. با استفاده از یه استند کولردار امتیاز ما به ۱۲۷۰۰ رسید، که امتیاز قابل قبولی برای این لپتاپه.

بنابراین این تغییر نشون میده که استفاده از یک کول‌پد می‌تونه تا حد زیادی روی عملکرد این لپ تاپ تاثیرگذار باشه. 

تست Geekbench 6

تست Geekbench 6

تست Geekbench 6 هم که البته تست سنگینی نیست رو برای لپتاپ ASUS zenbook 2024 اجرا کردیم. نتایج این تست دقیقا شبیه امتیازهایی بود که باید باشه و با منابع مختلف همخونی داشت.

بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA

تست بازی لپ تاپ ASUS UX3405MA

تست بازی لپ تاپ ASUS UX3405MA

جمع‌بندی بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA

در این مطلب به بررسی لپ تاپ Zenbook 14 OLED UX3405MA-MC پرداختیم. این لپ تاپ یک دستگاه با کاربری‌های روزمره، اداری، برنامه‌نویسی و مولتی مدیاست اما بهتره بگم کاربری هایی که GPU محور نیستن. بنابراین اگر این لپ تاپ رو برای کارهای دانشجویی، برنامه نویسی، ادیت عکس، ادیت صدا و لودهای سبک نیاز داشته باشید، یک تجربه بسیار خوب و با کیفیت در اختیارتون می‎‌ذاره. از کیفیت ساخت گرفته تا نمایشگر باکیفیت و لمسی به همراه قلم.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×