محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

انویدیا از پایان دوران تولید کارت گرافیک‌های سری GeForce GTX 16 خبر داد

انویدیا سرانجام به تولید پردازنده‌های گرافیکی سری GeForce GTX 16 پایان داد. این یعنی در حال حاضر جدیدترین و ضعیف‌ترین پردازنده گرافیکی انویدیا کارت گرافیک RTX 3050 6GB به حساب میاد که البته هنوز وارد بازار سخت افزار ایران نشده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


از این به بعد همه کارت گرافیک‌های انویدیا از سری «RTX» هستن چون همونطور که اشاره شد NVIDIA به تولید GPU GeForce GTX 16 پایان داد.
در ماه دسامبر، گزارش دادیم که انویدیا قصد داره تا تولید پردازنده‌های گرافیکی سری GeForce GTX 16 خودش رو تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ پایان بده و به‌نظر می‌رسه که این شرکت واقعاً خط تولید رو متوقف کرده و تمام ارائه‌های GTX 1660 SUPER ،GTX 1660 Ti رو به حالت تعلیق درآورده. کارت گرافیک‌های GTX 1650 Ti ،GTX 1650 ،GTX 1650 SUPER و GTX 1630 شامل این خانواده میشن.

GTX 16

نام تجاری «GTX» برای مدت طولانی در حال استفاده بود. این نام با اولین کارت‌هایی که از این قرارداد نامگذاری استفاده کردن، به دوران GeForce 7 و GeForce 8 با امثال ۷۸۰۰ GTX و ۸۸۰۰ GTX برمی‌گرده، با این حال، این شرکت شروع به استفاده از اون کرد. این کارت‌ها علاوه بر سری‌های GeForce GTS و GT که مدت‌ها رها شده بودن وجود داشتن (GT برای مدتی به بازار پایین‌رده خدمت می‌کرد).

طبق نقشه راه محصولات NVIDIA، تولید سری GTX 16 در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به‌طور کامل متوقف شد. در حال حاضر، تمام موجودی GPU باقی‌مونده به تولیدکنندگان ثانویه تعلق داره تا زمانی که موجودی اونها تمام بشه.

به عبارت دیگه، انویدیا رسما تولید پردازنده‌های گرافیکی سری GTX 16 رو متوقف کرده و رسالت تاریخی توقف تولید کارت‌ گرافیک GTX 1660S ،۱۶۶۰ ،۱۶۵۰ و ۱۶۳۰ رو اعلام کرده. در آینده، نه NVIDIA و نه تولیدکنندگان اصلی برند AIC، پردازنده‌های گرافیکی GTX 16 رو به بازار عرضه نمی‌کنن. تخمین زده می‌شه که موجودی باقیمانده سری GTX 16 در بازار طی ۱ تا ۳ ماه آینده به مصرف برسه و دیگه هیچ کارت گرافیک نویی با استفاده از این پردازنده‌های گرافیکی موجود نباشه.

تالار گفتمان کانال‌های هیئت مدیره

نام تجاری NVIDIA GeForce GTX تا سری GeForce 10 ادامه داشت و پس از اون به تدریج با نام تجاری جدید “RTX” پس از عرضه سری GeForce 20 جایگزین شد که دوره Ray Tracing و AI رو برای این شرکت آغاز کرد. آخرین کارت GeForce GTX سری ۱۶ بود که در کنار سری RTX 20 منتشر شد و در خدمت بخش اصلی محصولات بود، اما این دوران در نهایت در سال ۲۰۲۴ به پایان رسید. ما تعدادی کارت عالی در سری GeForce GTX مانند GTX 680 نمادین دیده بودیم. کارت گرافیک GTX 980 و GTX 1080 Ti و حتی سری GTX Titan که GPUهای بسیار خوبی بودن. خانواده های GeForce GTX شامل مواردی میشن که در ادامه به اونها اشاره کردیم:

  • سری GTX 200: با نام Tesla
  • سری GTX 400: با نام Fermi
  • سری GTX 500: با نام Fermi Refresh
  • سری GTX 600: با نام Kepler
  • سری GTX 700: با نام Kepler Refresh
  • سری GTX 900: با نام Maxwell
  • سری GTX 10: با نام Pascal
  • سری GTX 16: با نام Turing

۶ سال از معرفی سری NVIDIA RTX می‌گذره و ما تاکنون مجموعاً ۳ خانواده رو در این مجموعه دیدیم، کارت گرافیک RTX 20 (Turing) ،RTX 30 (Ampere) و RTX 40 (Ada Lovelace). انتظار می‌ره فصل بعدی در اواخر سال جاری با خط تولید RTX 50 (Blackwell) همونطور که در شایعات اخیر نشان داده شده، آغاز بشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×