محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

به‌روزرسانی جدید مادربردهای MSI با قابلیت غیرفعال کردن CEP برای دستیابی به عملکرد بهتر پردازنده منتشر شد

شرکت MSI روز گذشته آخرین به‌روزرسانی بایوس مادربرد‌های سری ۷۰۰ و ۶۰۰ اینتل رو منتشر کرد. در این آپدیت شما می‌تونید CEP رو غیرفعال کنید و عملکرد بهتری رو با دما پایین‌تر دریافت کنید. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

پردازنده (CPU) شما همیشه داغ کار می‌کنه؟ جدیدترین ویژگی MSI به شما اجازه می‌ده CEP به معنی (Current Excursion Power) رو در مادربردهای سری ۷۰۰ و ۶۰۰ اینتل برای دریافت عملکرد بهتر و خنک‌تر غیرفعال کنید.

مادربردهای MSI با قابلیت غیرفعال کردن CEP به‌روزرسانی شدند

ماه گذشته، ما گزارش دادیم که MSI در حال کار روی آپدیت جدید بایوس مادربردهاست و قراره این تغییرات برای مادربردهای سری ۷۰۰ و ۶۰۰ اینتل اعمال بشه. BIOS اکنون به صورت عمومی در دسترس قرار گرفته و به شما این امکان رو می‌ده تا محدودیت‌های CEP (Current Excursion Power) رو غیرفعال کنید. این باعث میشه که عملکرد بالاتر رو در دماهای پایین‌تر تجربه کنید و امکان عملکرد پایدارتر سیستم رو فراهم می‌کنه که هنگام اجرای بازی‌های امروزی مانند بازی‌های مبتنی بر Unreal ضروری محسوب میشه. برای مثال Engine 4 و Unreal Engine 5 می‌تونن در طول اجرای اولیه کامپایل شیدر به تراشه شما فشار زیادی وارد کنن.

مادربردهای MSI با قابلیت غیرفعال کردن CEP به‌روزرسانی شدند

اما CEP چیست و چگونه به دریافت عملکرد بهتر و پایدار کمک می‌کنه؟ اگر ولتاژ CPU کافی نباشه، CEP پردازنده رو در حالت «phantom throttle» قرار می‌ده که این میتونه باعث افت عملکرد بشه. علاوه‌بر این، اگر کاربران سعی کنن در حالی که CEP فعاله، ولتاژ رو پایین بیارن، دمای کمتر میشه اما به قیمت عملکرد پایین‌تر. غیرفعال کردن کامل CEP مزایایی داره، از جمله اینکه لازم نیست نگران کاهش ولتاژ و کاهش عملکرد باشید. این مزایا عبارتند از:

  • دمای پایین CPU (جلوگیری از انقباض حرارتی و عملکرد بهتر)
  • دمای پایین CPU بدون کاهش عملکرد
مادربردهای MSI با قابلیت غیرفعال کردن CEP به‌روزرسانی شدند

در آزمایش و تست‌های مربوط به عملکرد که توسط خود MSI انجام می‌شه، می‌تونید ببینید که غیرفعال کردن CEP به طور مثبت بر CPUهای نسل چهاردهم اینتل سری «K» و «غیر K» تأثیر می‌گذاره. هنگامی که ولتاژ با غیرفعال بودن CEP کاهش پیدا می‌کنه، دمای کمتری خواهید داشت و عملکرد کمی بهتره.

مادربردهای MSI با قابلیت غیرفعال کردن CEP به‌روزرسانی شدند

MSI همچنین ویژگی‌های دیگری در آخرین بایوس خودش قرار داده که می تونه ولتاژ و دمای CPU کمتری ارائه بده. اینها می‌تونن راه‌حل‌های بسیار خوبی برای گیمرها در راستای غلبه‌بر چنین مشکلاتی باشن.

در زیر لیست پشتیبانی از ویژگی‌های گفته شده برای هر SKU CPU Intel 600/700 قرار گرفته:

SKU CPU Intel 600/700

MSI از ولتاژ بیش از حدی که بایوس مادربرد می‌تونه به آخرین پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل برسونه، آگاهه. شواهد زیادی وجود داره که چنین ولتاژهایی می تونن کیفیت تراشه و عملکرد اون رو در طول زمان کاهش بدن، بنابراین چنین ویژگی‌هایی بسیار مفید هستن. BIOS همچنین پشتیبانی از حافظه ۲۵۶ گیگابایتی DDR5 رو به سری B760 میاره. می‌تونید آخرین BIOS رو از صفحه پشتیبانی MSI در اینجا دریافت کنید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×