محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

فروش اینتل به صورت جهانی به ۵۰ میلیون CPU رسید؛ ۳ برابر بیشتر از AMD و Apple

فروش CPUهای اینتل در رایانه‌های رومیزی و نوت‌بوک‌ها به ۵۰ میلیون واحد رسید. این یعنی اینتل سه برابر بیشتر از تراشه‌سازهای دیگه مانند اپل و AMD به طور ترکیبی فروش داشته. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

فروش اینتل و AMD و Apple در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳

سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ برای اینتل بسیار قوی بود چون این سازنده تراشه ۵۰ میلیون CPU رو در فضای دسکتاپ و نوت بوک عرضه کرد که بسیار بیشتر از رقبا یعنی AMD و Apple بود. گزارش بازار جهانی CPU دسکتاپ و نوت بوک سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ نشون میده که اینتل ۵۰ میلیون واحد، AMD به اندازه ۸ میلیون واحد و اپل ۶ میلیون واحد پردازنده به فروش رسونده.


آخرین آمار توسط Canalys گزارش شده که آخرین اینفوگرافیک و گزارش خودش رو در مورد بازار جهانی CPU PC (Notebook & Desktop) Q4 2023 ارائه کرده. برخی آمارهای جالب در این نمودارها به چشم می‌خوره که مشخص می‌کنه در چه مناطقی درخواست پردازنده بیشتر بوده. گزارش شده که بازار رایانه‌های رومیزی در APAC (آسیا اقیانوس آرام) و EMEA (اروپا و خاورمیانه / آفریقا) بسیار داغه، بخش نوت‌بوک در منطقه چین و آمریکای لاتین بسیار قوی‌تره در حالی که مخاطبان آمریکای شمالی تمایل بیشتری به تبلت دارن.


با توجه به مجموع تعداد پردازنده‌های رایانه‌های شخصی و رشد سالانه بر اساس نمودار فروشندگان CPU، اینتل با ۵۰ میلیون واحد CPU در سال گذشته، رشد ۳ درصدی رو ثبت می‌کنه. از سوی دیگر، AMD با فروش ۸ میلیون دستگاه (-۱٪ سالانه) در رتبه دوم قرار داره و اپل با فروش ۶ میلیون دستگاه (-۴٪ سالانه) در رتبه سوم قرار می‌گیره. این شرکت تحقیقاتی تاکید می‌کنه که اینتل ۷۸ درصد و AMD هم ۱۳ درصد از سهم بازار رو در اختیار دارن.

درآمد اینتل نسبت به AMD و Apple

از نظر درآمد، اینتل موفق شد درآمد فروش CPU خودش رو با ۲ درصد افزایش به ۴۱ میلیارد افزایش بده و پس از اون اپل با درآمد ۸ میلیاردی (+۸ درصد سالانه) و درآمد ۵ میلیاردی AMD (+ 6 درصد سالانه) در ادامه لیست قرار می‌گیرن. همچنین سایر بازیکنان مانند MediaTek، Qualcomm و ARM رو هم پوشش می‌ده اما نمی‌تونن هنوز به سه بازیکن بزرگ برسن، اما انتظار می‌ره کوالکام امسال با تراشه‌های Snapdragon X Elite و X Plus، ورود بزرگی به بازار رایانه‌های شخصی داشته باشه.

فروش اینتل به صورت جهانی به 50 میلیون CPU رسید؛ 3 برابر بیشتر از AMD و Apple


با تفکیک مجموع پردازنده‌های اینتل به ازای هر فروشنده، لنوو با ۲۵ درصد از کل محموله‌ها، فروشنده برتر بود و پس از اون HP با ۲۳ درصد، Dell با ۱۹ درصد، ACER با ۷ درصد و ASUS با ۶ درصد قرار گرفتن. در طرف AMD، لنوو بار دیگر بزرگترین فروشنده رایانه‌های شخصی با سهم ۴۰ درصدی در کل محصولات بود و پس از اون HP با ۲۹ درصد، ASUS با ۱۴ درصد و ACER با ۶ درصد در ادامه لیست قرار گرفتن. بخش نوت‌بوک همچنان محبوب‌ترین انتخاب برای پردازنده‌ها با سهم تقریباً ۶۹ درصدی در گزارش Jon Peddie Research گزارش شده. همچنین طبق این گزارش‌ها مشخص شده که سیستم‌های دسکتاپ در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ ۳۱ درصد از سهم بازار رو به خود اختصاص دادن.

آمار PassMark همچنین مشخص می‌کنه که اینتل داره سهم بازار بیشتری در تمام بخش‌ها، اعم از دسکتاپ، لپ‌تاپ یا سرور به‌دست میاره.

در حالی که AMD تقریباً در تمام بخش‌های بازار، گزینه‌های بسیار خوبی ارائه می‌کنه، به نظر می‌رسه اینتل هنوز هم در بازار رایانه‌های شخصی OEM تسلط خوبی داره و همین امر باعث شده تا به تسلط مطلق خودش در بخش CPU x86 ادامه بده.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×