محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

نسل جدید پردازنده‌های رایزن با معماری Zen 5، RDNA 3+ و XDNA 2 در سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شوند

روز گذشته در رویدادی در چین، AMD از برنامه‌های مربوط به هوش مصنوعی در اکوسیستم دسکتاپ خودش پرده برداشت. رویداد نوآوری رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی پکن شاهد معرفی سری Ryzen ‘Hawk Point’ 8040 و پردازنده‌های دسکتاپ سری ۸۰۰۰G به بازار چین بود و از اون برای ما جالب‌تر، نقشه راه محصولات جدید AMD از جمله تراشه‌های نسل بعدی Ryzen بود. این تراشه‌های با اسم رمزی «Strix Point» جذابیت‌های پردازش Zen 5 ،RDNA 3+ و XDNA 2 رو با هم ترکیب می‌کنن. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


نسل جدید پردازنده‌های رایزن با معماری Zen 5، RDNA 3+ و XDNA 2

دکتر لیزا سو، مدیر عامل AMD، سخنرانی خودش رو در مورد موضوعی که اکنون بسیار درباره اون صحبت میشه یعنی هوش مصنوعی آغاز کرد که انقلابی رو در هر گوشه از صنعت فناوری ایجاد کرده. AMD دارای طیف گسترده‎‌ای از پردازنده‌های شتاب‌دهنده هوش مصنوعیه که از مراکز داده تا رایانه‌های شخصی رو پوشش می‌ده. اما این رویداد قرار بود جدیدترین تراشه‌های Ryzen رو به چین معرفی کنه (و با شرکایی مانند Asus و Lenovo که در اجلاس شرکت کردن) هم این انتظار برآورده شد.

Strix Point Amd


در تصاویر می‌تونید دو مورد از لحظات کلیدی ارائه دکتر لیزا سو رو مشاهده کنید. او قبلاً در مورد هاوک پوینت صحبت کرده بود، اما حالا می‌تونید ببینید که تراشه‌های «نسل بعدی AMD Ryzen» با اسم رمز Strix Point معرفی شدن. خوبه که در این اطلاعات می‌بینیم هسته‌های CPU ،GPU و NPU همه فراتر از پیشرفته‌ترین خانواده Ryzen 8040 ارتقا پیدا کردن.

دیوید وانگ، معاون AMD در بخش فناوری و مهندسی GPU، در مرحله بعدی قرار داشت تا کمی عمیق‌تر به معماری‌های رسمی جدید RDNA 3+ و XDNA 2 بپردازه. وانگ عمدتاً در مورد نسل فعلی Hawk Point صحبت کرد. به عنوان مثال، شاید بزرگ‌ترین چیزی که در مورد RDNA 3+ یاد گرفتیم اسم اون بود. قبلاً در مورد مشاهده درایورهای RDNA 3.5 گزارش داده بودیم، اما حالا به نظر می‌رسه سری GPU که گاهی اوقات با نام GFX115X هم دیده میشن، RDNA 3+ نامیده شدن. بدون به‌روزرسانی شماره نسخه اصلی، انتظار داریم فقط تغییرات جزئی در RDNA 3 که در حال حاضر با اون آشنا هستیم در APU‌های Hawk Point آینده انجام بشه.

Strix Point Amd


با حرکت به سمت اطلاعات XDNA 2، متوجه شدیم که این NPU جدید عملکردی سه برابری نسبت به یک NPU نسل فعلی XDNA ارائه می‌ده.. در حال حاضر با توجه به اطلاعات موجود می‌دونیم که نسل بعدی APUهای Ryzen باید بیش از ۷۰ TOPS ارائه کنن. باید اشاره کنیم که سری Core Ultra اینتل تا ۳۴ TOPS و تراشه‌های آینده Snapdragon X Elite کوالکام ظاهراً قادر به ارائه ۴۵ TOPS هستن.

زمان عرضه پردازنده‌های جدید با اسم رمز Strix Point

پردازنده های Strix Point AMD برای عرضه در اواخر سال جاری برنامه‌ریزی شدن. پردازنده‌های Arrow Lake و Lunar Lake اینتل هم در سال ۲۰۲۴ وارد بازار خواهند شد – با عملکرد سه برابری هوش مصنوعی از طریق بهبودهای GPU و NPU.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×