آموزشآموزش سخت‌ افزاراخباراخبار سخت افزار

CPU Boost چیست و آیا باید آن را فعال کرد؟

احتمالا تا به امروز به این موضوع توجه کردید که پردازنده‌ و کارت گرافیک‌ها دارای دو سرعت کلاک در مشخصات حودشون هستن. یک کلاک پایه و یک کلاک بوست یا افزایشی برای پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی وجود داره. اما این اعداد به چه معنا هستن؟ در این مقاله از بنچفا قصد داریم به این پرسش پاسخ بدیم که CPU Boost چیست و آیا باید آن را فعال کرد؟ تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

CPU Boost چیست؟

CPU Boost نوعی فناوری مقیاس‌بندی فرکانس پویاست و در صورتی که پردازنده به اندازه کافی خنک کار کنه و سیستم هم به اون قدرت نیاز داشته باشه فرکانس تا یه جایی بالاتر از فرکانس پایه بالا میره و پرفورمنس بهتری ارائه میده. فرکانس افزایشی یا همون CPU BOOST به‌طور پیش‌فرض در همه سیستم‌ها فعاله. کلاک پایه هم درواقع سرعتیه که در اون CPU تحت بارهای سبک یا در حالت بیکار کار می‌کنه. اگر یکی از فناوری‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی رو فعال کرده باشید، فرکانس CPU حتی می‌تونه به زیر کلاک پایه کاهش پیدا کنه.

CPU Boost چیست؟

مقیاس‌بندی فرکانس پویا همراه با مقیاس ولتاژ پویا یا دینامیک استفاده میشه و با هم، مقیاس ولتاژ و فرکانس دینامیکی (DVFS) نامیده میشن. به زبان ساده، بوست CPU به پردازنده شما اجازه می‌ده تا زمانی که خیلی داغ نیست، الکتریسیته بیشتری برای اجرای سریع‌تر برنامه‌های شما مصرف کنه. دقیقاً نقطه مقابل بوست CPU، ما throttleling حرارتی رو داریم که در هنگام داغ شدن، باعث میشه سرعت پردازنده شما کند بشه.

حداکثر سرعت بوست که در مشخصات CPU مشاهده می‌کنید فقط برای کارهای تک رشته‌ای دیده میشه که فقط از یک هسته CPU استفاده می‌کنن. حالا ممکنه شما پس از تهیه CPU و انجام بنچمارک‌ها متوجه بشید که پردازنده شما تقریباً هرگز به اون سرعتی که تبلیغ شده نمی‌رسه، که البته به دلایلی که پیش‌تر گفتم طبیعیه. اکثر برنامه‌ها و بازی‌های امروزی از بیش از یک هسته استفاده می‌کنن. تقویت CPU می‌تونه به‌صورت پویا سرعت کلاک چندین هسته رو افزایش بده تا بسته به حجم کاری به عملکرد مطلوب دست پیدا کنه.

آیا باید CPU Boost را روشن یا خاموش کنیم؟

بوست CPU بدون نیاز به اورکلاک عملکرد رو افزایش میده. شما می‌تونید بدون نیاز به تنطیمات بایوس، بیشترین عملکرد CPU رو داشته باشید. از اونجایی که این کار یعنی افزایش فرکانس پردازنده به صورت خودکار انجام میشه و وابسته به دما‌ست، ارتقاء خنک کننده CPU شما منجر به افزایش خودکار عملکرد تا حد محدوده فرکانس افزایشی میشه. این یعنی خنک کننده بهتر برای CPU، منجر به عملکرد بسیار بهتری خواهد شد.

«چه کسی ممکنه بخواد CPU Boost رو خاموش کنه؟» احتمالاً این سوالیه که در حال حاضر در ذهن شما نقش بسته. خب باید اشاره کنم چند سناریو منطقی برای خاموش کردن CPU Boost  وجود داره که در ادامه به اون‌ها می‌پردازیم. 

CPU Boost چیست؟

اگر لپ‌تاپ قدرتمندی دارید اما فقط برای کارهای سبک از اون استفاده می‌کنید، خاموش کردن CPU Boost می‌تونه عمر باتری شما رو  تا حد زیادی افزایش بده، به خصوص قبل از سفر. 

YouTuber Filterless چند آزمایش با CPU Boost روی ASUS ROG Ally انجام داد و متوجه شد که خاموش کردن بوست CPU منجر به عمر باتری بیشتر، دماهای پایین تر و حتی عملکرد بهتر میشه.

همانطور که گفته شد، اینتل غیرفعال کردن Turbo Boost رو توصیه نمی‌کنه مگر اینکه در حال عیب‌یابی یا تست سیستم باشید. CPU شما در مدیریت دمای خود با تنظیم پویا سرعت کلاک و ولتاژ خیلی خوب عمل می‌کنه. بنابراین هیچ اشکالی برای روشن نگه داشتن اون در هر زمانی وجود نداره.

اگر می‌خواهید به سرعت در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید یا CPU رو خنک‌تر کنید، برنامه برق (power plan) رو از «باعملکرد بالا» به «متعادل» یا «بهینه‌سازی انرژی» تغییر دهید. به این ترتیب، شما همچنان می‌تونید در صورت نیاز از سرعت افزایشی کلاک بهره‌مند بشید و نیازی نیست که در بایوس با تنظیمات مختلف درگیر بشید.

راهنمای خرید پردازنده (CPU) کامپیوتر؛ مهم‌ترین نکات انتخاب سی‌پی‌یو

AMD Precision Boost Overdrive چیست؟

در ادامه مقاله CPU Boost چیست؟ باید اشاره کنم که نباید با اسمی که AMD برای فناوری (PBO) یا همون Precision Boost Overdrive خودش استفاده می‌کنه، گیج بشید، چون این با بوست CPU یکسان نیست. PBO آستانه حد توان مادربرد رو افزایش می‌ده. این به CPU اجازه می‌ده تا در محدوده‌های مشخص شده خودش نسبت به تنظیمات «stock» با شدت بیشتری بوست بشه، اما از حداکثر کلاک افزایشی CPU بیشتر نمیشه.

CPU Boost چیست؟

برای مثال، اگر توان حرارتی (TDP) پردازنده شما ۶۵ وات باشه، با روشن کردن PBO به ۸۸ وات افزایش پیدا می‌کنه. به عبارت دیگه، PBO به پردازنده شما اجازه می‌ده تا انرژی بیشتری مصرف و گرمای بیشتری تولید کنه. اگر CPU شما حداکثر ۴.۲ گیگاهرتز تقویت میشه و قبلاً روی همه هسته ها ۳.۸ گیگاهرتز دیده شده، ممکنه پس از فعال کردن PBO به ۴.۰ گیگاهرتز برسید.

توصیه می‌کنم اگر خنک‌کننده‌ قوی‌ای دارید یا صدای اضافی فن براتون مهم نیست، PBO رو روشن یا روی خودکار تنظیم کنید. این یک راه ساده برای افزایش عملکرد CPU شما با حداقل خطر به‌حساب میاد.

تقویت CPU یکی از بهترین بخش‌های فناوری مدرن CPU محسوب شده و به این معنیه که بیشتر مردم دیگر نیازی به اورکلاک کردن ندارن. بنابراین، اگه دلیل موجهی برای اورکلاک ندارید پیشنهاد می‌کنم با توجه به وجود این فناوری، این مارو انجام ندید و صرفا سعی کنید پردازنده رو برای دریافت بهترین عملکرد خنک نگه دارید. 

جمع‌بندی: CPU Boost چیست؟

در این مقاله به این سوال جواب دادیم که CPU Boost چیست؟ و چرا باید اون رو خاموش یا روشن نگه داشت. در بخش‌ها کامنت‌ها برامون بنویسید شما جز افرادی هستید که باید CPU Boost رو خاموش کنید؟ چرا؟ همچنین به نظرتون الان چرا افراد باید اورکلاک انجام بدن؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×