محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

پردازنده‌های Core Ultra 200 و Core 200H اینتل، برای دسکتاپ و لپ‌تاپ در راه هستند

پردازنده‌های نسل بعدی اینتل، Arrow Lake و Raptor Lake-H Refresh با نام تجاری Core Ultra 200 و Core 200H معرفی خواهند شد. تا آخر این خبر با مشخصات و زمان عرضه جدیدترین CPUهای اینتل با بنچفا همراه باشید.


پردازنده Intel Core Ultra 200 در سری CPUهای Arrow Lake و Core 200H در پردازنده‌های سری Raptor Lake-H Refresh قرار دارن.

اطلاعات افشا شده از پردازنده‌های Core Ultra 200 و Core 200H

این اطلاعات از افشاکننده قابل اعتماد Golden Pig Upgrade منتشر شده که در مورد نام تجاری پردازنده‌های اینتل Arrow Lake و Raptor Lake-H Refresh اخبار جدیدی رو به دست رسانه‌ها رسونده. این سومین محصول از سری Raptor Lake برای لپ‌تاپ‌هاست و دومین باره که این لاین به‌روزرسانی می‌شه.

اطلاعات افشا شده از پردازنده‌های Core Ultra 200 و Core 200H


همچنین به این اشاره شده که با عرضه پردازنده جدید دسکتاپ اینتل، مستقیماً نام تجاری، پردازنده‌های Arrow Lake اینتل تحت سری Core Ultra 200 معرفی میشه. این دو پردازنده شامل هر دو SKUهای H و U هستن. بنابراین می‌تونیم انتظار نام تراشه‌هایی مانند Core Ultra 9 2XXH و Core Ultra 7 2XXU رو داشته باشیم.

در این اخبار تنها به Reptor Lake-H Refresh، با SKUهای Non-Ultra اشاره شده که دارای نام تجاری Core 200H هستن. بنابراین هیچ خبری از سری Raptor Lake-U Refresh نیست و اینتل احتمالاً برخی SKUهای Meteor Lake رو برای آینده یا کاربری‌های خاص نگه می‌داره در حالی که پردازنده‌های Arrow Lake اون بازار پریمیوم‌تر رو پوشش می‌دن.

حالا چرا نیاز به به‌روزرسانی پردازنده‌های سری Raptor Lake-H برای بار دوم وجود داشت؟ صرفاً به دلیل فاکتور قیمت. تراشه‌های Raptor Lake-H باید نسبا به این که مربوط به نسل قبل هستن، کاهش قیمت داشته باشن. در حالی که Arrow Lake-H و Arrow Lake-HX در مدل‌هایی گران‌تر و همراه با جدیدترین سخت‌افزار موجود به بازار سخت افزار عرضه خواهند شد.

intel core ultra

چیزی که ما در مورد پردازنده‌های Arrow Lake می‌دونیم، اینه که اونها در سه رده ارائه می‌شن که شامل HX ،H و U هستن. بد نیست همینجا اشاره کنم که پردازنده‌های Arrow Lake-H قبلاً در پیکربندی‌های ۶ هسته P و ۸ هسته E مشاهده شدن.

در حالی که iGPU این محصولات بر اساس همان معماری GPU Xe-LPG با نام «Alchemist» هستن، SKUهای خاصی از معماری جدیدتر و اصلاح شده Alchemist+ “Xe-LPG+” استفاده خواهند کرد. پردازنده‌های رده بالای Arrow Lake-HX هم از همون SKUهای دسکتاپ استفاده می‌کنن که اخیراً با حداکثر ۸ هسته P و ۱۶ هسته e در دسترس قرار گرفتن. در همین حال، پردازنده‌های «Core 200H» از سری Raptor Lake-H Refresh دارای حداکثر ۶ هسته P بر اساس Raptor Cove و ۸ هسته E بر اساس معماری هسته Gracemont خواهند بود.
انتظار میره که تا پایان سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۵، پردازنده‌های «Core Ultra 200» و «Core 200H» در دسترس کاربران قرار بگیرن. سری Core Ultra 200 اینتل هم باید شامل پردازنده‌های Lunar Lake-MX باشه. اما هنوز نام تجاری مناسب برای اونها تایید نشده.

AMD هم همچنین ترکیبی از معماری‌های مختلف قدیمی رو در محصولاتش استفاده می‌کنه که در کنار پردازنده‌های جدیدتر Strix Point به‌زودی اطلاعات بیشتری از اونها منتشر میشه.

لاین CPUهای موبایل اینتل:

خانواده CPU LUNAR LAKEARROW LAKEMETEOR LAKERAPTOR LAKEALDER LAKE
Process Node (CPU Tile)Intel 20A?Intel 20A ‘5nm EUV”Intel 4 ‘7nm EUV’Intel 7 ’10nm ESF’Intel 7 ’10nm ESF’
Process Node (GPU Tile)TSMC 3nm?TSMC 3nmTSMC 5nmIntel 7 ’10nm ESF’Intel 7 ’10nm ESF’
CPU ArchitectureHybridHybrid (Four-Core)Hybrid (Triple-Core)Hybrid (Dual-Core)Hybrid (Dual-Core)
P-Core ArchitectureLion CoveLion CoveRedwood CoveRaptor CoveGolden Cove
E-Core ArchitectureSkymontSkymontCrestmontGracemontGracemont
LP E-Core Architecture (SOC)SkymontCrestmontCrestmontN/AN/A
Top Configuration۴+۴ (MX Series)TBD۶+۸ (H-Series)۶+۸ (H-Series)
۸+۱۶ (HX-Series)
۶+۸ (H-Series)
۸+۸ (HX-Series)
Max Cores / Threads۸/۸?TBD۱۴/۲۰۱۴/۲۰۱۴/۲۰
Planned LineupMX-SeriesH/P/U SeriesH/P/U SeriesH/P/U SeriesH/P/U Series
GPU ArchitectureXe2-LPG (Battlemage)Xe-LPG (Alchemist)Xe-LPG (Alchemist)Iris Xe (Gen 12)Iris Xe (Gen 12)
GPU Execution Units۶۴ EUs۱۹۲ EUs۱۲۸ EUs (1024 Cores)۹۶ EUs (768 Cores)۹۶ EUs (768 Cores)
Memory SupportLPDDR5X-8533TBDDDR5-5600
LPDDR5-7400
LPDDR5X – 7400+
DDR5-5200
LPDDR5-5200
LPDDR5-6400
DDR5-4800
LPDDR5-5200
LPDDR5X-4267
Memory Capacity (Max)۶۴ GBTBD۹۶ GB۶۴ GB۶۴ GB
Thunderbolt 4 PortsTBDTBD۴۴۴
WiFi CapabilityWiFi 7TBDWiFi 6EWiFi 6EWiFi 6E
TDP۷-۳۰WTBD۷W-45W۱۵-۵۵W۱۵-۵۵W
Launch۲H 2024۲H 2024۲H 2023۱H 2023۱H 2022

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×