بررسیفن و خنک کننده

بررسی کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos؛ جالب‌ترین طراحی برای کولر مایع

امروز می‌خوایم عملکرد جدیدترین کولر مایع کولر مستر رو با هم ببینیم و با چند کولر دیگه مقایسه‌ش کنیم. این کولر که چند وقتی هست وارد بازار شده، به جز عملکردش چند نکته خیلی جالب داره که درباره‌شون صحبت می‌کنیم. با بنچفا‌‌ برای بررسی کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos همراه باشید.


مشخصات کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos

همونطور که از نامش مشخصه، این کولر یه رادیاتور ۳۶۰ میلی متریه. کولرمستر از تولیدکنندگان بزرگ کولر مایعه و رادیاتورها و پمپ‌هاش رو خودش طراحی و تولید می‌کنه و مثل شرکت‌هایی مثل ایسوس و لیان لی، به Asetek یا شرکت‌های دیگه وابسته نیست.

Cooler Master Master Liquid 360 Atmosکولر
۱۵۰ دلارقیمت پایه
۱۰ الی ۱۱ میلیون تومانقیمت روز بازار ایران
۱۱ فروردین ۱۴۰۳
LGA1700, LGA115*, LGA1200
AM5, AM4
سوکت‌های پشتیبانی شده
۳۹۴ × ۱۱۹ × ۲۷.۲ mmسایز رادیاتور
۸۴.۹ x 81 x 53.15 mmسایز بلاک پمپ
۳۰۰ میلی مترطول لوله‌ها
آلومینیومجنس بدنه رادیاتور
مسجنس کلد پلیت
>210,000 ساعتعمر پمپ
ARGB Gen 2 – فن‌ها و پمپنورپردازی
۵ سال توسط کولرمستر
۲ سال در ایران
گارانتی

کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos از نظر سایز یک کولر مایع ۳۶۰ میلی متری معمولی به حساب میاد و با ضخامت ۲۷ میلی متری، یک کولر معمولی به حساب میاد. فن‌های Sickleflow edge که همراه این کولر هستن هم ضخامت ۲۵ میلی متری داره و جمعا، ۵۲ میلی متر ضخامت کولره. این باعث میشه کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos از نظر ضخامت مشکلی نداشته باشه و در اکثر کیس‌ها بدون مشکل جا بشه.

Sickleflow Edge 120فن‌ها
۱۲۰ x 120 x 25mmابعاد
۶۹۰ – ۲۵۰۰ ± ۱۰% RPMسرعت فن
Loop Dynamic Bearingیاتاقان
>160,000 ساعتطول عمر فن
۷۰.۷ CFM (Max)میزان جریان هوا
۳.۶۱ mmH₂O (Max)میزان فشار استاتیک فن
PWM + ARGBکانکتورها

این فن‌ها قابلیت دیزی چین ندارن و با کابل به هابی که کولرمستر ارائه داده متصل میشن. این مدیریت کابل این کولر رو سخت می‌کنه، اما بودن این هاب بهتر از نبودشه. در مورد نویز هم باید تا تست‌های صدا صبر کنیم.

همونطور که گفتم، کولر مستر پمپ‌های خودش رو تولید می‌کنه. کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos از پمپ جدید این شرکت بهره می‌بره، که به گفته کولر مستر با بهره‌مندی از طراحی بهینه‌تر دوال چمبری استفاده می‌کنه که آب رو با فشار بیشتری روی کلد پلیت پخش می‌کنه تا پردازنده بهتر خنک بشه.

کلد پلیت این کولر هم مسیه و آنودایز نشده، که یک نکته منفی برای اون محسوب میشه. اگر این سطح آنودایز شده بود، علاوه بر کمی عملکرد بهتر، شما می‌تونستید از لیکویید متال هم برای خنک کردن پردازنده استفاده کنید. هر چند استفاده از لیکویید متال برای کولرهای AIO مزیت خاصی نداره، اما مزایای دیگری هم در آنودایز کردن سطح پردازنده وجود داره.

کولرمستر از قبل خمیر حرارتی رو روی سطح کلد پلیت کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos اعمال نکرده و به جاش یک تیوب خمیر در جعبه کولر قرار داده. روی کلد پلیت هم برچسبی هست که پنجره‌هایی برای اعمال خمیر داره. کاربرد این برچسب اینه که شما خمیر رو روی این سطح بزنید و بعد برچسب رو بردارید و کولر رو نصب کنید. این بهترین روش اعمال خمیر نیست، اما برای کاربرانی که تجربه زیادی در اعمال خمیر ندارن خوبه. در کل این کولر طوری طراحی و ساخته شده که نصب و استفاده از اون راحت باشه.

بررسی کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos
Credit: OC3D

راستی، بلاک پردازنده این کولر هم قابل شخصی سازیه و شما می‌تونید با استفاده از پرینتر سه بعدی، هر طرحی که دوست دارید رو تولید و استفاده کنید. کولر مستر با پرینت لبز هم همکار کرده، تا طرح‌های این کولر در دسترس همه باشن.

نکته مهم دیگه‌ای که اهمیت بالایی داره، بسته‌بندی این کالاست. کولرمستر بسته بندی جدیدی برای کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos در نظر گرفته که اندازه کوچک‌تری در مقایسه با کولرهای دیگه داره، در عین حال هیچی رو از جعبه حذف نکرده. فن‌ها هم از قبل روی رادیاتور نصب شدن تا کار شما راحت‌تر باشه. همچنین اطلاعات مورد نیاز برای نصب به جای اینکه یک دفترچه جدا باشن، روی بسته بندی چاپ شده که کار هوشمندانه‌ایه.

مزیت اصلی کوچک‌تر بودن بسته بندی، در جابجایی اونه. زمانی که جعبه کوچک‌تره، تعداد بیشتری در هر کانتینر جا میشن و جابجایی تعداد بیشتر کولر راحت‌تر میشه. دلیل اصلی اینکه جعبه گوشی‌ها هم کوچک شد و متعلقات اون‌ها کاهش پیدا کرد همین بود، اینکه جابجایی ارزون‌تر باشه.


بنچمارک و بررسی کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos

بریم سراغ بنچمارک این کولر. برای بنچمارک عملکرد اون، از داده‌های سایت Tom’s Hardware استفاده کردیم که عملکرد این کولر رو روی پردازنده ۱۳۷۰۰K تست کرده. مصرف پردازنده ۱۳۹۰۰K و ۱۴۹۰۰K بالاتره و می‌تونه کولرها رو بهتر به چالش بکشه، اما در اون محدوده دیگه وارد خطای تست زیادی میشیم و خیلی از کاربران هم در اون میزان از مصرف، سراغ AIO نمی‌رن.

عملکرد کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos روی پردازنده ۱۳۷۰۰K

بررسی کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos

در اولین تست، هیچ محدودیتی روی کولرها و پردازنده اعمال نشده و هر دو دارن با نهایت توان‌شون کار می‌کنن. حواستون باشه که این نتایج دلتای دما هستن، یعنی دمای محیط در اون‌ها محاسبه نشده و شما می‌تونید با اضافه کردن دمای اتاق‌تون به این نتایج، ببینید این کولر در محیط شما چه عملکردی داره.

اینجا کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos در کنار Lian Li Galahad 2 Performace، بهترین نتیجه رو ثبت کرده و از کولر LT720 دیپ کول هم ۴ درجه خنک تر بوده. ۴ درجه با توجه به مصرف پردازنده ۱۳۷۰۰K نتیجه خیلی بهتری محسوب میشه.

حداکثر میزان نویز کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos

بررسی کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos

با ۵۰ دسیبل نویز، این کولر در دسته کولرهای متوسط قرار می‌گیره. ۵۰ دسیبل میزان نویز زیادیه، اما در مقایسه با باقی کولرها، چندان بالا و چندان کم نیست.

عملکرد کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos در مقایسه با باقی کولرها در میزان نویز یکسان

بررسی کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos

این نمودار میزان خنک کنندگی کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos با میزان نویز ۳۸ دسیبل رو به نمایش می‌ذاره. با این میزان از محدود شدن، این کولر همچنان عملکرد خیلی خوبی داشته و پس از کولر EK Nucleus CR360 که دیگه عمری ازش گذشته و Lian Li Galahad 2 Performance، بهترین کولر لیست بوده. این نشون میده که کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos علی‌رغم نویز زیادش در حداکثر توانی که داره، می‌تونه با نویز کم هم عملکرد خوبی به شما ارائه بده.

عملکرد کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos روی مصرف ۱۷۵ وات

بررسی کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos

در این تست، میزان مصرف پردازنده ۱۳۷۰۰K روی ۱۷۵ وات فیکس شده، که تقریبا برابر با میزان مصرف ۷۹۵۰X3D، ۱۴۶۰۰K و کمی کمتر از ۷۹۰۰X‍ه. این نتایج به هیچ وجه با عملکرد در پردازنده‌های AMD قابل قیاس نیست و نمی‌تونید انتظار این نتایج رو در استفاده از پلتفرم AMD داشته باشید.

اینجا دوباره کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos در کنار Lian Li Galahad 2 Performance و EK Nucleus CR360 بهترین کولر لیست بوده و با دلتای دمای ۴۸ درجه، ۳ درجه از LT720 هم خنک‌تر کار کرده.

بررسی کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos

میزان نویز این کولر هم اینجا خیلی خوب بوده و تنها کمی صدای بیشتری از LT720 داشته. این میزان صدا برای این کولر با این عملکرد فوق‌العاده‌ست.


کلام آخر: آیا کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos ارزش خرید داره؟

در این مطلب به بررسی کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos پرداختیم. کولرمستر پس از مدت‌ها چند کولر باکیفیت از جمله سری کولرهای بادی Halo و همین سری AIOهای Atmos معرفی کرد. کولر مایع Cooler Master Master Liquid 360 Atmos با اختلاف از بهترین کولرهایی بود که در چند مدت اخیر به بازار عرضه شده و مشخصه که کولر مستر مدت‌ها روی طراحی و توسعه اون زمان گذاشته.

همونطور که در بنچمارک‌ها دیدید، این کولر به راحتی کولرهای خیلی زیادی که در بازار موجودن رو شکست میده، قیمت مناسبی هم با توجه به امکانات و عملکردش داره که اونو به محصول متمایزی تبدیل می‌کنه. شاید تنها مشکل این کولر، نویز بالای اون باشه، البته دیدیم که با محدود کردن کولر برای نویز پایین‌تر هم شاهد عملکرد خیلی خوبی هستیم. اگر زمان بذارید و یک الگو و کرو خوب برای این کولر تنظیم کنید، می‌تونید بهترین عملکرد و بهترین میزان نویز رو دریافت کنید.


نظر شما درباره این خنک کننده مایع چیه؟ به نظرتون این کولر در محدوده قیمتی که هست، ارزش خرید داره یا نه؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×