@benchfa_team
اخباراخبار سخت افزار

انتظارات از رویداد Computex 2024: بخش سخت‌افزاری هوش مصنوعی

این ژوئن، رویداد اصلی دنیای فناوری یعنی Computex 2024 تو تایوان برگزار می‌شه. با اینکه معمولاً سر و صدای بیشتری از CES که تو ژانویه تو لاس‌وگاس برگزار می‌شه به گوش می‌رسه، ولی نمایشگاه Computex تایپه خیلی مهم‌تره. چون این نمایشگاه تو کشوری برگزار می‌شه که خیلی از قطعات و رایانه‌ها تولید می‌شن، شرکت‌ها می‌تونن نمونه‌های جدیدشون رو مستقیم از دفتر مرکزی بیارن و تو نمایشگاه به نمایش بذارن. تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید.


خیلی از شرکت‌های بزرگ حوزه رایانه مثل MSI، ایسوس، ایسر، گیگابایت، کولرمستر و ASRock تو تایوان قرار دارن. همچنین تولیدکننده‌های بزرگ تراشه مثل اینتل، انویدیا، AMD و TSMC هم حضور پررنگی دارن. بنابراین، فقط با توجه به اینکه چه شرکت‌هایی تو Computex 2024 شرکت می‌کنن، می‌شه پیش‌بینی کرد که نمایشگاه فوق‌العاده‌ای با کلی افشاگری جدید خواهد بود.

انتظارات از رویداد Computex 2024: بخش سخت‌افزاری هوش مصنوعی

این اولین باریه که از ۲۰۱۹ به بعد تو Computex شرکت می‌کنم و نمی‌تونم بیشتر از این برای گشت و گذار تو نمایشگاه، بازدید از دفاتر واقعی بعضی از مهم‌ترین شرکت‌های دنیا و پیدا کردن محصولات نوآورانه و جذابی که می‌تونم با شما به اشتراک بذارم، هیجان‌زده باشم. تیم A ما از سردبیرها: پاول الکورن و مت سافورد و همچنین خبرنگار پرتکرار آنتون شیلوف همراهم خواهند بود.

از رویداد کامپیوتکس ۲۰۲۴ چه انتظاراتی داریم؟

امسال، انتظار داریم خیلی بیشتر درباره آینده پردازش AI محلی روی رایانه‌ها یاد بگیریم. تعدادی از فروشنده‌ها سیستم‌های جدیدی رو بر اساس سری جدید Snapdragon X و پردازنده‌های پیشرفته یا نسل بعدی AMD و اینتل نمایش خواهند داد. این چیزی است که ما از Computex 2024 انتظار داریم:

تراشه‌های جدید از اینتل و AMD: هر دو شرکت رویدادهای کلیدی بزرگی دارند و احتمال می‌دیم محصولات جدیدی رو نمایش بدن. بعد از اعلام اخیر که فقط لپ‌تاپ‌های با قدرت Snapdragon X می‌تونن ویژگی‌های جدید AI ویندوز ۱۱ رو اجرا کنن، این دو تولیدکننده x86 باید پاسخ بدن. انتظار داریم پردازنده‌های جدیدی با NPUs داخلی نمایش بدن که می‌تونن از حداقل ۴۰ TOPS که مایکروسافت برای طبقه‌بندی یک لپ‌تاپ به عنوان Copilot+ PC نیاز داره، فراتر برن.

مدیر ارشد شرکت انویدیا

چیزی جذاب از انویدیا: انویدیا خیلی سر و صدا به خاطر GPUهای دیتاسنتر و حرفه‌ای خودش به پا کرده، ولی اخیراً برای مصرف‌کنندگان چیزی جذاب نداشته. GPU پرچمدار RTX 4090 تقریباً دو ساله که اومده، بنابراین این سوال مطرح می‌شه که بعدی چیه؟ مدیر عامل جنسن هوانگ یک رویداد کلیدی بزرگ یکشنبه شب داره و ما تعجب نمی‌کنیم اگه درباره نسل بعدی گرافیک‌ها برای کاربران نهایی و بازی‌ها صحبت کنه. ولی چون این یک رویداد صنعتی است، انتظار داریم که درباره موفقیت‌های دیتاسنتر هم صحبت کنه. سوال جالب اینه: آیا انویدیا پردازنده خودش رو برای لپ‌تاپ‌های Windows on Arm تولید می‌کنه و با کوالکام رقابت می‌کنه؟

copilot plus

بیشتر لپ‌تاپ‌های Copilot+: بله، ما چند روز پیش تو کنفرانس بیلد مایکروسافت کلی لپ‌تاپ جدید Copilot+ دیدیم، ولی انتظار داریم تو Computex هم حتی بیشترشون رو ببینیم.

لپ‌تاپ‌های نسل بعدی AMD و اینتل: از اونجایی که پردازنده‌های Lunar Lake اینتل قراره تو سه‌ماهه سوم امسال بیاد، احتمال زیاد داریم لپ‌تاپ‌های با قدرت Lunar Lake رو تو Computex ببینیم. لپ‌تاپ‌های مبتنی بر چیپ‌های نسل بعدی AMD هم ممکنه رونمایی بشن.

شگفتی‌های کوالکام: کوالکام یک سخنرانی بزرگ در روز دوشنبه داره و شاید فقط بخواد چیپ‌های Snapdragon X خودش رو تبلیغ کنه، ولی این چیپ‌ها قدیمی شدن چون قراره از ژوئن تو لپ‌تاپ‌های جدید دیده بشن. ما بیشتر کنجکاویم ببینیم آیا شرکت درباره چیزی که بعد از Snapdragon X میاد صحبت می‌کنه و آیا قصد داره دسکتاپ‌ها یا سرورها رو برای Windows on Arm هدف بگیره یا نه.

بیشتر کیس‌ها و قطعات با کانکتورهای پشتی: یکی از بزرگترین ترندهای ساخت PC در سال گذشته، محبوبیت روزافزون سیستم‌هایی بوده که اجازه می‌ده همه کابل‌های برق، از جمله کابل برق GPU تو بعضی سیستم‌ها، به پشت مادربورد وصل بشن. MSI، ایسوس و گیگابایت تو این فضا پیشرو هستن، هرچند Maingear یک پتنت روی بعضی از این تکنولوژی‌ها داره. انتظار داریم خیلی بیشتر مادربوردها و کیس‌هایی که از بردها و قطعات با کانکتورهای پشتی پشتیبانی می‌کنن رو ببینیم.

پریفرال‌ها و قطعات منحصر‌به‌فرد: جالبه وقتی که یک کیبورد یا ماوس منحصر‌به‌فرد با ویژگی جدیدی می‌بینید، یا حتی یک میز اتوماتیک. ما همیشه دنبال چیزهای جالب هستیم که گاهی خوب هستن، گاهی بد، ولی همیشه قابل توجه. پارسال، ما از تکنولوژی MasterHUB کولر مستر که یک نسخه ماژولار از Steam Deck بود، تحت تأثیر قرار گرفتیم، ولی هنوز ندیدیم که عرضه بشه.

برنامه سخنرانی‌های کامپیوتکس ۲۰۲۴

چهار سخنرانی بزرگ تو Computex برگزار می‌شه. توجه داشته باشید که زمان‌های زیر به وقت محلی تایپه (UTC+8) هستن.

Nvidia Keynote with CEO Jensen Huang۷ pm, Sunday, June 2nd
AMD Keynote with CEO Lisa Su۹:۳۰ am, Monday, June 3rd
Qualcomm with CEO Cristiano Amon۱:۳۰ pm, Monday, June 3rd
Intel with CEO Pat Gelsinger۱۱ am, Tuesday, June 4th

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×