ابزار گیم چک بنچفا رو امتحان کن
اخبارراهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

۵ کارت گرافیک که باید به جای RTX 4070 خریداری کنید

کارت گرافیک RTX 4070 انویدیا یکی از بهترین کارت‌ گرافیک‌‌های به حساب میاد که می‌تونید بخرید، در این مورد شکی نیست. برخی تغییرات قیمتی این کارت گرافیک اون و مدل‌های جایزگین اون رو تبدیل به انتخاب‌های خوبی کردن. ویژگی‌هایی مانند عملکرد عالی ۱۴۴۰p و DLSS 3.5، این کارت رو به بهترین GPU برای تجربه بازی‌های سطح بالا در سال ۲۰۲۴ تبدیل کرده. با این حال، چندین پردازنده گرافیکی دیگه هم وجود داره که با توجه به قیمت‌های بازار سخت افزار ایران می‌تونه برای کاربران مناسب باشه. در این مقاله قصد داریم به ۴ کارت گرافیک جایگزین RTX 4070 بپردازیم. تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید. 

فهرست ۵ کارت گرافیک جایگزین RTX 4070 

  • Nvidia RTX 4070 Super
  • AMD RX 7900 GRE
  • Nvidia RTX 4070 Ti
  • AMD RX 6950 XT
  • Nvidia RTX 3080

بازار کارت‌ گرافیک‌هایی با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار به شدت در میان شرکت‌های AMD و Nvidia داغه و گزینه‌های خوبی از این دو شرکت وجود داره که باید هنگام خرید GPU جدید در نظر داشته باشید. اگر به دنبال RTX 4070 هستید، در اینجا پنج پردازنده گرافیکی وجود داره که باید پیش از خرید به اونها هم توجه کنید. 

کارت گرافیک Nvidia RTX 4070 Super

کارت گرافیک Nvidia RTX 4070 Super

اولین کارت گرافیک از لیست ۵ کارت گرافیک جایگزین RTX 4070 نسخه سوپر این کارته. واضح ترین جایگزین برای RTX 4070 کارت گرافیک RTX 4070 Superـه. این یک نسخه پیشرفته از RTX 4070 محسوب میشه که با ۲۰ درصد افزایش در تعداد هسته‌ها عرضه شده. این یک جهش بزرگ در عملکرد نسبت به RTX 4070 پایه‌ست، که با توجه به اینکه مدل Super تنها ۵۰ دلار بیشتر (۶۰۰ دلار به قیمت فهرست) عرضه میشه اون رو به یک انتخاب بسیار بهتر تبدیل می‌کنه. 

البته باید اشاره کنیم که اگرچه ۲۰ درصد افزایش در تعداد هسته دیده میشه اما ۲۰ درصد افزایش در عملکرد وجود نداره. به‌طور کلی، ما در بررسی RTX 4070 Super متوجه شدیم که این GPU حدود ۱۰٪ سریعتر از مدل پایه‌ست. برخی از عناوین هستن که سرعت نسخه سوپر در اونها بسیار بیشتره، مانند Returnal که شاهد جهش ۲۰ درصدی بودیم. در بازی های دیگه، مانند Cyberpunk 2077، مدل Super به سختی بهتر از نسخه غیرسوپر ظاهر میشه.

دلیل مهم برای در نظر گرفتن RTX 4070 Super اینه که به اندازه کافی قدرتمنده که می‌تونه کارت رو روی خط ۶۰ فریم در ثانیه (fps) در رزولوشن ۴K نگه داره. کارت گرافیک RTX 4070 پایه معمولا به این مرز نزدیک میشه اما به اون نمیرسه. در حالی که RTX 4070 Super اغلب می‌تونه بدون کمک به ارتقاء مقیاس، سرعت ۶۰ فریم در ثانیه در رزولوشن ۴K رو طی کنه. با ۵۰ دلار اضافی، انتخاب RTX 4070 کمی سخت میشه.

کارت گرافیک AMD RX 7900 GRE

کارت گرافیک AMD RX 7900 GRE

کارت گرافیک AMD RX 7900 GRE به تازگی عرضه شده اما هنوز وارد بازار ایران نشده. امیدواریم که هرچه زودتر این پردازنده گرافیکی عجیب رو در قفشه فروشگاه‌ها ببینیم. :)

RX 7900 GRE یک پردازنده گرافیکی جالبیه و اگر اولین باریه که در مورد اون می‌شنوید، عجیب نیست. سال گذشته به طور انحصاری در چین منتشر شد و چندین ماه طول کشید تا AMD اون رو در ایالات متحده عرضه کنه. همانطور که در مقایسه بین RTX 4070 و RX 7900 GRE دیده میشه، پردازنده گرافیکی AMD در  و ۲K و ۴K حدود ۱۲٪ تا ۱۶٪ سریعتره و با همون قیمت ۵۵۰ دلار عرضه شده. بنابراین اگر این کارت در ایران موجود بشه و قیمتی مشابه با قیمت دلاریش داشته باشه میتونه جایگزین کارت گرافیک RTX 4070 باشه.

این شکاف عملکردی می‌تونه شامل ردیابی پرتو بشه. یعنی بخشی که معمولاً کارت‌های AMD جا می‌‌مونن. اما اینجا اینطور نیست. اگرچه RX 7900 GRE در بازی‌هایی که از ری تریسینگ پیشتیبانی می‌کنن مانند Cyberpunk 2077 عقب مانده اما در حجم‌های کاری سبک‌تر ردیابی اشعه مانند Returnal و Resident Evil 4 در واقع کمی سریع‌تر ظاهر میشه.

خارج از ردیابی پرتو، پردازنده گرافیکی AMD به طور کلی بسیار سریعتره. در بازی‌هایی مانند Resident Evil 4، Returnal و Red Dead Redemption 2، کارت گرافیک RTX 4070 به سختی از ۶۰ فریم بر ثانیه در ۴K عبور می‌کنه، در حالی که RX 7900 GRE اغلب در این عناوین به بیش از ۷۰ فریم در ثانیه می‌رسه. کارت گرافیک RX 7900 GRE همچنین دارای VRAM بزرگتر با ظرفیت ۱۶ گیگابایته که اون رو در بازی های تشنه VRAM مانند The Last of Us Part One به انتخاب بهتری تبدیل می‌کنه.

بحث اصلی اینجاست که RX 7900 GRE مانند RTX 4070 از DLSS 3 پشتیبانی نمی‌کنه. AMD ویژگی FSR 3 خودش رو داره که باید اعتراف کنیم بد عمل نمی‌کنه. با این حال، این ویژگی در حال حاضر به اندازه DLSS 3  پشتیبانی گسترده نمیشه بنابراین باید مدتی صبر کنید تا در بازی های جدید هم عرضه بشه.

بررسی کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super - سوپر زشت

کارت گرافیک Nvidia RTX 4070 Ti

به طور معمول، کارت گرافیک RTX 4070 Ti در صورتی که به RTX 4070 پایه علاقه‌مند بودید و قصد خریدش رو داشتید قابل بحث نیست. با این حال، عرضه RTX 4070 Ti Super قیمت مدل پایه رو به میزان قابل توجهی کاهش داده و شما می‌تونید اون رو با قیمت کمتر از ۷۰۰ دلار پیدا کنید.

RTX 4070 Ti که در بررسی اصلی RTX 4070 Ti اون رو به‌عنوان گامی ناخوشایند بین میان‌رده و رده بالا دونستیم با قیمت تخفیف‌خورده‌اش بسیار جذاب‌تر به نظر می‌رسه. به‌طور کلی، کارت گرافیک RTX 4070 Ti حدود ۱۵٪ سریعتر از RTX 4070 پایه‌ست.

تنها نکته‌ای که در اینجا وجود داره اینه که اگر RTX 4070 Ti می‌خواید باید سریع عمل کنید. انویدیا در حال جایگزینی مدل پایه با نسخه جدید Superـه بنابراین پس از اتمام موجودی در فروشگاه‌ها، برای همیشه از بین میره و دیگه نمی‌تونید نوی این کارت گرافیک رو در بازار پیدا کنید. خوشبختانه، مدل جدید سوپر قیمت‌ها رو در بازار دست دوم هم کاهش داده. 

کارت گرافیک AMD RX 6950 XT

آخرین نسل RX 6950 XT AMD با همان قیمت RTX 4070 با قیمت ۵۵۰ دلار عرضه شده. این یک GPU هیولا با استانداردهای آخرین نسل از فناوری‌های این شرکته که می‌تونه ۶۰ فریم در ثانیه رو در اغلب در بازی‌های سنگین با کیفیت ۴K ارائه بده. با توجه به اینکه مدتی از عرضه این کارت گذشته، می‌تونید RX 6950 XT رو با قیمت بسیار ارزان‌تری نسبت به قیمت اولیه آن پیدا کنید و اون رو در رقابت مستقیم با RTX 4070 قرار بدید.

به‌طور کلی، کارت گرافیک RX 6950 XT حدود ۱۵٪ سریعتر از RTX 4070 ظاهر میشه البته در عملکرد خام. متأسفانه، در بخش ردیابی پرتو تا حد زیادی تسلیم انویدیا میشه. نسل قبلی کارت‌ گرافیک‌های AMD با ردیابی پرتو مشکل داشتن و RX 6950 XT هم از این قاعده مستثنی نیست. وقتی ردیابی پرتو رو به سناریو بررسی وارد می‌کنید، حدود ۱۰٪ کندتر ظاهر میشه.

با این حال، اگر عمدتاً نگران عملکرد خام و بدون ردیابی پرتو هستید، RX 6950 XT یک انتخاب عالیه. تقریباً با همان قیمت RTX 4070 در دسترسه و اگر از بازار دست دوم خرید می‌کنید، می‌تونید حتی ارزان‌تر هم اون رو پیدا کنید.

کارت گرافیک Nvidia RTX 3080

کارت گرافیک Nvidia RTX 3080

RTX 4070 و آخرین نسل از کارت گرافیک RTX 3080 از نظر عملکرد بسیار نزدیک هستن. شما می‌تونید به هر بازی نگاه کنید و ببینید که پردازنده‌های گرافیکی به طور میانگین ۵ درصد تفاوت دارن. پرچمدار آخرین نسل انویدیا در حال حاضر با قیمتی مقرون به صرفه در بازار دست دوم موجوده. معمولاً می‌تونید یک GPU در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ دلار پیدا کنید که برخی از اونها حتی قیمت پایین‌تری دارن.

شما عملکرد تقریباً مشابهی رو با قیمت بسیار ارزان‌تری دریافت می‌کنید. RTX 3080 با ۱۰ گیگابایت VRAM عرضه شده و عملکرد ری تریسینگ کمی کندتر داره؛ اما با توجه به ارزان‌تر بودن کارت در حال حاضر، این موارد قابل قبول هستن.

معامله اصلی DLSS 3ـه . RTX 3080 به نسل جدید فناوری انویدیا دسترسی ندار، که می‌تونه تفاوت بزرگی در عناوین برتر مانند Cyberpunk 2077 و Alan Wake 2 ایجاد کنه. اما با توجه به قیمت RTX 3080 در حال حاضر، شما با پول بسیار کمی GPU قدرتمندی دریافت می‌کنید.

جمع‌بندی ۵ کارت گرافیک جایگزین RTX 4070 

در این مقاله به ۵ کارت گرافیک جایگزین RTX 4070 پرداختیم. حالا که به انتهای این مقاله رسیدیم وقتشه یک توضیحی درباره خرید از بازار سخت افزار ایران بدیم. لیستی که در این مطلب ارائه دادیم بیشتر براساس قیمت دلاری اونها بود. چون با نوسانات قیمت کالاها در بازار هیچ وقت نمیشه یک مطلب کامل و به‌درد بخور برای زمان طولانی تهیه کرد. بنابراین ما راهی نداریم جز اینکه قیمت دلاری رو ملاک خودمون قرار بدیم. به هرحال قیمت‌های ایران هم بر اساس همین قیمت دلاری مشخص میشه. 

اینکه گاهی اوقات می‌بینیم قیمت‌ها از دلاری اون فاصله داره می‌تونه دلایل مختلفی از جمله تقاضای بیشتر و ناموجود شدن یک کالا باشه که متاسفانه این مورد به شدت در قیمت‌های لحظه‌ای تاثیر میذاره و درواقع یک حباب ایجاد می‌کنه. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم پس از خوندن این مقاله حالا با اطلاعاتی که به دست آوردید قیمت‌هارو بسنجید و بهترین انتخاب رو داشته باشید. شما هم گزینه‌های مورد نظرتون رو در کامنت‌ها برامون بنویسید.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×